kan man få en kompressor der ikke larmer v~
Fra : Edmund

Dato : 13-12-06 12:42

kan man få en kompressor der ikke larmer vildt
Bare en til lidt småting

--
Mvh Edmund

Fra : Max

Dato : 13-12-06 13:54

Hej Edmund

> kan man få en kompressor der ikke larmer vildt

Ja da, du skal bare have en Jun-Air eller lignende.

http://www.jun-air.dk/

Mvh Max

Fra : Tomas Jensen

Dato : 13-12-06 18:54

Max skrev:
> Hej Edmund

> Ja da, du skal bare have en Jun-Air eller lignende.
>
> http://www.jun-air.dk/
>
> Mvh Max

Den er jo nok ret dyr. Alternativt: Engang, da vi havde et landbrug - og
ikke ret mange penge - lavede jeg mig en kompressor af kompressoren fra
et køleskab, sluttet til en afdanket gasflaske med et T-stykke. Den er
jo næsten lydløs.

mvh Tomas

Fra : Edmund

Dato : 13-12-06 19:12

> [...]
> ikke ret mange penge - lavede jeg mig en kompressor af kompressoren
> fra et køleskab, sluttet til en afdanket gasflaske med et T-stykke.

ja havde jeg også en gang

Fra : Tomas Jensen

Dato : 13-12-06 19:18

Tomas Jensen skrev:
Den er
> jo næsten lydløs.

.....men meget lang tid om at pumpe et traktordæk op! Godt nok

tomas

Fra : Martin Bak

Dato : 13-12-06 19:43

"Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Tomas Jensen skrev:
> Den er
>>
> ....men meget lang tid om at pumpe et traktordæk op! Godt nok

Min løsning har været at placere kompressoren udenfor værkstedet, og trække
kobberrør ind til værkstedet. Jeg har en 2-cylindret KMG og den larmer
betragteligt.
Så jeg har stadig problemet når jeg skal bruge den andre steder, f.eks til
sømpistolen eller sådan noget.

Men tråden har fået mig til at tænke på... Hvad er det gentlig der støjer så
meget ved kompressorer? Den bankende lyd får mig til at tro, at det må være
stemplernes slag? Hvis det er tilfældet, kunne man så ikke forestille sig en
kompressor efter Wankels princip måtte være næsten lydløs?

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-12-06 21:06

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev > Men tråden har fået mig
til at tænke på... Hvad er det gentlig der støjer så
> meget ved kompressorer? Den bankende lyd får mig til at tro, at det må
være
> stemplernes slag?

Det er indsugningen der larmer.

>Hvis det er tilfældet, kunne man så ikke forestille sig en
> kompressor efter Wankels princip måtte være næsten lydløs?

Men det bliver nok ikke lydløst, når du får den første
reparationsregning....

Man kan godt lave en turbinekompressor, men den er ikke støjfri, derimod
økonimisk hvor der bruges store mængder trykluft.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 13-12-06 21:18

Hej Preben

> Det er indsugningen der larmer.

Der er nu også meget mekanisk støj fra en stempelkompressor,
og transporten af luft inde i suystemet larmer også.

> Man kan godt lave en turbinekompressor, men den er ikke støjfri,
> derimod økonimisk hvor der bruges store mængder trykluft.

Hurtig, effektiv og støjsvag til store mængder luft laver man med
en skruekompressor.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-12-06 02:26

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Hurtig, effektiv og støjsvag til store mængder luft laver man med
> en skruekompressor.

Det er vel en turbinekompressor der kaldes sådan, eller omvendt. Dens støj
ligger nok i de høje frekvenser, men den jeg erindrer at have set var
antageligt godt lydisoleret, og 'sagde' derfor ikke noget særligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 14-12-06 08:05

Hej Preben

> [...]
> støj ligger nok i de høje frekvenser, men den jeg erindrer at have
> set var antageligt godt lydisoleret, og 'sagde' derfor ikke noget

Nej, en skruekompressor har intet med en turbine at gøre og den
behøver ingen indpakning da den ikke larmer.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-12-06 19:34

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Nej, en skruekompressor har intet med en turbine at gøre og den
> behøver ingen indpakning da den ikke larmer.

Nå, det er altså noget helt andet. Kan du beskrive nærmere hvordan den
'skruer'?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 14-12-06 20:52

Hej Preben

> Nå, det er altså noget helt andet. Kan du beskrive nærmere hvordan den
> 'skruer'?

Det er to skruer der køre inde i hinanden således luften presses frem
på mindre plads hele tiden. Det er beskrevet i denne brochure

http://www.granzow.dk/Oliesmurte%20skruekompressorer/Hovedkatalog%20Skruekompressorer%20i%20serie%20S.pdf

Jeg har forøvrigt en ældre udgave af sådan en model, en 7,5 KW model,
den kan jeg praktisk taget sidde ovenpå og tale i telefon uden at det
genere særlig meget.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-12-06 21:20

> [...]
> Det er to skruer der køre inde i hinanden således luften presses frem
> på mindre plads hele tiden. Det er beskrevet i denne brochure

Det forklarer glimrende, tak.

Underligt at det kan lade sig gøre, men den gik nok heller ikke uden at det
er badet i olie. Genialt, men er for stor (og dyr?) for private.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 14-12-06 22:43

Hej Preben

> Underligt at det kan lade sig gøre, men den gik nok heller ikke uden
> at det er badet i olie. Genialt, men er for stor (og dyr?) for

Du kan vidst godt få en udgave der køre uden olie, meget rart til
fødevarebrug og åndedrætsværn.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-12-06 23:06

> Hej Preben

> Du kan vidst godt få en udgave der køre uden olie, meget rart til
> fødevarebrug og åndedrætsværn.

Hvad koster den mindste ca.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 15-12-06 08:12

Hej Preben

> Hvad koster den mindste ca.

Det må jeg tilstå at jeg ikke ved, jeg gav 35.000 kr.
for en SD10 med indbygget køletørre.

Mvh Max

Fra : Jens Petersen

Dato : 14-12-06 01:24

Den Wed, 13 Dec 2006 19:42:41 +0100, "Martin Bak"

Derfor er skruekompressoren opfundet.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Never Buy a Pitbull from a man with one arm.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-12-06 21:07

"Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev
> ....men meget lang tid om at pumpe et traktordæk op!

Da ikke hvis du har en stor tryktank.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tomas Jensen

Dato : 14-12-06 11:37

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev

> Da ikke hvis du har en stor tryktank.
> --
næ, men en alm gasflaskes komprimerede luftindhold, fylder nu ikke meget
i et stort traktorbagdæk.
Men jeg har overvejet, nå een af mine to nuværende (billige)
kompressorer går hedens, at erstatte motor-/pumpedelen med en
køleskabskompressor.... Den kan vel bruges som cykelpumpe + div. lignende.

Tomas

Fra : Max

Dato : 14-12-06 16:42

Hej Tomas

> køleskabskompressor.... Den kan vel bruges som cykelpumpe + div.
> lignende.

Jeg har en Jun-Air kopi, den er forsynet med en køleskabskompressor
i overstørrelse, den siger næsten ingenting og kan levere luft nok til
at man kan sprøjtemale med en kopsprøjte.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-12-06 19:39

"Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev
> næ, men en alm gasflaskes komprimerede luftindhold, fylder nu ikke meget
> i et stort traktorbagdæk.

Det fylder nok 5 gange tankindholdet. Du må have en større tank/flaske. Men
husk at der skal være overtryksventil, jeg mener sådan en kompressor kan gå
ret højt op i tryk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 15-12-06 08:10

Hej Preben

> Det fylder nok 5 gange tankindholdet. Du må have en større
> tank/flaske. Men husk at der skal være overtryksventil, jeg mener
> sådan en kompressor kan gå ret højt op i tryk.

Det fylder vel ikke mere end 1 gange tankindholdet i dækket da
trykket i dæk og tank vel næsten er ens ?

Mvh Max

Fra : Tomas Jensen

Dato : 15-12-06 13:59

Max skrev:

> Det fylder vel ikke mere end 1 gange tankindholdet i dækket da
> trykket i dæk og tank vel næsten er ens ?

Tja. Trykket i et traktordæk er meget lille i forhold til et bildæk, men
rumfanget i sådan et dæk... hold da op. Så vidt jeg husker, stod
køleskabskompressoren og kørte i 3 timer for at give luft nok. Men det
er mange år siden, så jeg kan huske galt.

Tomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-12-06 19:16

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Det fylder vel ikke mere end 1 gange tankindholdet i dækket da
> trykket i dæk og tank vel næsten er ens ?

Jeg har et regnestykke der siger noget med 8 atm,/'godt 1' = 5

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-12-06 20:11

Edmund wrote:
> kan man få en kompressor der ikke larmer vildt
> Bare en til lidt småting

Hvad er din definition af at larme vildt.?

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Edmund

Dato : 13-12-06 21:08

> Hvad er din definition af at larme vildt.?

at man ikke behøver råbe til hinanden når den er i garagen eller
værksted

Mvh edmund

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-12-06 21:09

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> kan man få en kompressor der ikke larmer vildt
> Bare en til lidt småting

Lav et rockwoolisoleret hus til den. Eller bare pak den ind i rockwool.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Is

Dato : 14-12-06 17:33

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> kan man få en kompressor der ikke larmer vildt
> Bare en til lidt småting

Det er jo luft indtaget der støjer. sæt en lyddæmper på - måske en billig
lydpotte fra en bil.

Erik Isager