Mursten eller lecablokke til indvendig bær~
Fra : Mikkel Bundgaard Pau~

Dato : 12-12-06 19:24

Hej gruppe

Jeg skal have flyttet en indvendig væg, som går på langs midt gennem
huset og er med til at bære de tværgående loftsbjælker.
Den mur der står i dag er en halvmuret murstensvæg, den skal flyttes
så den kommer tættere på midten af huset, så der er ikke problemer
med
bjælkespændet.
Jeg vil bygge en ny mur og derefter fjerne den gamle.
Spørgsmålet er: Skal jeg bygge den nye mur i mursten, ligesom den
gamle, eller kan jeg bruge lecablokke, som er billigere og nemmere?
Eller sagt på en anden måde: Er lecablokke lige så stærke som
mursten,
når det gælder en medbærende væg?
Væggen skal pudses, så kosmetisk er det ligegyldigt.
Findes der nogle normer eller tal for styrken af en lecavæg kontra en
murstensvæg?

Mvh Mikkel

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 12-12-06 19:44

Du skal kontakte en ingeniør aut. statiker bygningsingeniør

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : JJFL

Dato : 12-12-06 20:14

Der laves en hel del byggeri hvor det er leca eller gasbeton der bruges som
den bærende bagmur det kan jeg ikke forestille mig ville blive godkendt hvis
leca ikke kan bære.
Jeg ville ikke have betænkeligheder.
mvh FC

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-12-06 20:22

> Der laves en hel del byggeri hvor det er leca eller gasbeton der bruges
> som den bærende bagmur det kan jeg ikke forestille mig ville blive
> godkendt hvis

Bærende bagmur? Hvad bærer den?
Jeg ville ringe til en ingeniør og høre ad. Skulle man betale for et
kvarter, så er de penge givet godt ud.

Mvh Maria

Fra : Møller

Dato : 12-12-06 21:11

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Bærende bagmur? Hvad bærer den?
> Jeg ville ringe til en ingeniør og høre ad. Skulle man betale for et
> kvarter, så er de penge givet godt ud.

Et kvarter, du kan ikke sætte nogen ind i det på et kvarter, så enten siger
han, at det er en mindre opgave, så det skal du ikke betale for, eller også
må du nok regne med 1-2.000,-

Men prøv din kommuneingeniør først, han har måske bygningstegningerne, og
får sin faste løn, og er ikke afhængig af klienter som en rådgivende
ingeniør, så han kan måske sige god for det

Møller

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-06 00:13

Maria Frederiksen wrote:

> Bærende bagmur? Hvad bærer den?

Hele taget. Mange parcelhuse laves i dag med en bærende bagmur i gasbeton
hvorpå taget hviler. Udermuren i mursten er så bare noget udenpå, men uden
bærende funktion.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-12-06 08:51

> Hele taget. Mange parcelhuse laves i dag med en bærende bagmur i gasbeton
> hvorpå taget hviler. Udermuren i mursten er så bare noget udenpå, men uden
> bærende funktion.

Det er også forsøgt her - der smuldrer/revner gasbetonen under spærrerne, så
det er derfor, jeg undrer mig.

Mvh Maria

Fra : KO

Dato : 13-12-06 20:39

> Det er også forsøgt her - der smuldrer/revner gasbetonen under spærrerne,
> så det er derfor, jeg undrer mig.

Hvor gammelt er huset?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 13-12-06 21:24

Der skal ligge en trykfordeler oven på gasbetonen af
5x10cm træ så går gasbetonen ikke i stykker.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 15-12-06 19:50

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-12-06 20:10

> Hvor gammelt er huset?

Det er lavet i 1982-83. Og med brædder til trykfordeling. Det holder
alligevel ikke.

Mvh Maria

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 16-12-06 16:59

Det kunne have noget at gøre med sømningen igennem brædtet og ned i
gasbetonen især hvis det er rå søm der ruster og ikke galvaniseret hvis det
har fået stiksøm for yderligt, der burde være trækmetal på murens inderside
og op om spæret.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : JJFL

Dato : 14-12-06 19:55

En bærende bagmur bærer tagkonstruktionen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-12-06 07:11

Hej

Mikkel Bundgaard Paulsen (slet JH0GX) wrote:
> [...]
> Den mur der står i dag er en halvmuret murstensvæg, den skal flyttes
> så den kommer tættere på midten af huset, så der er ikke problemer

Er du sikker på at den er bærende? Mange huse har ganske vist indvendige
mure som ser "vigtige" ud, men de er ikke bærende.

Hvis muren er bygget af mursten, så skal der gerne være et støbt
fundament under muren som går ned i frostfri dybde. Så vær opmærksom på,
at hvis det er en bærende mur og der ikke er lavet fusk, så skal du lave
det rigtigt og det indebærer også et ordentligt fundament under den nye
mur.

Som de andre skriver, så tag fat i byggeteknisk afdeling på din kommune.
De kan fortælle præcis hvad du må eller ikke må og så er det gratis.

mvh
Karsten Feddersen