Rome/Claudius
Fra : dan

Dato : 13-12-06 12:54

er i gang med at se claudius, og prøver at få det til at hænge
sammen.
octavian/augustus' søster octavias første mand, claudius' farfar, var
han en ikke en borger?
I jeg claudius bliver det flere gange nævnt at livia har en finger med
i spillet vedr. hans død, og han lyder her som en mere betydningsfuld
mand, men republikaner.
er der nogen som er inde i sagerne?

dan

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-12-06 15:43

dan skrev i 1166010845.352209.44920@j72g2000cwa.googlegroups.com dette:
> er i gang med at se claudius, og prøver at få det til at hænge
> sammen.
> octavian/augustus' søster octavias første mand, claudius' farfar, var
> han en ikke en borger?

Jo. Men af noget af det fineste adelige blod - Claudierne var svjh
oprindeligt Sabinere.

> I jeg claudius bliver det flere gange nævnt at livia har en finger med
> i spillet vedr. hans død, og han lyder her som en mere betydningsfuld

Tiberius Claudius Nero døde 6 år efter sin skilsmisse fra Livia, så det
giver for mig ikke så meget mening at Livia skulle have stået bag hans død.
Og 'Jeg Claudius' (et fund for de 99 kr. hele bokssettet fås til i
øjeblikket - hvis man kan lide filmet teater, hvad det vel nærmest er) er jo
ikke just god PR for Livia, der fremstilles temmeligt negativt, så....?

> mand, men republikaner.

Adlen - patricerne - var skam overvejende republikanere. Man skal huske at
republikken ikke var et demokrati for de brede masser, men et benhårdt
adelsvælde, hvor de store patricerfamillier hæmningsløst kæmpede for at
beholde magten i senatet.

Indførelsen af kejserdømmet var først og fremmest et slag mod en stivnet
adel og ikke mod det romerske folk som sådan.

Men god fornøjelse - det er imo en pragtfuld serie om et meget komplekst
emne - famillierelationer i de højere romerske kredse.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm