F.I.P.
Fra : Lene

Dato : 12-12-06 07:09

Er der nogen herinde, der har haft katte der har haft FIP og hvis hvordan er
sygdomsforløbet så været?
Jeg HAR læst om det på diverse sider, men vil godt høre lidt "erfaring".

Mvh

Lene

Fra : Ida

Dato : 14-12-06 10:25

"Lene" <hmt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er sygdomsforløbet så været?
> Jeg HAR læst om det på diverse sider, men vil godt høre lidt "erfaring".

Hej Lene :)

Jeg havde, for år tilbage, en hankat, der måtte aflives pga FIP selveste
juleaften.
Det var den våde form og der gik rimeligt stærkt.
Han mistede hurtigt lysten til mad, ville ikke drikke og sov en del. Da det
var den våde form, så udspilede vædsken bughulen og han så ikke umiddelbart
mager ud, men det kunne mærkes på hans ribben og rygrad og pelsen mistede
glansen.
Jeg var i aldeles panik, da jeg ikke var opdateret på sygdommen og så for
mig, at samtlige mine katte nu var dødsens syge og måtte aflives, men blev
hurtigt beroliget af kompetente dyrlæger, der forklarede mig, at det var
muteret coronavirus, som rigtig mange katte har været eller vil blive udsat
for uden større drama og at FIP i udbrud ikke smittede.
Diagnosen blev stillet ved at udtage vædske fra bughulen - den var strågul
og han fik fred umiddelbart efter...det tog lige toppen af glæden på den
juleaften :/

Alt godt

Ida

CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Tina M

Dato : 14-12-06 19:30

> [...]
> sygdomsforløbet så været?
> Jeg HAR læst om det på diverse sider, men vil godt høre lidt \'erfaring\'.

Hej Lene

Jeg har haft en kat med FIP i sommers.
Som dig skannede jeg nettet for alt jeg kunne finde om sygdommen, men
synes stadig at det er en sygdom der er svær at blive klog på.

Min kat havde den våde form. Jeg tog til dyrlægen fordi jeg troede han
havde hård mave - det havde han så ikke.
Der blev taget nogle røntgenbilleder (staveplade?) der viste væske i
bughulen. Han fik også taget blodprøver.

I tiden indtil svaret på prøverne kom, fik han medicin. Jeg kan ikke
huske hvilken, men det var opkvikkende, så jeg kan huske jeg håbede som
en galt at det ikke var FIP.
Svaret på prøven var desværre positiv, og jeg tror der gik små 3 uger
fra jeg var afsted med ham første gang, og til han fik fred.

Som Ida skriver gik jeg også mere eller midre i panik i forhold til min
anden kat, katte hun havde været i kontakt med osv. Men FIP i udbrud
smitter IKKE.

Jeg håber du kan bruge min beretning til noget. Varme tanker herfra.

Med venlig hilsen
Tina M
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene

Dato : 16-12-06 14:58

Tak for svarene.

Jeg købte to perserkillinger som nu er 5 mrd. For nogen tid siden fik de
begge to en gang tynd mave, som ikke gik over uden at de fik medicin, det
hjalp så i første omgang. Den ene vedblev at være rask, men den anden
begyndte igen at blive sløj. Lidt feber, og spiste ikke rigtig noget. Efter
nogle dage syntes jeg den var stor i maven og vidste også den ikke rigtig
kom af med afføring i bakken.Dyrlægen satte den på antibiotika igen, men det
hjalp ikke rigtig.
Den kom så til dyrlæge igen som mente den havde en infektion af en eller
anden art, kunne godt mærke den var blød i maven, men mente ikke det var
væske. Dagen efter blev den indlagt fordi jeg insisterede da den stadig ikke
kom af med afføring. Den blev røntgenfotograferet og det korte af det lange
er at de mener den har hård mave...... den har fået olie siden sidste
tirsdag og skånekost, men katten har nu tabt sig og har igen feber. Jeg har
lige talt med dyrlægevagten og efter sygdomsbeskrivelsen er hun igen inde på
der må være en infektion og ikke alene en hård mave. De siger at hvis der
var sådan et stop så ville katten bla brække sig og det gør den slet ikke.
Efter den var indlagt er den kommet af med nogle hårde knolde og i dag f.eks
lidt tyndt. Den har feber igen og spiser ikke i dag, men får væske (af mig).
Den dyrlæge jeg talte med i dag begyndte igen at tale om FIP. Min kat har
lidt stor mave, men jeg syntes ikke katten er vildt udspilet og ikke ens
udspilet døgnet rundt.
Jeg syntes det er meget fortvivlende og jeg ved de vil åbne den mandag for
at se hvad der er i den mave. Dette her har strakt sig over ca 14 dage, dog
ikke det de betegner som hård mave. Nu når jeg læser jeres beskrivelser gør
det mig endnu mere nervøs og syntes håbet svinder om at det kan være noget
banalt der er til at helbrede.
Det er næsten ikke til at klare.

Lene

Fra : Ida

Dato : 18-12-06 15:13

> Tak for svarene.
--klip--
> [...]
> beskrivelser gør det mig endnu mere nervøs og syntes håbet svinder om at
> det kan være noget banalt der er til at helbrede.

Hej Lene :)

Lad os høre, hvordan det er gået med din killing - fandt dyrlægerne noget?
Har sendt et par gode tanker i din retning i dag :)

Fra : Lene

Dato : 18-12-06 16:54

Den er aflivet i dag. Og det var desværre FIP. Mere kan jeg ikke snakke om
det nu for jeg er så ked af det. En lille dejlig trold til en rød/hvid
perserkilling på bare 5 mrd.

Mvh

Lene

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-12-06 17:28

Det gør mig oprigtigt ondt for dig. Jeg skal nok tænde et lys for den
lille fyr iaften, og sender dig mange tanker og knus.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tina M

Dato : 18-12-06 19:35

Det er jeg ked af at høre

Knus fra Tina

Fra : Ida

Dato : 18-12-06 23:11

> [...]
> Den er aflivet i dag. Og det var desværre FIP. Mere kan jeg ikke snakke om
> det nu for jeg er så ked af det. En lille dejlig trold til en rød/hvid

Årh nej, det er jeg godt nok ked af at høre ;-(
Der er ikke noget at sige, som kan trøste eller tage sorgen væk, så jeg
nøjes med at sende dig et varmt kram og masser af tanker :-/