Romersk jul?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 12-12-06 21:15

Jeg skal til Rom i kommende uge og lurer på, hvad man spiser i Rom i
december og i selve julen? Er der nogen herligheder, jeg ikke må gå glip af?
Og julemiddagen... hvis man skal spise til romertid, kan jeg forudse,
der ikke bliver nogen middag, for da står vi i kø på Peterspladsen.
Hvornår spiser vi så julemiddag?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ralph

Dato : 12-12-06 21:58

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg skal til Rom i kommende uge og lurer på, hvad man spiser i Rom i
> december og i selve julen? Er der nogen herligheder, jeg ikke må gå glip
> af?

Romkugler - undskyld

--
Ralph

Fra : MrsKrabappel

Dato : 12-12-06 23:15

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> wrote in message
> [...]
> Og julemiddagen... hvis man skal spise til romertid, kan jeg forudse, der
> ikke bliver nogen middag, for da står vi i kø på Peterspladsen. Hvornår

Hvis man skal fejre JUL så er det på Juledagen, så er det bedre at fokusere
på en god "julefrokost", bl.a. fordi der er større chancer for at finde en
restaurant, der holder åbent. Det tager timer at spise sig igennem en
julefrokost, som regel...
Der er en lille oversigt over restauranter her:
http://www.ristorantidiroma.com/capodanno/2006/rubrica06.html
bl.a. en interessant Arco di San Calisto åben den 24. om aften, jule menuen
kommer snart ifl. hjemmesiden.

Jeg kender ikke Roms "julespecialiteter" men en ting er fælles for de
fleste - aftenens menu er "di magro" dvs. ingen tunge retter og masser af
fisk.

Der er en meget populær julemarked ved Piazza Navona og jeg husker at hele
kvarteret er fyldt med cafeer og restauranter, så mon ikke I finder noget
her, også efter I har været i Kirken (det er jo ikke langt at gå fra
Vatikanet). Og så er der den gyldne regel "spørg på hotellet"

Sandra

Fra : Vibe

Dato : 12-12-06 23:40

Benedikte Brisson wrote:
> Jeg skal til Rom i kommende uge og lurer på, hvad man spiser i Rom i
> december og i selve julen? Er der nogen herligheder, jeg ikke må gå glip af?

Hej Dikte!

Nu ved jeg ikke om romerne "juler" markant anderledes end resten af
landet, men jeg er rimelig sikker paa, at de er med paa det
traditionelle italienske spiseri..

Man spiser baade den 24. og 25. - og man spiser rigtig meget. Mest af
alt masser og masser af fiskeretter - alle mulige slags. Der er
forskellige normer for hvor mange fisk man skal servere - det kommer an
paa hvilken by man er fra. De fleste serverer syv slags. Blandt andet
saltet, toerret torsk (baccala) - som smager supergodt. Nu er jeg ikke
en oern i religion, men det er vistnok en katolsk ting, det der med
fisk. Mange serverer ogsaa kalkun.

Men det jeg egentlig ville skrive, at du ikke maa gaa glip af, er
panettone (det betyder "stort broed"). Det er en virkelig kompakt kage
med noedder og rosiner og frugt. Men du behoever absolut ikke lede
efter den - det er jeg sikker paa. Det er tradition i Italien at give
de her bomber (de er *virkelig* tunge i maven) til alle man besoeger
hele julen igennem. Er man saa heldig, at den er hjemmelavet, er det
virkelig laekkert. Men eet stykke er nok.

Buon Natale e Felice Anno Nuovo! (e buon appetito!)

mange varme hilsener,

vibe

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-12-06 12:22

Benedikte Brisson wrote:

> Jeg skal til Rom i kommende uge og lurer på, hvad man spiser i Rom i
> december og i selve julen? Er der nogen herligheder, jeg ikke må gå glip
> af?

Panettone er allerede nævnt, og det er jo lækkert, men mere romersk er
panforte, som er små lækre, hårde kæmpesmåkager, bagt i timevis i ovnen
med alskens lækkerier. Det hører romersk jul til. Min personlige favorit
er pandoro, som er en (ligesom panettone norditaliensk) "jomfruelig"
udgave af panettone. Torrone ("fransk nougat", men er helt anderledes)
sælges også i et utal af varianter (hård og blød, mandler og nødder, med
og uden chokolade osv osv) op til jul - det er italienernes juleslik par
excellence. Der findes en særligt god butik med den slags lige syd for
Piazza Mazzini, hvis I forvilder jer op i Prati (og det gør man jo,
fordi man skal shoppe amok på Via Cola di Rienzo).

> Og julemiddagen... hvis man skal spise til romertid, kan jeg forudse,
> der ikke bliver nogen middag, for da står vi i kø på Peterspladsen.

Juleaften er man stadig i fastetiden og spiser derfor typisk tortellini
in brodo (boullion) og baccala (klipfisk, prøv det!)

> Hvornår spiser vi så julemiddag?

Den store julefejring er den 25. til frokost, typisk kl. 13 eller 14,
når man har været i kirke igen. Her spiser man alt hvad hjertet kan
begære, og jeg vil anbefale jer at bestille bord på en god restaurant,
der disker op med lidt julespecialiteter, f.eks. lækker fyldt grisefod ;)

Generelt virker romerne dog mere fikserede på påskemad end julemad.

God tur, jeg skal jo vente helt til januar med at komme derned.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-12-06 20:21

Kevin Borbye Edelvang skrev:
<klip>

> Juleaften er man stadig i fastetiden og spiser derfor typisk tortellini
> in brodo (boullion) og baccala (klipfisk, prøv det!)

Kan man ikke spise tortellini i noget andet end bouillon? Alla pomodori
eller spinat eller sådan noget?
Klipfisk... hmmmmm..... jamen det må man vel prøve. Det kan da kun være
bedre end grisetæer

> Generelt virker romerne dog mere fikserede på påskemad end julemad.

Jamen jeg vil skam også gerne til Rom i påsken

> God tur

Tark!

, jeg skal jo vente helt til januar med at komme derned.

Hvad med at anskaffe en lejlighed i Rom eller omegn - det må da snart
kunne betale sig. Jeg er med på at leje den nogle uger om året.

Venlig hilsen Dikte

Fra : MrsKrabappel

Dato : 13-12-06 21:55

> Klipfisk... hmmmmm..... jamen det må man vel prøve. Det kan da kun være
> bedre end grisetæer

Det hedder zampone og er en slags kogt salame - det er ikke som de danske
grisetæer "nature"... det er bare skindet der er fyldt, så det ligner the
real stuff, men den fjerner man også inden indtagelsen. De smager bedre end
de ser ud, hvis man er sar kan man vælge en "rigtig" pølse - også kogt - det
er lidt af det samme, hedder cotechino (udtales kotekino). Begge spises med
kogte linser og kartoffelmos, men den 1. januar, så det er ikke just
julemad... og det er heller ikke just romersk (Modena!).

Der er forskel mellem baccala' og stoccafisso (og hvordan lander de så i
Rom, det er også fisk man spiste i "mainland" som fx røget sild, da der
manglede ferske råvarer...). Den første er saltet og stadig en anelse blød,
den anden er lufttørret og måske røget - en torsk "mumie" som skal blødes op
i en uge...
http://it.wikipedia.org/wiki/Stoccafisso
Sydpå man spiser mere middelhavets fisk og capitone er et must-have i
Napoli - en slags mutant ål som har fået små fødder og er ret stor. Jeg kan
allerede fornemme at mange ville undre sig over disse "delikatessen" og
måske forstå hvorfor mange italienere kan spise surströmning og lutfisk.

Roma har mange egne retter fx porchetta (en ikke helt pattegris stegt hel
med krydderier); et utal af retter med pasta og grøntsager, de berømte
carciofi alla giudia (artiskok). Vaticano eller ej, der er en betydelig
jødisk mindretal i byen.
Der er fåreost og -retter - ricotta, pecorino romano, abbacchio alla romana.
Coda alla vaccinara. Bucatini alla amatriciana.
En lille liste: http://www.cookaround.com/cucina/regionale/lazio/vedi.php
Natale - regional oversigt:
http://www.cookaround.com/cucina/speciali/nat-3.php

Panettone og Pandoro er norditalienske hhv fra Milano og Verona, men spises
over alt. Også i DK - hvor man hverve den i fx Irma
Panforte er næsten konfektkage lavet af kandiserede frugter, mandler,
krydderier og honning. Den kommer fra Siena - ligesom Ricciarelli, mandelmel
småkager. Alle er industri produkter som holder sig godt i måneder i en
supermarked, måske er det årsagen til at de er så udbredte. Men de smager
også godt!

Sandra

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-12-06 22:13

MrsKrabappel skrev:
> [...]
> grisetæer "nature"... det er bare skindet der er fyldt, så det ligner the
> real stuff, men den fjerner man også inden indtagelsen.

Nå ok, så er det jo ikke så slemt

De smager bedre end

<klip>
- en torsk "mumie" som skal blødes op
> i en uge...

Ved ikke lige hvad jeg mener om torskemumier. Gå væk, billeder

> [...]
> med krydderier); et utal af retter med pasta og grøntsager, de berømte
> carciofi alla giudia (artiskok). Vaticano eller ej, der er en betydelig

Mmmmm, det var jo en helt anden snak. Jeg ææælsker artiskokker.

> Der er fåreost og -retter - ricotta, pecorino romano, abbacchio alla romana.
> Coda alla vaccinara. Bucatini alla amatriciana.
> [...]

Måske burde jeg ønske mig en italiensk kogebog...

> [...]
> småkager. Alle er industri produkter som holder sig godt i måneder i en
> supermarked, måske er det årsagen til at de er så udbredte. Men de smager

Ja, det gør de. Men man må vel hellere spise sig mæt i mad og så tage
lidt kage bagefter.
Men tak for input - jeg glæder mig rigtig meget, både til maden og Rom i
almindelighed

Venlig hilsen Dikte