Montering af flasker
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-12-06 12:07

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 14-12-06 12:19

Michael Rasmussen skrev:
> Har netop set dette billede, hvor man kan se dykkere fra søværnet med flaskerne omvendt monteret: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-5612084..html
>
> Hvilke grunde er der til det?
>
> --
> Hilsen/Regards
> Michael Rasmussen
> http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917

Ventilerne er nemmere at nå, og de sidder bedre beskyttet, hvilket
også betyder at de ikke så nemt indfiltres i liner etc.
Ulempen er at det er vanskeligere at få en fornuftig slangeføring,
samt at du skal have et stativ eller lign. de kan stå i, når du skal
have dem på.

Vær opmærksom på at visse grupper af dykkere, har en nærmest
religiøs indstilling til hvordan flaskerne skal vende, og vil afvise
den modsatte orientering med indlærte argumenter uden selvstændigt at
overveje sagen.

Jeg tror selv at det ville være en fordel for flertallet af dykkere,
at dykke med ventilerne nedad.

Jens Olsen

Fra : Scubadue

Dato : 14-12-06 20:18

Det er fordi at det er interspiros (AGA) udstyr de dykker med.
Og det bruger det samme flaske princip som røgdykkerapperater, som også står
på hovedet.

XXX
Henrik

Fra : KC

Dato : 15-12-06 13:25

Jeg er så en af dem Jens så venligt advarer imod
Dog er jeg hamrende ateist og jeg har en lang evolution mht. mit
dykkerudstyr, så min nuværende "overbevisning" er ikke noget jeg har læst
mig til eller surfet efter på Internettet. Jens er også venlig selv at
skrive hvorfor systemet ikke egner sig til dykning. Derudover vil jeg
selvfølgeligt nævne, at det ikke er noget problem at nå ventilerne hvis alt
andet af ens dykning er sat hensigtsmæssigt op/tilpas indøvet.

KC
www.kcdk.com

Fra : Poul Olesen

Dato : 15-12-06 16:06

On 15-12-2006 13:25 KC wrote:
> Derudover vil jeg
> selvfølgeligt nævne, at det ikke er noget problem at nå ventilerne hvis alt
> andet af ens dykning er sat hensigtsmæssigt op/tilpas indøvet.

Man kan også se på som: Alle kan klø sig i røven, men ikke alle kan nå
flaskeventilerne i det normale setup.

Hvis nogen gerne vil vende flaskerne om, så kan de da bare gøre det.

MVH
Poul

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-12-06 16:08

"Poul Olesen" <aquarius-nospam@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis nogen gerne vil vende flaskerne om, så kan de da bare gøre det.

Ja, så er de også sikre på at få event. kondensvand ud

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-12-06 17:29

"Poul Olesen" <aquarius-nospam@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan også se på som: Alle kan klø sig i røven, men ikke alle kan nå
> flaskeventilerne i det normale setup.

hehe.. fin metafor du har der..

Er der nogen der har erfaring med omvendte flasker, hvor svært er det at nå
isolations manifolden?

mvh
Jonas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 14-12-06 12:24

Der er en lang tråd fra d. 2 juni 2006 "Vende dobbeltsæt "på hovedet"" som
omhandler dette emne.
/Sune

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> wrote in message

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-12-06 22:33

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-12-06 23:07

Michael Rasmussen wrote:

> Nu kan jeg forstå, at det mest er et religiøst valg, om man vælger
> det ene eller det andet, men ud fra et funktionsmæssigt synspunkt vil
> man så mærke forskel?

I teorien kan du måske mærke forskel i åndedræt afhængig af din position
i vandet... med førstetrinnet siddende op til 1 meter (lodret i
vandsøjlet) fra andettrinnet kan mellemtrykket ændre sig. Om det
praktisk kan mærkes, ved jeg ikke.

> Jeg har stor respekt for søværnets dykkeruddannelse, og det kunne
> være interessant at vide, hvorledes de har fundet frem til, at det
> optimale for dem er, at flaskerne skal monteres omvendt. Hvorledes
> egentlig med single flasker, ser man også dem monteret omvendt? --

Det har måske også noget med den måde de dykker på? Søværnsdykkere kan
vel meget vel blive smidt ind i vrag og lign. steder hvor ventilerne kan
ramme mærkelige ting og lign. De har vel ofte også folk til at hjælpe
dem når de kommer ud af vandet, til fx. at tage mod flaskerne.

Jeg kan godt se det smarte i at kunne nå ventilerne bare ved at række
hånden om på ryggen (det er utvivlsomt nemmere end at skulle have dem
helt om bag nakken) men jeg tør slet ikke tænke på hvad der kan ske en
dag med høj søgang på kutteren og man sætter sig lidt hårdt på rælingen
eller lugen, og det så er ventiler+førstetrin der skal tage imod vægten
istedet for bunden af flasken. Ja, det er sket at dykkere har sat sig
hårdt over skrævs på rælingen, og der rammer flaskerne altså kanten og
det giver et godt brag.

Thomas

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 15-12-06 12:16

Nuvel... Det er vel de færreste der stå op og dykker....

Claus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-12-06 16:47

Claus Grell Hansen wrote:
> Nuvel... Det er vel de færreste der stå op og dykker....

Njaa... jeg har da flere gange set folk stå på hovedet fordi der nu lige
var en fisk der var udvalgt til indkøbsvognen som ikke selv ville svømme
i nettet... eller hvis man svømmer rundt på vrag sker det da også
rimelig ofte at man står nær lodret i vandet, så vil det vel være trælst
at åndedrætsindsatsen ændres i løbet af dykket?

Ang. slangeføring så kan jeg ikke lige se hvorfor det skulle være
sværere at opnå god føring, til begge regulatorer giver det vel ca. det
samme som "normal" føring ved dobbeltsæt? De skal vel blot føres op
mellem wing og flaske og så over skulderen? Slangen til wingen skal nok
være længere end normalt, men den kan vel føres ligeså godt som normalt?
Tørdragtsinflatoren kommer vel også rundt om livet og så op til
inflatoren på brystet. tilkoblingen skal så nok vende nedad, men det er
jo heller ikke noget problem.

Den største ulempe ved at have dem "på hovedet" må stadig være problemet
ved at stille flaskerne fra sig.

Thomas

Fra : Seerup

Dato : 16-12-06 09:33

> Den største ulempe ved at have dem "på hovedet" må stadig være problemet ved
> at stille flaskerne fra sig.

Det er vel "bare" et spørgsmål om at lave en bøjle/standfod, og få den monteret
på halsen af flaskerne.
Det er vi et par stykker, der vil til at eksperimentere med i den nærmeste
fremtid.

Seerup

Fra : Seerup

Dato : 16-12-06 10:29

> [...]
> monteret på halsen af flaskerne.
> Det er vi et par stykker, der vil til at eksperimentere med i den nærmeste

Har lige smidt et hurtigt rids i dk.binaer (Ventilbeskytter til omvendt
dobbeltsæt)
Skal laves i enten 10 eller 12mm rund rustfri.

Fra : Seerup

Dato : 18-12-06 17:24

> Har lige smidt et hurtigt rids i dk.binaer (Ventilbeskytter til omvendt
> dobbeltsæt)
> Skal laves i enten 10 eller 12mm rund rustfri.

Det bliver så i ø14 syrefast i stedet ........ men det gør nok ikke tingene
dårligere. Måske der kommer til at kunne spares lidt bly.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 15-12-06 19:30

Jonas Lüttichau skrev:
> "Poul Olesen" <aquarius-nospam@cbs.dk> skrev i en meddelelse
>
> hehe.. fin metafor du har der..

Hov, hov, patentet på den metafor tilhører altså mig, idet jeg
benyttede den i et svar til P. Fjelsten for flere år tilbage.
Jeg skal dog være venlig nok til ikke at opkræve penge for brugen,
når det nu er en førstegangs forseelse

Jens Olsen

Fra : anha8

Dato : 20-12-06 13:25

hej

er det sådan noget du har tænkt dig
http://www.customdivers.com/valveprotectors.htm

eller lidt i denne stil ?
http://www.omsdive.com/valve-access.html

/anders

Fra : Seerup

Dato : 22-12-06 17:53

> hej

> er det sådan noget du har tænkt dig
> http://www.customdivers.com/valveprotectors.htm

Yep, lige præcis - den på dobbeltsættet.