Dæk og spartling af glasfiber
Fra : Klaus Stadsgaard

Dato : 11-12-06 20:22

Jeg har en gammel Yamaha XJ 600 51j hvor jeg af og til er utryg ved
dens opførsel, det er som om den ikke rigtig bider i asfalten og det
skyldes formodentlig at jeg købte nogle billige dæk hos T. Hansen
(sikkert for billige) og nu er spørgsmålet, hvad dækmærke sætter man
på sådan en gammel svend og hvor fås de til en fornuftig pris....
Noget andet, den trænger til en kærlig hånd og jeg vil starte med at
få malet tank, kåbe, plastskjolde og skærm, som en start (skille stel
og motor ad er lige en tak for meget for mig her i første omgang) -
der er små revner på plastikskjoldene og på forskærmet, hvad spartler
man det med. Hilsen Klaus

Fra : Henning

Dato : 11-12-06 21:05

> der er små revner på plastikskjoldene og på forskærmet, hvad spartler
> man det med. Hilsen Klaus

Hvis det er kosmetiske revner, bruger man vel bare almindelig spartel, men
hvis det er gennemgående revner, skal det repareres ordentlig. Her kan du
bruge glasfiberspartel, eller også som jeg har på tidligere indlæg plastik
(evt. legoklodser) opløst i arcetone. Dette har jeg aldrig prøvet men jeg
kan forestille mig at det er godt, da jeg er overbevist om at plastikken går
i forbindelse med plastikskjoldene. I mine drengedage brugte man
stenkulsnafte (jeg ved ikke om det er rigtig stavet) til at lime plastik
sammen med da det opløste begge flader, arcetone kør sikkert det samme.

MVH
Henning

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 12-12-06 21:19

....ordentlig. Her kan du
> [...]
> kan forestille mig at det er godt, da jeg er overbevist om at plastikken

Jep. Kan klart anbefales. Som ejer af en del CBR1K'ere igennem tiden (ja,
dem med plastic over alt) lærer man at fixe plastic. Lego er bare et hit
(undtagen hos sønnen

Fra : Peter

Dato : 11-12-06 21:26

"Klaus Stadsgaard (slet FLSP6)" <klaus.stadsgaard@FLSP6mail.tele.dk> wrote
in message news:11658651950.0133418670901406@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> (sikkert for billige) og nu er spørgsmålet, hvad dækmærke sætter man
> på sådan en gammel svend og hvor fås de til en fornuftig pris....

Michelin Pilot Activ er et godt dæk til en XJ600. Har selv kørt med det på
en XJ600.

Jeg køber dæk hos http://www.rodamoto.net/index.php
Det er det billigste jeg kender. Du skriver blot en e-mail, hvor du
fortæller hvad du vil have en pris på. Hvis du køber mindst 5 dæk, er
fragten gratis.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-12-06 08:07

Klaus Stadsgaard (slet FLSP6) wrote:
> [...]
> (sikkert for billige) og nu er spørgsmålet, hvad dækmærke sætter man
> på sådan en gammel svend og hvor fås de til en fornuftig pris....

Min kone havde sådan en - den kørte med Metzeler ME99A bag og ME33 for.
Det er fine touringdæk, men nok ikke til banekørsel. Kig ind hos
www.reifenversand.com hvis du kan få dem monteret og afbalanceret til en
> [...]

> og motor ad er lige en tak for meget for mig her i første omgang) -
> der er små revner på plastikskjoldene og på forskærmet, hvad spartler

Tagrendelim er fint til smårevner - epoxy binder ikke så godt. 2
komponent polyester med glasfibermåtte dur måske til de større. Jeg har
en hel forskærm der skal have lidt farve billigt til salg.

--
vh
Torben

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-12-06 13:26

> [...]
> (sikkert for billige) og nu er spørgsmålet, hvad dækmærke sætter man
> på sådan en gammel svend og hvor fås de til en fornuftig pris....

Hej Klaus

Du får lige mine dæk erfaringer på min tidligere XJ 600:

På min XJ har jeg været meget glad for Bridgestone BT45 90/90-H 18". Et godt
lettere sportsligt dæk. Holdt med min kørestil 10000Km for et sæt. Jeg sled
for og bagdæk op samtidigt. God sikkerhed i vådt og koldt føre.

Brigestone BT45 fordæk 90/90 H 18" 630Kr
Brigestone BT45 bagdæk 110/90 H 18" 800Kr
(Ca. priser)

Michelin Macadam 50 er også godt.Der er mange kilometer i dækkene, men
ringere greb i regnvejr og vinter da dækket er hådere end BT45. Jeg kørte
18.000 Km på mit første bagdæk. Først da dækket var ulovligt kunne de hvide
striber mærkes tydeligt. Valget for "Fattigrøve"
Michelin Macadam 50 fordæk 90/90 H 18" 697Kr
Michelin Macadam 50 bagdæk 110/90 H 18" 793Kr

Pirelli MT68 bagdæk har generelt ringe greb. De hvide striber er meget
tydelige at mærke. Med et opslidt dæk er det direkte skræmmende! Hold jer
væk og kør med Macadam istedet.

Jeg ville købe dækkene ved www.reifenversand.com
Læs her http://www.pmc.dk/daekguide.htm en walkthrough til at bestille dæk
hos
Reifenversand.

Her er hvad jeg har skrevet tidligere til en i samme situation som dig:

Hos www.reifenversand.com vil du opdage det er meget billige at handle over
nettet end købe det hos en forhandler. Hvis du kommer med fælgene og dækkene
monterer de dem for en 125kr pr fælg hos f.eks www.soborgmc.dk. Bemærk
københavnerriet ved med det samme at forvente du også bor i
storkøbenhavnsområdet.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Hekto

Dato : 12-12-06 13:53

Jens Jacob Bager Jensen presented the following
explanation :

> [...]
> monterer de dem for en 125kr pr fælg hos f.eks www.soborgmc.dk. Bemærk
> københavnerriet ved med det samme at forvente du også bor i

BT045 bruger jeg sæ'el. De er glimrende.

De kan næsten ikke betale sig at importere selv.

De Voss i Slangerup tager listeprisen (ca. 875,-
for 18/120/90) og så er det inklusive montering;
men afballancerngsklodserne skal man betale, da
de er blevet dyrere i vore blyfri tider.

Den gratis montering gælder iøvrigt alle dæk man
køber hos ham. BT045 og lignende er han som regel
lagerførende i.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Peter

Dato : 12-12-06 17:19

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:457e9fcb$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> striber mærkes tydeligt. Valget for "Fattigrøve"
> Michelin Macadam 50 fordæk 90/90 H 18" 697Kr
> Michelin Macadam 50 bagdæk 110/90 H 18" 793Kr

Køb ikke Macadam 50. Det har sikkert været godt en gang, men er i dag et
forældet dæk, med dårligt vejgreb i vådt føre. Afløseren Pilot Activ er
langt bedre. Det har væsentligt bedre vejgreb og lidt flere kilometer.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Carsten Mortensen

Dato : 12-12-06 18:13

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:457e9fcb$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...

Listeprisen på Bridgestone er:

90/90 18 = 759 incl moms
110/90 18 = 919 incl moms

Mvh. Carsten Mortensen
Bridgestone DK

> [...]
> dækkene monterer de dem for en 125kr pr fælg hos f.eks www.soborgmc.dk.
> Bemærk københavnerriet ved med det samme at forvente du også bor i

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Klaus Stadsgaard

Dato : 12-12-06 19:56

Hej... Tusind tak for de gode svar og adresser på dækforhandlere - der
er lige noget jeg kan
bruge...
Er der nogen der der har haft samme oplevelse med dækkenes
vedhæftning, at man hele tiden
føler, at motorcyklen er løs og småskrider hele tiden (sikkert fordi
dækkene er købt for billige).
Jeg er godt nok ikke »ny« længere og modet er heller ikke så stor til
de vilde fartudskejelser, men
som motorcyklen kører lige p.t. får man heller ikke lyst til lidt
frisk kørsel på en snoet vej...

- Og tak for tilbudet med forskærmet Torben - men nu vil jeg prøve og
se om jeg kan få diverse
revner og sprækker spartlet ud - ellers vender jeg tilbage til dig
ang. køb af skærm. Hilsen Klaus

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 12-12-06 21:22

> Er der nogen der der har haft samme oplevelse med dækkenes
> vedhæftning, at man hele tiden
> føler, at motorcyklen er løs og småskrider hele tiden (sikkert fordi
> dækkene er købt for billige).

For MANGE år siden, da jeg havde en XJ fik jeg nogle meget billige dæk på
(500 for fordæk incl montering... i DK!)

De var glatte. Fandt så ud af at der stod nylon på dem, og det er ikke lige
det fede materiale i regn. Nu vil jeg ikke lufte min mening om THansen, men
blot sige, at det nok næppe er den bedste kvalitet han sælger, såeee....

(det dæk jeg havde dengang røg forøvrigt af efter få tusinde km. Få penge
sparet = stor chance for uheld... Det var ikke det værd...)

Fra : Klaus Stadsgaard

Dato : 14-12-06 07:19

Hvad med bredden på dækkene - vil der være fordele ved f.eks. at sætte
100/90 foran -
120-130/90 bagpå. Er der nogen der erfaringer med det på denne model,
Yamaha XJ 600 51j.
Hilsen Klaus

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-12-06 07:54

> Hvad med bredden på dækkene - vil der være fordele ved f.eks. at sætte
> 100/90 foran -
> 120-130/90 bagpå. Er der nogen der erfaringer med det på denne model,
> Yamaha XJ 600 51j.

Hej Klaus

Jeg har kørt 60.000km på en 51J og jeg synes bestemt ikke 120/90 en fordel
til den bredde fælg en XJ 600 kører med. Den er fabriksmonteret med 90/90H18
for og 110/90H18 bag. Sætter man 120/90 bagpå bliver dækket mere "ballon"
agtigt, da det bredere dæk skal krænges ind på den smalle fælg. Det samme
med fordækket. Det giver en smule mere komfort, men også mindre føling med
vejen. Jeg ville holde mig til det Yamaha ingeniørene har regnet sig frem
til er det bedste.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-12-06 09:53

Klaus Stadsgaard (slet NZXHJ) wrote:
> [...]
> 100/90 foran -
> 120-130/90 bagpå. Er der nogen der erfaringer med det på denne model,

Du skal da have et par aflagte hjul fra en FJ1100 120/80*16 for
150/80*16 bag. DET bliver råt (Jeg har tilfældigvis et sæt til salg) :D

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 14-12-06 15:07

"Klaus Stadsgaard (slet NZXHJ)" <klaus.stadsgaard@NZXHJmail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:11660774070.931664008398727@dtext.news.tele.dk...
> Hvad med bredden på dækkene - vil der være fordele ved f.eks. at sætte
> 100/90 foran -
> 120-130/90 bagpå. Er der nogen der erfaringer med det på denne model,
> Yamaha XJ 600 51j.

Det er aldrig en fordel at sætte bredere dæk på!
Brede dæk er et nødvendigt onde indenfor RR-sporten, og bruges alene for at
få mere gummi på asfalten under kurvenedlægninger - Brede dæk på
gademotorcykler er ren porno :-|

--
Armand.

Fra : Klaus Stadsgaard

Dato : 14-12-06 19:57

Eksperterne har talt og »lærlingen« har bestilt: Brigestone BT45
fordæk 90/90 H 18" og
Brigestone BT45 bagdæk 110/90 H 18" hos www.reifenversand.com. Håber
der løser de fleste
problemer. Når der skal skilles ad, for at få malet, må jeg have
kigget til kronrørslejerne, fik vist
forøvrigt et sæt med ved købet, så de bliver skiftet. Bagsvingeren
kunne også trænge til maling,
så kunne lejerne der blive tjekket ved samme lejlighed. Mon så ikke
»det gamle svin« er i topform
til foråret. Klaus

Fra : J.C.Kløve

Dato : 12-12-06 20:26

Klaus Stadsgaard skrev:

For så vidt angår reperation af revner i kåbedelene så kan du evt
læse det der er skrevet på http://www.dmcn.dk/ (det er oven i købet
en 51j der er demonstreret på)

Dæk....

Hmmm
Kilde til evig diskussion -
Macadam 50 dur ikke! er også min erfaring på en 51j
Metzler ME99 ditto - dem var jeg ikke glade for mildest talt! (erfaring
fra 51j)
Pirelli MT MATCH dem var jeg egentlig ret glade for (de bedste _jeg_
havde på XJ'eren)
I dag ville jeg vælge Michelin Pilot

Hvis XJ'eren er meget levende så er der lige et par småting du burde
kontrollere

kronrørslejer! Er der slør?, Er der "et hak"?
Nålelejerne i svingarmen, er der slør i dem?

Begge dele kan give ret levende kørsel hvis de ikke er i orden (ikk
Torben )

--
Dun@nt
Tidligere 51j

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-12-06 20:48

J.C.Kløve wrote:

> Begge dele kan give ret levende kørsel hvis de ikke er i orden (ikk
> Torben )

"A Planted, Stable ride" (indtil det begyndte at blæse).

Jeg er nu helt tilfreds med min kørsel på de snoede i Harzen - i
betragtning af at det var med løse krønrørslejer og ME99/33 (der jo ikke
dur' )

--
vh
Torben - der overvejer at tage revance på FJ'eren i April - med nye

Fra : Hekto

Dato : 13-12-06 10:06

After serious thinking J.C.Kløve wrote :
> [...]
> Nålelejerne i svingarmen, er der slør i dem?
>
> Begge dele kan give ret levende kørsel hvis de ikke er i orden (ikk

Man kan jo støtte sig lidt til dette:

http://www.motorradonline.de/static/specials/ReifenSpezial/Reifentest2004/FrameSet_reifen_04.html

http://www.motorradonline.de/static/specials/ReifenSpezial/Reifentest2004/Youngtimer/Gesamtwertung.html

Fra : J.C.Kløve

Dato : 14-12-06 08:00

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> [...]
> vejen. Jeg ville holde mig til det Yamaha ingeniørene har regnet sig frem
Jeg afprøvede 130 (kan lige klemmes på - det dur ikke, dårlig
føling, og meget "ballon", det giver en urolig kørsel.

--
Dun@nt