kat med kvalme?
Fra : Siri

Dato : 13-12-06 15:29

Hej kattevenner
Fornylig læste jeg om kvalme som et symptom på en bestemt ret alvorlig
katte-sygdom.
Så vidt jeg husker, var det "her på sitet" (jeg skriver kun fra
hjemmesiden), jeg har ledt lidt, men kan ikke lige finde det. For jeg
undrer mig: Hvordan kan man vide, om en kat har kvalme?
Tak for alle jeres gode råd og svar om dette og hint - jeg prøver at
læse mig til en del, men andres erfaringer er uvurderlige, især, når man
kun har haft kat 1/2 års tid.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-12-06 15:43

Siri wrote:
> [...]
> Tak for alle jeres gode råd og svar om dette og hint - jeg prøver at
> læse mig til en del, men andres erfaringer er uvurderlige, især,

Hej Siri.

Maj Britt skrev lidt om hendes kat Mio med kvalme for noget siden:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/newsreader/reply_all.php?thread=%3C4506e9b8$0$3460$edfadb0f@dread11.news.tele.dk%3E

Der kan jo være mange årsager til kvalme. Håber ikke at dine misser er
syge. Jeg tror at de savler og kaster op, det er måske et tegn.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 13-12-06 23:49

> Der kan jo være mange årsager til kvalme. Håber ikke at dine misser er
> syge. Jeg tror at de savler og kaster op, det er måske et tegn.

> [...]

Ja, der er jo nu "kun" een alligevel - det bliver vist ikke til noget
med lige den legekammerat, for den nuværende ejer kan ikke slippe ham -
og det forstår man jo godt.
Men jo, da jeg kom hjem i aftes, havde hun kastet op - dvs der lå
lysebrune lugtløse fugtige klatter indenfor en lille halv kvm. Kan vel
også være diarrhe, men hun plejer at være så flink med at bruge sin
bakke - og de små hårde kattekugler, de stinker jo!
Om natten lagde hun sig ikke i min fodende, men under sengen.... Virkede
OK i morges, men kom mig ikke imøde, da jeg kom hjem kl ca 14.... Hun lå
under sengen! Hun lod sig lokke ud - ville aes og spandt - legede en
smule, og spiste en smule, men slet ikke min vante lille livlighed :-/
SÅ ringede jeg til Jørgen dyrlæge, der sagde, at det sikkert var lidt
med maven, men hvis hun kastede op igen, så måtte jeg endelig ringe (Og
i givet fald komme hen med hende imorgen). At hun helst skulle i gang
med at spise og drikke, og bruge bakken til begge dele. Vi afventer nu
katte-kugler, da hun har guffet persermad i sig, sjasket hagehårene godt
til (det var det med en guldlame´-hårsmæk, som Hanne E engang blev
præsenteret for, den ville jeg også ha' grinet af!) og bakken er besøgt.
Men havde der været bræk igen - og var der ikke levering i bakken senest
i morgen tidlig, så havde jeg stillet på klinikken kl 8 morgen nul dut!
Det var med bange sind, at jeg tog på aftenjob, og mine kolleger tog al
min snakken kat rigtig pænt.
Men alt er OK her nu! Hun har endda plaget for at lege, den lille... Hun
er blevet friseret og fået nyt kattegræs, hvis det nu bare er en dum
hårbolle, der ikke vil op.
Ja, jeg kan snakke længe om den kat - men jeg elsker hende og hendes
sjove væsen - og vil gøre alt for, at hun skal have det godt, min lille
Gia.
Konklusion: Alt vel.
Og så bliver hun gennemtjekket på tirsdag, hvor hun skal have
vaccination og helbredstjek henne hos den rare Jørgen dyrlæge. Af sted i
den nye lille transportkasse, jeg købte i søndags på udstillingen, noget
billigere end i forretningerne.
Tak for omtanken, Tove. Det varmer.

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 14-12-06 00:22

"Siri" skrev

> [...]
> i morgen tidlig, så havde jeg stillet på klinikken kl 8 morgen nul dut!
> Det var med bange sind, at jeg tog på aftenjob, og mine kolleger tog al

Kaster katten op mere end et døgn, er det afsted til dyrlægen. Det er - så
vidt jeg husker - noget med dehydrering og "genbrug" af væskerne i nyrerne,
men spørg eventuelt dyrlægen. For år tilbage var vi akut afsted med vores
hunkat et par gange, fordi hun blev ved med at kaste op.
Driller hårbollerne, så prøv med Kattemalt - det kan få det hele til at løbe
nemmere igennem. Og ikke mindst, er Zoolac fantastisk til at få styr på løse
maver.

- Winnie

Fra : Siri

Dato : 14-12-06 09:10

> [...]
løbe
> nemmere igennem. Og ikke mindst, er Zoolac fantastisk til at få styr på

Tak - det var også det, dyrlægen sagde.
Men der har ikke været noget, hurra hurra.
Tusind tak for Zoolac tippet, Winnie - jeg vil se at få det i huset til
en anden gang. Jeg var jo nok lidt i panik, for det er første gang, Gia
har været syg hos mig - jeg har aldrig før set hende sådan halvsløv og
'uffa'.
Og som jeg har sagt før - 'cat not happy - me not happy'.
Kattemalt, ja, suk, jeg har vist spurgt før efter erfaringer med
forskellige mærker, for den, jeg har forsøgt - Trixies Pro Care - hader
hun, og hun bryder sig bestemt ikke om at få den smurt på snuden! At
smøre den på poterne går ikke, hun har simpelthen så lang pels og tuffer
på dem, at det hele bare lander på gulvet.... Suk.
Så hvis nogen har oplevet at der er forskel på mærkerne mht om katten
kan lide det, så hyl endelig op, tak
Gia har det fint nu - hun vil lege, den lille 'plage-ånd'

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 14-12-06 10:40

"Siri" skrev

> [...]
> på dem, at det hele bare lander på gulvet.... Suk.
> Så hvis nogen har oplevet at der er forskel på mærkerne mht om katten

Vi bruger den fra Diafarm. Når den tube bliver åbnet, simulerer alle
"hårbollehost" - bare for at få noget
Zoolac'en er de også vilde med - både hunde og katte.

> Gia har det fint nu - hun vil lege, den lille 'plage-ånd'

Det var godt

- Winnie