Veksle valuta.
Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 14:10

Er det dyrere at veksle valuta i de banker der ligger i lufthavnen, i
forhold til at gøre det i en tilfældig dansk bank?
Eller er det egentlig typisk bedst at gøre det i destinations landet(i mit
tilfælde holland)?

Fra : Holst

Dato : 14-12-06 14:38

K. wrote:

> Er det dyrere at veksle valuta i de banker der ligger i lufthavnen, i
> forhold til at gøre det i en tilfældig dansk bank?

Det billigste er typisk at gøre det hos Forex, der blandt andet har et
kontor liggende på Hovedbanegården.

> Eller er det egentlig typisk bedst at gøre det i destinations landet(i mit
> tilfælde holland)?

Det ved jeg ikke. Om det er sandt, ved jeg ikke, men jeg har ladet mig
fortælle, at banker i €-lande efter indførslen af € ikke er nær så glade
for at modtage under valutaer som danske kroner.

Min mening er, at man tager et mindre beløb med i kontanter og dernæst
forsøger at klarer sig i videst muligt omfang med Visa-kortet i
butikker, på restauranter og lignende. Skulle man løbe tør for
kontanter, kan man trække nogen i en automat i destinationslandet.

Om det er billigst, ved jeg ikke. Det er efter min mening nemmest, og
man slipper for at skulle slæbe for 5.000 kr. med i en eller anden valuta.

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 14-12-06 20:40

Holst skrev:
> Det billigste er typisk at gøre det hos Forex, der blandt andet har et
> kontor liggende på Hovedbanegården.

Jeps. Du har ret http://www.forexvaluta.dk/ har 7,5723 mens
http://www.bll.dk/valuta/x-change.shtml i Billund kun er 1 øre billigere
pr. 100 Euro.

De har oppet sig, de kære Forex-folk.

> Det ved jeg ikke. Om det er sandt, ved jeg ikke, men jeg har ladet mig
> fortælle, at banker i €-lande efter indførslen af € ikke er nær så glade
> for at modtage under valutaer som danske kroner.

Flere banker i Holland er rent faktisk "pengeløse", så dit afsluttende
råd med at veksle en del og dernæst bruge Visa, Eurocard eller whatever
kreditkort lyder mest fornuftigt.

Henrik V Blunck - www.multidesigner.net
Vil du vide mere om Google Adsense? Læs her:
http://www.adsense-success.co.nr

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 14-12-06 20:34

K. skrev:
> Er det dyrere at veksle valuta i de banker der ligger i lufthavnen, i
> forhold til at gøre det i en tilfældig dansk bank?

Kursen i Billund da vi rejste til Kreta var meget lig andre danske
banker, så ingen problemer dér.

> Eller er det egentlig typisk bedst at gøre det i destinations landet(i mit
> tilfælde holland)?

Du bør være opmærksom på, at en del hollandske banker er "pengeløse",
dvs. du kan hæve via Visa eller Eurocard i automaten, men ikke veksle
f.eks. DKR til Euro.

Vi havde selv problemet da vi kørte til Frankrig i sommers. Til gengæld
gjorde det at vi kom lidt hurtigere til Belgien. Omend vores redning var
at vi ved siden af kontanterne havde Visa med undervejs.

Henrik V Blunck - http://blunck.dk/frankrig/

Fra : Kim Malchau

Dato : 19-12-06 20:25

On Thu, 14 Dec 2006 14:09:36 +0100, K. wrote:

> [...]
> forhold til at gøre det i en tilfældig dansk bank?
> Eller er det egentlig typisk bedst at gøre det i destinations landet(i mit

Et nemt tip: opret en konto i Skandiabanken og få tilknyttet et
Visa-Dankort. Det koster ganske vist det årlige Visa-gebyr på 150 kr. Til
gengæld (og her kommer fordelen) er det gratis at hæve penge i udlandet i
kontantautomater.

Andre banker tager min. 30,- kr. pr. hævning, så længe dette gebyr er
højere end en andel af det hævede beløb. Det slipper man for med mit tip.

Altså slipper du for vekselgebyrer og du behøver ikke rende rundt med ret
mange kontanter.

Jeg har ingen interesser i Skandiabanken. Jeg har alene en konto der, for
at kunne udnytte mit eget tip. Andre (net)banker kan have lignende tilbud,
undersøg det og vælg herefter bank ud fra dine egne præferencer. Jeg har
min primære konto et andet sted.

Venlig hilsen
Kim Malchau

--