Udlån af net-købt musik - Kultuministeriet~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-06 12:05

Som lovet i tidligere tråd postes hermed svar fra Kulturministeriet
på spørgsmålet om udlån og foræring af musik købt via en
netbutik:

---------
Når du køber musik via en netbutik indgås der en købsaftale mellem
butikken som sælger og dig som køber. Denne aftale vil typisk
regulere spørgsmålet om, hvad du må gøre med den erhvervede musik.
I det omfang aftalen ikke tager stilling til spørgsmålet om kopiering
af downloadet musik, følger reglerne af ophavsretsloven.

Det er efter ophavsretsloven tilladt at tage en digital kopi til sig
selv eller sin husstand af fx musik, film m.v., forudsat at dét, der
kopieres fra, er lovligt. Når du har købt musik lovligt via en
netbutik, må du dermed godt tage en digital kopi af musikken til dig
selv eller din husstand. Det vil derimod ikke være tilladt at
fremstille en kopi og forære den til sin ven.

Det strider ikke mod reglerne i ophavsretsloven at låne musik ud.
---------

Fra : Eliasen

Dato : 13-12-06 12:11

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message
Som lovet i tidligere tråd postes hermed svar fra Kulturministeriet
på spørgsmålet om udlån og foræring af musik købt via en
netbutik:

---------

[snip]

Det strider ikke mod reglerne i ophavsretsloven at låne musik ud.
---------

Underminerer det ikke - generelt set - loven? Hvordan dælen defineres
udlån i forhold til distribution?

--
Eliasen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-06 12:35

Den 13-12-06 12.05 skrev Henrik Stidsen følgende:
> Som lovet i tidligere tråd postes hermed svar fra Kulturministeriet
> på spørgsmålet om udlån og foræring af musik købt via en
> netbutik:

Hmm, glemte du at spørge om at forære musikken væk, eller valgte de ikke
at svare på dette?

Må man forære en brændt cd væk, hvis man har slettet den downloadede fil
fra computeren? Sagt på en anden måde: er den brændte cd nu at betragte
som en original, eller er den en kopi?

Og hvis den er en kopi, må man så beholde cd'en og forære den
downloadede original væk?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-12-06 15:57

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Og hvis den er en kopi, må man så beholde cd'en og forære den downloadede
> original væk?

Det burde være enkelt:

1) Man må tage kopier indenfor éns egen husstand.
2) Hvis man har mere end ét eksemplar er alle at betragte som kopier.
3) Man må kun udlåne / forære originaler til andre (eller alle kopierne).

hilsen
Uffe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-06 16:12

Den 13-12-06 15.57 skrev Uffe Kousgaard følgende:
> [...]
>
> 2) Hvis man har mere end ét eksemplar er alle at betragte som kopier.
> 3) Man må kun udlåne / forære originaler til andre (eller alle kopierne).

I så fald vil det være en stærk opstramning i forhold til, når man køber
en fysisk cd.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-06 12:56

Eliasen wrote:

> Underminerer det ikke - generelt set - loven? Hvordan dælen defineres
> udlån i forhold til distribution?

Udlån er vel når man har en forventning om at få det tilbage ?

Jeg har lidt en fornemmelse af de ikke helt har forholdt sig til det
eksempel jeg gav dem, netop at man har en brændt CD med numre man har
købt i en netbutik og man så låner denne CD ud. Måske jeg bør bede
dem om at uddybe denne del.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-06 12:58

Kim Ludvigsen wrote:

> Hmm, glemte du at spørge om at forære musikken væk, eller valgte de ikke
> at svare på dette?

De svarer på det - men specificerer ikke hvordan det skal gøres i så
fald:
> [...]

> som en original, eller er den en kopi?

> Og hvis den er en kopi, må man så beholde cd'en og forære den

Der er vist spørgsmål nok til at bede om en uddybning fra ministeriet.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 13-12-06 13:55

HS> Som lovet i tidligere tråd postes hermed svar fra
HS> Kulturministeriet på spørgsmålet om udlån og foræring af musik
HS> købt via en netbutik:

HS> Det strider ikke mod reglerne i ophavsretsloven at låne musik ud.

Desværre anviser de ikke nogen metode til at låne musik ud. Metoden
med at kopiere til CD og låne CD'en ud involverer desværre først en
kopi.

Findes der undtagelser omkring flygtige kopier, der gælder for
private, ligesom der er for ISP'er? SÃ¥ kunne man skrive direkte til en
USB-nøgle uden at gemme på harddisken først. Musikken vil alligevel
skulle en tur gennem RAM.

/Benny

Fra : el_serpiente

Dato : 14-12-06 10:19

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> den til sin ven."

> Der er vist spørgsmål nok til at bede om en uddybning fra ministeriet.

Det egentelige spørgsmål er vel hvad er 'originalen' og hvad er
'kopien' når man taler om musik der er downloaded fra nettet (på
lovlig vis).

Jeg har noget i den forbindelse jeg ikke kan fortstå, ifølge
OHL§12stk.2 ad 2 er det forbudt at flytte rundt på musik filer eks.
mellem to harddiske? kan det være rigtigt?

OHL§12:
Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille
enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i
erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden
måde.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
[snip]
2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk
fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som
indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,
[snip]

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-12-06 15:31

Den 14-12-06 10.18 skrev el_serpiente følgende:

> Det egentelige spørgsmål er vel hvad er 'originalen' og hvad er
> 'kopien' når man taler om musik der er downloaded fra nettet (på
> lovlig vis).

Jep, og det får Henrik forhåbentlig svar på i anden omgang.

> Jeg har noget i den forbindelse jeg ikke kan fortstå, ifølge
> OHL§12stk.2 ad 2 er det forbudt at flytte rundt på musik filer eks.
> mellem to harddiske? kan det være rigtigt?

Jeg er temmelig sikker på, at meningen ikke er at forbyde
harddiskkopiering af digitale værker, som fx netkøbte musiknumre. Måske
nogen med kendskab til forarbejderne kan kaste mere lys over det?

Men det kan vel betyde, at man ikke må brænde en lyd-cd med det
originale cd-tryk på?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.