Kaution fungerer hvordan?
Fra : nana sørensen

Dato : 12-12-06 21:35

Hej gruppe...

Min kæreste og jeg så en film igår, og kom derved til at snakke om hvordan
kaution fungerer. (I USA, hvis det gør en forskel.)
Hvordan er det nu lige? Man laver noget, man skal betale kaution til retten
for at undgå at man bliver væk fra retssagen? Får man pengene tilbage, hvis
man bliver dømt? Hvad hvis man bliver væk alligevel? Jeg forstår intet...
Jeg er dog med på lån/kaution osv.

Er der nogen der kan skære det ud i pap og forklare hurtigt hvad kaution går
ud på? Det er ren nysgerrighed.

Mvh. Nana

Fra : Codexx

Dato : 12-12-06 22:00

nana sørensen skrev:
> [...]
> man bliver dømt? Hvad hvis man bliver væk alligevel? Jeg forstår intet...

Det er i stedet for en varetægtsfængsling, og har samme formål,
nemlig sikre at tiltalte møder frem til retssagen.

Retten fastsætter en kaution, som sigtede betaler for at blive
løsladt indtil en retssag starter. Møder sigtede op til retssagen
får han kautionen tilbagebetalt, bliver han væk er den tabt, hvilket
dog ikke betyder at han er fri for at møde frem til retssagen.

Muligheden for "kaution" / bail findes i øvrigt også i Danmark,
Retsplejeloven § 765:

"Er betingelserne for anvendelse af varetægtsfængsling til stede, men
kan varetægtsfængslingens øjemed opnås ved mindre indgribende
foranstaltninger, træffer retten, hvis sigtede samtykker heri, i
stedet for varetægtsfængsling bestemmelse derom.
Stk. 2. Retten kan således bestemme, at sigtede skal
[Klip]
7) stille en af retten fastsat økonomisk sikkerhed for sin
tilstedeværelse ved retsmøde og ved fuldbyrdelsen af en eventuel dom.
]Klip]
Stk. 4. Hvis sigtede unddrager sig møde i retten eller fuldbyrdelse af
dommen, kan retten, efter at der så vidt muligt er givet dem,
afgørelsen vedrører, lejlighed til at udtale sig, ved kendelse
bestemme, at en sikkerhed, der er stillet i medfør af stk. 2, nr. 7,
er forbrudt. En forbrudt sikkerhed tilfalder statskassen, dog således
at den forurettedes erstatningskrav kan dækkes af beløbet. Retten kan
under særlige omstændigheder i indtil 6 måneder efter kendelsen
bestemme, at en forbrudt sikkerhed, der er tilfaldet statskassen, helt
eller delvis skal tilbagebetales.

/Bacher

Fra : nana sørensen

Dato : 13-12-06 01:37

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> wrote in message

nana sørensen skrev:
> [...]

under særlige omstændigheder i indtil 6 måneder efter kendelsen
bestemme, at en forbrudt sikkerhed, der er tilfaldet statskassen, helt

Takker.

Dusørjægere... Får de kautionen, hvis de finder personen og tager dem med?
hvordan kan det være at der sommetider bliver stillet kaution af en fremmed?
Er det bare en der giver penge ud gratis?

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-12-06 01:57

nana sørensen wrote:

> Dusørjægere... Får de kautionen, hvis de finder personen og tager
> dem med?

Ifølge denne wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/Bounty_hunter
får dusørjægeren en procentdel af kautionen. Dusørjægeren arbejder på
vegne af den person, som har stillet kautionen, som regel en "bail
bondsman". I visse stater har dusørjægerne ganske vidtgående beføjelser,
som du kan læse i wiki'en.

> hvordan kan det være at der sommetider bliver stillet
> kaution af en fremmed? Er det bare en der giver penge ud gratis?

Ikke helt; de tager 10% af kautionen som "nonrefundable fee"
http://en.wikipedia.org/wiki/Bail_bondsman

--
Jesper Lund