Kreditor beskyttelse
Fra : NDAN

Dato : 12-12-06 20:14

En bekendt som samtidig med at være lønmodtager også er selvstændig
vinduespudser skylder en del penge væk til forskellige kreditorer.Han har
haft diverse kreditorer rendende gennem længere tid og mener nu at have
fundet en løsning for at holde dem væk indtil han kan betale.
Han flytter til Flensborg og mener dermed at kunne undgå disse kreditorer.
Jeg er nu tvivlende da begge lande er i EU, men kender ikke reglerne. Har
han ret og hvis han har, er det ligemeget om han flytter til en EU land
eller en ikke EU land?

NDAN

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-12-06 01:59

NDAN wrote:

> [...]
> kender ikke reglerne. Har han ret og hvis han har, er det
> ligemeget om han flytter til en EU land eller en ikke EU land?

Der er vel også domstole i Tyskland, som kan bistå med at inddrive
fordringerne? Afghanistan er nok en bedre ide, hvis han vil undgå
kreditorerne

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-12-06 11:51

"NDAN" <kni@kabelogmail.dk> writes:

> [...]
> Jeg er nu tvivlende da begge lande er i EU, men kender ikke reglerne. Har
> han ret og hvis han har, er det ligemeget om han flytter til en EU land

Jeg mener at du helt bestemt har ret, men med forbehold for at DK har
nogen retsforbehold som jeg syntes gør spørgsmålet lettere svært (for
mig ihvertfald). Udgangspunktet er ihvertfald at fogedretsafgørelser
vistnok bør/skal gælde i hele EU, pga. retsamarbejdet, men der er
vistnok nogen detaljer omkring hvilket land man bor i der kan have en
vis betydning i en eller anden udstrækning, som jeg som skrevet, finder
lidt svært at gennemskue.

Jeg har fundet lidt i EF-domskonventionen, men jeg har ikke helt
overbevist mig selv 100% endnu (kun ca.90%), da jeg syntes den er lidt
svær... Jeg ved dog at hvis man vinder en sag i EU mod et firma i USA,
så kan man ikke tage sin dom med til USA, da den ikke gælder der. Man må
så starte fuldstændigt forfra i USA med retssager, så man starter reelt
på bar bund.

Så jeg mener at din bekendte skal flytte udenfor EU.

Best regards
Martin Jørgensen