Wing-west
Fra : Clevin

Dato : 14-12-06 09:15

Hej,

Jeg har kigget tidligere posts igennem for et godt bud på en wing-west,
men kunne ikke rigtig finde nogle rigtig gode...Jeg har set lidt på en
DiveRite wing, men er meget i tvivl om hvilken model jeg skal vælge og
om jeg skal vælge en DiveRite i det hele taget. Min plan er med tiden at
få mig et sæt 2X12, men indtil da vil jeg gerne kunne dykke med wing'en
samt en alm 15 uden at skulle have alt for meget besvær med luft der
blæser rundt i wing'en.

Er der nogen som kan komme med et godt bud på en wing med et passende
løft til 2X12 / 1X15 samt af en god kvalitet?

/Clevin

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 14-12-06 10:38

Personligt kan jeg godt lide Zeagles Manta winge (har både deres 55 lbs og
65 lbs) som kan købes hos ODE.
Til 2x12 vil en 55 lbs winge være fin, mens den til en single flaske er knap
så god. Har prøvet det for nogle år siden på en tur og wingen har en tildens
til at flappe sammen som kan gøre det svært at dumpe luften, så det skal man
være meget opmærksom på. Det fleste vil nok anbefale en single tank winge
til 1x15, og f.eks. dktechgear har nogle udemærkede winger fra DIR Zone til
begge formål.
Ellers er der selvfølgelig også Halcyon som f.eks. kan købes hos Scansub,
hvis man er til det mærke.
Hvis du vil bruge den til begge formål, skal du være opmærksom på at nogle
winger kræver en (dyr) single tank adaptor.

/Sune

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 14-12-06 12:10

Clevin skrev:
> Er der nogen som kan komme med et godt bud på en wing med et passende
> løft til 2X12 / 1X15 samt af en god kvalitet?
>
> /Clevin

DiveRite RecWing, som jeg selv har benyttet nogle år, og som har
været god, fra single 10 til 2x12.

Jens Olsen

Fra : Clevin

Dato : 14-12-06 13:02

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> DiveRite RecWing, som jeg selv har benyttet nogle år, og som har
> været god, fra single 10 til 2x12.
>
> Jens Olsen

Hej Jens,

Har du den version med elastikker på?

/Clevin

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 14-12-06 14:26

Clevin skrev:

> Hej Jens,
>
> Har du den version med elastikker på?

Ja, der en en elastik, der løber på "indersiden". Altså mellem
flaske og bagplade. Det virker ret godt.
Der er efterhåden en del i klubben der bruger DiveRite RecWing.

J.O.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 14-12-06 15:22

For os der ikke kender systemet:
http://www.diveriteexpress.com/bcs/gusset.shtml

Det virker jo meget smart ?

/Sune

Fra : Jan Birk

Dato : 14-12-06 16:52

> Er der nogen som kan komme med et godt bud på en wing med et passende
> løft til 2X12 / 1X15 samt af en god kvalitet?

Boddy teck wing håndtere både dobbelt og enkelt montage - uden
modifikationer.

/Jan

Fra : Happy Diver

Dato : 14-12-06 17:05

Clevin <clevin.penguin@yahoo.com> skrev:
> [...]
>
>Er der nogen som kan komme med et
>godt bud på en wing med et passende
>løft til 2X12 / 1X15 samt af en god kvalitet?

Og med risiko for offentlig stening: Jeg bruger 60
punds OMS vingen med elastikker til mit dobbelt 12
sæt. Jeg har også haft brugt det med en enkelt 15
liters og det fungerer. Den eneste ulempe ved
enkeltflaske og bagplade er at adapteren skubber
flasken lidt langt væk fra ryggen.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 14-12-06 23:27

Jeg har et par ekstra kommentarer til de sidste par indlæg:

Zeagle Manta:
Nu bruger jeg selv Manta'en men den har to ulemper. Inflator slangen går
ikke ind i midten af wingen, men dette skulle blive ændret engang i
fremtiden er jeg blevet lovet. Desuden er selve inflatoren ikke særlig
holdbar og har derfor udskiftet dem med Halcyon's inflatorer som passer uden
problemer.

Zeagle Tech Pac:
Har samme ulemper som Manta'en
Jeg har lige solgt min gamle Zeagle Tech Pac som jeg var glad for i sin tid,
og er man til "komfort" og en masse ekstra ting og detailer såsom paddings,
bredt mavebælte, og aftagelig blære som kan skrues på en hård bagplade er
den fin. Den har blød bagplade og er derfor let at rejse med (ellers skal
man havde både stål og alu bagplader), og et smart kryds-webbing på
bagsiden, som gør at man kan montere enkelt og dobbelt flasker men
almindelig remme udover standard dobbeltsæt med spændebånd. Den har også
nogle remme nederst på wingen som klipses på bagpladen, som gør at wingen
ikke flapper så meget.

Donut winge:
Jeg er rimelig næsetung og har derfor alt mit bly placeret så langt nede som
muligt, og ville ikke bryde mig om at få ekstra løftekraft over lænden, men
har ikke prøvet en sådan i praksis.

Dobbelt blærer:
Hvis jeg en sjælden gang skal dykke (dybt) i våddragt, har jeg valgt at
bruge to winger monteret bag hinanden, med backup'en tættes på flaskerne
forstås.

/Sune

Fra : AK

Dato : 14-12-06 19:03

Hej,

At vælge den korrekte vinge er svært, der er mange at vælge imellem
og mange holdninger fra de forskellige personer både her på
dk.fritid.dykning og i klubben hvor du normalt dykker.
Jeg vil gøre opmærksom på at hvad jeg nu skriver kun er udtryk for
mine egne holdninger til de forskellige vinge typer.

Personligt mener jeg at der er stor forskel på en vinge og en vinge
- og det er vigtigt at bestemme sig for hvad man har brug for.
De mærker jeg nævner bliver nævnt fordi det er et eksempel på den
type vinge jeg snakker om ikke fordi jeg har noget specielt
tilhørsforhold til nogle af dem.

Hvad mener jeg med brug - den skal jo bare holde mig og et 2*12 sæt
flydende? Jo ser du de forskellige vinge typer som donut, hestesko,
Bungie dobbelt eller enkelt blærer har alle deres fordele og ulæmper
sådan som jeg ser på det.

Donut vingen er den type vinge hvor selve blæren er donut formet,
dette bruges hovedsageligt på enkeltflaske wings men er nu også
kommet til dobbeltsæt i form af bl.a. Halcyons Evolve vinge.
Fordelen ved denne vinge type er at den er lang, og giver dig en smal
profil, endvidere giver den dig et jævnt løft på hele ryggen og
hjælper til at give et rigtig godt trim.
Samtidig er den smallere end hestesko vingen og vil nok sidde bedre på
en enkeltflaske
Det problem jeg ser ved den er at hvis man som jeg har flere
stageflasker på samme side, er der ikke mulighed for at flytte noget
luft fra den ene side af vingen til den anden for at kompenserer for
vægten i venstre side, og denne vinge egner sig derfor max til en
enkelt "lille" stage deco flaske, eller hvis man har stages i hver
sin side.

Hestesko vingen, er den mest kendte til dato, og ses i mange
forskellige variationer fra Halcyon, Dir-zone, Agir, red-tech og mange
flere. Fordelen ved denne vinge er at du har en mulighed for at
"fordele" luften i vingen så du kan kompenserer for en
vægtforskeydelse med flere stage/deco flasker i samme side.
Hestesko vingen er oftest kortere end donut vingen og vil derfor stoppe
længere oppe på flaskerne, dette gør at vingen ikke på samme måde
vil være udsat ved flytning af flaskesættet på landjorden.
Hesteskovingen er bred og kan derfor ikke anbefales som enkeltflaske
vinge

Bungie vingen har jeg aldrig selv dykket med så alt hvad jeg skriver
er bygget på et teoretisk grundlag.
Som jeg ser det har med bungie vingen ligesom med donut vingen ikke
mulighed for at flytte rundt på luften i vingen, hvilket gør det
umuligt med flere stage/deco flasker i samme side, men grundet
elastikkerne burde det være muligt at dykke den med en enkeltflaske.
Der er sikkert flere på gruppen der vil tilføje flere gode og
dårlige punkter ved denne type vinge men da jeg ikke har prøvet den
vil jeg ikke kommenterer mere på den.

Når man så har besluttet sig for hvilken type vinge man vil have,
skal man beslutte sig for om det skal være enkelt eller dobbelt
blærer, hvor mange d-ringe man vil have på sit harnes, om det er
softpack eller bagplade - om man har brug for at det som der er på
vingen ( flere dump ventiler osv.) personlig mener jeg at der kun skal
være det man skal bruge - jo mindre der er jo mindre går i stykker
- da jeg dykker i tørdragt har jeg ikke behov for dobbelt blære,
jeg bruger kun en dump ventil og ikke pull dump, fint det har jeg så
ikke på min vinge osv. Der er mange beslutninger der skal tages før
ender op med det stykke udstyr der er rigtigt for dig.
Tag det op når du snakker med nogen på en dykkerbåd, se på deres
vinge/harness løser det dine behov? Er det optimalt for dig? De
fleste har heller ikke noget imod at du stiller spørgsmål.
Ellers så tag på "shopping" tag ned og snak med centrene de har
jo vingen på lager, hvis du tager derned og får en sludder med dem og
fortæller dem hvad du har brug for så kan du se deres forslag, tag
gerne flere steder hen inden du beslutter dig.

Med venlig hilsen

Anders Knudsen

Fra : Clevin

Dato : 14-12-06 21:18