Armand <kim-armand@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:45815985$0$13956$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
> news:45810c61$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4580a432$0$3522$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> Håber der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man med en rimelig
> >> nøjagtighed kan måle sig frem til om et stel er lige, uden at strippe
> >> mc-en fuldstændigt....... kom frisk.
> >>
> > Denne skulle kunne gøre det
> >
http://www.profiproducts.com/profilasercat.html
>
> - - - som egentlig kun viser om baghjulet står skævt i forhold til kæden
> (som må formodes at løbe "på langs") :-|
>
> Jeg har i foråret foreslået følgende simple metode:
> - - - -for det beløb som man er villig til at bruge på mekaniker, kan man
så
> rigeligt
> købe et digitalt waterpas (som til efterfølgende brug egentlig hedder
> "loddestok").
> Brug dét som følger:
> - Stil modellen på centralstøtteben og trim med blik/lign. under den ene
> side af støttebenet indtil baghjulet jvf. loddestokken står lodret.
> For præcisionens skyld bør man bruge endnu et waterpas/loddestok til at
> kontrollere at det digitale holdes lodret "den anden vej" under
> målingen, dette er især vigtigt ved den efterfølgende måling!
> - Mål dækkenes faktiske bredde (et skarpkantet og ret brædt på begge
> sider af dækket og efterfølgende måling af mellemrummet giver et præcist
> tal!)
> - Hold (spænd) et længere brædt ind til bagdækkets ene side og lad det
> række fremover, helt op på siden af forhjulet, og ret i første omgang
> fordækket ind parallelt(!) efter dette.
> Mål afstanden mellem fordækkets side(r)og brædtet(ens mål = parallel!)
> - Målet bør være det halve af den tidligere målte forskel på for hhv.
> bag -dæk!
> Er man i tvivl tages samme mål på den anden side af dækkene!
>
> Det herigennem tagne mål viser hvorvidt at hjulene køre i samme spor
> efter hinanden og hvis det er en kædetrukket motorcykel kan
> man rette en evt. forekommende skævhed ind v.h.a. bagakslens
> kædeopspænding; hvorimod man på en kardan-trækker bliver nødt til at
> leve med den givne skævhed, som meget vel kan have forekommet fra
> fabrikken af (hvem kender du der foretager omtalte måling på sin nye
> motorcykel?)
>
> Det der derimod er interessant, og som du synes at kunne se, er om
> forhjulet står lodret - Og dét kontrolleres som følger:
>
>
> - Find nogle klodser der har samme højde som den pågældende forskel
> mellem fordæk/brædt og fiksér hjulene med førnævnte brædt langs hjulene
> og klodserne til at optage luftrummet mellem fordæk og brædt. Når dét er
> gjort står motorcyklen (stadig) lodret og hjulene er rettet ind på linie!
> - Mål derefter i hvilken grad at forhjulet står lodret v..h.a. den
> digitale loddestok supleret med den ekstra på siden!
> Verificér evt. baghjulets lod endnu engang og hvis forholdet ikke er
> tilfredsstillende, så foretage samme mål på den anden side af hjulene:
> hvis der forekommer en modsvarende skævhed på den anden side må det
> skyldes en unøjagtighed i målingen, hvorimod samme skævhed er en
> bekræftigelse! - - - -
>
> Jeg har i mellemtiden haft et digi-waterpas i hånden og er blevet mindet
om
> at sådanne også har en nul-stillings-funktion som man kan udnytte i stedet
> for at klodse støttebenet op - Målet på forhjulet viser derefter afvigelse
i
> forhold til nulstillingen (baghjulet), som burde være 0°
>
>
>
> --
>
> Armand.
>
Tak til Flemming og Armand.
Det laserudstyr ser jo spændende ud og jeg elsker nyt legetøj, så hjertet
hoppede lige en ekstra gang, meeeen.... det ser dyrt ud og da jeg
sandsynligvis kun får brug for det en enkelt gang såehhhhhh..... Jeg tror,
jeg holder mig til Armands gode beskrivelse - for mig at se er det en
forholdsvis præcis måde at gøre tingene på og så er det billigt at købe et
par ligekantede brædder
Tak for hjælpen !
Erik