Beskæring af Perikon (Hypericum inodorum "~
Fra : Brian Simonsen

Dato : 09-12-06 20:19

På hvilken årstid skal man beskære

Perikon (Hypericum inodorum "Hysan")

og er der noget specielt vedr. denne beskæring, man skal være opmærksom på??

VB
BS

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-12-06 20:49

> På hvilken årstid skal man beskære
>
> Perikon (Hypericum inodorum "Hysan")

Jeg har nogle, som er sat i forventning om at jeg ikke skulle klippe i dem,
så hvorfor vil du klippe? Bliver de for store eller for "tynde"?

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-12-06 21:34

On Sat, 9 Dec 2006 20:48:53 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Jeg har nogle, som er sat i forventning om at jeg ikke skulle klippe i dem,
>så hvorfor vil du klippe? Bliver de for store eller for "tynde"?

Man behøver ikke klippe dem, men der vil ofte sidde en del døde
"spidser" efter vinteren. Det kan pynte hvis man lige får dem væk, evt.
ved at studse dem med en hæksaks. Perikon kan også ret let fryse noget
ned i vinterens løb, så pynter det at få de døde grene fjernet.
Buskene skal nok gro alligevel, og de dækker også i forsommerens løb de
døde grene, men der kan godt gå op til et par måneder.

Der er også en del forskel på hvor meget perikon fryser tilbage, jeg kan
ikke huske hvor slem 'Hysan' er til det.

Jeg har selv et par 'Loke', de fryser nogle år helt til bunden, andre år
"kun" halvvejs ned. Det gør nu ikke så meget, perikon sætter alligevel
blomster på de skud de sætter samme år, så tit kan man få flere/større
blomster ved at skære dem godt ned og give dem lidt at leve af.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
Hvilket type juletræ er du til? Afstemning på http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-12-06 21:31

On Sat, 9 Dec 2006 20:19:10 +0100, "Brian Simonsen"
<brianogjonna@mail.tele.dk> wrote:

>På hvilken årstid skal man beskære
>
>Perikon (Hypericum inodorum "Hysan")

Forår er bedst. Perikon kan ret let fryse tilbage, så hvis man
alleredehar skåret en masse væk her i efteråret, kan man risikere der
ikke er så meget mere at fryse væk .....

>og er der noget specielt vedr. denne beskæring, man skal være opmærksom på??

Klip den helt ned, 20-30 cm over jorden. Det er det hurtigste og giver
det bedste resultat.