Spørgsmål til min første MacBook
Fra : Kent

Dato : 12-12-06 18:09

Jeg har et spørgsmål, som jeg aldrig ville stille på en PC.

Hvor sidder slettetasten (Delete)? På en PC er der både en "slet mod
venstre" (backspace-tasten), og en "fremad slet". Baglæns slet er også
på MacBooken fuldstændig som på en gammel dags skrivemaskine.

Men hvor er delete-knappen?

--

Kent

Fra : isteen

Dato : 12-12-06 18:19

Kent <kentFJERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
> venstre" (backspace-tasten), og en "fremad slet". Baglæns slet er også
> på MacBooken fuldstændig som på en gammel dags skrivemaskine.

På min iBook, sidder delete (backspace) lige over return (den knækkede
pil). Normalt markerer jeg bare det der skal slettes, og trykker på
delete.

Fra : Kent

Dato : 12-12-06 18:39

isteen skrev:
> På min iBook, sidder delete (backspace) lige over return (den knækkede
> pil). Normalt markerer jeg bare det der skal slettes, og trykker på
> delete.
Tja. Det må jeg så leve med at markere tekst for at slette den. Der er
nu ting, som er nemmere på en PC.

En af begrundelserne som jeg har fået for at købe en Mac, har været alle
mulighederne for kun at klare sig med tasteturet. Det sværest er at
finde genvejene, når jeg ikke er vant til Apple jargon.

--

Kent

Fra : isteen

Dato : 12-12-06 18:59

Kent <kentFJERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Tja. Det må jeg så leve med at markere tekst for at slette den. Der er
> nu ting, som er nemmere på en PC.

Det synes jeg nu ikke - og jeg er også skiftet fra pc til Mac.
Jeg synes det er meget lettere at slette et helt ord, fremfor at slette
hvert bogstav, et ad gangen - men det er nok en vanesag

Fra : Jon

Dato : 12-12-06 19:51

isteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Det synes jeg nu ikke - og jeg er også skiftet fra pc til Mac.
> Jeg synes det er meget lettere at slette et helt ord, fremfor at slette
> hvert bogstav, et ad gangen - men det er nok en vanesag

Men merk det som Kaj skriver: Fn-Delete gir fremover-sletting.

På de løse Mac-tastaturer er det f.ø. egen Fwd-Delete-knapp, plassert
der en PC-bruker forventer å finne den.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Henrik

Dato : 12-12-06 20:37

On 2006-12-12 18:39:00 +0100, Kent <kentFJERNmagnussen@aim.com> said:

> [...]
> alle mulighederne for kun at klare sig med tasteturet. Det sværest er
> at finde genvejene, når jeg ikke er vant til Apple jargon.

Bare rolig jeg skiftet min lap top ud med en iBook først på året, og
siden hen er min stationære pc røget ud, nu finder jeg at når jeg er på
jobbet, sider jeg og trykker back space alle steder for at slette.

Hilsen Henrik og velkommen ombord..

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-06 20:53

On 2006-12-12 18:39:00 +0100, Kent <kentFJERNmagnussen@aim.com> said:

> Tja. Det må jeg så leve med at markere tekst for at slette den. Der er
> nu ting, som er nemmere på en PC.

Det er bare en vanesag. Når jeg sidder på en pc, bliver jeg irriteret
over mindst lige så mange småting. For eksempel forsvinder markøren
ikke, når man skriver. På en Mac kan man bare klikke med musen et sted
i teksten og så begynde at skrive. Musemarkøren bliver straks usynlig.
På en pc bliver den forbistrede musemarkør stående og forvansker
bogstavet nedenunder, og man bliver i tvivl om, hvad det er. Det er
selvfølgelig også bare en vanesag lige at flytte musemarkøren væk, når
man har klikket et sted i teksten, men er man vant til en Mac, er det
et tilbagevendende irritationsproblem. Jeg er sikker på, at der er
hundredevis af lignende eksempler på forskelle, der irriterer, når man
er vant til noget andet.

> En af begrundelserne som jeg har fået for at købe en Mac, har været
> alle mulighederne for kun at klare sig med tasteturet. Det sværest er
> at finde genvejene, når jeg ikke er vant til Apple jargon.

Sjovt. Før i tiden var argumentet stik modsat, at man brugte en mus på
en Mac og tastaturgenveje på en pc. Det har måske ændret sig med de nye
styresystemer?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-12-06 18:57

> [...]

> venstre" (backspace-tasten), og en "fremad slet". Baglæns slet er også
> på MacBooken fuldstændig som på en gammel dags skrivemaskine.

På en iBook sidder Delete på Fn-backspace, så mon ikke det er noget
tilsvarende.

Mvh.
Kaj
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Kent

Dato : 12-12-06 22:16

Kent skrev:
> [...]
> venstre" (backspace-tasten), og en "fremad slet". Baglæns slet er også
> på MacBooken fuldstændig som på en gammel dags skrivemaskine.

Jeg takker for de mange svar. fn + delete bruger jeg så.

Det er gået op for mig, at det ikke er Bill Gates, som er inde i Darth
Wader, men Steve Jobs. Det vanskeligste ved at bruge en Mac er helt
klart at finde ud af de mange underligheder. Så nem er en Mac altså
heller ikke at bruge.

Men når jeg nu har givet kr. 10.700 inkl. taske for dyret, så bliver jeg
nødt til at hænge ved. Den er nu lækker

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-06 00:04

On 2006-12-12 22:15:37 +0100, Kent <kentFJERNmagnussen@aim.com> said:

> [...]
> Wader, men Steve Jobs. Det vanskeligste ved at bruge en Mac er helt
> klart at finde ud af de mange underligheder. Så nem er en Mac altså

Jo den er. Det er bare dig, der har nogen vaner fra Windows. Jeg ved
ikke, hvilket system, der er lettest, men de er trods alt en del
forskellige. Derfor vil man altid synes, at det andet system er kejtet,
underligt og tungt at bruge. Der har jo været masser af test i
computerblade gennem årene, hvor et pc-blad tager en Mac med i en test
eller omvendt. Det skinner altid igennem, at anmelderen er handicappet
af sin manglende viden om det andet system, og derfor ender han med at
foretrække det, han er vant til.
   Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sammenligne med. Cykler, biler osv.
er jo nogenlunde standardiserede, hvad de væsentlige betjeningsgreb
angår, så der er det jo ikke svært at gå fra et mærke til et andet.
Andre former for elektronik er måske gode eksempler. Er man vant til
sin egen video, kan det være meget svært at programmere en, man ikke
kender. Det betyder ikke nødvendigvis, at den er sværere at bruge. Jeg
har såmænd også set folk have besvær med at bruge et B&O stereoanlæg,
hvis de har været vant til et almindeligt anlæg. Vi er vel enige om, at
B&O laver nogle af de lettest betjente produkter overhovedet. Men er
man slet ikke vant til den tankegang, der ligger bag, så er de altså
ikke lette at gå til.
   Jeg tror altså bare, du skal vænne dig til en Mac. Windows har mindst
lige så mange underligheder. Du har bare lært dem, så du synes ikke, de
er underlige.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-12-06 22:41

Kent <kentFJERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Det vanskeligste ved at bruge en Mac er helt
> klart at finde ud af de mange underligheder

Jeg synes både du og Henrik M. har ret. Som gl. Mac bruger kan jeg
naturligvis godt følge Henriks tanke om at det man kender synes man også
er logisk. Men Mac'en har også sine særheder som kan virke direkte
tåbelige. Det bedste/værste er nok Apples hang til mus med én knap. De
vil hellere ha' at man skal trykke ctrl+musetast end at gi' os PC
løsningen med de to (eller flere) knapper. Okay med de nye bærbare kan
man holde to fingre på pladen og så klikke på musetasten - en elegant
løsning, men næppe en løsning som brugeren umiddelbart kan finde frem
til Der var også den med @ på tastaturet. Jeg mindes der gik ret
lang tid inden at tegnet faktisk blevt trykt på tastaturet. Det var der
bare - det vidste alle Mac brugere. En anden særhed som er gammel men
dog er fortsat i OS X, er at man skal smide disketter og CD'er osv. i
papirkurven for at få Mac'en til at spytte dem ud. Her er PC'ens knap
mere logisk. (Især på de Mac'er hvor man skulle bruge knappen for at få
cd-rom drevet åbnet i første omgang.)

Men det er jo det der gør en Mac til en Mac - bl.a. (okay, bl. meget
andet.)

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-06 16:23

On 2006-12-13 22:41:00 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> er logisk. Men Mac'en har også sine særheder som kan virke direkte
> tåbelige. Det bedste/værste er nok Apples hang til mus med én knap.

Jeg vil nu stadig påstå, at det er en vane. Hvorfor er to museknapper
normalt, mens én museknap er en finurlighed? Hvem har vedtaget det? Der
er da ikke nogen højere magt, der har bestemt, at to museknapper skal
være det normale. Og hvorfor så ikke tre eller fire eller fem knapper?
Det er noget almindeligt menneskeligt, at man bliver så indgroet i sine
vaner, at noget anderledes virker underligt og forkert. Men det kan jo
lige så godt være det anderledes, der er det rigtige. Jeg har f.eks.
selv haft svært ved at vænne mig til at bruge to museknapper. Jeg synes
da, det er stort set lige så let at ctrl-klikke. Når jeg sidder ved en
pc, er det lige før, jeg savner den mulighed. Scrollhjulet har jeg
derimod lynhurtigt vænnet mig til. Det er virkelig smart.
   Jeg kan garantere for, at Windows har mindst lige så mange
"finurligheder", når man kommer fra en Mac. Jeg har nævnt det
forbistrede, at musemarkøren ikke bliver usynlig, når man begynder at
skrive i en tekst, men dækker over noget af teksten. Det irriterer mig
mange gange dagligt, når jeg er nødt til at holde op med at skrive for
at flytte musen, så jeg kan se, om jeg har skrevet rigtigt. Når man har
noget markeret tekst f.eks. når man har klistret noget tekst ind, så
kan man bare trykke på højre eller venstre pil på en Mac. Markøren vil
så flytte sig hhv. til højre eller venstre væk fra den markerede tekst.
På en pc kan jeg ikke forudse, hvad der sker, men som regel kører
markøren ind i den markedere tekst. Man skal så holde piletasten nede,
til markøren er helt igennem teksten og kommer ud på den anden side.
Møgirriterende! Som det fremgår, arbejder jeg med tekst, så det er på
det område, jeg bemærker forskellene. Det gør selvfølgelig også, at jeg
altid sidder med begge hænder på tastaturet og let kan når ctrl-knappen.

> Okay med de nye bærbare kan man holde to fingre på pladen og så klikke
> på musetasten - en elegant løsning, men næppe en løsning som brugeren
> umiddelbart kan finde frem til

Næ, men en gammel Mac-bruger vil måske slet ikke føle et behov for to
museknapper. Det er da enormt let at ctrl-klikke. Desuden er
styresystemerne trods alt forskellige. Mac OS har traditionelt slet
ikke haft så mange funktioner på højre muskeknap, så derfor er det
svært at sammenligne. Nu er der en del funktioner, men jeg synes altså
ikke, det er ret tit jeg skal have den kontekstuelle menu frem. Det er
en vane, hvordan man vælger at bruge sin computer.

> Der var også den med @ på tastaturet. Jeg mindes der gik ret
> lang tid inden at tegnet faktisk blevt trykt på tastaturet. Det var der
> bare - det vidste alle Mac brugere.

Det er rigtigt. Den er meget dum. Problemet er, at da man i sin tid
skulle lave det danske Mac-tastatur og skulle have plads til de danske
bogstaver og flytte tegn rundt, da brugte man slet ikke @. Det er altså
et rent dansk fænomen, at @ ikke sidder sammen med 2-tallet. Det gør
det på Mac-tastaturer i mange andre lande ligesom på pc'er. Så man kan
jo sådan set ikke laste Apple for det. Det er jo et rent dansk problem.
Men det er da irriterende. Jeg synes sådan set godt, man kunne slå en
streg i sandet og flytte @ hen, hvor alle andre har det.

> [...]
> spytte dem ud. Her er PC'ens knap
> mere logisk. (Især på de Mac'er hvor man skulle bruge knappen for at få

Der er da en eject-knap øverst til højre på tastaturet. Hvad i alverden
er forskellen på det? Den er da nemmere at nå end knappen på drevet,
som de primitive pc'er har. Her kan man smide en disk ud, selv om den
er loadet. Apple har også musen sluttet til tastaturet, så man ikke har
en to meter lang ledning, der skal nå om bag på computeren. Det er da
genialt. Når den lange ledning til musen på en pc falder ud over
bordkanten, er den tung nok til at trække i musen, hvilket er generende
og måske endda kan trække musen med ned på gulvet. En Mac er altså mere
gennemtænkt. Man skal bare vænne sig til at gøre tingene på den rigtige
måde
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kent

Dato : 14-12-06 19:50

Nu vil jeg ikke starte en religiøs diskussion. Jeg hænger jo på den nu.
Men jeg savner en "Mac for dummies". Så jeg lige kan få basis-brugen på
plads.

Som for eksempel, installering af sprogpakke til Mail, hvordan maskinen
er organiseret, og brug af F9, F10 og F11. Men det kommer vel

Henrik Münster skrev:
> [...]
> forbistrede, at musemarkøren ikke bliver usynlig, når man begynder at
> skrive i en tekst, men dækker over noget af teksten.
I Thunderbird forsvinder cursoren ganske rigtigt ikke, når jeg skriver,
men det gør den i Word. Så det være et spørgsmål om at få programmørerne
af Thunderbird til at indføre denne funktion. Går jeg ud fra.

> [...]
> flytte sig hhv. til højre eller venstre væk fra den markerede tekst. På
> en pc kan jeg ikke forudse, hvad der sker,
Hvis du bruger <ctrl> + v, så vil cursor altid stille sig efter teksten,
så vidt jeg kan se.

--

Kent

Fra : Jon

Dato : 14-12-06 21:19

Kent <kentFJERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Som for eksempel, installering af sprogpakke til Mail,

Mener du Apples Mail? Den har ingen språkpakke, men skifter språk etter
hva som er valgt for hele Styresystemet (OS) i Systemvalg >
Internasjonalt (heter det på norsk).

Hvis du derimot mener stavekontroll, så er det striste faktum at Apple
aldri har funnet det bryet verdt å gi Norge og Danmark en slik. Derfor
finnes det tredjepartsprodukter eller Open Source-pakker, slik som
CocoAspell. Men det er egentlig ikke en del av "gunnkurset", synes jeg
nok.

> hvordan maskinen
> er organiseret,

Anbefaler
http://www.apple.com/support/mac101/
og
http://www.apple.com/support/switc101/
(Den siste er spesifikt for PC-brukere som går over til Mac.)

> og brug af F9, F10 og F11.

Systemvalg > Exposé

> Men det kommer vel

Ganske sikkert!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-12-06 21:40

> [...]

> Nu vil jeg ikke starte en religiøs diskussion. Jeg hænger jo på den nu.
> Men jeg savner en "Mac for dummies". Så jeg lige kan få basis-brugen på

Google er din ven

Results 1 - 10 of about 555 for "Mac for Dummies". (0.15 seconds)

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-06 21:46

On 2006-12-14 19:50:15 +0100, Kent <kentFJERNmagnussen@aim.com> said:

> Nu vil jeg ikke starte en religiøs diskussion. Jeg hænger jo på den nu.
> Men jeg savner en "Mac for dummies". Så jeg lige kan få basis-brugen på
> plads.

Der har vist engang været en "Mac for Dummies", men jeg ved ikke, om
den stadig opdateres. Ellers er der de glimrende "Take Control" bøger,
der kan downloades for et beskedent beløb. De er på engelsk, men det er
vel ikke et problem. De er skrevet af folkene bag nyhedsbrevet TidBITS,
som også kan anbefales. Alt hvad der kommer fra TidBITS er utroligt
velskrevet og underholdende. Bøgerne henvender sig nok ikke til
deciderede begyndere, men det er du vel heller ikke. Der er f.eks. en,
der netop handler om at skifte til Mac fra Windows. Den koster $10, og
det er vel ikke alverden.

<http://www.takecontrolbooks.com/>

> [...]
> fra.
>
> Hvis du bruger <ctrl> + v, så vil cursor altid stille sig efter

Det kan være, det afhænger af programmet. Jeg nævnte det bare for at
vise, at uanset hvilken vej, man skifter computersystem, så vil der
være irritationsmomenter og funktioner, som man bedre kunne lide i det
gamle system.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 14-12-06 22:04

Snip en masse tekst, men stående ovationer til Henrik for klarsyn og
pædagogisk indlevelse

> Men det er da irriterende. Jeg synes sådan set godt, man kunne slå en
> streg i sandet og flytte @ hen, hvor alle andre har det.

Nej, nej Henrik - som tastaturbruger véd du da, at alt+* er en betydelig
hurtigere, kortere og nemmere kombination end ctrl+2.
(Måske kun for mig, for jeg bruger begge hænder lige godt, og har derfor
valgt at benytte mus med venstre hånd, så højre hånd er fri til
tastaturet - det rykker nemlig*GG*)

Nemlig

M.

Fra : Jon

Dato : 14-12-06 22:50

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Nej, nej Henrik - som tastaturbruger véd du da, at alt+* er en betydelig
> hurtigere, kortere og nemmere kombination end ctrl+2.

På norske tastaturer sitter den på tasten mellom Retur og æ, aldeles
uten hverken skift, ctrl eller alt.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 16-12-06 17:57

> [...]
> vaner, at noget anderledes virker underligt og forkert. Men det kan jo
> lige så godt være det anderledes, der er det rigtige.

Det er ikke et spørgsmål om hvad der er rigtigt - det er en ganske anden
diskussion. Det er heller ikke et spørgsmål om hvad der kan fungere, for
det kan begge dele også. Vaner kan ganske vist gøre ting både nemmere og
mere besværlige, men vaner er noget man udvikler og ændrer i brugen af
ting.

For mig at se er spørgsmålet nærmere om det enten er nemmere eller lige
så nemt, at bruge begge hænder og foretage et ctrl-klik, eller benytte
en af de fingre, som allerede ligger på musen. Dette forudsætter
selvfølgelig at man bruger mus og gerne vil bruge eller har brug for
»højreklik«, som det jo så fint hedder

> [...]
> jo sådan set ikke laste Apple for det. Det er jo et rent dansk problem.
> Men det er da irriterende. Jeg synes sådan set godt, man kunne slå en

Det virker nu mere som om Apple har forsøgt på at opfinde den dybe
tallerken igen, fremfor at det skulle være et "rent dansk problem". Så
vidt jeg er orienteret kan man godt på ikke-apple tastaturer have et
dansk keyboard-layout og snabel-a placeret på 2. Selvfølgelig har man
alt-gr, men det synes jeg ikke skal forhindren en i at laste Apple for
netop den løsning. Hvad er argumentet for at lave et særligt nyt
keyboard-layout, som adskiller sig fra det man har på pc? Jeg mener da
ikke at man skal skamme sig over genbrug

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-06 21:57

On 2006-12-16 17:57:26 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) said:

> [...]
> keyboard-layout, som adskiller sig fra det man har på pc? Jeg mener da
> ikke at man skal skamme sig over genbrug

Da man for over 20 år siden skulle lave et dansk tastatur til en Mac,
havde man intet at bruge @ til. For at få plads til de danske tegn på
et tastatur, skal mange streger, paranteser, lighedstegn osv. flyttes
rundt. Hvorfor skulle man vælge at lade lige nøjagtig @, som ingen
brugte til noget, blive liggende på samme plads som på det amerikanske
tastatur? Jeg kan da godt forstå, at ham satte det ud til højre uden at
tænke nærmere over det. Bevares, så er det da noget, Apple på et eller
andet niveau har været involveret i, men det er jo et rent dansk
fænomen. Jeg synes derfor, det er lidt svært at sige, at det er en
finurlighed ved en Macintosh. Men det er da bøvlet nu, hvor @ bruges
ofte. Jeg tager da tit fejl og får Start-menuen frem på en pc, når jeg
af gammel vane trykke på Alt-tasten. Og det kunne jeg så kalde en
irriterende finurlighed ved en pc. Så skal jeg jo have hånden på musen
og klikke i mit dokument igen, så jeg kan skrive videre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 16-12-06 22:16

> [...]
> irriterende finurlighed ved en pc. Så skal jeg jo have hånden på musen
> og klikke i mit dokument igen, så jeg kan skrive videre.

Ja det er fantastisk belastende!

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-06 09:02

On 2006-12-16 22:15:37 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) said:

> Ja det er fantastisk belastende!

Der er da ingen grund til at være sarkastisk. Det er da de andre, der
mener, at en Mac er lidt besværlig, hvis man skal ctrl-klikke i stedet
for at højreklikke. De siger, at Mac OS er lidt sært og har nogle
"finurligheder". Så siger jeg, at det blot er en vanesag. Der er lige
så mange områder, hvor Windows har finurligheder eller er lidt mere
besværligt. Noget andet er, at selv om det ikke lyder af ret meget, at
man skal have hånden fra tastaturet til musen eller omvendt, så er det
sådan nogle detaljer, der virkelig betyder noget for produktionen og
arbejdsglæden, hvis man skal arbejde seriøst i længere tid. Hvert
museklik og hver bevægelse, man slipper for, er en stor lettelse i
længden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik

Dato : 17-12-06 12:10

On 2006-12-17 09:02:18 +0100, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:

> [...]
> arbejdsglæden, hvis man skal arbejde seriøst i længere tid. Hvert
> museklik og hver bevægelse, man slipper for, er en stor lettelse i

Jeg vil våge pelsen med en kontroversiel udmelding.

Hvis man køber en Mac og tror den er helt ligesom en alm Windows PC, så
har man måske bare ikke gjort sit hjemmearbejde godt nok. Der er
forskelle, og hvis f.eks. @ placering er et stort og dagligt
irritations element, så burde man måske bare have holdt sig til en
dell..

*<)))) God jul...

Henrik
En Mac med XP = En Ferrari med interiør fra en Fiat 500.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 17-12-06 12:53

> Der er da ingen grund til at være sarkastisk.

Det er jeg nu heller ikke, men jeg kan godt se at jeg med den korte
kommentar kan komme til at fremstå sådan.

Jeg er faktisk ikke så uenig med dig, men jeg synes simpelthen at det er
fjollet at Apple ikke placerer snabel-a på 2. Det er et problem for
enhver der er ny i mac-verdenen og den umiddelbare reaktion fra nye
brugere er ofte: "Hvor f... er snabela?" med stor irritation og vrede
som resultat og gerne en kommentar om "sådan noget mac pis". Jeg ved da
godt at vedkommende på sigt kan lære det nye trick med snabel-a, men jeg
kan faktisk ikke se nogen god grund til at snabel-a skal ligge sammen
med stjerne og være nabo med ø. Det forhindrer folk i umiddelbart at
bruge mac og så vigtigt er det ikke for mig om snabel-a ligger det ene
eller det andet sted. Jeg mener netop at denne kraftige reaktion sker på
baggrund af at den pågældende bruger har nogle vaner, som vedkommende er
nødt til at ændre, hvis mac'en skal bruges.

Noget jeg derimod synes er rigtig irriterende er de små bobler som
konstant dukker op fra højre side af taskbaren. Man kan sikkert slå dem
fra et eller andet sted, men hvorfor skal enhver der bruger windows have
at vide at det er tid for at rydde op på sit skrivebord eller andre
"lidt for behjælpelige" og "informative" bemærkninger? De fleste ting
der kommer dernede fra er overflødige, hvorfor skal jeg f.eks. vide at
min usb-pen er klar til brug? Det kunne jeg jo nok regne ud når jeg har
sat den i og der er opstået et drev... Måske er det et levn fra dengang,
hvor det ikke var en selvfølge at ting virkede når man satte dem i
stikkene

(Det er jo meget sjovt at bemærke, at hvis man forbinder en usb-enhed i
windows, som kræver særllige drivere, uden at disse drivere forlods er
installeret, så bliver det nogen gange lidt besværligt.)

Angående en eller to knapper, så kunne det måske være meget sjovt at se,
hvor mange der faktisk havde en mus med to knapper til mac. Selv har jeg
brugt en Microsoft Intellimouse Explorer med hele fem knapper, i 3-4 år.
Det har dog ikke været de store problemer i at bruge trackpad med en
enkelt knap de sidste 3 uger, men det er også lidt anderledes med en
bærbar computer.

~ Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-06 13:59

Hej Jørgen,

> godt at vedkommende på sigt kan lære det nye trick med snabel-a, men jeg

Ellers kan du jo bare redefinere dit tastaturlayout så du har snabel-a
dér, hvor det passer dig.

Hvis man kigger på tastaturet, står der jo, hvor snabel-a er. Hvis man
ikke kigger på tastaturet alligevel, kan man bare redefinere
tastatur-layoutet.

> Angående en eller to knapper, så kunne det måske være meget sjovt at se,
> hvor mange der faktisk havde en mus med to knapper til mac. Selv har jeg
> brugt en Microsoft Intellimouse Explorer med hele fem knapper, i 3-4 år.

Jeg bruger mus med minimum 5 knapper på Mac. Det har jeg altid gjort.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-06 19:46

On 2006-12-17 12:53:00 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) said:

> Det er jeg nu heller ikke, men jeg kan godt se at jeg med den korte
> kommentar kan komme til at fremstå sådan.

Det glæder mig. Jeg blev helt bange for, at julestemningen ikke var
nået til gruppen her

> [...]
> baggrund af at den pågældende bruger har nogle vaner, som vedkommende er
> nødt til at ændre, hvis mac'en skal bruges.

Min kone har sjot nok lige været i USA og brugte sin .Mac-mail som
web-mail på de pc'er, hun nu kunne komme til. Hun havde også svært ved
at finde @, selv om hun altså bruger Windows hele dagen på sit arbejde.
Hun siger, hun skulle trykke [ctrl-2] i modsætning til [Alt gr-2] på en
dansk pc. Så det er åbenbart ikke helt standardiseret. Hvad står "gr" i
"Alt gr" egentlig for?

> [...]
> Det har dog ikke været de store problemer i at bruge trackpad med en
> enkelt knap de sidste 3 uger, men det er også lidt anderledes med en

Jeg må tilstå, at jeg har to knapper, da jeg har en Apple Mighty Mouse.
Det er mere fordi, jeg absolut skal købe alt, Apple laver. Jeg havde i
nogen tid brugt en lille Kensington mobil mus, men den overtog børnene.
Så syntes jeg, det kunne være sjovt at prøve en Mighty Mouse, da jeg
alligevel manglede en mus. Desuden ville jeg gerne have et scroll-hjul.
Det var ikke så meget den højre musetast, jeg manglede. Sandt at sige
er den heller ikke alt for stabil på en Mighty Mouse. Det er lidt
tilfældigt, om man får højreklikket, synes jeg. Man skal i hvert fald
være omhyggelig med fingersætningen.
   Jeg mener også, at behover for en højre museknap afhænger af
programmet eller styresystemet. Det er f.eks. ikke særligt godt at
spille World of Warcraft uden en højre museknap. Og at gøre det på en
PowerBook uden en mus sluttet til er mere end interessant.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon

Dato : 17-12-06 21:20

> [...]
> er den heller ikke alt for stabil på en Mighty Mouse. Det er lidt
> tilfældigt, om man får højreklikket, synes jeg. Man skal i hvert fald

Man må være _helt_ konsekvent med å ikke ha venstre finger på musen
samtidig. Løfter man den av, er høyre-klikk konsekvent i min erfaring.

Fra : P. Rongsted

Dato : 19-12-06 10:19

On Sun, 17 Dec 2006 09:02:18 +0100, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:
> [...]
>arbejdsglæden, hvis man skal arbejde seriøst i længere tid. Hvert
>museklik og hver bevægelse, man slipper for, er en stor lettelse i

Hvis man gerne vil have højre-klik på sin mus, så skal man da bare
sætte det op i systemet! Mac OS X kan bruge alle de knapper der er på
en mus - man skal bare selv beslutte det, hvis det ikke skal være
venstre-klik.

Peter

Fra : Jon

Dato : 17-12-06 07:13

> Jeg synes derfor, det er lidt svært at sige, at det er en
> finurlighed ved en Macintosh.

Det er jo i så fall en finurlighet ved en _dansk_ Macintosh. Som sagt
har den i alle år stått på egen tast på det norske tastatur, nemlig
tasten mellom æ og <retur>, sammen med * (som altså er Skift-@ på
norsk). Så i Norge har vi det omvendt, at @ er meget enklere å nå på Mac
enn på PC.