/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Købte ny stol, fik leveret en brugt!
Fra : B. DK


Dato : 14-12-06 15:38

Hos en møbelhandler i Århus har jeg bestilt/købt en stol til levering i
København. Stolen var et godt tilbud og ved bestillingen fik jeg bekræftet
(via email) at stolen var fabriksny. Ved leveringen (efter flere mdrs
venten) måtte jeg dog konstatere at stolen var en brugt stol som, uden held,
var forsøgt at blive 'shinet op'. Jeg har talt med sælger og han er af den
opfattelse at han kan hæve handlen. Er dette korrekt eller har jeg retten
til at kræve en fabriksny stol til samme pris?. Stolens pris var ca. halv
pris af den vejledende udsalgspris, så sælger vil umiddelbart godt kunne
købe en fabriksny stol til mig - dog uden fortjeneste.

Hvilke rettigheder har jeg som køber i denne sag ?

På forhånd tak.



 
 
Sibber (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Sibber


Dato : 14-12-06 20:56

> Hvilke rettigheder har jeg som køber i denne sag ?

Hvis sælger vælger at hæve handlen, så er der absolut intet at gøre ved
det og ingen du kan klage til.

Jesper Brock (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 14-12-06 21:16


"Sibber" <jaypizz@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4581ac43$0$4174$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hvilke rettigheder har jeg som køber i denne sag ?
>
> Hvis sælger vælger at hæve handlen, så er der absolut intet at gøre ved
> det og ingen du kan klage til.

Det er jeg så ikke enig i.

Aftalelovens §1

"Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren".

Umiddelbart er der intet til hinder for at du kan kræve en ny stol. Der er
indgået en aftale om levering af en ny stol, og sælger har endda
efterfølgende bekræftet, at der er tale om en fabriksny stol - der er altså
ikke tale om fejlskrift jf. AFTL §32.


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk




Kevin Borbye Edelvan~ (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 14-12-06 22:08

Jesper Brock wrote:

> Umiddelbart er der intet til hinder for at du kan kræve en ny stol.

Enig, såfremt der er tale om en genusvare. Sibber taler vist mod bedre
vidende.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Martin Jørgensen (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 14-12-06 21:53

"B. DK" <tbp@dk.dk> writes:

Jeg antager i det flg. at du er forbruger:

> Hos en møbelhandler i Århus har jeg bestilt/købt en stol til levering i
> København. Stolen var et godt tilbud og ved bestillingen fik jeg bekræftet
> (via email) at stolen var fabriksny. Ved leveringen (efter flere mdrs

Jamen, så skal den jo være fabriksny. Ellers er det en mangel.

> venten) måtte jeg dog konstatere at stolen var en brugt stol som, uden held,
> var forsøgt at blive 'shinet op'. Jeg har talt med sælger og han er af den

Mangel: Se KBL §75, §76, §77a.

> opfattelse at han kan hæve handlen. Er dette korrekt eller har jeg retten
> til at kræve en fabriksny stol til samme pris?. Stolens pris var ca. halv

Se købeloven (KBL) §78: Køberen (dig) kan vælge: omlevering, afslag i
købesummen eller ophævelse. Stk.2 giver sælgeren ret i det han siger,
med forbehold herunder....

> pris af den vejledende udsalgspris, så sælger vil umiddelbart godt kunne
> købe en fabriksny stol til mig - dog uden fortjeneste.

Det afgørende er om "det vil påføre sælgeren uforholdsmæssige
omkostninger" at skaffe en ny stol til dig. Men det der tæller for din
sag er jo at det må være sådan at (vil jeg antage): Det må være sælgeren
der skal løfte bevisbyrden for at §78, stk.2 er opfyldt og så skal du
bede ham dokumentere at det er uforholdsmæssigt dyrt at opfylde ønsket
om omlevering.

Det lyder dog til at være noget snask, som du nok ikke skal rode dig ud
i (tager nok temmeligt langt tid og meget besvær at føre en sag på den
baggrund)....

> Hvilke rettigheder har jeg som køber i denne sag ?

Du skulle have skrevet om du var erhvervsdrivende eller forbruger. Men
der gælder nogenlunde det samme, §§ er bare anderledes.

Erstatning for dit besvær: Det er tvivlsomt. Genusvarer: §80, stk.2. Kig
på §43, stk.3, men kan fraskrives jvf. §1, stk.2. Har du købt som
erhvervsdrivende: Tjaah... Det er lidt sent at brokke dig over for sen
levering - ellers er for sen levering altid væsentlig jvf. §21,
stk.3.

Jeg ville ikke regne med erstatning/godtgørelse. Jeg ville regne med at
jeg skulle ud og finde en ny stol et andet sted og bøvle lidt med
det... Alternativt kan i aftale et nedslag og så beholder du stolen.

Erhvervsdrivende/handelsskøb: Mangel efter §43, genuskøb +
evt. §44. Mangelsbeføjelser: Hmmm.. Jeg kan kun lige få øje på §49 og
ikke den tilsvarende pendant til i forbrugerkøb....

Det må være lettere at få erstatning her ift. forbrugerkøb, da sælgeren
ikke kan levere den lovede vare. I handelsskøb vil jeg tro at du faktisk
uden problemer kan foretage dækningskøb: Fortæl at du vil købe varen hos
en konkurrent fordi du har krav på aftaleopfyldelse (indhent 2 tilbud,
tag det bedste) og fortæl at du vil have dine omkostninger
refunderet. Dækningskøb: §25, jvf. §24 for genusvarer.

Så det må være mit bedste bud...


Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

B. DK (15-12-2006)
Kommentar
Fra : B. DK


Dato : 15-12-06 08:18

Hej Martin,

Tak for dit svar. Det drejer sig om en designer stol (er dette en
genusvare?) og jeg har efterfølgende fundet ud af at køber muligvis ikke
selv har direkte adgang til at købe stolen hos producenten. Dvs at sælger
skal et netværk af 'stråmænd' (andre møbelforhandlere som godt kan/må købe
stolen) til at skaffe stolen, og det muligvis er her at sælger får problemer
med at skaffe en ny stol.

1) Hvor står jeg hvis sælger ikke selv kan skaffe stolen ?

2) Betyder dækningskøb, som du beskriver det, at sælger skal betale den
fulde pris for stolen købt hos en konkurrent ?




"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> wrote in message
news:j6q854-sr7.ln1@news.tdc.dk...
> "B. DK" <tbp@dk.dk> writes:
>
> Jeg antager i det flg. at du er forbruger:
>
>> Hos en møbelhandler i Århus har jeg bestilt/købt en stol til levering i
>> København. Stolen var et godt tilbud og ved bestillingen fik jeg
>> bekræftet
>> (via email) at stolen var fabriksny. Ved leveringen (efter flere mdrs
>
> Jamen, så skal den jo være fabriksny. Ellers er det en mangel.
>
>> venten) måtte jeg dog konstatere at stolen var en brugt stol som, uden
>> held,
>> var forsøgt at blive 'shinet op'. Jeg har talt med sælger og han er af
>> den
>
> Mangel: Se KBL §75, §76, §77a.
>
>> opfattelse at han kan hæve handlen. Er dette korrekt eller har jeg retten
>> til at kræve en fabriksny stol til samme pris?. Stolens pris var ca. halv
>
> Se købeloven (KBL) §78: Køberen (dig) kan vælge: omlevering, afslag i
> købesummen eller ophævelse. Stk.2 giver sælgeren ret i det han siger,
> med forbehold herunder....
>
>> pris af den vejledende udsalgspris, så sælger vil umiddelbart godt kunne
>> købe en fabriksny stol til mig - dog uden fortjeneste.
>
> Det afgørende er om "det vil påføre sælgeren uforholdsmæssige
> omkostninger" at skaffe en ny stol til dig. Men det der tæller for din
> sag er jo at det må være sådan at (vil jeg antage): Det må være sælgeren
> der skal løfte bevisbyrden for at §78, stk.2 er opfyldt og så skal du
> bede ham dokumentere at det er uforholdsmæssigt dyrt at opfylde ønsket
> om omlevering.
>
> Det lyder dog til at være noget snask, som du nok ikke skal rode dig ud
> i (tager nok temmeligt langt tid og meget besvær at føre en sag på den
> baggrund)....
>
>> Hvilke rettigheder har jeg som køber i denne sag ?
>
> Du skulle have skrevet om du var erhvervsdrivende eller forbruger. Men
> der gælder nogenlunde det samme, §§ er bare anderledes.
>
> Erstatning for dit besvær: Det er tvivlsomt. Genusvarer: §80, stk.2. Kig
> på §43, stk.3, men kan fraskrives jvf. §1, stk.2. Har du købt som
> erhvervsdrivende: Tjaah... Det er lidt sent at brokke dig over for sen
> levering - ellers er for sen levering altid væsentlig jvf. §21,
> stk.3.
>
> Jeg ville ikke regne med erstatning/godtgørelse. Jeg ville regne med at
> jeg skulle ud og finde en ny stol et andet sted og bøvle lidt med
> det... Alternativt kan i aftale et nedslag og så beholder du stolen.
>
> Erhvervsdrivende/handelsskøb: Mangel efter §43, genuskøb +
> evt. §44. Mangelsbeføjelser: Hmmm.. Jeg kan kun lige få øje på §49 og
> ikke den tilsvarende pendant til i forbrugerkøb....
>
> Det må være lettere at få erstatning her ift. forbrugerkøb, da sælgeren
> ikke kan levere den lovede vare. I handelsskøb vil jeg tro at du faktisk
> uden problemer kan foretage dækningskøb: Fortæl at du vil købe varen hos
> en konkurrent fordi du har krav på aftaleopfyldelse (indhent 2 tilbud,
> tag det bedste) og fortæl at du vil have dine omkostninger
> refunderet. Dækningskøb: §25, jvf. §24 for genusvarer.
>
> Så det må være mit bedste bud...
>
>
> Best regards
> Martin Jørgensen
>
> --
> ---------------------------------------------------------------------------
> Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

--------------------------------------------------------------------------------
I am using the free version of SPAMfighter for private users.
It has removed 4274 spam emails to date.
Paying users do not have this message in their emails.
Try SPAMfighter for free now!



B. DK (15-12-2006)
Kommentar
Fra : B. DK


Dato : 15-12-06 08:06

Tak for jeres besvarelser. Jeg har endnu ikke nærlæst dem endnu, men jeg kan
bekræfte at jeg er privat forbruger.

--------------------------------------------------------------------------------
I am using the free version of SPAMfighter for private users.
It has removed 4274 spam emails to date.
Paying users do not have this message in their emails.
Try SPAMfighter for free now!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste