NETGEAR PS101
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 14-12-06 08:58

Hej

Vil nedenstående printserver virke med Mac clienter? Det står ikke
umiddelbart, men man kunne jo tro de bare ikke havde testet det?

http://www.netgear.com/Products/PrintServers/WiredPrintServers/PS101.aspx

--
Jesper

Fra : Morten Lind

Dato : 14-12-06 09:45

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> http://www.netgear.com/Products/PrintServers/WiredPrintServers/PS101.aspx

Det er jeg sikker på, den gør. Den benytter jo TCP/IP protokollen, og
f.eks. Netgears routere virker ud af æsken med Mac.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 18:49

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Det er jeg sikker på, den gør. Den benytter jo TCP/IP protokollen, og
> f.eks. Netgears routere virker ud af æsken med Mac.

Og hvor mange printere med en parallel-udgang [og kun det] er det nu der
har mac-drivere?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 14-12-06 19:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og hvor mange printere med en parallel-udgang [og kun det] er det nu der
> har mac-drivere?

Øhh.....det har da intet med sagen at gøre - den(printeren) skal jo køre
over ethernet, så printeren skal bare ha´ et netkort.....og hvorfor
laver du firkantede paranteser? - det gør man ikke på dansk.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 20:27

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Øhh.....det har da intet med sagen at gøre - den(printeren) skal jo køre
> over ethernet, så printeren skal bare ha´ et netkort.

Der kræves stadig en printerdriver til mac'en, og det får de næppe til
en gammel DOS-printer med parallelport.

>....og hvorfor laver du firkantede paranteser? - det gør man ikke på
>dansk.

Det har jeg så vænnet mig til - de er jo lette at lave på Mac .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 14-12-06 20:58

> Der kræves stadig en printerdriver til mac'en, og det får de næppe til
> en gammel DOS-printer med parallelport.

Jeg forstår altså stadig ikke, hvorfor printeren skal ha´ en Mac-driver
for at kunne printe gennem printserveren, der benytter ethernet/TCP/IP?

Men mener du, at _Mac´en_ skal have en printerdriver, der understøtter
parrallel?

Hvis Lars har en printer med netkort, tror jeg, han kan bruge den
omtalte printserver, men tro kan jeg jo gøre i kirken

> Det har jeg så vænnet mig til - de er jo lette at lave på Mac .

Hæ, hæ.....nåeh ja

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 21:46

> [...]

> for at kunne printe gennem printserveren, der benytter ethernet/TCP/IP?
>
> Men mener du, at _Mac´en_ skal have en printerdriver, der understøtter

Mac'en skal have en printerdriver /til den pågældende printer/. Det vil
i praksis sige at han skal være i besiddelse af et
Mac-installationsprogram til den pågældende driver.

> Hvis Lars har en printer med netkort, tror jeg, han kan bruge den
> omtalte printserver, men tro kan jeg jo gøre i kirken

Havde hans printer et ethernetkort havde han naturligvis ikke /brug/ for
en printserver.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-06 14:16

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Og hvor mange printere med en parallel-udgang [og kun det] er det nu der
> har mac-drivere?

Mindst én: HP 4L.

Fra : kjhfkjh

Dato : 17-12-06 01:01

>Mindst én: HP 4L.

Og en tilsvarende oldgammel Canon BJC inkjet. Den virker ok fra Mac
til/via en netværks printerserver, lpr protokol svjh.

Der er altså en hel del gamle parallelprintere som er udemærket
brugbare med de i osx allerede medfølgende drivere.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 18:19

> [...]

> Vil nedenstående printserver virke med Mac clienter? Det står ikke
> umiddelbart, men man kunne jo tro de bare ikke havde testet det?

I hvert fald skal den pågældende printer have en driver til mac, og så
lægger jeg mærke til at printserveren er beregnet til printere med en
gammeldags parallelport, som aldrig har kunnet bruges på mac.

Jeg har ganske vist en enkelt printer med parallelport, faktisk min
hovedprinter, men den har nu også såvel trådløs adgang som [vigtigst af
alt] en indbygget 100 Mbit/s ethernetport.

På mit Synology 101g+ netværksdret, der er en Linux-maskine, kan man
også sætte en printer på som så vil køre som netværksprinter, men her
taler vi om en moderne usb-printer. Og det endda kun hvis printeren har
en mac-driver.

<http://www.synology.com>

Du vil lettere kunne få printeren til at virke på en sådan, men skal i
hvert fal checke af om den står på 'positiv-listen'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 14-12-06 21:19

Hej til både Per og Morten

On 14 Dec., 18:18, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> lægger jeg mærke til at printserveren er beregnet til printere med en
> gammeldags parallelport, som aldrig har kunnet bruges på mac.

Det er måske fordi jeg ikke har afsløret hvilken printer det er
Den har også AppleTalk interface (samt seriel).

Det er en QMS860:

http://www.pcofertas.com/subastas/subir/qms-860-extra.jpg

https://www.scs.fsu.edu/twiki/pub/TechHelp/PrinterManuals/QMS860-userguide.pdf

"Interfaces
Your printer's industry standard ports are
AppleTalk
Parallel
Serial
SCSI
Your printer interfaces with
Apple Macintosh computers and LocalTalk networks
IBM PCs and compatible computers
Optional networks
Many minicomputers and mainframes"

En lille let sag på 23kg

> [...]
>
> Du vil lettere kunne få printeren til at virke på en sådan, men skal i
> hvert fal checke af om den står på 'positiv-listen'.

Det kunne være man skulle overveje det Så får man jo også lidt
ekstra plads...

--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-06 21:46

> [...]

> SCSI
> Your printer interfaces with
> Apple Macintosh computers and LocalTalk networks

Du skal stadig have et MacOS X-installationsprogram, vil jeg umiddelbart
sige ...

> Det kunne være man skulle overveje det Så får man jo også lidt
> ekstra plads...

Ja, jeg har sat en 300G harddisk på den. Plus købt et eSATA kabinet hos
Zytech [andre har en forkert eSATA type] og isat yderlige 300G der. Det
er backup af den første harddisk, som jeg så primært bruger til backup,
backup på flere måder.

Men også til hjemmeside. Prøv eksempelvis:

<http://www.rqnne.dk/giulio_cesare.iso>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk