Fra Bistand til SU
Fra : Johnny Roland Christ~

Dato : 13-12-06 01:23

Hej

Min kone er pt. på barsel og modtager kontanthjælp indtil hun begynder på
universitetet til februar.

Kommunen har nu oplyst at de stopper hendes bistand med sidste udbetaling
pr. 31/12 2006 fordi hun derefter overgår til SU-systemet. Det er ikke helt
korrekt, da hun først optræder i SU-systemet ved studiestart.
Vi ser det sådan her: Kontanthjælp er bagud betalt og SU er forudbetalt,
ergo er udbetalingen af kontanthjælp d. 31/12 dækkende for december måned.
Første udbetaling af SU (der er forudbetalt) er d. 31/1-07.
Da min kone er berettiget til kontanthjælp så længe hun er på barsel, mener
vi også det er gældende for januar måned på trods af, at der så falder 2
udbetalinger oven i hinanden da det ene system betaler bagud og det andet
forud, men hvorom alting er, "dækker" de to udbetalinger hver deres måned.
Vores selvbestaltede retfærdighed siger os, at da hun i første omgang skulle
modtage kontanthjælp stod hun uden indkomst i en måned af nøjagtig samme
årsag. (Sluttede udd., su forudbetalt, kontanthjælp bagudbetalt) Der var
systemet til ulempe for os, men det ville blive givet igen i sidste ende så
vi brokkede os ikke, sådan var systemet jo indrettet.

Vi har ikke fået nogen forklaring, kun mundtlig besked pr. telefon om, at
sagsbehandleren ville stoppe kontanthjælpen fra d. 31/12 da konen som sagt
vil modtage SU fra februar. Vi lånte os frem til pengene der skulle dække
måneden uden min kones indtægt efter endt uddannelse og til kontanhjælpen
blev udbetalt. Vi står nu i en lidt penibel situation, da vi havde regnet
med, at kunne tilbagebetale vores lån nu til februar.

Er vi helt forkert på den?

På forhånd mange tak,

Johnny

Fra : KxT

Dato : 13-12-06 07:42

Husk at bistand ikke er løn eller erstatning herfor. Det betyder, at den kun
skal dække (supplere) i perioder, hvor der ikke er andet indtægtsgrundlag.
Bistanden må ikke medvirke til at forøge formue - hvilket jo netop er hvad I
troede omkring tilbagebetaling af lån.

Knud

I si pi pero-

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 13-12-06 07:56

Jeg syntes at kunne huske fra den gang at jeg fik kontanthjælp mellem
studierne at
komunen udbetalte forud den 1ste i en måned, om de har ændret procedure har
jeg ingen svar på

Men det lyder vel mest logisk at man søger om kontanthjælp for en given
periode og får beløbet
stillet til rådighed fra månedens start.

/ Niels

Fra : Karsten

Dato : 13-12-06 07:57

> [...]
> ergo er udbetalingen af kontanthjælp d. 31/12 dækkende for december måned.
> Første udbetaling af SU (der er forudbetalt) er d. 31/1-07.

Har det ændret sig? Da jeg skulle have kontanthjælp efter studiet, var det
forudbetalt. Det troede jeg det stadig var (og det forklarer også hvorfor I
får den sidste udbetaling pr. 31/12, som gælder for januar)

Karsten

Fra : Johnny Roland Christ~

Dato : 13-12-06 14:34

Hej

Er du kommet på kontanthjælp efter 01/01 2003 er kontanthjælpen bagudbetalt.
Men kan da se, vi ikke er de eneste der har studset over problemet ved
overgangen mellem kontanthjælp og SU, det har da været en tur fordi
ankestyrelsen.

http://www.ast.dk/page.asp?page=10093

Med venlig hilsen
Johnny