kat - hund
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 10-12-06 16:39

Jeg ved godt, at det er en gammel traver her i gruppen, men:
Vores nabo vil ikke have, at min hund en sjælden gang kan finde på at pringe
over hegnet til hans have, men jeg skal finde mig i at have hans kat
rendende i min have jagtende de fugle, vi holder af: solsorte, duer, diverse
småfugle samt fasaner.
Hvad pokker er der galt med sådanne katteejere?
Det hjælper ikke"at tale sammen", for beskeden er: "du kan bare hælde lidt
vand på katten".
Hvad hulen gør man?
Mvh
Aksel

Fra : Holst

Dato : 10-12-06 16:44

Aksel Pedersen wrote:

> [...]
> Hvad pokker er der galt med sådanne katteejere?
> Det hjælper ikke"at tale sammen", for beskeden er: "du kan bare hælde lidt

Kogende vand?

Fra : kaundapower

Dato : 10-12-06 23:40

> Kogende vand?

En spand vand med masser af frugtfarve?

Fra : Holst

Dato : 10-12-06 23:56

kaundapower wrote:

> En spand vand med masser af frugtfarve?

Næh, så er en spand med rigtig grøn maling nok bedre. Så skal du bare se
løjer, når katten stryger ind gennem kattelemmen.

Fra : kaundapower

Dato : 11-12-06 00:02

> Næh, så er en spand med rigtig grøn maling nok bedre. Så skal du bare se
> løjer, når katten stryger ind gennem kattelemmen.

Den kommer nok hurtigt flyvende ud igennen kattelemmen igen

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 00:16

kaundapower wrote:

> Den kommer nok hurtigt flyvende ud igennen kattelemmen igen

Man skal naturligvis gøre det, når naboen lige er taget på arbejde :)

Fra : Trine Lund

Dato : 11-12-06 10:47

> Næh, så er en spand med rigtig grøn maling nok bedre. Så skal du bare se
> løjer, når katten stryger ind gennem kattelemmen.

Hvor er det dog sølle at se på, at de eneste intelligente svar folk kan
komme op med går ud på dyremishandling... Det er sgu da ikke kattens skyld
at naboen er usammenarbejdsvillig - den følger bare sin natur.
Tag dog en fornuftig snak med naboen, og hvis ikke det virker, så er ganske
almindeligt vand i en vandpistol eller haveslange en harmløs løsning. For
det er altså ikke kattens skyld!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

VH. Trine
- som ikke kan udstå, når folk lader deres dum-smarte opførsel gå ud over
dyr, der ikke har en chance for at forsvare sig.

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 11:05

Trine Lund wrote:

> [...]
> - som ikke kan udstå, når folk lader deres dum-smarte opførsel gå ud over
> dyr, der ikke har en chance for at forsvare sig.

Livet, Trine, vil være noget dejligere for dig, hvis du forstod humor.
Det gør du desværre ikke, men derfor har du jo forhåbentlig et godt liv
alligevel.

Og hvorfor kan folk dog ikke holde deres katte hjemme. Ja, det kan godt
være, det er kattenes natur, men det er også hundes natur at strejfe
rundt, men her forventer man jo, at hundeejerne holder deres køtere hjemme.

Fra : Trine Lund

Dato : 11-12-06 12:14

> [...]
> være, det er kattenes natur, men det er også hundes natur at strejfe
> rundt, men her forventer man jo, at hundeejerne holder deres køtere

Nu er humor jo mange ting - og visse folk herinde har efter min mening - som
man jo kan læse højere oppe - en syg form for humor, som jeg altså godt kan
leve uden...

Og jeg siger ikke at det er i orden at katten strejfer omkring - især ikke
når det ikke er iorden med naboerne.

Men jeg synes ærlig talt at formålet med disse NG'er må være at man skal
kunne få nogle seriøse og brugbare svar (hvilket jeg ikke synes der var
meget af i de svar jeg reagerede på) - men sådan er vi jo så forskellige...

Men ikke mere herfra nu. Håber bare vi er enige om, at det ikke skal gå ud
over dyrene, når menneskene ikke kan blive helt enige om, hvordan de skal
passe dem.
Ha en fortsat god dag.

Trine

Fra : brian

Dato : 14-12-06 19:12

Nej hunde skal ikke holdet hjemme, men da mange hunde kan virke
skræmmende for andre mennesker (og hermed er det set fra personen der
møder hunden og IKKE ejeren af hundens holdning) så skal de kunne
kontrolleres om det er i snor eller løst er mig ligegyldigt.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-12-06 13:41

On Mon, 11 Dec 2006 10:47:21 +0100, "Trine Lund"
<virkerikke@nospam.nej> wrote:
klip

>VH. Trine
>- som ikke kan udstå, når folk lader deres dum-smarte opførsel gå ud over
>dyr, der ikke har en chance for at forsvare sig.

Prøv Rottweileren
mvh Ebbe

Fra : Jens Kloster (7400)

Dato : 12-12-06 11:43

On Mon, 11 Dec 2006 13:41:21 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Prøv Rottweileren
>mvh Ebbe

Det hjælper ikke altid :)
Se dk.binær
Mvh.
Jens

Fra : Kim2000

Dato : 10-12-06 17:18

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad pokker er der galt med sådanne katteejere?
> Det hjælper ikke"at tale sammen", for beskeden er: "du kan bare hælde lidt

Du siger vel bare, med et overbærende smil når han brokker sig over din
hund, at han kan hælde lidt vand på hunden.

mvh
Kim

Fra : Bent E.

Dato : 10-12-06 17:38

> Du siger vel bare, med et overbærende smil når han brokker sig over din
> hund, at han kan hælde lidt vand på hunden.

Rottweiler??

Vh Bent E.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-12-06 19:02

> [...]
> Hvad pokker er der galt med sådanne katteejere?
> Det hjælper ikke"at tale sammen", for beskeden er: "du kan bare hælde lidt

Da du jo har en hund burde den vel kunne ordne det lille problem? Ellers
skulle du måske anskaffe en anden hund

Steen.

Fra : lars bo

Dato : 10-12-06 21:47

> [...]
> Jeg ved godt, at det er en gammel traver her i gruppen, men:
> Vores nabo vil ikke have, at min hund en sjælden gang kan finde på at
Du sørger selvfølgeligt for at din hund bliver hvor den hører til, nemlig
hos dig selv!!!

>men jeg skal finde mig i at have hans kat rendende i min have jagtende de
>fugle, vi holder af: solsorte, duer, diverse småfugle samt fasaner.
> Hvad hulen gør man?
Du køber en "luftbøsse" lader den med groft-salt og "skyder" kræet,
hvorefter problemet er løst.
Til diverse katteelskerer, kan siges at den ikke tager varigt skade.
hilsen
lars bo

Fra : Kim2000

Dato : 10-12-06 23:35

"lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorefter problemet er løst.
> Til diverse katteelskerer, kan siges at den ikke tager varigt skade.

Det skal nok være sjovt at have dig som nabo.....

Fra : Max

Dato : 11-12-06 11:32

Hej lars bo

> Du køber en "luftbøsse" lader den med groft-salt og "skyder" kræet,
> hvorefter problemet er løst.

Jeg syntes nu man skal skyde naboen med det, katten kan jo
ikke rigtig gøre for det. Skal man endelig skyde katten, så
bruger man en salonriffel så den dør i knaldet.

Mvh Max

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-12-06 12:42

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Snip

> Hvad hulen gør man?
> Mvh
> Aksel

Man flytter!
Der hvor jeg boede før, havde naboen også en kat. Den ene dag, var det
åbenbart lykkedes kræet at komme over hegnet ind i vores have, til vovse.
Hehe..
Nabokonen var fuldstændig hysterisk og hun syntes bestemt, at det var min
"glubske" hunds skyld, at *hendes* kat var kravlet ind i vores indhegnede
område og havde pådraget sig lidt knubs...Tosser altså!!
Her er ingen naboer med katte... Til gengæld har vi mange fluer. Man kan
ikke få det hele....

Nej - Spøg til side. Lav hegent så højt, at din hund ikke kan springe over.
Så har naboen ikke noget at lade dig høre. Det skulle jo også gerne kunne
holde katten ude det meste af tiden....

Mvh. Renate

Fra : Ivan

Dato : 11-12-06 18:42

Dav

Er det egentlig et stort problem det der? Ja hvis der ligger "affald" efter
katten, meen da du jo selv har hund, ligger der vil lidt "affald" efter
hunden? De fleste fugle der bliver "ædt" af katte er jo lidt dårlige og
derfor er det naturen der klare det lille problem, ikk'.
Hvis det er et problem for dig, sådan ganske alvorligt, så tag en snak med
naboen. Hvis dette ikke hjælper så må du anskaffe en vandpistol, til en
star. Derefter bliver det grovere midler der kommer i brug, indtil en af Jer
flytter eller "overgiver" sig. Hvis der ikke var et godt naboskab i
forvejen, så er det i hvert fald helt ødelagt efter en sådan omgang. Sp. er
så om det er det værd?? Det er noget kun du, kan vide.

Hi
Ivan

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 11-12-06 21:02

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse
> [...]
> forvejen, så er det i hvert fald helt ødelagt efter en sådan omgang. Sp.
> er så om det er det værd?? Det er noget kun du, kan vide.

Hej Ivan,
Jeg kan godt forstå dit synspunkt.
Jeg har ikke selv hund, og den hund, jeg omtalte, var en, som vi havde i
pleje. I den tid havde vi det dejligt - vi var kattefri!
Straks, da han var væk, havde vi katteproblemerne igen: Jagt på småfuglene
og de lidt større lige udenfor vores vinduer samt de sædvanlige ankepunkter.

Jeg er også klar over, at naturen selv foretager visse nødvendige
reguleringer, men jeg ønsker ikke, at det sker på vort område efter naboens
kat's forgodtbefindende.

Jeg bliver harm over, at nogle synes det er ok, at hunde ikke må strejfe
omkring, men at det er i orden, at katte gør det. Der må være et eller andet
i vejen med de mennesker, der mener, at naboer bare må finde sig i, at ens
katte er til pestilens for dem.

Det mindste katteejere burde gøre, var da at indhegne deres grund på en
sådan måde, at katten blev hjemme hos dem selv. Det kan godt være et
problem, men det kan og bør løses.
Jeg er enig i, at man bør søge at bevare et godt naboskab, men det med at
tale med katteejerne - som jo lyder så godt i visse øren - er helt omsonst.
Man kan ikke nå ind. Og det med at løsningen på problemet skal være, at man
skal anskaffe sig en vandpistol og derefter rende rundt i haven for at ramme
bæsterne, er nærmest groteskt. Man kan da ikke bare lægge dette over på en
nabo. Det må være katteejerens problem det med vandpistolen!
Mvh.
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-12-06 23:02

On Mon, 11 Dec 2006 18:42:07 +0100, "Ivan" <denne@dur.ej> wrote:

>Er det egentlig et stort problem det der? Ja hvis der ligger "affald" efter
>katten, meen da du jo selv har hund, ligger der vil lidt "affald" efter

Ja, katte er et stort problem når de ikke kan holde sig hjemme hos deres
ejer.

Jeg har, hund til trods, katte her på ejendommen, som ikke hører til
her. Det rører mig ikke at de napper en fugl i ny og næ, ja jeg er
ligefrem glad hvis de vil æde mus eller mosegrise.

Men de skal ********* lade være med at gå op på loftet over stalden for
at skide og kradse i mit lager af flamingokasser.

Det sakl nok også ende med jeg en dag står med en halvdød kat som jeg
bliver nødt til at aflive, fordi hunden får tænderne i den, mens den
færdes her på ejendommen. Det er en af de ting jeg frygter.

Jeg ved at man hos falck kan låne fælder til at fange en mår med, hvis
man får sådan en ind på loftet - kan man nogle steder på samme måde låne
kattefælder?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
Hvilket type juletræ er du til? Afstemning på http://www.gartneriet.dk

Fra : Holst

Dato : 11-12-06 23:12

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg ved at man hos falck kan låne fælder til at fange en mår med, hvis
> man får sådan en ind på loftet - kan man nogle steder på samme måde låne
> kattefælder?

Måske kunne du få sådan nogle her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Leghold_trap.JPG

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-12-06 00:17

Holst wrote:

> Måske kunne du få sådan nogle her:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Leghold_trap.JPG

Den er muligvis effektiv, men den er brandulovlig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-12-06 08:47

On Mon, 11 Dec 2006 23:12:03 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

>Måske kunne du få sådan nogle her:
>
>http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Leghold_trap.JPG

Nej, så morderisk er jeg ikke.

Desuden er der jo risikoen at hunden går i sådan en......

Fra : Holst

Dato : 12-12-06 10:18

Mads Lie Jensen wrote:

> Nej, så morderisk er jeg ikke.

Er den så slem?

"Modern trappers have found that steel traps with thick smooth jaws are
as effective and many modern traps have a gap called an "offset jaw" or
a padded jaw that reduces the chance of injury to the animal."

http://en.wikipedia.org/wiki/Animal_trap

Fra : Leonard

Dato : 12-12-06 10:48

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

>Er den så slem?

Vil du være forsøgsperson og sætte foden i den?
- jeg vil ikke, selvom jeg ikke kan mærke smerte i ben og fod, jeg er
sikker på at der kommer skrammer ...
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Holst

Dato : 12-12-06 10:58

Leonard wrote:

> Vil du være forsøgsperson og sætte foden i den?
> - jeg vil ikke, selvom jeg ikke kan mærke smerte i ben og fod, jeg er
> sikker på at der kommer skrammer ...

Nu er den næppe beregnet til mennesker, idet der i så fald sikkert
skulle være et væsentligt større gab mellem de to kæber.

Fra : Leonard

Dato : 12-12-06 11:04

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

>Nu er den næppe beregnet til mennesker, idet der i så fald sikkert
>skulle være et væsentligt større gab mellem de to kæber.

Hvad tror du en kat gør, hvis den sidder fast med den ene pote i sådan
en fælde?
- jeg tror den vil flå og hive alt det den kan for at komme fri og
derved vil skrabe hår, skind, kød og sener over, indtil poten falder
af. Da poten sikkert ikke falder af vil katten blive ved med at
forsøge at komme fri og skade sig selv uanset om kløerne så var
betrukket med fløjl.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-12-06 00:18

> Jeg ved at man hos falck kan låne fælder til at fange en mår med, hvis
> man får sådan en ind på loftet - kan man nogle steder på samme måde
> låne kattefælder?

De går fint i en mårfælde her på Sjælland. Det tog såmænd kun et par timer
efter at vores egen kat sad i den (grådig efte rmaden).

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-12-06 08:49

On Tue, 12 Dec 2006 00:18:26 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>De går fint i en mårfælde her på Sjælland. Det tog såmænd kun et par timer
>efter at vores egen kat sad i den (grådig efte rmaden).

Ideen med at låne mårfælden af falck er vel egentlig også at så sørger
falck for at tage sig af måren når den er fanget (tror jeg da). Det er
lige så meget det jeg er ude efter med kattefælden.

Fra : Leonard

Dato : 12-12-06 09:41

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

>Ideen med at låne mårfælden af falck er vel egentlig også at så sørger
>falck for at tage sig af måren når den er fanget (tror jeg da). Det er
>lige så meget det jeg er ude efter med kattefælden.

Er du ikke flyttet på landet?
Her hvor jeg bor er der ikke langt til den nærmeste nabo, som er jæger
og har mårfælden, som fint fanger altmuligt andet. De gange jeg har
bedt om det er han kommet og har sat fælden op og når der så er et dyr
i den, så har jeg ringet og han har tømt den. Pindsvin har fået lov at
leve videre og er bare blevet sluppet ud, mårene og en enkelt skade er
blevet skudt mens de var i fælden, skaden fordi den havde hoppet så
meget imod buret at den havde flået sig selv til blods og ikke havde
overlevet længe alligevel.
Hvis der var en (vild)kat i fælden ville den også få en kugle i
panden.

Fra : brian

Dato : 14-12-06 19:23

Til de personer i denne tråd der ikke bare snakker for sjovt

Jeg vil anbefale at i IKKE oplyser navne og adresser da jeg ikke er
bange for at forsvare forsvarsløse.

Forskellen på en løs hund og en løs kat er at hunden kan være farlig
det kan katten ikke.

Den dag en løs hund kommer for tæt på mig eller mine børn uden at
ejeren kan kalde den retur er simpel så kalder min hjerne på
selvforsvar og hunden bliver aflivet på stedet. (nemmest bræk kæberne
fra hinanden.

ejere af hunde bliver når jeg ser en efterladt lort øjeblikkeligt
politianmeldt og jeg ved heldigvis at bøder falder promte ommed der
kun er hundeejeren og anmelderen som vidner.

Folk må til at fatte at vi katte ejere ikke vil tollerere hundeejeres
intollerence over for at folk føler sig skræmt.

(ps om så rotweileren tilhøre en der tror at han/hun er meget mægtig
"læs farlig" så er der også løsninger på sådanne problemer)

Fra : Kim2000

Dato : 14-12-06 21:00

"brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse
> Til de personer i denne tråd der ikke bare snakker for sjovt
>
> Jeg vil anbefale at i IKKE oplyser navne og adresser da jeg ikke er
> bange for at forsvare forsvarsløse.

Nu blev jeg rigtig bange....

> [...]
> ejeren kan kalde den retur er simpel så kalder min hjerne på
> selvforsvar og hunden bliver aflivet på stedet. (nemmest bræk kæberne

Suk suk suk, lad være med at prøve at virke sej, du virker bare dum.

Du vil ligesom alle os andre råbe til hunden, hvilket vil gøre den stopper i
næsten alle tilfælde, hvis det er en kamphund, bevares, så er det noget helt
andet (noget siger mig du bor i en ghetto?). Du skal ikke prøve at bilde mig
eller nogen andre ind at du kaster dig over den lille gravhund med logrende
hale, mens fru hansen på 97 med de to stokke kalder på lille bimmer, der
heller vil lege med dig eller dit barn. Faktisk lyder det til du er
skrækslagen for hunde og ser dem som dødsensfarlige?

> ejere af hunde bliver når jeg ser en efterladt lort øjeblikkeligt
> politianmeldt og jeg ved heldigvis at bøder falder promte ommed der
> kun er hundeejeren og anmelderen som vidner.

Du bor i hvert fald i byen?

> Folk må til at fatte at vi katte ejere ikke vil tollerere hundeejeres
> intollerence over for at folk føler sig skræmt.

Skal "vi" da acceptere at din katte løber over i mit barns sandkasse og
skider?

> (ps om så rotweileren tilhøre en der tror at han/hun er meget mægtig
> "læs farlig" så er der også løsninger på sådanne problemer)

Ja, det fandt jeg ud af da idiotens rootweiler havde jagtet både konen og
jeg på cykeltur (her taler vi om en 70 kgs hund, der jagtede os over 1 km og
vi lå på en hastighed på over 45-50), politiet ville ikke gøre noget ved, et
par uger efter kørte jeg samme tur sammen med en kotelet, der var rent ud
sagt proppet med afføringsmiddel, bøffen blev kastet og ædt af den rigtige
køter, og en opringning om aften gjorde at manden var klar over at jeg havde
tabt den og at det ville være rigtig skidt hvis jeg tabte en med rottegift,
så smækkede jeg ellers røret på og hunden har været i snor de 5-6 gange vi
er kørt forbi siden.
mvh
Kim

Fra : brian

Dato : 14-12-06 23:10

>Nu blev jeg rigtig bange....

Tag det precis som du vil men jeg VIL IKKE ACCEPTERRE dyremishandling.

>Suk suk suk, lad være med at prøve at virke sej, du virker bare dum.

Lad være at tro at jeg ikke er istand til at bruge selvforsvarer (evt
om nødvendige preventivtselvforsvar)

>Du vil ligesom alle os andre råbe til hunden, hvilket vil gøre den stopper i
>næsten alle tilfælde
Ja og så er problemet løst bortset fra at ejeren vil få en ubehagelig
oplevelse og føle sig meget lille når jeg var færdig med ejeren.
I modsat fald så.

>, hvis det er en kamphund, bevares, så er det noget helt
>andet (noget siger mig du bor i en ghetto?).
Nej makker er i roligt villa kvater (og kamphunden je enig)

> [...]
>heller vil lege med dig eller dit barn. Faktisk lyder det til du er
>skrækslagen for hunde og ser dem som dødsensfarlige?

Nej det lå lige som heller ikke i teksten
den vil jeg bare holde op i nakke skindet og hvis ejeren vil tage sig
af den så ok men vil ejeren ikke tage ansvaret så ville den få en
flyvetur der fik den til at stikke halen mellem der til indrettede og
huske at ham/hun vil jeg ikke i nærheden af igen (ps det var altså
ejeren der ville få en flyvetur jeg kan ikke mishandle dyr)(og en
agresiv hund er ikke et dyr men en stakket der ville have det bedre på
en anden måde)

(ps hvis jeg ser en hund som mit barn finder sød så spørger vi altid
pænt om vi må klappe og kæle. skulle der blive sagt nej så respektere
vi dette)

>Du bor i hvert fald i byen?

Faktisk bor jeg i mindre landsby samfund på landet men det
tilsidesætter ikke loven om at ejeren af en hund skal rydde op efter
sig.

>Skal "vi" da acceptere at din katte løber over i mit barns sandkasse og
>skider?
Du svare ikke på spørgsmålet er det rimeligt. (og nej vi snakker ikke
om små tæppetissere)

Så længe loven tillader at katte er fri dyr så ja. Det er vel heller
ikke pisse svært at over dække sin sandkasse så alle andre dyr end
katte heller ikke levner efterladenskaber der.

> [...]
>så smækkede jeg ellers røret på og hunden har været i snor de 5-6 gange vi

Jamen du kan åbentbart finde ud af at løse problemer alternativt.

jamen så tror jeg sq faktisk heller ikke at vi er så uenige

Men desværre er vi på vej mod nytår og det bliver ikke første gang at
jeg giver knægte en røvfuld for at forsøge mishandling af dyr(Og selv
om jeg ikke kan udstå hunde så har jeg også reddet et par af dem)

Brian

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-12-06 02:12

brian wrote:

> Tag det precis som du vil men jeg VIL IKKE ACCEPTERRE dyremishandling.

Er det da ikke dyremishandling at brække hundens kæber af led? Hunden dør
absolut ikke af det, den lider som pokker, indtil ejeren får bragt den til
dyrlægen og får den aflivet.

> så ville den få en
> flyvetur der fik den til at stikke halen mellem der til indrettede

Er det ikke dyremishandling?

> (ps det var altså
> ejeren der ville få en flyvetur jeg kan ikke mishandle dyr)

Det er det samme som at bede om en voldsdom.

> (ps hvis jeg ser en hund som mit barn finder sød så spørger vi altid
> pænt om vi må klappe og kæle. skulle der blive sagt nej så respektere
> vi dette)

Det skal man også. Det er ikke alle sødt udseende hunde, som bryder sig om
at blive befamlet af fremmede.

> Så længe loven tillader at katte er fri dyr så ja.

Men det gør loven netop heller ikke. Føler nogen sig generet af din kat,
fordi den går frit, er det dit problem. At de færreste gør indsigelser over
løstgående katte er en helt anden ting, som nok bunder i, at folk ikke
frygter katte som nogen frygter hunde.

> Det er vel heller
> ikke pisse svært at over dække sin sandkasse så alle andre dyr end
> katte heller ikke levner efterladenskaber der.

Det er heller ikke svært at holde sin kat hjemme - hvis man vil.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Per H

Dato : 15-12-06 09:20

On Fri, 15 Dec 2006 02:12:13 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> skrev:

>Men det gør loven netop heller ikke. Føler nogen sig generet af din kat,
>fordi den går frit, er det dit problem

Er du nu helt sikker på det.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 14-12-06 22:52

brian wrote:

> Forskellen på en løs hund og en løs kat er at hunden kan være farlig
> det kan katten ikke.

En kat er ellers det eneste dyr af de to nævnte, som jeg er blevet bidt
af som barn.

Fra : brian

Dato : 14-12-06 23:12

>En kat er ellers det eneste dyr af de to nævnte, som jeg er blevet bidt
>af som barn.

Jeps men giv mig lige dokumentation for skambidning af barn hvor en
kat er skyld i det.

Jeg kan nok finde bare et parstykker hvor en hund var skurken.

Brian

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-06 00:12

brian wrote:

> Jeps men giv mig lige dokumentation for skambidning af barn hvor en
> kat er skyld i det.

Er det i orden med en øjenvidenberetning om en hund (i snor) der blev
angrebet af en kat?
Den sprang op, vendte sig og satte alle kløerne i flanken på min hund og det
endda af flere omgange

Lige siden har han været nervøs for at gå med på længere ture - det er sgu
rigtig træls :(
Før spadserede vi et par timer i weekenden - det er slut nu

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 10:14

Peter Lykkegaard wrote:

> Lige siden har han været nervøs for at gå med på længere ture - det er sgu
> rigtig træls :(

Få den aflivet og få en ny, der ikke er traumatiseret.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-06 12:30

Holst wrote:

> Få den aflivet og få en ny, der ikke er traumatiseret.

En hund er ikke en ting man skifter ud som man finder for godt
Vil du sige det samme hvis mødte en familie med et handicappet barn?

Ja jeg ved at ikke een vil løfte et øjenbryn hvis jeg fik hunden aflivet

Som tak for oplevelsen har vi nu en kattefri have med flere småfugle end før
Han skal nok sørge for at holde kattene væk fra hans enemærker

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 12:35

Peter Lykkegaard wrote:

> En hund er ikke en ting man skifter ud som man finder for godt
> Vil du sige det samme hvis mødte en familie med et handicappet barn?

Kan du se forskellen på et barn og et traumatiseret dyr?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-06 14:44

Holst wrote:

> Kan du se forskellen på et barn og et traumatiseret dyr?

Jeg kommer helt i tvivl skrev jeg "barn" eller "handicappet barn"?

Der er fortalere for at handicappede børn aflives før fødslen da man jo bare
kan prøve igen

Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 14:51

Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg kommer helt i tvivl skrev jeg "barn" eller "handicappet barn"?

Det kan du se her: new:45828728$0$20307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

Du besvarede ikke mit spørgsmål: Kan du se forskellen på et barn og et
traumatiseret dyr?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-06 15:05

Holst wrote:

> Det kan du se her: new:45828728$0$20307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

Vi er altså enige om at jeg skrev "handicappet barn"

> Du besvarede ikke mit spørgsmål: Kan du se forskellen på et barn og et
> traumatiseret dyr?

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med ovenstående, da jeg ikke spurgte
om du ville sige det samme til en famile med et barn
Men jeg kan da tilføje at det er lovligt for en dyrelæge at aflive en hund
men ikke lovligt for en læge at aflive et barn
Det er en af mange forskelle

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 15:42

Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med ovenstående, da jeg ikke spurgte
> om du ville sige det samme til en famile med et barn

Jeg forstår ikke, hvorfor du bringer børn ind i en diskussion om dyr.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-06 16:27

Holst wrote:

> Jeg forstår ikke, hvorfor du bringer børn ind i en diskussion om dyr.

Jeg forstår ikke hvorfor du kan foreslå at jeg blot afliver hunden og
anskaffer en ny?

Klart hvis traumet er et problem der ikke kan afhjælpes er det en oplagt
mulighed ligesom hvis hunden får en alvorlig sygdom etc
Nogen får hunden aflivet hvis der opstår problemer vedr fx allergi fordi man
ikke magter at håndtere det ekstra arbejde
Af det kuld vores hund kommer fra er langt den største del aflivet pga
allergiproblemer
Det kan selvfølgelig være så alvorligt at hunden lider under det så er der
ingen vej uden om

Går man over til at betragte hunden som et værktøj fx en jagt-, fører-
eller sporhund og hunden ikke magter opgaven til fulde vil evt aflivning
også være en mulighed

Jeg kan bare ikke se hvorfor kræet partout skal aflives pga af et mindre
problem der er til at håndtere i det daglige

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 16:56

Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg kan bare ikke se hvorfor kræet partout skal aflives pga af et mindre
> problem der er til at håndtere i det daglige

Jeg siger bestemt ikke, at den partout skal aflives. Det er såmænd helt
op til dig selv. Men det var dig, der gav udtryk for, at det var træls,
at du ikke kunne få den ud på dine længere gåture i weekenden, fordi den
var traumatiseret efter et umotiveret angreb af en kat.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-06 17:04

Holst wrote:

> [...]
> træls, at du ikke kunne få den ud på dine længere gåture i weekenden,
> fordi den var traumatiseret efter et umotiveret angreb af en kat.

Det er stadig ikke hunden der er problemet men udekatte
Det var et svar til Brian vedr udekatte der ikke gør fortræd - hvor jeg kom
med et eksempel på det modsatte

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Leonard

Dato : 15-12-06 16:13

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>Men jeg kan da tilføje at det er lovligt for en dyrelæge at aflive en hund
>men ikke lovligt for en læge at aflive et barn

Ifølge FNs menneskerettigheder er der ingen forskel på om et menneske
er handicappet eller ej, så der er heller ingen forskel på et barn og
et handicappet barn, lægen må ikke aflive nogen af dem.
Der er forøvrigt heller ingen forskel på en hund og en traumatiseret
hund, dyrlægen må aflive dem begge.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-06 17:14

Leonard wrote:

> Ifølge FNs menneskerettigheder er der ingen forskel på om et menneske
> er handicappet eller ej

Formålsparagraffer er jo dejlige håndterbare størrelser
Virkeligheden tegner bare et andet billede

Kommunerne giver muligheder for specielle skoletilbud så der er lige vilkår
Daglig praksis pga for få midler samt delvis imkomptence nogen steder gør at
det bare ikke fungerer

- Peter / far til to lettere handicappede børn

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 18:03

Peter Lykkegaard wrote:

> Kommunerne giver muligheder for specielle skoletilbud så der er lige vilkår
> Daglig praksis pga for få midler samt delvis imkomptence nogen steder gør at
> det bare ikke fungerer

Handicappede er desværre en lille og ofte marginaliseret gruppe,
variationen blandt dem er stor. Så det er lidt mit indtryk, at de ofte
har svært ved at komme til fadet i forhold til langt større grupper,
såsom pensionister og børn(efamilier).

Der er i hvert fald ingen tvivl om, at der kunne gøres rigtig meget for
at forbedre forholdene for mange handicappede på rigtig mange måder,
navnlig hvad angår tilgængelighed og integration.

> - Peter / far til to lettere handicappede børn

- Holst / omgås rigtig mange handicappede

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-06 18:25

Holst wrote:

> Der er i hvert fald ingen tvivl om, at der kunne gøres rigtig meget
> for at forbedre forholdene

Det der irriterer mig mest er at det kører efter tilfældighedsprincippet
uden overordnet styring/kontrol

- Peter

PS: Vi må hellere futte et andet sted hen hvis vi skal fortsætte

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-06 00:00

Peter Lykkegaard wrote:

> Det der irriterer mig mest er at det kører efter
> tilfældighedsprincippet uden overordnet styring/kontrol

Tilfældighedsprincip, nej. Uden overordnet kontrol, ja.

Problemet er kassetænkning. De forskellige instanser skal hver for sig
spare. Kan et hjælpesystem for handikappede spare lidt ved at afvise nogle,
bekymrer systemet sig overhovedet ikke om, at det så kommer til at koste det
dobbelte i et andet system.

Med noget overordnet styring ville det åbenbares, at der faktisk kun er en
kasse: Skatteborgernes lommer. Og at man altid skal finde den løsning for
den enkelte, som er billigst i det lange løb for samfundet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 00:21

Erik Ginnerskov wrote:

> Tilfældighedsprincip, nej. Uden overordnet kontrol, ja.

Det har du nok ret i. Et andet problem er, at handicappede jo i høj grad
er forskellige, og de har derfor meget forskellige behov. Derfor kan der
jo ikke lovgives helt skarpt, og når man så sætter dødelige til at
administrere det, så går det langt fra altid godt.

> [...]
> bekymrer systemet sig overhovedet ikke om, at det så kommer til at koste det

Ja, du siger noget. Hør bare her:

Jeg har indimellem i nogle weekender besøg af et handicappet barn, som
sidder i kørestol. For et års tid siden fik barnet et større kørestol,
som ikke var så nem lige at få op over et par trin og ind i mit hus.
Derfor var en lille rampe nødvendig. Barnets hjemkommune har da også
lovet dem nogle ramper, men de er endnu ikke dukket op.

Hvorfor de ikke dukker op, kan man jo så undre sig over, for der bliver
rykket for dem. Hjemkommunens fysioterapeut siger så, at når barnet er
på besøg hos andre, så skal der lånes ramper i besøgskommunen. Og så
skal besøgskommunen sende en regning til hjemkommunen.

Det lyder jo helt hen i vejret. For så skal der lånes ramper i min
kommune, når de er på besøg her. I en anden kommune, når de er på besøg
hos bedsteforældrene. I en tredje kommune, når de er på besøg hos tante
Agate. Og så videre.

Min kommunens fysioterapeut siger da også, at det er helt hen i vejret.
Men hun låner mig da gerne ramper i en forlænget weekend og sender så en
regning på vist 200 kr. til hjemkommunen.

Det groteske er, at nu efter et års tid med den større kørestol har jeg
lånt ramperne så mange gange, at vi er nået op omkring de 1000 - 1500
kr., som et par ramper koster.

Her om et par uger bliver kommunerne jo lagt sammen. Det betyder, at min
lille kommune bliver sammenlagt med en større. Det har ellers været så
rart, at jeg kun havde 500 meter til kommunekontoret, hvor jeg skulle
hente ramperne. Jeg sørgede for her forleden at spørge min kommunes
fysioterapeut, hvordan og hvorledes med lån af ramper efter den 1.
januar. Hun sagde jo heldigvis, at jeg bare skulle kontakte hende igen.
Hun fortalte også, at hjælpemidlerne nu vil blive placeret andetssteds,
så jeg fremover vil have op mod 20 km (eller mere) kørsel for at hente
et par ramper. Men, sagde hun, hun kunne jo bare lade kommunens
teknikere bringe dem ud til mig - for hjemkommunens regning.

Gad vide hvad det koster!

> Med noget overordnet styring ville det åbenbares, at der faktisk kun er en
> kasse: Skatteborgernes lommer. Og at man altid skal finde den løsning for
> den enkelte, som er billigst i det lange løb for samfundet.

Et problem er helt sikkert, at de forskellige kontorer sidder med hver
deres budgetter, som gerne skal overholdes. Det gør ikke systemet
særligt fleksibelt. Om historien er sand eller ej, ved jeg ikke, men jeg
har hørt en historie om, at en kørestolsbruger havde behov for en ny
kørestol i sensommeren, men det var der ikke penge til, så brugere måtte
køre rundt med en halvdefekt stol frem til efter nytår, hvor der var nye
penge i kassen.

Jeg har sat et XFUT til news:dk.helbred.handicap

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-06 03:32

Holst wrote:

> [...]
> kan der jo ikke lovgives helt skarpt, og når man så sætter dødelige
> til at administrere det, så går det langt fra altid godt.

Det burde ikke være noget problem at lave en lov, som påbød kommunerne at se
på den samlede udgift ved den ene løsning i forhold til den anden.

Jeg har haft nogle bekendte, som havde behov for hjælp i dagtimerne. Det
ville koste i omegnen af 20.000 kr. om måneden, men det kunne ikke bevilges.
Derfor måtte den handikappede anbringes på et plejehjem til en månedlig
udgift på 120.000 kr. Det er jo det rene idioti.

Jeg står desværre af diskussionen her - jeg følger ikke gruppen
dk.helbred.handikap

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-12-06 01:56

Erik Ginnerskov wrote:

> Tilfældighedsprincip, nej.

Hmm hvis sammenligner tilbud til til autister i den skolesøgende alder så er
det ret så tilfældigt hvordan udvidet specialundervisning bliver
tilrettelagt fra kommune til kommune
Det er også ret så tilfældigt hvilke ekstra ressourcer (fx tale/hørepædagog,
psykolog, fysioterapeut etc) der forefindes på udannelsesstederne

XFUT: dk.forbruger.offentlig-service

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-12-06 10:32

On Fri, 15 Dec 2006 16:12:51 +0100, Leonard <piper28a@gmail.dk>
wrote:

> [...]
>et handicappet barn, lægen må ikke aflive nogen af dem.
>Der er forøvrigt heller ingen forskel på en hund og en traumatiseret

Hvor meget betyder det hvad man må og hvad man gør.
tilsyneladende kun hvor man befinder sig.
I Dafur har nogle minibander aflivet 200 000 mennesker, mens
politikere har siddet på den flade, og diskuteret om de skulle
indføre stramninger i flytrafikken som straf.
skal man le eller græde.
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 15-12-06 10:35

Hej Brian

> Jeps men giv mig lige dokumentation for skambidning af barn hvor en
> kat er skyld i det.

Det burde faktisk kunne findes, tilbage omkring 1965 var jeg avisbud,
jeg mødte gennem mange år utallige hunde og har aldrig haft problemer
med dem, voksede op med nogle barske udgaver af slagsen og havde
derfor lært at takle dem. Men en dag hvor der i en opgang blev åbnet
en dør hvor jeg skulle aflever en avis kom der en kat flyvende ud og
angreb mig, det var sommer så jeg var i kortærmet skjorte og korte
bukser og blev god og grundigt flået på kryds og tværs og bidt blev
jeg også, jeg måtte på skadestuen og have klemmer i plus en stiv-
krampe indsprøjtning, så hvis optegnelserne findes endnu, ja så må
man kunne dokumentere ovenstående.

Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 19-12-06 17:01

> [...]
> jeg også, jeg måtte på skadestuen og have klemmer i plus en stiv-
> krampe indsprøjtning, så hvis optegnelserne findes endnu, ja så må

Det er efterhånden blevet en lang tråd, og vi er kommet vidt omkring.
Som en afslutning fra min side vil jeg afrunde med følgende postulat:
Der er mange, som holder dyr af forskellig slags, men en overvejende del af
dem udgøres af hunde- og katteejere.
Hundeholdere er livlige og energiske - ofte sympatiske - mennesker, som
ønsker en trofast ven, der glad modtager en i entredøren, en legekammerat
til børnene, en der holder opsyn med hus og familie, når man er væk og meget
meget mere. Majoriteten af hundeejere er indstillet på at overholde de
forpligtelser og udgifter, der følger med at holde hund.
Katteejere er mere flegmatiske - måske en lidt mere lad og blød
mellemvare -, som bare ønsker et lille sødt og blødt væsen, som de kan sidde
med i sofaen og høre spinde, når der kæles med den. Katteejerne finder en
kat meget nemmere at holde end en hund. Der skal ikke gåes ture, og der er
færre problemer og intet ansvar - man laver bare en kattelem, og lader
katten afreagere udenfor. De fleste vælger at se bort fra de ulemper, denne
levevis påfører omkringboende. Katteejerne lukker øjnene og kan/vil virkelig
ikke indse, at deres kat(te) kan være til besvær for andre, og hvis det
synes at være tilfældet, må det da være nogle unormale, nærmest hysteriske
personer. Det nytter ikke at diskutere med katteejere og gøre dem opmærksom
på problemerne, for de ser ikke noget anvendeligt alternativ til deres måde
at holde kat på. Men det er der, som omtalt i flere af indlæggene. Der
kræves bare af katteejerne en indsats, som de ikke gider eller opfatter som
nødvendig eller realistisk. Sørgeligt nok. Nogle katte udsættes for ret
drastiske og hårdhændede bortvisningsmetoder, og det er synd for dem. En
ting er sikkert: Det er ikke dyrene, der er de skyldige - men deres ejere.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-12-06 13:04

Per H wrote:

> Er du nu helt sikker på det.

Ja, læs selv Log om Vej og Markfred:

http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Per H

Dato : 15-12-06 18:31

On 15 Dec 2006 04:03:37 -0800, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> skrev:

>Ja, læs selv Log om Vej og Markfred:
>
>http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf
Den lov er jo tussegammel.

Jeg mener at en kat betagnes "som dens egen" og man ikke er
erstatningspligtig, for skader en kat måtte lave.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Leonard

Dato : 15-12-06 18:56

Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Den lov er jo tussegammel.

De fleste af vores love er ældre ...

>Jeg mener at en kat betagnes "som dens egen" og man ikke er
>erstatningspligtig, for skader en kat måtte lave.

Hvad du mener er ret ligegyldigt, specielt når det ikke er rigtigt:

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund,
forgæves er søgt
optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

Altså behøver dyret ikke engang gøre skade, bare det at det strejfer
er nok til at der gives bøde.

Fra : Per H

Dato : 15-12-06 19:35

On Fri, 15 Dec 2006 18:55:57 +0100, Leonard <piper28a@gmail.dk> skrev:

> [...]
>forgæves er søgt
>optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

Det er jo muligt at der er en nyere lov, der fritager en kat, netop
fordi man ikke kan opdrage en kat, og ikke har forsikret en kat, som
man har med en hund.

Hvad så hvis det er en løbsk hest, der laver bule i en bil, for der er
det ikke hesteejeren der er erstatningspligtig. Underligt.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 19:53

Per H wrote:

> Det er jo muligt at der er en nyere lov, der fritager en kat, netop
> fordi man ikke kan opdrage en kat, og ikke har forsikret en kat, som
> man har med en hund.

Og en sådan lov er der så ikke. Det er også derfor, at du som katteejer
skal sørge for at holde din kat inde på egen matrikel, så den ikke strejfer.

Fra : Per H

Dato : 15-12-06 20:09

On Fri, 15 Dec 2006 19:52:36 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Og en sådan lov er der så ikke. Det er også derfor, at du som katteejer
>skal sørge for at holde din kat inde på egen matrikel, så den ikke strejfer.

Og hvilken forsikring skal dække hvis en kat gør skade.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 20:13

Per H wrote:

> Og hvilken forsikring skal dække hvis en kat gør skade.

Den forsikring, ejeren har tegnet.

Fra : Per H

Dato : 15-12-06 20:42

On Fri, 15 Dec 2006 20:13:29 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Den forsikring, ejeren har tegnet.

Hm. var ellers overbevist at den der fik skaden forsikring selv
skulle betale. Netop fordi en kat ikke kunne oplæres.

HVorfor er det så ikke sådan hvis det drejer sig om en hest? for lige
at skifte dyr.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 22:54

Per H wrote:

> HVorfor er det så ikke sådan hvis det drejer sig om en hest? for lige
> at skifte dyr.

Prøv at tag dine spørgsmål over i news:dk.videnskab.jura, hvor du nok
langt bedre kan få et kvalificeret svar. Jeg har hverken hund, kat eller
hest, så det interesserer mig ikke det store.

Med hensyn til hesten, så gælder der nogle særlige regler i det
eksempel, du nævnte, for der var der en bilinvolveret. Der gælder
særlige regler for biler.

Fra : Max

Dato : 16-12-06 00:02

Hej Per

> HVorfor er det så ikke sådan hvis det drejer sig om en hest? for lige
> at skifte dyr.

Hvis det er ejerens skyld at hesten er sluppet ud af indhegningen, ja
så er han erstatningspligtig. Derfor er en katteejer der bare lader sit
dyr strejfe erstatningspligtig, katten er jo ikke sluppet ud.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 00:26

On Sat, 16 Dec 2006 00:01:30 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Hvis det er ejerens skyld at hesten er sluppet ud af indhegningen, ja
>så er han erstatningspligtig.
NIX. Hvis hesten er løbet ud over hegnet på marken, og en bil kører
ind i hesten. er hesteejeren ikke ansvarlig. Ej heller ikke hvis han
ejer marken.

>Derfor er en katteejer der bare lader sit
>dyr strejfe erstatningspligtig, katten er jo ikke sluppet ud.

Måske, Men jeg tror stadig at det er ens egen forsikring, når det er
en kat.
Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 16-12-06 00:44

Hej Per

> NIX. Hvis hesten er løbet ud over hegnet på marken, og en bil kører
> ind i hesten. er hesteejeren ikke ansvarlig. Ej heller ikke hvis han
> ejer marken.

Du læste ikke hvad jeg skrev. Hvis ejeren er skyld i at hesten løber
ud, f.eks. fordi at han har lavet et dårligt hegn, ja så er han ansvarlig,
ellers ikke. Når heste løber ud på motorvejen f.eks. er det politiets
opgave at finde ud af om ejeren er ansvarlig. Det er jo almindelig
forsikringskotume at der skal være nogen at give skylden for at
de dækker.

Forøvrigt har det lige været oppe at vende dette med forsikring på
husdyr, der blev reglerne bl.a. fortalt. Man overvejer fra politisk
hold om man skal lave en form for forsikring der kan dække i
disse tilfælde, men da dyret jo ikke kan være ansvarlig er det
jo svært.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 00:54

On Sat, 16 Dec 2006 00:44:10 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Du læste ikke hvad jeg skrev.

jo
Men du læser ik hvad jeg skrev.
Jeg skrev NIX,

Bilejeren skal selv betale.
ihvertfald for ca 10 år siden.

>Hvis ejeren er skyld i at hesten løber
>ud, f.eks. fordi at han har lavet et dårligt hegn, ja så er han ansvarlig,
>ellers ikke.
Hesten kan jo kun komme ud hvis ejeren har gjort en fejl.
og så burde hesteejeren gøres ansvarlig. Men sårn er det ikke i
virkligheden.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 16-12-06 10:38

Hej Per

> Hesten kan jo kun komme ud hvis ejeren har gjort en fejl.
> og så burde hesteejeren gøres ansvarlig. Men sårn er det ikke i
> virkligheden.

Hvis en hest springer over et "normalt" hegn, eller braser
igennem det, ja så er det ikke ejerens skyld, han har lavet
hvad man normalt forventer af en person med husdyrhold.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 11:23

On Sat, 16 Dec 2006 10:37:32 +0100, "Max"
> [...]

>igennem det, ja så er det ikke ejerens skyld, han har lavet
>hvad man normalt forventer af en person med husdyrhold.

Og så skal hesteejeren ikke betale for E.vt skader den forvolder på
andet?

Hvis nej. hvem skal så?
,
Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 16-12-06 16:27

Hej Per

> Og så skal hesteejeren ikke betale for E.vt skader den forvolder på
> andet?

> Hvis nej. hvem skal så?

Den det går ud over naturligvis.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 17-12-06 02:20

On Sat, 16 Dec 2006 16:26:58 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Den det går ud over naturligvis.

Det er også helt tosset at man skal tegne en forsikring på en hund,
men ikke på en hest.

Folk med dyr hund/hest/ko osv. skulle have en ansvarsforsikring. Den
behøver ikke være spec. dyr.

Sikken en lovgivning. Ukrstlig gammeldags.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 17-12-06 08:26

Per H wrote:

> [...]
> behøver ikke være spec. dyr.
>
> Sikken en lovgivning. Ukrstlig gammeldags.

Det er ved at være en lidt mærkelig argumentering om hvem der skal betale
for forvoldte skader.
Lad os tage hesten som forvolder skade. Hvis det kan bevises at hesteejeren
har udvist forsømmelighed kommer han til at betale, det er så underordnet om
han har en ansvarsforsikring eller ej, erstatningen skal falde. Så kan
skadelidte vel, i princippet, være lige glad med om pengene kommer fra
hesteejeren eller fra et forsikringsselskab.
Om lovgivningen så er gammeldags og ukristelig, kan man vel ikke udtale sig
om før man kender den
I øvrigt er denne tråd et nyt eksempel på hvordan en tråd kan bevæge sig
helt væk fra det oprindelige. Og så slår det mig: Hvis vi nu spiste hunde og
katte her i landet, mon der så ikke var større interesse for at holde ens
hunde og katte hjemme?

God jul.
Ebbe

Fra : Per H

Dato : 17-12-06 12:44

On Sun, 17 Dec 2006 08:26:28 +0100, "Ebbe Rasmussen"
<ebbe87fup@stofanet.dk> skrev:

> [...]
>skadelidte vel, i princippet, være lige glad med om pengene kommer fra
>hesteejeren eller fra et forsikringsselskab.

Fuldstændig

>Om lovgivningen så er gammeldags og ukristelig, kan man vel ikke udtale sig
>om før man kender den

Den har vi jo fået at vide.

>I øvrigt er denne tråd et nyt eksempel på hvordan en tråd kan bevæge sig
>helt væk fra det oprindelige.

Ja det gør langvarige tråde næsten altid.. Det er også kun tænkt
eksempler.

Og der kommer ofte sammenligninger, for bedre at kunne forstå/eller
ikke fatte en dyt.

>Og så slår det mig: Hvis vi nu spiste hunde og
>katte her i landet, mon der så ikke var større interesse for at holde ens
>hunde og katte hjemme?

Jo sikert. Men der har vi så vores grænser igen. det er ikke noget vi
er vandt til, og at sidde og spise en kat, ville ikke være en
fornøjelse for mig.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 17-12-06 09:08

Hej Per

> Det er også helt tosset at man skal tegne en forsikring på en hund,
> men ikke på en hest.

Det kan man da også, men der er ingen tvang.

> Folk med dyr hund/hest/ko osv. skulle have en ansvarsforsikring. Den
> behøver ikke være spec. dyr.

Hvad så når du køre ind i et rådyr ?

> Sikken en lovgivning. Ukrstlig gammeldags.

Som jeg har sagt tidligere, politikerne kikker faktisk også
på om der skal ske ændringer i lovgivningen.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 17-12-06 12:38

On Sun, 17 Dec 2006 09:07:34 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Det kan man da også, men der er ingen tvang.

>Hvad så når du køre ind i et rådyr ?

Hvis du har et hold rådyr så også der jatak,
Hvis du køber, må det forsikres.
Det du ejer, skal du tage ansvaret for.

>Som jeg har sagt tidligere, politikerne kikker faktisk også
>på om der skal ske ændringer i lovgivningen.

Det venter jeg med spænding på.
Vh Per

På med Skype.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-06 12:47

Per H wrote:

> Hvis du køber, må det forsikres.
> Det du ejer, skal du tage ansvaret for.

Ok, så kan vi passende starte med erstatningerne ved stormflod
Folk kan jo bare find et andet sted at bo ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per H

Dato : 17-12-06 13:03

Ja se den er lidt svær
Det kræver mere indsigt,
Vh Per

På med Skype.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-06 14:03

Per H wrote:

> Ja se den er lidt svær
> Det kræver mere indsigt,

Spørgsmålet om skader forårsaget kat, hund, husdyr etc kræver også indsigt
Man kan ikke bare sige at det er forkert uden at have den fornødne
baggrundsviden for hvorfor det folder sig som det gør

Mht skader foråraget ved sammenstød med husdyr så vil jeg formode at evt
kasko på bilen dækker
Har man ikke kasko ingen dækning

Som du skrev

Fra : Per H

Dato : 17-12-06 15:46

On Sun, 17 Dec 2006 14:02:53 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> skrev:

>Spørgsmålet om skader forårsaget kat, hund, husdyr etc kræver også indsigt

Det får vi så herinde.
>Man kan ikke bare sige at det er forkert
Man kan have sin mening om det.

>Mht skader foråraget ved sammenstød med husdyr så vil jeg formode at evt
>kasko på bilen dækker

jada

>Har man ikke kasko ingen dækning
Det har vi alså været igennem for længe siden.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-06 16:10

Per H wrote:

> Man kan have sin mening om det.

Tjo men du kan ikke bruge det til så meget ud over lidt tidsfordriv på
usenet

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per H

Dato : 17-12-06 17:40

On Sun, 17 Dec 2006 16:09:46 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> skrev:

>Tjo men du kan ikke bruge det til så meget ud over lidt tidsfordriv på
>usenet

Man kan da håbe på at få nogle oplysninger, og på den måde mere
viden. Om man er enig om reglerne, er så noget helt andet, derfor er
det rart at få tingene drøftet, og set fra flere sider.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Max

Dato : 18-12-06 10:59

Hej Per

> Det venter jeg med spænding på.

Der er såmændt heller ikke ret meget andet at gøre.
Problematikken er jo bl.a. at der idag er utrolig mange
hobbylandmænd der har heste og andre store husdyr,
det kombineret med den meget øgede trafik har jo
givet anledning til mange problemer i trafikken, bl.a.
med løse heste på motorvejen. Desværre tror jeg at
de kære politikkere først får sig taget sammen til at
gøre noget konkret når der er blevet slået en flok
mennesker ihjel ude på motorvejen på grund af
løse husdyr.

Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 18-12-06 14:45

On Mon, 18 Dec 2006 10:58:49 +0100, "Max"
> [...]

>gøre noget konkret når der er blevet slået en flok
>mennesker ihjel ude på motorvejen på grund af

Ja det ses jo ofte,

Problemet er også at der er en del store rideskoler, hvor småpiger
rider i vejkanten på offentlig vej. Der kan hurtig ske noget der, når
der rides uden erfaring, eller ringe,

Vh Per

På med Skype.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 00:28

skrev:

>Den forsikring, ejeren har tegnet.

Kan du tegne en forsikring på en kat?

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 00:35

Per H wrote:

> Kan du tegne en forsikring på en kat?

Det vil sædvanligvis være dækket af dine ansvarsforsikring.

Om der ligefrem er nogle forsikringsselskaber, som udbyder en
ansvarsforsikring for katte, ved jeg ikke. Men er man villig til at
betale, kan man jo nærmest forsikring hvad som helst.

En hurtig søgning bragte mig til:

<http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Andre%20forsikringer/Dyreforsikring.aspx>

Den omtalte katteforsikring på siden er dog kun en sygdomsforsikring,
men det var også de generelle ord på ovenstående side, der var det
væsentligste ved linket.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-12-06 23:49

Per H wrote:

> netop fordi man ikke kan opdrage en kat,

Hvem siger, at man ikke kan opdrage en kat? Det er en skrøne, at man ikke
kan.

Da jeg for nogle år siden havde 2 katte, lærte de da, at de skulle blive
inde i vores mikroskobiske rækkehushave.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 00:02

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> Da jeg for nogle år siden havde 2 katte, lærte de da, at de skulle blive
> inde i vores mikroskobiske rækkehushave.

Hvor meget og lidt man kan opdrage en kat, skal jeg ikke kunne sige.

Men jeg har mødt en del katte, som kom på kommando. Jeg har mødt katte,
som var opdraget til ikke at hoppe op på borde og sofa. Jeg har mødt
katte, der lysterede, når der blev sagt "hop ned" i ganske almindelig
stemme, når de var kravlet op på bordet eller lignende. Jeg har endog
engang set en kat, som på kommando kunne lave hundekunstner (sit, dæk og
rul rundt).

Men langt de fleste katteejere opdrager ikke deres katte.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-06 03:15

Holst wrote:

> Men langt de fleste katteejere opdrager ikke deres katte.

Det er der, problemet er.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 00:22

On Fri, 15 Dec 2006 23:48:51 +0100, "Erik Ginnerskov"
> [...]

>Da jeg for nogle år siden havde 2 katte, lærte de da, at de skulle blive
>inde i vores mikroskobiske rækkehushave.

Jeg har haft kat i ca 20 år, man kan give den nogle vaner, Men du kan
ikke stole på om løber ind til naboen, hvis der er noget der frister
den.
Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 00:37

Per H wrote:

> Jeg har haft kat i ca 20 år, man kan give den nogle vaner, Men du kan
> ikke stole på om løber ind til naboen, hvis der er noget der frister
> den.

Det er vel bare fordi du ikke har opdraget den godt nok.

Jeg har mødt ganske mange hunde, hvor du heller ikke på nogen måde kunne
stole på, om den løber ind til naboen, hvis der er noget, der frister den.

I disse tilfælde vælger hundeejeren typisk at indhegne haven, så
naboerne ikke bliver generet af hunden. Katteejerne derimod af
pisseligeglade og lader bare deres katte strejfe i stedet for at
indhegne have og holde kræet hjemme.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 00:46

On Sat, 16 Dec 2006 00:36:41 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Det er vel bare fordi du ikke har opdraget den godt nok.
Du kan ik opdrage en kat hvis det ik passer den.
Hvis den ik skat løbe ind til naboen, så skal det være fordi den er
bange for det.. og så er vi henne på noget helt andet.

>Jeg har mødt ganske mange hunde, hvor du heller ikke på nogen måde kunne
>stole på, om den løber ind til naboen, hvis der er noget, der frister den.

Sikkert -har har ik så meget forstand på hunde,
Men det er sku klamt når de skider i min have.

>I disse tilfælde vælger hundeejeren typisk at indhegne haven, så
>naboerne ikke bliver generet af hunden.
Ville være dejligt.
Hvis de alså ik står ude det meste af dagen og gøør.

> Katteejerne derimod af
>pisseligeglade og lader bare deres katte strejfe i stedet for at
>indhegne have og holde kræet hjemme.
Det er jo begrænset hvad skade en kat kan gøre, Det værdste er vel
når de går ind og strinter. Og det er også meget ulækkert.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-06 03:23

Per H wrote:

> Du kan ik opdrage en kat hvis det ik passer den.

Vrøvl. Det er et spørgsmål om vilje. Den vilje mangler 99,9% af alle
katteejere.

> Men det er sku klamt når de skider i min have.

Det er det, uanset om det er naboens hund eller kat.

> Hvis de alså ik står ude det meste af dagen og gøør.

Tal ikke om det. Der er en køter her i nabolaget, der står ude hele dagen. I
de tre år jeg har boet her, har den hylet som et helt kobbel ulve.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 03:42

On Sat, 16 Dec 2006 03:22:32 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> skrev:

>Vrøvl. Det er et spørgsmål om vilje. Den vilje mangler 99,9% af alle
>katteejere.

hvordan vil du undgå at en kat ikke går ind til naboen, med
opdragelse.?

>Det er det, uanset om det er naboens hund eller kat.
En kat graver i langt de fleste tilfælde lorten ned, mens hunden
skider alle steder, og en en noget større mængde.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 10:35

Per H wrote:

> En kat graver i langt de fleste tilfælde lorten ned, mens hunden
> skider alle steder, og en en noget større mængde.

Hvilket jo kan være en fordel. Så er den nem at se og nem at fjerne.

Kattelorten sidder pludselig mellem fingrene på børnene, når de leger i
sandkassen. Eller mellem dine egne, når du ligger med røven i vejret og
luger.

Problemet med kattene er som sådan også langt større, fordi de får lov
til at streje og derfor være til gene for andre.

Hundene i mit område ser jeg kun blive ført forbi ude på fortorvet - i
snor. Jeg har endnu i de 3½ år, jeg har boet her, ikke fundet én eneste
hundelort på mit fortorv. Om det er fordi hundeejerne samler lorten op,
eller hundene bare foretrækker at skide ud af en anden parcel, ved jeg ikke.

Kattene i mit område strejfer naturligvis rundt, som alle ander steder,
for heller ikke her formår katteejerne at holde dem hjemme, som de
ellers skal. De skider, graver i jorden og tager mine fugle.

Så status for mig i mit område er:

Gener ved hunde: ingen
Gener ved katte: mange

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 11:28

On Sat, 16 Dec 2006 10:34:38 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

> [...]

>for heller ikke her formår katteejerne at holde dem hjemme, som de
>ellers skal. De skider, graver i jorden og tager mine fugle.

Samme som her, Her kæmper jeg med kattepis uden for vinduerne, og kan
ikke holde garageporten åben, uden der er kattepis bagefter.

>Så status for mig i mit område er:
>
> Gener ved hunde: ingen
Havede en del lorte i sommers. indtil jeg klagede, og så blev hun sur.

Stadig en hund der gøør når nogen går ude på vejen.

Det gamle sted vi boede, startede 3 hunde (naboen) kl 6 om morgenen
og sluttede kl 23, SÅ flyttede vi, efter 23 år,

> Gener ved katte: mange

Mange.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-12-06 17:19

On Sat, 16 Dec 2006 11:28:08 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> Det gamle sted vi boede, startede 3 hunde (naboen) kl 6 om morgenen
>og sluttede kl 23, SÅ flyttede vi, efter 23 år,

Hvor jeg boede før havde naboens hund også skabt sig i årevis. En måned
efter jeg flyttede døde den ..... (Men jeg flyttede nu ikke pga.
hunden.)

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 17:30

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvor jeg boede før havde naboens hund også skabt sig i årevis. En måned
> efter jeg flyttede døde den ..... (Men jeg flyttede nu ikke pga.
> hunden.)

Du skulle nok have givet den en hurtigere virkende gift.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-12-06 21:34

On Sat, 16 Dec 2006 17:29:41 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

>Du skulle nok have givet den en hurtigere virkende gift.

Gift nåede jeg ikke til - men efter jeg spulede den med en kraftig
stråle fra vandslangen, en dag hvor den gik og gøede af tordenvejret, så
holdt den i det mindste op med at gå udenfor min hæk.
Nåja, så havde jeg da vist også taget en bambuspind i hånden en dag med
nogle intentioner som dog ikke blev ført ud i livet..... den havde en
dum vane med at jagte mig når jeg kom på cykel.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-12-06 17:17

On Sat, 16 Dec 2006 03:42:06 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> hvordan vil du undgå at en kat ikke går ind til naboen, med
>opdragelse.?

Vel på samme måde som man opdrager hunden til det?

>En kat graver i langt de fleste tilfælde lorten ned, mens hunden
>skider alle steder, og en en noget større mængde.

Det bliver ikke mindre ulækkert af at være gravet ned.
Jeg har mange gange mens jeg har gravet ude i haven pludselig stået med
fingrene i kattelort. Det var aldrig sket hvis omtalte lort lå på
overfladen, så havde jeg set den inden jeg fik fingrene i den.

Der er heller ikke meget forskel i størrelsen af en kattelort og så de
hundelorte som ligger her på ejendommen (i hundens indhegning, hvor hun
godt ved man skal lave den slags)

Fra : Per H

Dato : 17-12-06 02:22

On Sat, 16 Dec 2006 17:16:30 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Vel på samme måde som man opdrager hunden til det?

Jeg orker alså ikke at skrive det hele en gang til. sorry

Vi har åbenbart hver vores apfattelse.
Vh Per

På med Skype.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-06 18:37

Per H wrote:

> hvordan vil du undgå at en kat ikke går ind til naboen, med
> opdragelse.?

Hegn om din ejendom og så være over katten konstant, indtil den har lært, at
den ikke må forsøge at forcere hegnet, hverken over, under eller gennem. Den
øvelse har jeg praktiseret med to katte. De vidste at dertil og ikke
længere. Til gengæld tolererede de ikke fremmede katte i vores have - de fik
røvfuld.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 10:28

Per H wrote:

> Du kan ik opdrage en kat hvis det ik passer den.

Det har du muligvis ret i. Men så må man jo hegne haven ind.

> Hvis den ik skat løbe ind til naboen, så skal det være fordi den er
> bange for det.. og så er vi henne på noget helt andet.

Ja, det er noget helt andet.

> Sikkert -har har ik så meget forstand på hunde,
> Men det er sku klamt når de skider i min have.

Ja, det er det. Det er også ulækkert, når katte skider i min have.

> Det er jo begrænset hvad skade en kat kan gøre, Det værdste er vel
> når de går ind og strinter. Og det er også meget ulækkert.

Det er også meget begrænset hvad skade langt de fleste hunde kan gøre.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 11:21

On Sat, 16 Dec 2006 10:27:58 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

> [...]
>
>Ja, det er det. Det er også ulækkert, når katte skider i min have.

>Det er også meget begrænset hvad skade langt de fleste hunde kan gøre.

Er du kun ude på at holde en diskition i gang.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 11:35

Per H wrote:

> Er du kun ude på at holde en diskition i gang.

Du kan jo bare stoppe diskussionen eller komme med nogle gode argumenter.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 11:51

On Sat, 16 Dec 2006 11:34:36 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Du kan jo bare stoppe diskussionen eller komme med nogle gode argumenter.
Jeg bestiller ik andet syndtes jeg. Du ved jo godt at man ikke kan
hegne en "ude" kat inde, de hopper jo bare op på F.eks et tag, og
derfra videre. Og de skader den evt. forvolder er der ingen forsikring
der dækker, ( med en hund er det noget andet, fordi du kan have
kontrol over den) se dk jura. Og så må den vist være færdig.

Fortsat god jul.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 12:07

Per H wrote:

> Jeg bestiller ik andet syndtes jeg. Du ved jo godt at man ikke kan
> hegne en "ude" kat inde, de hopper jo bare op på F.eks et tag, og
> derfra videre.

Der har ellers tidligere her i gruppen været en katteejer, der viste,
hvorledes de indhegnede deres have, så de kunne holde deres katte inde.

Det er et spørgsmål om vilje.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 12:15

On Sat, 16 Dec 2006 12:06:36 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Der har ellers tidligere her i gruppen været en katteejer, der viste,
>hvorledes de indhegnede deres have, så de kunne holde deres katte inde.
>
>Det er et spørgsmål om vilje.
Så må man godtnok være glad for katte.
Jeg villa da nødig hegne min have ind, hegnet skal være over 4 meter
højt. Fort Knox.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 12:32

Per H wrote:

> Så må man godtnok være glad for katte.
> Jeg villa da nødig hegne min have ind, hegnet skal være over 4 meter
> højt. Fort Knox.

Som jeg skriver, er det et spørgsmål om vilje.

Så vidt jeg husker, så var det næppe mere end ca. 2 meter højt. Men der
gik vist en elektrisk tråd i toppen af hegnet.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 12:37

Holst wrote:

> Så vidt jeg husker, så var det næppe mere end ca. 2 meter højt. Men der
> gik vist en elektrisk tråd i toppen af hegnet.

Se her:

http://www.tickingen.dk/Kob%20af%20kat/inde_ude.htm (desværre virker
billederne ikke)

Der er flere sider, der omtaler indhegnede haver for at holde katte inde.

Søger du med rette søgeord på groups.google.com, vil du også kunne finde
de indlæg, hvor et lignende link er postet her i gruppe. Her var der
nemlig billeder af en indhegnet have.

Men desværre har kun ganske få katteejere vilje til at indhegne deres have.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 12:55

On Sat, 16 Dec 2006 12:37:28 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

> [...]
>nemlig billeder af en indhegnet have.
>
>Men desværre har kun ganske få katteejere vilje til at indhegne deres have.
Ja det er sikkert under 1 %, og sikkert kun dyre racekatte., som
holdes inde for ens egen skyld.

Ved alm. huskatte, er det ik normalen at indhegne dem. Det kan så
ofte give gener til naboerne. Desværre kan katteejeren sjældent se at
det er et problem

Det samme er det også med hunde.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-06 18:45

Per H wrote:

> Ved alm. huskatte, er det ik normalen at indhegne dem.

Det er ikke det samme som at det ikke kan lade sig gøre, hvis man vil.

> Desværre kan katteejeren sjældent se at
> det er et problem

Det er det, der er problemet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 12:39

On Sat, 16 Dec 2006 12:31:54 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Som jeg skriver, er det et spørgsmål om vilje.
>
>Så vidt jeg husker, så var det næppe mere end ca. 2 meter højt. Men der
>gik vist en elektrisk tråd i toppen af hegnet.

Det er sku dyreplageri.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 12:49

Per H wrote:

> Det er sku dyreplageri.

Ja, så er der jo ikke andet at gøre end at sætte "tag" på også.

Men så er det vel heller ikke værre. Det er jo ikke anderledes end at
køer, får, heste og lignende står bag elektrisk hegn. Kattene lærer
lynhurtig, at de ikke skal hoppe op.

Så slipper du også for, at de stikker af og bliver kørt over. I går så
jeg to døde katte langs de sølle 15 km, jeg kørte.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 13:11

On Sat, 16 Dec 2006 12:48:31 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

> [...]
>
>Men så er det vel heller ikke værre. Det er jo ikke anderledes end at
>køer, får, heste og lignende står bag elektrisk hegn. Kattene lærer

Hmm. Det er jo ikke at opdrage,
Så er vi tilbage ved udgangspunktet

Men de vil prøve indtil de får et stød, så de ryger på røven.
Så mener jeg at det er synd at have en kat, og man skal finde en anden
interesse

Men de er nu dejlige aligevel

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 13:39

Per H wrote:

> Hmm. Det er jo ikke at opdrage,

Det har jeg heller ikke påstået.

> Så er vi tilbage ved udgangspunktet

Ja, at formår man ikke at opdrage sin kat, må man indhegne haven.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 13:50

On Sat, 16 Dec 2006 13:39:02 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Det har jeg heller ikke påstået.

>Ja, at formår man ikke at opdrage sin kat, må man indhegne haven.

med eller uden strøm
Tak for kaffe.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 13:55

Per H wrote:

> med eller uden strøm
> Tak for kaffe.

Er det så også dyrplageri, at landmændene har deres kvæg, får og
lignende gående på marker med elektrisk hegn omkring? Skulle de da
hellere sætte dyrene ind i staldene.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 14:27

On Sat, 16 Dec 2006 13:55:21 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Er det så også dyrplageri, at landmændene har deres kvæg, får og
>lignende gående på marker med elektrisk hegn omkring? Skulle de da
>hellere sætte dyrene ind i staldene.

I mine øjene kan en ko, ikke sammenlignes med an kat.

Og vi snakkede om at opdrage en kat, eller ej, og om en fosrkring
dækkede skader.
Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 14:45

Per H wrote:

> I mine øjene kan en ko, ikke sammenlignes med an kat.

Nej, man har gavn af en ko.

Men hvis du ikke vil sammenligne de to dyr, så nytter det jo ikke at
diskutere det.

> Og vi snakkede om at opdrage en kat, eller ej, og om en fosrkring
> dækkede skader.

Nej, vi snakker faktisk om, hvorvidt katten er fri til at rende rundt i
forhold til loven, så vidt jeg husker.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 14:52

On Sat, 16 Dec 2006 14:45:13 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Nej, man har gavn af en ko.
det har man vel også af en kat.

>Men hvis du ikke vil sammenligne de to dyr, så nytter det jo ikke at
>diskutere det.

>Nej, vi snakker faktisk om, hvorvidt katten er fri til at rende rundt i
>forhold til loven, så vidt jeg husker.
du husker forkert.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 15:01

Per H wrote:

> det har man vel også af en kat.

Man får da hverken mælk, kød eller pels fra katte.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 15:39

On Sat, 16 Dec 2006 15:01:12 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Man får da hverken mælk, kød eller pels fra katte.
nej men et kæledyr.
det er også gavn.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 15:45

Per H wrote:

> nej men et kæledyr.

Så kan de lige så godt få en kanin eller en chinchilla. Dem forår ejerne
nemlig at holde på egen grund.

> det er også gavn.

Ja, mange har brug for et substitut for et barn eller en kæreste.

Fra : Per H

Dato : 16-12-06 15:54

On Sat, 16 Dec 2006 15:44:43 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Så kan de lige så godt få en kanin eller en chinchilla. Dem forår ejerne
>nemlig at holde på egen grund.
Ja det er jo helt op til en selv hvad man ønsker
Pt. holder jeg mig til akvariefiskene, De er umulige at opdrage, men
bliver indendøre,

>Ja, mange har brug for et substitut for et barn eller en kæreste.
Ja de er jo så søde, i starten.
Men nu kører jeg til fødselsdag. snakkes imorgen

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 16-12-06 16:03

Per H wrote:

> Ja det er jo helt op til en selv hvad man ønsker
> Pt. holder jeg mig til akvariefiskene, De er umulige at opdrage, men
> bliver indendøre,

Med det vejr, vi har i øjeblikket, kunne man godt frygte, at de kunne
finde på et tage en tur ud i haven.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-12-06 17:22

On Sat, 16 Dec 2006 12:38:43 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> Det er sku dyreplageri.

Du ved godt at køer, heste, grise, får osv. holdes inde af en tråd med
strøm i?

At det ikke er skadeligt for katten at få et rap af sådan et hegn men at
den med garanti lærer meget hurtigt at den skal holde sig fra den
tråd....

Det virker i øvrigt også på mennesker - jeg har fået indtil flere rap af
sådan et hegn, og selv når jeg roder med mit eget hegn nede i engen,
hvor der absolut ingen strøm er på, bliver jeg skidt tilpas. Jeg hader
el-hegn.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-06 18:49

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg hader el-hegn.

Du skulle prøve at tisse ind i en hæk med et skjult el-hegn. Det gør nas.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-06 18:42

Per H wrote:

> Jeg villa da nødig hegne min have ind, hegnet skal være over 4 meter
> højt. Fort Knox.

Over hele hovedet ikke. Et vindåbent plankeværk med en højde på 180 cm.
Kattene kunne såmænd være kravlet gennem, men de lærte, at det tillod 'far'
ikke, så de blev hjemme.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 18:59

Per H wrote:

> Den lov er jo tussegammel.

Selvom en lov er "tussegammel" kan den sagtens stadig være gældende.

Fra : Per H

Dato : 15-12-06 19:35

On Fri, 15 Dec 2006 18:58:34 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
skrev:

>Selvom en lov er "tussegammel" kan den sagtens stadig være gældende.

ja men den kunne også være ændret!

Vh Per

På med Skype.

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 19:54

Du kan på http://www.retsinfo.dk se, hvad der er gældende.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-12-06 10:07

Per H wrote:

> [...]
>

> Hvad så hvis det er en løbsk hest, der laver bule i en bil, for der er
> det ikke hesteejeren der er erstatningspligtig. Underligt.

Hesteejeren er ansvarlig hvis indhegningen ikke har være i forsvarlig
stand.