Kan man ændre i kostvaner?
Fra : Siri

Dato : 10-12-06 23:53

Kære alle kattevenner!
Nu vil jeg gerne be' om alle jeres erfaringer mht at vænne en kat til at
spise noget andet end det, den er vant til?
Er det muligt? Gode og dårlige erfaringer, alle tips og tricks modtages
med tak.
Jeg står for at skulle overtage en kat på 2 år - og den er godt vant!
Tartar, fjerkræ, og kogt fisk (torsk) iblandet tørfoder (RC).....
Jeg har ikke råd til de dyre sager!
Jeg regner med at kunne vænne ham til tørfoder ved ligeså langsomt at
blande mere og mere tørfoder i torsken - og så byde ham fri adgang
tørfoder rundt omkring i huler og på klatrepladser....
Kan det lykkes?
Lad mig høre alle jeres erfaringer - please - han er en dejlig kat, og
jeg vil gerne gøre det godt for ham her i hans nye hjem!
Men jeg kan ikke hekse!
Han vil blive møgforkælet mht opmærksomhed og lydhørhed overfor hans
egen individuelle kattenatur - men ikke med dyrt, råt kød.
Er det overhovedet realistisk....
Kan jeg i det mindste regne med, at torsk plus tørfoder er godt nok?
Hjælp.... råd mig?
Jeg vil så gerne give ham et godt hjem - og han skulle være dejligt
kælen....
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 11-12-06 01:12

> [...]
> Hjælp.... råd mig?
> Jeg vil så gerne give ham et godt hjem - og han skulle være dejligt

Jeg ved ikke, om han er specielt godt vant, for det er faktisk, hvad
mange katte får (incl. mine egne). Selvom et tørfoderprodukt er nok så
godt, har kattene alligevel godt af afvekslende foder, og dyrlægerne
anbefaler også i dag mere og mere, at kun en del af kattens foder er
tørfoder (i modsætning til før i tiden).
For øvrigt er der mange katteejere, der pga. tilsætningsstoffer og
risiko for allergi udelukkende fodrer både deres hunde og katte med
råprodukter.
Men sæt dig selv i stedet og forestil dig at skulle spise det samme
morgen og aften, dag efter dag

Bortset fra tartar, som du kan erstatte med råt, hakket oksekød, er de
ting du nævner, faktisk billige. Både hakket oksekød og dybfrosne
kyllingelår er tit på tilbud i supermarkederne, f.eks. kyllingelår, 1
kg. til ca. 10 kr., så det kan nok ikke vælte budgettet
I stedet for at blande tørfoder i, vil jeg anbefale dig at bruge f.eks.
rå havregryn og også tilsætte det lunkne kogevand fra kyllingen (hvis du
vil drøje på det).

Af tørfoder skal du nok bruge det samme, som han er vant til, med mindre
det er et discountfoder. Dette synes umiddelbart billigere end de mere
lødige produkter, men på sigt bliver prisen den samme, da katten
udnytter de lødige produkter bedre, og forresten også "returnerer"
mindre i kattebakken.

Det du sparer på foder, kan du nemt risikere at skulle betale til
dyrlægen ... og lidt til!

Prøv ellers at kigge ind på min hjemmeside og læs vejledningen derinde.
www.mega-mco.dk

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 11-12-06 08:25

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

bl.a.:

> Men sæt dig selv i stedet og forestil dig at skulle spise det samme
> morgen og aften, dag efter dag

Jeg synes ikke man kan sætte sig selv i stedet med et dyr.
En kat er et rovdyr, og dens naturlige føde er altså en mus morgen, middag
og aften eller hvis der byder sig en fugl ind imellem.

Jeg synes ikke om, at katte skal opfattes som gourmeter og have serveret
rejer, kyllinger, tartar eller andet oksekød.
Har du nogensinde set en kat fange en ko? )

Med et godt tørfoder og vand er man sikker på, at hun/han får, hvad hun har
brug for, og at tænderne bliver brugt.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...

Fra : Leyna

Dato : 11-12-06 08:44

On Mon, 11 Dec 2006 08:24:31 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogbaDETTE@oncable.dk> wrote:

>Har du nogensinde set en kat fange en ko? )

Næeh, men jeg ville da gerne overvære det!

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Coppi

Dato : 11-12-06 10:50

> Næeh, men jeg ville da gerne overvære det!
>
> --
> Leyna
> http://www.leyna.dk/hvalpe-salg
> Dejlige lab-blandingshvalpe til salg

Hej Leyna.

Ja, den var god. Jeg kan ikke hjælpe dig helt men næsten.
Da vores Pivsen var lille havde vi en flok Hereforder gående på marken og de
havde et slags skur, som de kunne gå ind i når vejret var slemt, der elskede
katten, at sidde og hun tilbragte mange timer med, at studere køerne. Om
foråret når de fik kalve synes hun åbentbart bedre om størrelsen, og lavede
skindangreb på kalvene, det så helt vildt sjovt ud, vi trillede nærmest helt
rundt af grin, men den kat har nu også altid været ret speciel.
Hun gør det samme med Rottweilerne og os. ( fnis )

coppi

Fra : Denise

Dato : 11-12-06 14:59

Leyna wrote:

> Næeh, men jeg ville da gerne overvære det!

Kan kænguro bruges

http://www.catmine.com/pix/hunter.htm

--
Hilsen Denise

Fra : Siri

Dato : 11-12-06 10:40

> Hanne Engermann skrev:
> Jeg ved ikke, om han er specielt godt vant, for det er faktisk, hvad
> mange katte får (incl. mine egne).

----OK - hans ejer har bare gjort et stort nummer ud af, at han er
vanskelig mht kost, og at han skal have speciel mad....

> [...]
> råprodukter.
> Men sæt dig selv i stedet og forestil dig at skulle spise det samme

Nej, nej (bortset fra, at det ville være dejlig nemt - og at jeg selv
godt kan falde i rugbrød-og-ost-vane), men jeg oplever jo, at Gia i den
grad er et vanedyr mht mad - og lader mig fortælle, at andre katte
heller ikke gider variation - og at det er herresvært at få en kat til
at spise noget andet end det, den lige er vant til.

> [...]
> kyllingelår er tit på tilbud i supermarkederne, f.eks. kyllingelår, 1
> kg. til ca. 10 kr., så det kan nok ikke vælte budgettet

Tak - hvad ved jeg.... Busted: Jeg er vegetar, og har været det siden
jeg var 15. Vi boede på landet, og alt blev lavet fra grunden, slagtet
fjerkræ, hele grise, det var bare mor, mig og Ballerup mastermixeren!
Og så "let" dampede gulerødder og kål.....
Med andre ord, jeg fik nok, og elsker nu 'the easy way' og lettere
eksotisk mad - og dvs grøntsager af alle slagse

> [...]
> det er et discountfoder. Dette synes umiddelbart billigere end de mere
> lødige produkter, men på sigt bliver prisen den samme, da katten> udnytter
de lødige produkter bedre, og forresten også > mindre i kattebakken.
> Det du sparer på foder, kan du nemt risikere at skulle betale til
> dyrlægen ... og lidt til!

Kære Hanne, tak , men det ved jeg jo fra talrige tråde - mine katte
får selvfølgelig en forskellighed af RC foder, det er han også vant til
- bare blandet i kogt torsk.

> Prøv ellers at kigge ind på min hjemmeside og læs vejledningen derinde.
> www.mega-mco.dk

--- OK - men barfe de to misser gør jeg næppe. Dertil er jeg blevet for
sippet et bymenneske (eller har altid været det - kedede mig sådan på
landet), og misserne er jo i en eller anden grad vant til en form for
tørfoder.
Gia gnasker glad RC, og mht den nye dreng, så er det bare blevet
pointeret fra tidl ejer, at han er såååå vanskelig mht mad. Så gik jeg i
panik og spurgte gruppen, og jeg er glad for alle svar!

Tak igen
Jeg er jo vildt bekymret for, om jeg kan tage mig rigtigt og godt af de
dejlige katte, der gør mig så glad.
PS var til katteudstilling i går - sikke mange wauw mcoer...

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-12-06 15:21

Hej Siri
Bare et lille tip. Aldi har nogle frosne sejfiletter, der er meget billige.
De er løsfrosne så det er nemt at tage en eller to op af fryseren og koge
nogle få minutter.
Jeg bruger dem selv når jeg har killinger.
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 11-12-06 19:31

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

Fik vist ikke svaret dig Siri?
Du skrev bl.a.:

> Nu vil jeg gerne be' om alle jeres erfaringer mht at vænne en kat til at
> spise noget andet end det, den er vant til?

Meget simpelt:

Giv katten, hvad DU mener er det rigtige og nemmeste.
(F.eks.: Godt tørfoder og vand).

Når den så har mjavet længe nok, falder den til ro og spiser, hvad der
bliver serveret.
Jeg har aldrig hørt om, at en kat - der havde tilgang til føde - døde af
sult.
"Konsekvens" er løsningen. Det skal være dig, der bestemmer..... hvem
ellers?

Fra : Siri

Dato : 11-12-06 23:43

> [...]

> Poul F. Andersen
>
> OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...> ´

Tak Poul.
Ja, jeg regner jo med at være mindre barsk: Han er vant til at få kogt
torsk, hvor vandet blandes op med tørfoder - og så vil jeg jo luske mere
og mere tørfoder i....
Men det er fint, fint med tips til priser og portionsstørrelser - for
han kan vel næppe gnaske kyllingelår, som Hanne er inde på?
Jeg aner det ikke - jeg er på bar bund....Hvis bare jeg kan vænne ham
ind på tørfoder (RC f eks) og så det andet som et evt supplement....
Misserdrengen skal jo have det godt! Og trives - være rask og glad....
Og så var det, at jeg tænkte, at gruppen vidste råd.
Er der en måde, hvor man kan søge mere systematisk i gamle tråde - i
stedet for bare at lede det hele igennem mange, mange tråde tilbage?
Tak for al hjælp
Så kommer julen med drengen til mit lille hjem...

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 12-12-06 07:12

> Er der en måde, hvor man kan søge mere systematisk i gamle tråde - i
> stedet for bare at lede det hele igennem mange, mange tråde tilbage?

Ja, hvis du bruger Outlook Express, er der en knap i værktøjslinien, der
hedder "Søg".
Hvis du klikker der, får du mulighed for at søge med flere kriterier
indenfor denne NG.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 13-12-06 15:27

> [...]
> Tak for al hjælp
> Så kommer julen med drengen til mit lille hjem...

Du kan bruge google f.eks. groups.google.dk

Mvh Kari