Forskel, fordele og ulemper: Med- / modstr~
Fra : Seerup

Dato : 10-12-06 01:04

Er der nogen, der kan forklare mig forskellen mellem up- og downstream (med- og
modstrøm) regulatorer?

- Hvad betyder de to begreber?
- Hvad er forskellen i regulatorernes virkemåde?
- Og hvad er forskellen når man dykker med dem respektive?

Forklar gerne i en- og tostavelsesord, jeg fatter langsomt.

Jeg spørger fordi jeg gerne vil have Poseidon, har hørt godt om det.
Men folk himler op, og vender det hvide ud af øjnene, og begynder at tale om
downstream og at det er - ja, vel nærmest "livsfarligt" ...... Jeg tvivler! Men
vil gerne lige have styr på begreberne.

Seerup

Fra : KC

Dato : 10-12-06 16:33

Der findes utroligt fine grafiske illustrationer i langt de fleste lærebøger
om dykning. Der findes helt sikkert også tilsvarende på det der Indernæd.

Uanset teknikken er min personlige oplevelse med Poseidon, at de er meget
anderledes at dykke med end f.eks. Spiro, Apeks og andre tilsvarende.
Brug af purgeknappen oplever jeg som grænsende til selvmord - ihvertfald
bliver evt. fremdrift i vandet stoppet pga. det "skud" luft man får.

Der har lige været en glimrende test i DYK hvor forskellige dykkere fortalte
om deres meninger om forskellige regulatorer. Denne test understøtter
delvist mine oplevelser.

KC
www.kcdk.com

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 10-12-06 19:28

> [...]
> om downstream og at det er - ja, vel nærmest "livsfarligt" ...... Jeg
> tvivler! Men vil gerne lige have styr på begreberne.

Hvis du vil have en Poseidon, så køb den! Har selv dykket med både Cyklon
300 og Jetstream. Jetstream er opbygget på samme måde som Xstream. Jetsteam
har jeg dykket mange år med og den har aldrig svigtet. Det er rigtigt at der
er forskel på hvordan en downstream og upstream fungere og føles. Ved
downstrem Apeks, Mares o.s.v. trækker man vejret mere "naturligt". Ved
Upsteam skal man lige som "bede" om at få lufen, så kommer den til gengæld
også i riglige mængder. Upsteam er efter min mening også ret frostsikker.
Har set flere downstream automater fryse, men endnu ikke en upsteam.

Poseidon bruges også tekniske dykkere og grotte dykkere.

Måske ikke lige i DK og omegn, som er Apeks land

PS: Har selv en Apeks ATX40 og en Poseidon Jetstream.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-06 22:09

Bjarne Rosenkrands wrote:
> PS: Har selv en Apeks ATX40 og en Poseidon Jetstream.

dem har du vel så ikke på samme første trin da de to regulatore jo køre med
et noget forskeligt mellem tryk

det kan lige tilføjes at hvis første trinnet svigter / fryser eller andet,
der gør at mellemtrykket stiger, så vil en downstrem regulator, "åben" og
der ved tage det for høje tryk af slangen, hvis det samme sker for en
opstrem vil den lukker hårdere, og der med vil trykket blive ved med at
stige i slangen til den pringer, derfor sidder der også en lille overtryks
ventil på første trinet af upstrem regulatore.

denne lille detalje skal man bare lige være opmærksom på hvis man begynder
at lege rundt med feks at sætte en Jetstream octapus på sit eksisterende
ATX40 regulator sæt.

mvh Morten

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 11-12-06 10:42

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> at lege rundt med feks at sætte en Jetstream octapus på sit eksisterende

Det er ikke særlig smart, men det burde være nok med én downstream reg. på
sit 1.trin.
Men man skal dog være opmærksom på dette hvis man bruger en freeflow-stopper
på sin primære, at der skal være to downstream regs på 1. trinnet eller en
OPV.

/Sune

Fra : Seerup

Dato : 11-12-06 15:57

<klip-en-hel-masse>
"freeflow-stopper" "OPV"

Hvad er det??
OPV er det en lille sikkerhedsventil, man kan montere i en LP port på 1.trinet?

Seerup

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 11-12-06 16:50

"Seerup" <ask.me@notvalid.com.dk> wrote in message
> <klip-en-hel-masse>
> "freeflow-stopper" "OPV"
>
> Hvad er det??
> OPV er det en lille sikkerhedsventil, man kan montere i en LP port på
> 1.trinet?

Google er vores ven f.eks.:
http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?products_id=235
http://www.stavanger-dykkersenter.no/Ventiler.htm

OPV er bare en overtryksventil som f.eks. den der bruges på en argon flaske:
http://dktechgear.dk/catalog/product_info.php?cPath=23_28&products_id=118

/Sune

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 11-12-06 20:36

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at lege rundt med feks at sætte en Jetstream octapus på sit eksisterende

Nej, Jetstream'en har eget 1. trin og det gælder også Apeks'en.
Overtryksventilen på Jetstream sidder ved 2. trinnet.

Bjarne

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 11-12-06 22:56

> [...]
> om downstream og at det er - ja, vel nærmest "livsfarligt" ...... Jeg
> tvivler! Men vil gerne lige have styr på begreberne.

Her er en test i bladet Diver:
http://www.divernet.com/cgi-bin/articles.pl?id=4878§ion=1005&action=display&show=

Bjarne

Fra : Oxe

Dato : 12-12-06 00:56

Her er lige en John Bantin Poseidon test fra bladet Diver, samt et
citat fra testen:

"I found that I was breathing from one of the nicest regulators I have
ever used. Did I really say that? Yes, this Poseidon gave me one of the
nicest, subtlest breathes ever."

http://www.divernetxtra.com/equipment/1002extra.htm

Hvis du derimod søger en Poseidon regulator der ikke har Downstream
problematiken, kan jeg varmt anbefale en Cyklon 5000.

Jeg har dykbare udgaver af de fleste Cyklonmodeller, lige fra en Cyklon
junior, der er over 40 år gammel, til to Cyklon 5000, og de virker
alle perfekt.
Derudover har jeg også to Poseidon Extrem, jeg heller ikke har problem
med at anbefale.

Hvis du bor i Københavnsområde, så tal med Tommy fra scubagear.dk,
det kan være han kan arangerer et prøvedyk med de nævnte
regulatorer.

Med venlig hilsen

Niels

Fra : Oxe

Dato : 12-12-06 01:19

[...]

Hvis du derimod søger en Poseidon regulator der ikke har Upstream

Fra : Seerup

Dato : 12-12-06 16:26

<klip>
[...]

</klip>

Det er en af grundene til at jeg gerne vil have Poseidon. Efter hvad jeg har
hørt, har de en lang (og trofast) levetid.
"Desværre" bor jeg næsten så langt fra Kbh. som muligt, da jeg residerer i det
nordlige jylland.

Indtil videre tak til jer alle for indspark, bliv endelig ved. Jeg læser og
læser

Seerup.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 19:18

Seerup wrote:
> [...]
> jeg har hørt, har de en lang (og trofast) levetid.

> Indtil videre tak til jer alle for indspark, bliv endelig ved. Jeg

okay, så må jeg jo også på banen.

hvilken regulator ?

tja som du sikkert kan læse ud af gruppen og af test så er der meget
forskelige opfattelser af emnet.
personlig er jeg jo mest til Apeks, og jeg tror jeg kan finde lige så mange
test hvor de snakker MEGET varmt om apeks og snakker ned om Posidon.

jeg tror også jeg kan finde mange gamle Posidon regulatore der ikke virker
mere eller meget gamle Apeks regulator der bare virker.

jeg rakker ikke Posidon ned, jeg siger bare at du skal ikke nøvendigvis købe
den på grund af at "den har en lang (og trofast) levetid"
for det er det mange andre der også har. føldes for alle regulatore er at de
skal vedligeholdes, hvis de bliver det så holder de nermest evigt.

så noget af de du måske skal kikke lidt på er ting som :
hvad koster service ?
kan man selv udføre det ?
hvad koster dele ?
hvor lette er de at få fat i, i og uden for DK ?
er de kompatible med standarder ?
passer de dele med andre regulator ?

og så vil jeg råde dig til at finde et par dykkere i nærheden af dig, hvor
du kan låne en Apeks regulator og en Posidon regulator på samme tid, så kan
du tage et dyk og under dykker skifte frem og tilbage og på den måde se hvad
du bedst kan lide, på forskelige dybder og arbejde osv, dykket skal helst
være lidt mere end bare et lille strand / havne dyk.

Posidon regulator (downstream) er noget specielde at trække vejeret i, nogle
elsker det og andre hader det. det er nok det der går så stor forskeld på
test resultater hvor posidon er med.

her er nogle af grundene til jeg har Apeks og ikke posidon:
jeg kan ikke lide at trække vejeret i en downstream regulator.
Posidon gør alt for at være specielde, ikke over holde standarter osv (lidt
ala B&O) det gør der dyre og svare at få dele.
Posidon bruger spevield slanger med andet gevind, der gør at det kan være
svært at få slanger i de langder jeg vil have.
Posidon passer ikke dele med andet end Posidon.
Posidon kræver spevield værktøj og servismanualer findes ikke online.
Apeks bruge standart mål over alt hvor det er mulig.
Apeks bruger feks standart slanger, O-ringe osv.
Apeks har ike grundlægende lavet om på deres regulator indman, igennem MANGE
MANGE år, og de er stadig "best i test" i rigtig mange test, hvisket
indikere at de er konstrueret helt rigtig fra starten og er god og
gennemprøvet, ingen børne sygedomme. hvilket også gør at de alle passer
serviskit sammen hvilket gør det billigt og nemt at få fat i over
heleverden.
Mange dele i en Apeks passer oger ens med andre kendte mærker som Aqualung,
hvilket gør det endnu letter at klare problemer ude i felden/ på dykker
ferien osv.
Apeks er meget let at servicere selv og kræver ikke noget videre værktøj og
alle vejledninger og servismanualer er tilgængelig online så det er let og
billigt.

der er ingen tvivel om at der er mange tech dykker der er vilde med Posidon,
men der er mindst lige så mange som kun vil bruge Apeks eller scubapro for
den skyld. og jeg er ikke i tvivel om at alle disse mærker er gode og vil
til fulde kunne opfylde de dykker medsige krav som 90% af danske dykker
mådte stille, MEN de begrundelser som jeg har listet her over gør at jeg er
ikke et sikundt i tvivel om alt Apeks er det eneste rigtige for mig.

håber du kan bruge det til noget.

mvh Morten

Fra : Seerup

Dato : 12-12-06 22:10

<.....>
> håber du kan bruge det til noget.
>
> mvh Morten
Ja Morten, det kan jeg.
Og som fodnote, så er det en fornøjelse at læse dine svar. Du gør virkeligt dit
til at besvare et spørgsmål, og det uden sarkasme og andet irellevant.

Tak for det.
Seerup

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-06 01:11

Seerup wrote:
> [...]
> Og som fodnote, så er det en fornøjelse at læse dine svar. Du gør
> virkeligt dit til at besvare et spørgsmål, og det uden sarkasme og

selv tak, det er fedt at høre at man ikke spiller tiden når man skriver
det er ikke så tit man får ros her inde, så tak for det.

mvh Morten

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 13-12-06 09:21

Prøv at læse denne korte men udemærkede artikel:
http://www.ukdivers.net/equipment/regulators.htm
Personligt foretrækker jeg Apeks tørre forsegling fremfor silicone eller
alcohol, til at holde vand og skidt ude af 1.trinnet.
Det er også nemt at justere mellemtryk på Apeks 1.trin og åndingmodstand og
venturi på Apeks 2. trin.
/Sune

Fra : Tommy Larsen [Scubag~

Dato : 30-12-06 12:06

Hej Alle sammen

Nu bliver jeg lige nødt til at korrigere lidt . POSEIDON Jetstream /
exstream er IKKE MODSTRØMSVENTILER , som MANGE fejlagtigt bliver ved med at
bruge som argument.
Det er en PILOT ventil, som altså virker efter et helt andet princip.
Modstrømsventiler har den kedelige egenskab at hvis man får et havari som
øger mellemtrykket, så lukker den hårdere sammen , og bliver sværere at
ånde.
Hvis du får et sådan havari i en JET/X vil sikkerhedsventilen på slangen
åbne og slippe overtrykket ud den vej.
Dvs du kan beholde regulatoren i munden og ånde som du plejer (du får ikke
munden fuld af luft.)

Ydermere fungerer pilotventilen således at så længe der er mere tryk i
slangen end udenfor, så virker ventilen, så du kan feks suge dine flasker
HELT tomme (håber ikke du får brug for dét) UDEN at møde modstand.
På en APEKS (og de fleste andre) vil du møde øget modstand, når flasketrykke
falder til under mellemtrykket, da du nu ikke får hjælp af mellemtrykket til
at overvie fjedertrykket.

Forl lige at svare på nogle andre problemstillinger.
Vi kan levere Poseidon slanger i alle de mål du skal bruge .
Extream er meget tolerante overfor mellemtryk, dvs du KAN (vi anbefaler
aldrig at "blande" produkterne sammen) sætte en APEKS octopus sammen med en
xstream/jetstream. IKKE på en CYKLON da den kører med specielt højt
mellemtryk..
hmmm var der andet ........... jo .........
Man kan læse alle de test man vil, om regulatorer, og alle andre produkter.
MEGET kommer i sidste ende an på personlig smag. Der er ikke mange
regulatorer på markedet i dag som ikke kan klare "jobbet". Så mit forslag
til hvemsomhelst som er i tvivl......prøv den i vandet...hvad enten du vil
have den ene eller den anden. (Vi låner gerne både APEKS og Poseidon ud til
afprøvning) Til kunder i Jylland er jeg sikker på at gutterne hos North
Diving i Ålborg kan hjælpe.

Og KC, gamle ven........."Sueeze the trigger - don pull it !!"

Det var lige mine 50cent, håber ikke jeg støder nogen på latexmanchetterne,
men når nu en ny mand spørger om sådan noget her, så giv ham rigtig besked,
han kan ikke bruge jeres personlige smag til ret meget .......... )

Mvh Og et Godt Nytår til jer allesammen.
Tommy
www.scubagear.dk
- som forhandler både Apeks og Poseidon , -

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-12-06 13:42

"Tommy Larsen [Scubagear ApS] scubagear.dk>" <info@<sletmig> skrev i en
meddelelse news:lIrlh.817$W_2.742@news.get2net.dk...
> Det er en PILOT ventil, som altså virker efter et helt andet princip.

Men pilotventilen er så vidt jeg kan forstå bare anden slags tilt-ventil
design som også er upstream. dvs. rent teoretisk så gælder det samme for
pilot/tilt designet som gælder for en tradionel upstream ventil. Hele
pointen er jo at der basalt set er 2 måder at lave sådan en regulator på
enten sidder sædet modstrøms eller medstrøms i forhold til kronen og dette
gælder jo stadig for pilot ventilen som er modstrøms.

mvh
Jonas

Fra : Tommy Larsen [Scubag~

Dato : 30-12-06 22:04

Hejsa jonas

Naaa vi er ikke helt enige .......jeg har lagt en lille film her som meget
fint viser hvordan en pilotventil virker.
http://www.scubagear.dk/documents/pilot.mov
Som man kan udrede af designet, vil en pilotventil IKKE blive sværere at
ånde såfremt mellemtrykket stiger, som det er tilfældet med en
modstrømsventil.
Her den vist i oceanics udførelse, POSEIDON Jet/Xstream benytter en silicone
"tut" som ventil. (denne silicone ventiltut tåler temperaturer til -40
grader, altså ingen frysning i 2.tinnet.)

Mvh
Tommy

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 31-12-06 11:11

Hej,

"Tommy Larsen [Scubagear ApS] scubagear.dk>" <info@<sletmig> skrev i en
meddelelse news:ytAlh.1381$%%5.1081@news.get2net.dk...
> Naaa vi er ikke helt enige .......jeg har lagt en lille film her som meget
> fint viser hvordan en pilotventil virker.

Som din film fint viser så sidder sædet modstrøms i forhold til kronen og er
pr. defination en modstrøms ventil selv om den tilter i stedet for at åbne
på traditionel vis. Er der tryk nok vil den ikke kunne tilte.

> Her den vist i oceanics udførelse, POSEIDON Jet/Xstream benytter en
> silicone
> "tut" som ventil. (denne silicone ventiltut tåler temperaturer til -40
> grader, altså ingen frysning i 2.tinnet.)

Så vidt jeg ved så kommer frysninger i 2. trinet fra isdannelse omkring de
mekaniske dele, fjedre osv. det kan vel også forekomme her selvom materialet
tåler meget lave temperaturer?

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-12-06 12:00

> Som din film fint viser så sidder sædet modstrøms i forhold til kronen og
> er pr. defination en modstrøms ventil selv om den tilter i stedet for at
> åbne på traditionel vis. Er der tryk nok vil den ikke kunne tilte.

Det skal bruge en forholdsvis lille kraft til at tilte den og trykket
forsøger ikke at lukke den igen når den er åben. Envidere er problemet med
modtryks ventiler jo væk når man har en sikkerheds ventil for eventuelt for
højt mellem tryk.

Mod strøm er jo nok den konstruktion der er den meste rigtige da man bruger
kraft for at åbne og den lukker nå man fjerner kraften. At så pris, service
osv. gør Poseidon mindre attrativ er anden sag. Apeks Rules...

Frynsning sker normalt i 1. trinnet med for højt mellem tryk til følge den
is man ser i andet trinnet kommer normalt efter den har blæst. (ikke
omvendt, blæser fordi der er is)

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-01-07 19:33

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Det skal bruge en forholdsvis lille kraft til at tilte den og trykket

Ændrer ikke på at det er en modstrømsventil.

> Mod strøm er jo nok den konstruktion der er den meste rigtige da man
> bruger

Ikke efter min mening.

> Frynsning sker normalt i 1. trinnet med for højt mellem tryk til følge den
> is man ser i andet trinnet kommer normalt efter den har blæst.

Ikke de freeflow jeg har set, det kommer fra isdannelser i 2. trinet som
holdet det åbent.

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-01-07 20:02

> Ændrer ikke på at det er en modstrømsventil.

Næ men det jeg heller ikke påstået, men det er en forbedring end en "ren"
modtryks ventil.

> Ikke efter min mening.

Hvis du kune komme med nogle begrundelser ville det jo være som svar på
subj. Jeg har svært ved at finde logiske fordele ved medstrøm. Modstrøm er
simplere, nemmere at styre og mere "korrekt".

> Ikke de freeflow jeg har set, det kommer fra isdannelser i 2. trinet som
> holdet det åbent.

Hvor fik du lige konstateret at isen kom først?

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-01-07 13:21

> Hvor fik du lige konstateret at isen kom først?

Logisk deduktion, der opstår et freeflow, mellemtrykket måler normalt,
freeflowet stopper først når flasken lukkes ned og automaten vender tilbage
til normal temperatur, ergo må det være frysning i 2. trinet.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-01-07 13:47

> Logisk deduktion, der opstår et freeflow, mellemtrykket måler normalt,
> freeflowet stopper først når flasken lukkes ned og automaten vender
> tilbage til normal temperatur, ergo må det være frysning i 2. trinet.

Freeflow opstår også om sommeren når det er varmt og der slukker man så bare
flasken og tænder igen eller giver automaten et nakkedrag. Så freeflow kan
opstå selvom det ikke er is der er årsagen. Hvis du med vilje laver freeflow
på din automat en kold dag med en kold flaske vil dit andettrin frynse til
is og 2. trinnet skal tøs op før det igen virker normalt. Din logik holder
ikke da du fra starten er gået ud fra at is er årsagen til freeflowet. (Du
kan ikke flyde ergo, du er en dykker. Frit efter Holberg)

Symtomer på frosset 1. trin vil være det samme, trinnet fryser i åbnet
tilstand og lukker ikke når mellemtrykket er opnået, mellemtrykket vil stige
og 2. trinnet lave friflow (og fryse). På en modstrøms ventil vil kan kunne
se om det er 1. eller 2. trin der laver problemer da sikkerheds ventilen vil
gå når det er 1. trinnet.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-01-07 16:41

> Freeflow opstår også om sommeren når det er varmt og der slukker man så
> bare flasken og tænder igen eller giver automaten et nakkedrag.

Sandt, men det jeg snakker om er ikke til at stoppe uden at lukke flasken og
tø 2. trinet op. Ofte vil du kunne stoppe et freeflow ved at stille venturi
håndtaget i minus, med mindre 2. trinet er frosset.

> Symtomer på frosset 1. trin vil være det samme, trinnet fryser i åbnet
> tilstand og lukker ikke når mellemtrykket er opnået, mellemtrykket vil
> stige og 2. trinnet lave friflow (og fryse).

Jep men hvad skulle gøre at 1. trinet fryser? Der er jo intet vand i et
forseglet 1. trin som f.eks. apeks? Det er rigtigt at det er svært at afgøre
om is i 2. trinet er et symptom eller årsagen, men i og med at der vand i
det virker umiddelbart mere oplagt at det er det der er årsagen til
freeflowet end 1. trinet der principielt skulle være tørt og derfor ikke kan
fryse.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-01-07 18:28

> Sandt, men det jeg snakker om er ikke til at stoppe uden at lukke flasken
> og tø 2. trinet op. Ofte vil du kunne stoppe et freeflow ved at stille
> venturi håndtaget i minus, med mindre 2. trinet er frosset.

Vi kommer lidt langt væk fra subj. Langt de fleste gang du har et freeflow
har det ikke noget at gøre med frost, fryser efterfølgende. Jeg har dog ikke
den store personlige erfaringer med freeflow da jeg faktisk aldrig har været
ude for det andet et par sekunder når man hopper i. Jeg ser det dog tit hos
andre og næsten altid når folk hop i eller tager automaten ud af munden. Tit
er det også octopussen (opreklameret skidt) der laver numre og det kan jo
ikke være fordi den fryser da den ikke bliver brugt.

> Jep men hvad skulle gøre at 1. trinet fryser? Der er jo intet vand i et
> forseglet 1. trin som f.eks. apeks?

Fugt i flasken, der skal ikke meget til og da luften bliver kølet kraftigt
ned fortættes fugten til is, der skal ikke meget til da stemplet bare skal
sætte sig fast. Man mærker tit forvarsler ved at automaten giver nogle slag
engang i mellem. Sker oftes på dybt koldt vand når der arbejdes lidt.

--
Henrik Manley
http://bends.dk