Nogle ideer til en død G4?
Fra : Lars Brink

Dato : 12-12-06 09:55

Vi har en G4 (mener det er dobbelt-867 MhZ eller noget i den stil)

I et forsøg på at overføre data fra en anden mac efter opgradering af nyt
system døde G4'eren

Den kan ikke starte op på en helt officiel Apple Tiger installations CD -
den når til grå skærm med æblet og dør så. Den kan starte op på sine egne
oprindelige system cd'ere men prøver man at installere fra disse dør den et
stykke inde i installationen.

Så skiftede vi HD på den - det gjorde ingen forskel
Vi har testet RAM'merne på kryds og tværs - de er ok
Vi har selvfølgelig prøvet alt det sædvanlige med parameterram og PMU reset
osv.

Kan det være CD drevet?

Den er jo ikke nok værd til at sende til rep så den må vel i containeren med
mindre en af jer har en ide?

Hilsen fra Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-06 10:24

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan det være CD drevet?
>
> Den er jo ikke nok værd til at sende til rep så den må vel i containeren med

Prøv at starte den op som firewire disk, sync et system over med Carbon
Copy Cloner. Hvis det virker så er det cd drevet ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-06 10:50

> [...]

> Kan det være CD drevet?
>
> Den er jo ikke nok værd til at sende til rep så den må vel i containeren med

Har I husket at skifte batteri på den?

Det lyder nemlig som hvad der sker når min G4/867 trænger til et nyt
batteri ... Er vist foreløbig sket en gang i de fem år jeg har kørt med
den [bruger den stadig].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Brink

Dato : 12-12-06 13:39

> Har I husket at skifte batteri på den?
>
> Det lyder nemlig som hvad der sker når min G4/867 trænger til et nyt
> batteri ... Er vist foreløbig sket en gang i de fem år jeg har kørt med
> den [bruger den stadig].

Tak for rådet - har skiftet batteriet men det hjalp desværre ikke. Det er
underligt - som sagt kan den som det eneste startes op på de originale
cd'ere der fulgte med maskinen, intet andet, og hvis jeg prøver at
installere fra dem når den hver gang helt til "afvikler
installeringsinstruks" - så dør den - og den kan ikke starte op på sin egen
HD...

Jeg kan godt køre diskførstehjælp på disken og formatere den - får at vide
at der ingen problemer er...

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-06 14:17

> [...]

> HD...
>
> Jeg kan godt køre diskførstehjælp på disken og formatere den - får at vide

Ja, så ved jeg ikke om det kan betale sig at sende den til reparation
[hvad ligger en G4/867 i handel og vandel?], eller aflevere til Bent
Paradis [se MacBruges bestyrelsesliste for adresse, telefon og
e-mailadresse], der kører brugte Mac'er til polske skoler.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-12-06 16:27

> [...]

> Kan det være CD drevet?
>
> Den er jo ikke nok værd til at sende til rep så den må vel i containeren med

Det kan vel være harddisken!

Sæt en ny i. Det kan du selv gøre for små penge.

Du kan også skifte CD-drevet ud.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-12-06 17:21

Hej Lars

Lars Brink wrote:
> [...]
> Vi har testet RAM'merne på kryds og tværs - de er ok
> Vi har selvfølgelig prøvet alt det sædvanlige med parameterram og PMU reset

Hm, min første tanke var en defekt HD...

Den anden HD, du satte i, - kontrollerede du, at den sidder som 'Master'
og ikke som 'Slave', og at 'Cable Select' er sat til 'OFF'. - Selv om de
kan installere og starte fra en 'slave' disk, så har nogle gange
oplevet, at man ikke kan installere OS X, hvis den ikke sidder som
'Master'...

> Kan det være CD drevet?

Tjaoe... Det kan det selvfølgelig godt. - Er det den orig. Combodrev fra
Sony, der sidder i den, er der endda stor sandsynlighed for, at det kan
være det.

Det kan rent faktisk også være PRAM batteriet, der er så langt nede i
spænding, at den har problemer. - Normalt plejer det dog kun at give sig
udtryk i, at man ikke kan starte den uden at trykke på PMU.

Har du kontrolleret, at RAM sidder _helt_ trykket fast og i rækkefølge
med største blok i laveste nummer - J21, næststørste i J22 osv..

> Den er jo ikke nok værd til at sende til rep så den må vel i containeren med
> mindre en af jer har en ide?

Tja, det er jo så, som man ser det. Salgspriserne på en QS Dual 800
ligger omk. 2800-3500kr., en Dual 867 omk. 3500-4000kr. - alt afhængig
af bestyhkning. Så jeg vil trods alt mene, det godt kan betale sig at
ofre op mod 1500kr. på den, - især hvis man også stadig har behove for
at kunne boote i Os 9.2.x.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Lars Brink

Dato : 13-12-06 12:22

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> [...]
> af bestyhkning. Så jeg vil trods alt mene, det godt kan betale sig at
> ofre op mod 1500kr. på den, - især hvis man også stadig har behove for

Det er så spooky med den maskine

Vi har skiftet HD, RAM og nu CD drev.
Den kan læse én system CD og det er Mac os v. 10.2. Vi har også en version
10.2.1 lavet til samme maskine - hvis man starter den op på den dør
maskinen. Det samme gælder hvis man prøver at boote på diverse helt
officielle Tiger system cd'ere... den går simpelthen kold når den prøver at
boote på alle andre end den ene cd. Jeg fik installeret et system fra denne
cd så nu kører G4 eren, men med et gammelt system Vi ville jo rigtitgt gerne
have opdateret til samme system som de øvrige Macer på netværket, men det
kan vi simpelthen ikke...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-06 15:44

Hej Lars

Lars Brink wrote:

> [...]
> maskinen. Det samme gælder hvis man prøver at boote på diverse helt
> officielle Tiger system cd'ere... den går simpelthen kold når den prøver at

Det tyder på et 'software' problem af én eller anden slags - måske også
'boot ROM''en...

> [...]
> med et gammelt system Vi ville jo rigtitgt gerne have opdateret til
> samme system som de øvrige Macer på netværket, men det kan vi

Hm, jeg sidder og får en fornemmelse af, at der måske er gået kuk i
firmwaren... - Hvilken firmware version kører den med? - 3.2.9f1,
4.0.xf1? - for at køre Tiger, skal den være mindst en 4.1.9f1 - helst
4.2.5f1. - Seneste ver. til en dual 800mhz er svjh. 4.3.3f2....

Hvis den kører med firmware under 4.2.9f1, så er link til 4.2.9f1 her.
OS X:
http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/PowerBook/DK-PBook_FWUpdate_4.2.9.smi.bin
OS 9.2: (OS 9.2.x skal være installeret fra de medfølgende diske eller
fra en 'Mac OS 9.2.1 Retail')
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120172

Det er også en god idé at opdatere firmware til ATAPI CD-RW jvf. Apple.
Her er download til QuickSilver firmware til Combodrive.
http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/Power_Mac_G4/PowerMacG4_CDRW_FW_Update.smi.bin

- måske kan det løse problemet... - I øvrigt kan jeg se, at jeg nok skal
have min ene QuickSilver firmware opdateret.

Fra : Lars Brink

Dato : 14-12-06 09:25

Hej Erik

1000 tak for kæmpe hjælp.

Jeg ser nu om det kan lade sig gøre at installere OS9 på den og derefter
opdatere firmware mm ... vi krydser fingre

Det var virkeligt pænt af dig

Hilsen fra Lars Brink

Fra : Lars Brink

Dato : 14-12-06 14:55

Nu bliver den mere og mere syret

Der er 2 harddiske i. Har installeret osx på den ene - osx kan kun se denne
ene disk (master disken) Så ville jeg installere os9 for at opdatere
firmware - det kunne jeg godt, men os9 kan kun se den anden disk (slaven)
Fik installeret os9 på denne blot for at finde ud af at firmware var
opdateret og nu kan jeg ikke komme tilbage til osx.

Hvis jeg starter maskinen med alt nede går den i sort skærm og kan ikke
boote. Jeg kan starte på osx cd'en som siger at der ikke kan installeres for
der ligger osx på disken i forvejen og jeg skal bare holde alt nede når jeg
starter for at starte op på den - men det kan jeg jo ikke.

Det er ikke tastaturet - jeg har prøvet med flere forskellige tastaturer.
Den er så weird den maskine selvom jeg fjerner slavedisken synes den bare at
den stadig vil have et os9 system at starte på og står bare med
spørgsmålstegnet selvom den eneste disk der er i maskinen indeholder en helt
nyt system. Jeg har så kun valget at prøve at installere og opdatere OSX
igen ved at slette disken først - men det vil sansynligvis tage mange dage
da den har det med at fryse i installeringerne.

findes der ikke nogle tastatur kommandoer der VIRKELIGT resetter sådan en
maskine den har fået alting galt i halsen.

Jeg tror containeren i gården er næste rasteplads for den G4

grrrrrrr....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-06 16:07

Hej lars

Lars Brink wrote:
> [...]
> Fik installeret os9 på denne blot for at finde ud af at firmware var
> opdateret og nu kan jeg ikke komme tilbage til osx.

- Og du er helt sikker på, at de to diske er monteret som Master og
slave _UDEN_ cable select slået til?

Hvilke harddisk modeller/typer er det - IBM, Maxtor/Quantum, Seagate?

Er der mere end den onboard ATA controller i den - fx. en PCI ATA
controller?

Har du checket selve IDE kablet?

Har du andre ting sat til eller monteret, så tage det alt sammen fra,
ligeledes afmonter evt. extra PCI kort.

> [...]
> der ligger osx på disken i forvejen og jeg skal bare holde alt nede når jeg
> starter for at starte op på den - men det kan jeg jo ikke.

Prøv først - uden OS X CD'en i - at zappe NVRAM/PRAM ved at holde
COM+ALT+P+R nede og lad starlyden komme i alt 6 gange. - Vil den så
starte på den ene disk, der er i den?

Har du DiskWarrior 3.0.3, så prøv at starte fra den med begge diske
monteret. Hvis DW kan se begge diske, så læg nyt directory fil på begge.

> [...]
> igen ved at slette disken først - men det vil sansynligvis tage mange dage
> da den har det med at fryse i installeringerne.

Hm, jeg tror faktisk, det er én bestemt ting, der driller, - men
hvad.... - Har du evt. en ekstern Firewire disk, som du kunne prøve at
starte fra?

Vil den starte, hvis du trykker på PMU knappen efter at have afmonteret
den ene disk?

> findes der ikke nogle tastatur kommandoer der VIRKELIGT resetter sådan en
> maskine den har fået alting galt i halsen.

Som ovenfor nævnt resette NVRAM/PRAM - COM+ALT+P+R. Simple Boot med ALT
tasten, som du har prøvet. X tasten holdt nede for at tvinge den til at
starte på OS X.

> Jeg tror containeren i gården er næste rasteplads for den G4

Njaoe... Men så vil jeg da godt give lidt for den og så rippe den. - Men
som sagt, tror jeg, det er en ganske enkelt ting, der skal til... - Og
du har skiftet PRAM batteriet?

Hmmmm.... Sidder og får en meget dårlig indskydelse, - kunne det monstro
være ATA controlleren, der er noget galt med....

Hvordan er det nu, Lars, du bor ikke i Århus området? - ellers kunne du
tage den med herind, så kunne jeg evt. prøve med noget eksternt
drivværk... - Jeg har også div. startdiske som DiskWarrior, Norton
Systemworks 3 til OS X 10.3.x m.m..

> grrrrrrr....

Rolig, Fido! - du må ikke knurre ad folk.. - undskyld Lars, men a
ku' it' dy mæ'...

Det er s....irriterende, og jeg kender det. Havde selv en velfungerende
Sawtooth med en Dual G4/1,4ghz, - lige indtil en dag, hvor den bare ikke
ville mere... Det viste sig at være 'the worst case' - bundkortet ville
ikke længere.... - Men som sagt, bor du i nærheden, så kontakt mig bare
- <erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> / 86136640.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Lars Brink

Dato : 14-12-06 16:37

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Hej lars

> - Og du er helt sikker på, at de to diske er monteret som Master og
> slave _UDEN_ cable select slået til?

Yep!

> Hvilke harddisk modeller/typer er det - IBM, Maxtor/Quantum, Seagate?

1 IBM og 1 Quantum

> Er der mere end den onboard ATA controller i den - fx. en PCI ATA
> controller?
>
> Har du checket selve IDE kablet?

hmmmm...nej

> Har du andre ting sat til eller monteret, så tage det alt sammen fra,
> ligeledes afmonter evt. extra PCI kort.

Alt er væk og fra

> Prøv først - uden OS X CD'en i - at zappe NVRAM/PRAM ved at holde
> COM+ALT+P+R nede og lad starlyden komme i alt 6 gange. - Vil den så
> starte på den ene disk, der er i den?

Har prøvet - men dog kun 3 gange - jeg prøver med 6 gange

> Har du DiskWarrior 3.0.3, så prøv at starte fra den med begge diske
> monteret. Hvis DW kan se begge diske, så læg nyt directory fil på begge.

Desværre... den har jeg ikke

> Hm, jeg tror faktisk, det er én bestemt ting, der driller, - men
> hvad.... - Har du evt. en ekstern Firewire disk, som du kunne prøve at
> starte fra?

Ja... men hvordan får jeg systemet ned på den? Kan man installere direkte på
en FW disk?

> Vil den starte, hvis du trykker på PMU knappen efter at have afmonteret
> den ene disk?

Den vil som sagt gerne starte - men kun på os9 disken. Har prøvet PMU reset

> Som ovenfor nævnt resette NVRAM/PRAM - COM+ALT+P+R. Simple Boot med ALT
> tasten, som du har prøvet. X tasten holdt nede for at tvinge den til at
> starte på OS X.

Den med x tasten kendte jeg ikke - den prøver jeg

> [...]
>
> Hmmmm.... Sidder og får en meget dårlig indskydelse, - kunne det monstro
> være ATA controlleren, der er noget galt med....

....det tør jeg ikke sige - ved faktisk ikke hvad det er

> [...]
> tage den med herind, så kunne jeg evt. prøve med noget eksternt
> drivværk... - Jeg har også div. startdiske som DiskWarrior, Norton

Desværre - den står i København K - ellers vildt pænt af dig

> Rolig, Fido! - du må ikke knurre ad folk.. - undskyld Lars, men a
> ku' it' dy mæ'...

okay - jeg er rolig nu!

> [...]
> ville mere... Det viste sig at være 'the worst case' - bundkortet ville
> ikke længere.... - Men som sagt, bor du i nærheden, så kontakt mig bare

Jeg frygter også at det er noget i den stil - bare ærkeligt at den så
sagtens kan køre os9

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-06 17:27

Hej Lars

Lars Brink wrote:

> Yep!

OK, så sidder de, som de skal.

> 1 IBM og 1 Quantum

Så kan det godt være diskene, der er noget galt med. - Jeg har fx. lige
kasseret en IBM disk, der sad i den første QS, jeg købte. Havde masser
af problemer med at installere til og boote fra den. Og sidste år gjorde
jeg det samme med en Quantum fra en B&W G3/900mhz....

Det skulle vel ikke være en IBM DTLA series, IBM DeskStar og en Quantum
AX, CX eller EX?

> hmmmm...nej
>
> Alt er væk og fra
>
> Har prøvet - men dog kun 3 gange - jeg prøver med 6 gange

2x zapper NVRAM i X, 4x zapper PRAM i både OS 9.x og X, 6x resetter alt...

> Desværre... den har jeg ikke

Det er ellers det bedste værktøj til diskreparation overhovedet til Mac.
- Jeg har lige bestilt den nye ver. 4.0.

> Ja... men hvordan får jeg systemet ned på den? Kan man installere direkte på
> en FW disk?

Ja, alle QS modeller understøtter installation til og boot fra Firewire
diske.

> Den vil som sagt gerne starte - men kun på os9 disken. Har prøvet PMU reset

Du kan prøve at sætte OS X disken i og tage OS 9 disken ud. Tænd så
maskinen og hold COM+ALT+SHIFT+DELETE tasterne nede. så tvinger du den
til at finde et bootbart system. - Og hvis den stadig ikke vil, så er
jeg 99,99% sikker på, det er diskene, der er noget galt med.

> Den med x tasten kendte jeg ikke - den prøver jeg

> ...det tør jeg ikke sige - ved faktisk ikke hvad det er

ATA/IDE controlleren er den del, der kobler og styrer diskene på computeren.

> Desværre - den står i København K - ellers vildt pænt af dig

> okay - jeg er rolig nu!

- Man kan ellers blive godt ophidset, når det ikke vil, som man vil.

> Jeg frygter også at det er noget i den stil - bare ærkeligt at den så
> sagtens kan køre os9

Efter at have fået harddiskenes mærker, er jeg næsten sikker på, fejlen
ligger dér... - Hm, en ny 120gb Seagate Barracuda 7200.8+, 7200.9+,
7200.10+ ATA-100 7200rpm/8mb cache koster under 400kr., og Western
Digital Caviar SE 120gb/8mb cache også under 400kr.. Og nu når det med
næsten 100%s garanti er det, vil jeg da mene, at det godt kan betale sig
at ofre de penge på en ny disk.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Lars Brink

Dato : 15-12-06 09:17

Mange gode råd...de skal prøves... tak Erik

Men jeg tror ikke det er diskene for grunden til at der nu er 2 diske er
netop at maskinen gik kold og vi troede at det var HD den var gal med og
købte en ny - så problemerne opstod allerede på 1 disk

Hilsen fra Lars