Dyk på 75 meter..????
Fra : Briank

Dato : 12-12-06 17:23

Hej

Har en ven der fortæller om en ven der kender en ved der.........

Han siger at den omtalte person er dykket ned med almindelig luftflasker til
75 meter og blev der i omkring 10 minutter (og savede et eller andet over
med en nedstryger)

Jeg siger UMULIGT..... men kan ikke lige komme med den tekniske forklaring
på:

1. Hvorfor
2. hvormange flasker luft han skulle have med
3. hvorfor han burde være besvimet (giftig luft ved den dybde)
4. Dekompresionsstop på XX timer for at kunne overleve ved overfladen

osv, osv, osv

Håber på hurtigt svar

Fra : Clevin

Dato : 12-12-06 17:41

Hej,

Læs tråden "Hvor dybt på luft" fra d. 29/11

Mvh Clevin

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-12-06 17:50

Briank wrote:
> [...]
> med en nedstryger)
>
> Jeg siger UMULIGT..... men kan ikke lige komme med den tekniske forklaring

Ikke umuligt, bare enormt dumt.

> 2. hvormange flasker luft han skulle have med

Afhænger af hans luftforbrug per min, og under belastning.

> 3. hvorfor han burde være besvimet (giftig luft ved den dybde)

Man besvimer ikke af iltforgiftning, man får kramper.

Partial trykket for ilt er her 1.79, hvilket er langt over de 1.6 man
siger er max, og som endda helst skal undgåes helt.

Så jeg vil betegne det som usædvanligt dumt.

> 4. Dekompresionsstop på XX timer for at kunne overleve ved overfladen

Her er dykket fra Deco Planner:
Depth   Time   Start   Stop
75   10   0   10
27   1   15   15
24   1   15   16
21   1   16   17
18   2   17   19
15   2   19   21
12   3   21   24
9   5   24   29
6   30   29   59
0         60

Det ser sikkert ud af h. til i en newsreader program, men samlet tid er
60 min.

Ved et luftforbrug på 15l/min skal han havde 3209 liter luft med. Der er
IKKE taget hensyn til backup gas !!

Her er så SLET ikke taget hensyn til CNS% og OTU's men eftersom CNS%
sammenlagt er 276% er det enormt dumt at forsøge sådanne et dyk.

Der skal trimix til, hvis man gerne vil havde en god chance for at
overleve dykket.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 19:31

Søren Reinke skrev:
<Man besvimer ikke af iltforgiftning, man får kramper.>

Hvis du har globale kramper (som jeg tror du mener) er du også bevidstløs.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 13-12-06 00:01

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
Briank wrote:

>Man besvimer ikke af iltforgiftning, man får kramper.<

>Partial trykket for ilt er her 1.79, hvilket er langt over de 1.6 man <
>siger er max, og som endda helst skal undgåes helt.<

Ikke nødvendigvis, jeg har været i tryktanken på Holmen trykket ned til 18
meter på ren ilt altså et Partial tryk på 2,8 i 2 gange 20 minutter med 5
minutter pause uden nogen som helst symtoner (det var ikke trykfaldssyge)

Sten

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-12-06 07:56

Sten Nordstrøm wrote:
> [...]
> minutter pause uden nogen som helst symtoner (det var ikke trykfaldssyge)

På holmen har de dykkerlæger der kan hjælpe dig, og medicinsk udstyr.

Det findes der meget meget sjældent når du dykker som privat person ude
i havet.

Får du ilt kramper på 75 meters dybde ude i havet, er der der
overhængende sandsynlighed for at du spytter din regulator ud, hvis din
buddy så ikke er MEGET MEGET tæt på dig, og stadigvæk ved fuld
førelighed, så dør du !

Fra : TT

Dato : 13-12-06 09:08

"Briank" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3. hvorfor han burde være besvimet (giftig luft ved den dybde)
> 4. Dekompresionsstop på XX timer for at kunne overleve ved overfladen

Det gjorde man da før trimix, mere eller mindre i hverttilfælde - læs evt.
dep descent om dykning på andrea doria, så vidt jeg husker røg de ned
omkring 210 fod på luft. Nogle af dem der er interviewet i bogen
argumenterer for at det er mere sikkert...

-Torben

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 13-12-06 10:33

Et par hurtige strøgtanker om deep air:

Nope, der er foretaget millionvis af luftdyk dybere (meget dybere) end 75 m
(f.eks. Gilliam har et par tusinde over 100m). Men deep air dive historien
er også fyldt med dødfald, som man f.eks. kan læse i den rigtig gode bog
"Deep Descent" om Andrea Doria :
http://www.amazon.com/Deep-Descent-Adventure-Diving-Andrea/dp/0743400631/ref=pd_sim_b_4/103-3297655-3274214
Eller Gilliam's '"Deep Diving":
http://www.amazon.com/Deep-Diving-revised-Bret-Gilliam/dp/0922769311

Som nævnt "Andrea Doria" (50-80m) blev dykket meget på luft og en person som
Gentile har mange hundrede dyk på dette vrag og slæb masser af ting med op.
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Andrea_Doria

Du kan læse hvad DAN mener om sagen her:
http://www.diversalertnetwork.org/medical/articles/article.asp?articleid=29

Man bruger ikke mere gas om det er luft, nitrox eller trimix på store
dybder, men dog mere besværligt/tungt at trække vejret på luft og øget
risiko for CO2 opbygning.

Du får en lang deco på luft, men mon ikke vedkomne har brugt en ren ilt som
deco, det giver rigtig meget.

Hvis ens tolerance ikke er så stor overfor høj PO2 kan man dykke med
helmaske, da man ved en tox normalt vil trække vejret igen efter et par
minutter, og ens makker kan "sikkert" bringe en til overfladen.

OUT'en kan du godt glemme, den er heller ikke et problem ved deep air,
hvorimod CNS er skurken, men igen der er foretaget dyk hvor CNS er flere
tusinde procent og de har overlevet (brug af air break m.m.- grottedyk JJ,
GI3 m.fl.). Normalt siger man at den "sikker" grænse er 1.7 bar, og i
"gamle" dage kørte f.eks. militæret med både 1.8bar og 2.0bar på deres O2
rebreather. Ved 1.8 bar er der en "max" grænse på 40-60 min, men du kan læse
meget mere her:
http://www.diversalertnetwork.org/medical/articles/article.asp?articleid=35

Personligt ville jeg aldrig gøre det i dag, da jeg dykker trimix, og kan kun
anbefale det til meget erfarne dykkere der ved hvad de gør, og har opdyrket
de fornødne evne igennem mange progressive dyk, helt fint med mig. Men det
er primært pga. narcosen, da jeg har en klart bedre dykkeroplevelse på
trimix ved dybde dyk (over 50m).
Selv har jeg været på 70m i varmt vand og flere gange på 60m i koldt vand,
og kender personligt flere som har været dybere på luft, og vi lever da alle
endnu. Men det var i gode gamle pre-trimix dage

/Sune

Fra : Allan Jensen

Dato : 13-12-06 10:55

....ja når man ser hvor mange der kommer til skade med både trimix og RB (jeg
ved godt de har i massevis af undskyldninger, om det ene og det andet), så
er jeg ret tryg ved at bruge luft

Ned til omkring 60 meter har jeg aldrig mærket noget hæmmende eller
ubehageligt (det er muligt der er en klinisk målelig forskel på min
tilstand, men hvad har det med dykning at gøre?), jeg har ellers været der
længe og savet meget mere end 10 minutter med nedstryger.

60 meter er dog min grænse, men jeg kender da flere som har dykket meget på
70+ uden problemer.

mvh. Allan Jensen