Er dette lovligt?? udlevering af koder
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-12-06 08:33

i forbindelse med tråden "fraskrivelse af retten til at anlægge sag" har jeg
nu indgået en aftale men den ene af de involverede. til gengæld for den
aftale skulle modparten så give mig oplysninger om bl.a. hvordan man fik
adgang til min hjemmeside..

Det viser sig nu at det var en som jeg troede jeg kunne stole på der har
udleveret koderne til min hjemmeside og gæstebog.

Grunden til at jeg har udleveret mine koder til en anden er at nogle
mennesker på et tidspunkt fandt det morsomt at smide personfølsomme
oplysninger i min gæstebog (bl.a. om ham jeg har indgået forlig med) Derfor
udleverede jeg koderne til en jeg troede var en ven så han kunne gå ind og
slette evt. indlæg der kunne skade andre, og måske være lovstridige.

Er det strafbart at videregive disse informationer?

og hvis det er; hvem har så påtaleretten??

Peter

Fra : Jesper Brock

Dato : 13-12-06 17:03

"Peter K. Nielsen" <ikketale@om.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lovstridige.
>
> Er det strafbart at videregive disse informationer?

Det er i høj grad strafbart. Den, der har udleveret koderne, straffes efter
Straffelovens §263a, stk. 1:

"§ 263a. Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes den, der
uretmæssigt erhvervsmæssigt sælger eller i en videre kreds udbreder en kode
eller andet adgangsmiddel til et ikke offentligt tilgængeligt
informationssystem, hvortil adgangen er beskyttet med kode eller anden
særlig adgangsbegrænsning."

og dem, der har brugt koderne straffes også - se Straffelovens §263, stk.2

"Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes den, der
uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer,
der er bestemt til at bruges i et informationssystem."

> og hvis det er; hvem har så påtaleretten??

Det har du selv. Hele kapitel 27 (freds- og æreskrænkelser) er underlagt
privat påtale, jf. Straffelovens §275.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-06 18:04

Jesper Brock skrev:

> Det er i høj grad strafbart.

Mon dog?

> [...]

> uretmæssigt erhvervsmæssigt sælger eller i en videre kreds udbreder [...]

Erhvervsmæssigt? Næppe.

> "Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes den, der
> uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer,
> der er bestemt til at bruges i et informationssystem."

Men udnytteren kan straffes.

--
Bertel

Fra : Jesper Brock

Dato : 13-12-06 18:43

> [...]

Du læser bestemmelsen forkert

"Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes den, der
uretmæssigt erhvervsmæssigt sælger ELLER i en videre kreds udbreder "

"Erhvervsmæssigt sælger" skal læses som et ord og ordene efter det
fremhævede "eller". Det fremgår af note 934, der taler om
ikke-erhvervsmæssig udbredelse.

Noten 934: "F.eks. passwords til informationssystemer til almindelig
databehandling i private virksomheder eller den offentlige sektor. Som
eksempel på ikke-erhvervsmæssig udbredelse i en videre kreds kan nævnes
vederlagsfri distribution på Internettet til en større lukket kreds af
personer".

Tilbage står selvfølgelig spørgsmålet om hvor mange personer, den
"formastelige" mon har spredt passwordsne til. Er der kun tale om få
personer, kan det blive vanskeligt at påberåbe sig, at der er tale om en
videre kreds. I så fald må man nøjes med at gå efter §264d, "Med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver
meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-06 19:12

Jesper Brock skrev:

> Du læser bestemmelsen forkert