|
| Kort spørgsmål om bil-køb Fra : mfn |
Dato : 09-12-06 18:57 |
|
For at gøre det så lidt indviklet som muligt når jeg i næste uge slæber min
nyligt indkøbte brugte bil tilbage til forhandleren i næste uge tilspørger
jeg hermed jer:
Er det en mangel i købelovens forstand at en brugt bil købt hos en
forhandler ikke kan starte mere (motorhaveri) blot 14 dage efter købet? Han
vil jo med garanti sige nej for den virkede da du købte den, altså fejlede
den intet ved købet og dermed.... ja.
Men hvad holder "i byretten"?
Det er efter folk på nettet / en kammerats udsagn tandremmen som er gået.
Bilen har kørt 128.000km, og der foreligger ingen dokumentation på om den
har været skiftet overhovedet (ingen servicebog, og ingen klister-mærker i
motorrummet)
Bilen er en Fiat Tempra fra 11-91
Måske lidt samme spørgsmål som sidst men der fik jeg mest praktiske hints -
hvad siger købeloven i en sådan situation - og hvem bestemmer hvornår en
mangel er en mangel og hvornår den skyldes manglende vedligehold fra købers
side?
Jeg skal nemli slæbe den efter en anden bil 30 km ud til ham og er bange for
blot at blive afvist. Men så må jeg vel have "de store skyts" frem - hvis
der altså er noget at komme efter?
| |
Bertel Lund Hansen (09-12-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-12-06 21:30 |
|
mfn skrev:
> Er det en mangel i købelovens forstand at en brugt bil købt hos en
> forhandler ikke kan starte mere (motorhaveri) blot 14 dage efter købet?
Sådan en vurdering kan ikke foretages på afstand. Det kommer an
på alt for mange ting.
> Jeg skal nemli slæbe den efter en anden bil 30 km ud til ham
Vent med at slæbe til du har aftalt det med ham.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
HPA3 (09-12-2006)
| Kommentar Fra : HPA3 |
Dato : 09-12-06 22:08 |
|
mfn skrev:
> For at gøre det så lidt indviklet som muligt når jeg i næste uge slæber min
> nyligt indkøbte brugte bil tilbage til forhandleren i næste uge tilspørger
> jeg hermed jer:
>
> Er det en mangel i købelovens forstand at en brugt bil købt hos en
> forhandler ikke kan starte mere (motorhaveri) blot 14 dage efter købet? Han
> vil jo med garanti sige nej for den virkede da du købte den, altså fejlede
> den intet ved købet og dermed.... ja.
>
> Men hvad holder "i byretten"?
>
> Det er efter folk på nettet / en kammerats udsagn tandremmen som er gået.
> Bilen har kørt 128.000km, og der foreligger ingen dokumentation på om den
> har været skiftet overhovedet (ingen servicebog, og ingen klister-mærker i
> motorrummet)
>
> Bilen er en Fiat Tempra fra 11-91
>
> Måske lidt samme spørgsmål som sidst men der fik jeg mest praktiske hints -
> hvad siger købeloven i en sådan situation - og hvem bestemmer hvornår en
> mangel er en mangel og hvornår den skyldes manglende vedligehold fra købers
> side?
>
> Jeg skal nemli slæbe den efter en anden bil 30 km ud til ham og er bange for
> blot at blive afvist. Men så må jeg vel have "de store skyts" frem - hvis
> der altså er noget at komme efter?
En tandrem skal altid skiftes ved 100.000 km, står også i
servicehæftet, det ved enhver
med kørekort der har almindelig kendskab til biler, inden køb af bil
skal man altid læse hvad skrevet står i servicehæftet, følger den
ikke med - skal man ikke købe bilen
vh HPA3
| |
Manhatten (09-12-2006)
| Kommentar Fra : Manhatten |
Dato : 09-12-06 22:34 |
|
"HPA3" <rodney44@otenet.gr> skrev i en meddelelse
news:1165695968.803607.83700@80g2000cwy.googlegroups.com...
> En tandrem skal altid skiftes ved 100.000 km, står også i
> servicehæftet, det ved enhver
> med kørekort der har almindelig kendskab til biler, inden køb af bil
> skal man altid læse hvad skrevet står i servicehæftet, følger den
> ikke med - skal man ikke købe bilen
Det er ikke korrekt hvad du skriver. Tandremmen skal skiftes ved et fastsat
interval alt efter bilmærke og model. Min ford Mondeo skal f.eks. først have
skiftet pr. 120.000 km mens nogle Opel'er havde problemer og derfor skulle
have skiftet pr. 60.000 km. Det fremgår altid af bilens instruktionsbog og
ofte også af en mærkat ved tandremmen i motorrummet. Det er farligt at påstå
at alle biler skal have skiftet ved 100.000 km. Men det er så off topic men
vigtigt at få rettet.
Noget andet er dit råd om ikke at købe bil uden
servicehæfte/instruktionsbog. Hvis man ikke har en yderst kyndig person ved
sin side, eller selv er det, er det et rigtigt godt råd. Sørg altid for at
få instruktionsbog/servicehæfte med.
/Manhatten
| |
Karsten7870 (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 10-12-06 00:34 |
|
Manhatten wrote:
> "HPA3" <rodney44@otenet.gr> skrev i en meddelelse
> news:1165695968.803607.83700@80g2000cwy.googlegroups.com...
>
>
> > En tandrem skal altid skiftes ved 100.000 km, står også i
> > servicehæftet, det ved enhver
> > med kørekort der har almindelig kendskab til biler, inden køb af bil
> > skal man altid læse hvad skrevet står i servicehæftet, følger den
> > ikke med - skal man ikke købe bilen
>
> Det er ikke korrekt hvad du skriver. Tandremmen skal skiftes ved et
> fastsat interval alt efter bilmærke og model. Min ford Mondeo skal f.eks.
> først have skiftet pr. 120.000 km mens nogle Opel'er havde problemer og
> derfor skulle have skiftet pr. 60.000 km. Det fremgår altid af bilens
> instruktionsbog og ofte også af en mærkat ved tandremmen i motorrummet.
> Det er farligt at påstå at alle biler skal have skiftet ved 100.000 km.
> Men det er så off topic men vigtigt at få rettet.
>
> /Manhatten
Uanset hvad der står i instruktionsbogen skifter de fleste ved ca. 80.000 -
lige med undtagelse af der, hvor der angivet 60.000. Netop hellere en gang
for tit end en gang for lidt.
Mange gange bliver der sat en lille merkat under fronthjelmen, der angiver
sidste udskiftning. Hvis det er en bil der har kørt op mod de 80.000, så
forlang tandremmen skiftet inden købet.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Henrik Stidsen (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 10-12-06 00:41 |
|
Karsten7870 submitted this idea :
> Uanset hvad der står i instruktionsbogen skifter de fleste ved ca. 80.000 -
> lige med undtagelse af der, hvor der angivet 60.000. Netop hellere en gang
> for tit end en gang for lidt.
Hvad så med dem hvor værkstedet siger 100.000 eller endda 160.000 ?
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Art is a collaboration between God and the artist, and the less the
artist does the better." - Andre Gide
| |
Karsten7870 (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 10-12-06 11:25 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Karsten7870 submitted this idea :
> > Uanset hvad der står i instruktionsbogen skifter de fleste ved ca.
> > 80.000 - lige med undtagelse af der, hvor der angivet 60.000. Netop
> > hellere en gang for tit end en gang for lidt.
>
> Hvad så med dem hvor værkstedet siger 100.000 eller endda 160.000 ?
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> "Art is a collaboration between God and the artist, and the less the
> artist does the better." - Andre Gide
Garantere de, at tandremmen holder så længe - så få det skriftligt.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Henrik Stidsen (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 10-12-06 13:26 |
|
Karsten7870 explained on 10-12-2006 :
>>> Uanset hvad der står i instruktionsbogen skifter de fleste ved ca.
>>> 80.000 - lige med undtagelse af der, hvor der angivet 60.000. Netop
>>> hellere en gang for tit end en gang for lidt.
>> Hvad så med dem hvor værkstedet siger 100.000 eller endda 160.000 ?
> Garantere de, at tandremmen holder så længe - så få det skriftligt.
I den branche er der jo ingen der garanterer noget som helst på nogen
måder nogensinde :(
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder
| |
Manhatten (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Manhatten |
Dato : 10-12-06 15:52 |
|
"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:12nmhvgi4s74364@corp.supernews.com...
> Uanset hvad der står i instruktionsbogen skifter de fleste ved ca.
> 80.000 - lige med undtagelse af der, hvor der angivet 60.000. Netop
> hellere en gang for tit end en gang for lidt.
Sikke en påstand som jeg tvivler på du har ret i. Tror de allerfleste
skifter når deres mekaniker anbefaler det og jeg tror det i langt de fleste
tilfælde vil være i det interval fabrikken anbefaler.
> Mange gange bliver der sat en lille merkat under fronthjelmen, der angiver
> sidste udskiftning. Hvis det er en bil der har kørt op mod de 80.000, så
> forlang tandremmen skiftet inden købet.
Tandremme kan sagtens holde længere. Forlang at servicen er overholdt og
dokumenteret eller hav en meget kyndig person ved din side.
Som en bibemærkning kan jeg da fortælle at min mekaniker (min svigerfar)
skifter efter intervallet på 120.000 på vores bil og også efter interval på
hans egen og der er absolut ikke grund til andet som udgangspunkt.
Men det er off topic hvorfor jeg heller ikke vil gå længere i denne debat.
/Manhatten
| |
Deaster (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Deaster |
Dato : 10-12-06 00:22 |
|
HPA3 skrev:
> mfn skrev:
>> For at gøre det så lidt indviklet som muligt når jeg i næste uge slæber min
>> nyligt indkøbte brugte bil tilbage til forhandleren i næste uge tilspørger
>> jeg hermed jer:
>>
>> Er det en mangel i købelovens forstand at en brugt bil købt hos en
>> forhandler ikke kan starte mere (motorhaveri) blot 14 dage efter købet? Han
>> vil jo med garanti sige nej for den virkede da du købte den, altså fejlede
>> den intet ved købet og dermed.... ja.
>>
>> Men hvad holder "i byretten"?
>>
>> Det er efter folk på nettet / en kammerats udsagn tandremmen som er gået.
>> Bilen har kørt 128.000km, og der foreligger ingen dokumentation på om den
>> har været skiftet overhovedet (ingen servicebog, og ingen klister-mærker i
>> motorrummet)
>>
>> Bilen er en Fiat Tempra fra 11-91
>>
>> Måske lidt samme spørgsmål som sidst men der fik jeg mest praktiske hints -
>> hvad siger købeloven i en sådan situation - og hvem bestemmer hvornår en
>> mangel er en mangel og hvornår den skyldes manglende vedligehold fra købers
>> side?
>>
>> Jeg skal nemli slæbe den efter en anden bil 30 km ud til ham og er bange for
>> blot at blive afvist. Men så må jeg vel have "de store skyts" frem - hvis
>> der altså er noget at komme efter?
> En tandrem skal altid skiftes ved 100.000 km, står også i
Mærkeligt i vores bil skal den skiftes for hver 90.000 km.
--
NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
- at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede
og betale 600 kr. er altså ikke særligt vanskeligt -
selv jeg kan finde ud af det.
| |
Jens G (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Jens G |
Dato : 10-12-06 08:26 |
|
On Sun, 10 Dec 2006 00:22:02 +0100, Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:
>> En tandrem skal altid skiftes ved 100.000 km, står også i
>
>Mærkeligt i vores bil skal den skiftes for hver 90.000 km.
Og i vores skal den kontrolleres ved 90.000, hvorefter den skal
kontrolleres for hver 30.000, men under alle omstændigheder skiftes
hvert fjerde år.
--
Jens G
Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.
Besøg voip-user.dk for debat om ip-telefoni og udstyr.
| |
Karsten7870 (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 10-12-06 11:27 |
|
Jens G wrote:
> On Sun, 10 Dec 2006 00:22:02 +0100, Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:
>
> > > En tandrem skal altid skiftes ved 100.000 km, står også i
> >
> > Mærkeligt i vores bil skal den skiftes for hver 90.000 km.
>
> Og i vores skal den kontrolleres ved 90.000, hvorefter den skal
> kontrolleres for hver 30.000, men under alle omstændigheder skiftes
> hvert fjerde år.
>
> --
> Jens G
> Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.
> Besøg voip-user.dk for debat om ip-telefoni og udstyr.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)Jamen, bare de giver garanti
for skader, som måtte opstå selvom ovenstående intervaller er overholdt.
| |
-= JF =- priv (10-12-2006)
| Kommentar Fra : -= JF =- priv |
Dato : 10-12-06 01:07 |
|
HPA3 (rodney44@otenet.gr) kradsede følgende besked i
<1165695968.803607.83700@80g2000cwy.googlegroups.com>
> En tandrem skal altid skiftes ved 100.000 km, står også i
> servicehæftet,
Sikke en omgang forkromet vrøvl!!!!
En tandrem skal skiftes inden det fastsatte kilometertal - men det er
omtrent lige så forskelligt fra bilmærke til bilmærke som serviceintervallet
i øvrigt er forskelligt fra mærke til mærke.
> det ved enhver med kørekort der har almindelig kendskab til biler
Om du har kørekort eller ikke kan jeg ikke vurdere, men du har
tilsyneladende ikke "almindelig kendskab til biler"
--
Mvh. John
| |
Dan Andersen (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Dan Andersen |
Dato : 10-12-06 10:38 |
|
"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:457af90b$0$20278$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> For at gøre det så lidt indviklet som muligt når jeg i næste uge slæber
> min
> nyligt indkøbte brugte bil tilbage til forhandleren i næste uge tilspørger
> jeg hermed jer:
>
> Er det en mangel i købelovens forstand at en brugt bil købt hos en
> forhandler ikke kan starte mere (motorhaveri) blot 14 dage efter købet?
> Han
> vil jo med garanti sige nej for den virkede da du købte den, altså fejlede
> den intet ved købet og dermed.... ja.
>
> Men hvad holder "i byretten"?
>
> Det er efter folk på nettet / en kammerats udsagn tandremmen som er gået.
> Bilen har kørt 128.000km, og der foreligger ingen dokumentation på om den
> har været skiftet overhovedet (ingen servicebog, og ingen klister-mærker i
> motorrummet)
>
> Bilen er en Fiat Tempra fra 11-91
>
> Måske lidt samme spørgsmål som sidst men der fik jeg mest praktiske
> hints -
> hvad siger købeloven i en sådan situation - og hvem bestemmer hvornår en
> mangel er en mangel og hvornår den skyldes manglende vedligehold fra
> købers
> side?
>
> Jeg skal nemli slæbe den efter en anden bil 30 km ud til ham og er bange
> for
> blot at blive afvist. Men så må jeg vel have "de store skyts" frem - hvis
> der altså er noget at komme efter?
>
Du har altid de normale 24 mdr. reklamationsret,
se også:
http://www.forbrug.dk/klage/guide/bilklage/
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/
Mvh. Dan Andersen
| |
Karsten7870 (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 10-12-06 11:29 |
|
Dan Andersen wrote:
> "mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:457af90b$0$20278$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > For at gøre det så lidt indviklet som muligt når jeg i næste uge slæber
> > min
> > nyligt indkøbte brugte bil tilbage til forhandleren i næste uge
> > tilspørger jeg hermed jer:
> >
> > Er det en mangel i købelovens forstand at en brugt bil købt hos en
> > forhandler ikke kan starte mere (motorhaveri) blot 14 dage efter købet?
> > Han
> > vil jo med garanti sige nej for den virkede da du købte den, altså
> > fejlede den intet ved købet og dermed.... ja.
> >
> > Men hvad holder "i byretten"?
> >
> > Det er efter folk på nettet / en kammerats udsagn tandremmen som er
> > gået. Bilen har kørt 128.000km, og der foreligger ingen dokumentation
> > på om den har været skiftet overhovedet (ingen servicebog, og ingen
> > klister-mærker i motorrummet)
> >
> > Bilen er en Fiat Tempra fra 11-91
> >
> > Måske lidt samme spørgsmål som sidst men der fik jeg mest praktiske
> > hints -
> > hvad siger købeloven i en sådan situation - og hvem bestemmer hvornår en
> > mangel er en mangel og hvornår den skyldes manglende vedligehold fra
> > købers
> > side?
> >
> > Jeg skal nemli slæbe den efter en anden bil 30 km ud til ham og er bange
> > for
> > blot at blive afvist. Men så må jeg vel have "de store skyts" frem -
> > hvis der altså er noget at komme efter?
> >
> Du har altid de normale 24 mdr. reklamationsret,
> se også:
> http://www.forbrug.dk/klage/guide/bilklage/
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/
>
>
> Mvh. Dan Andersen
Man kan da reklamere lige så tosset, man vil på et hvilket som helst
tidspunkt, det har man da alrtid kunnet. - man hvad med garantien?
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Deaster (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Deaster |
Dato : 10-12-06 12:48 |
|
Karsten7870 skrev:
>> >
>> > Jeg skal nemli slæbe den efter en anden bil 30 km ud til ham og er
>> bange
>> > for
>> > blot at blive afvist. Men så må jeg vel have "de store skyts" frem -
>> > hvis der altså er noget at komme efter?
>> >
>> Du har altid de normale 24 mdr. reklamationsret,
>> se også:
>> http://www.forbrug.dk/klage/guide/bilklage/
>> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/
>>
>>
>> Mvh. Dan Andersen
>
> Man kan da reklamere lige så tosset, man vil på et hvilket som helst
> tidspunkt, det har man da alrtid kunnet. - man hvad med garantien?
Hvilken garanti?
--
NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
- at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede
og betale 600 kr. er altså ikke særligt vanskeligt -
selv jeg kan finde ud af det.
| |
Henning (10-12-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 10-12-06 13:31 |
|
On Sat, 9 Dec 2006 18:57:26 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:
>For at gøre det så lidt indviklet som muligt når jeg i næste uge slæber min
>nyligt indkøbte brugte bil tilbage til forhandleren i næste uge tilspørger
>jeg hermed jer:
>
>Er det en mangel i købelovens forstand at en brugt bil købt hos en
>forhandler ikke kan starte mere (motorhaveri) blot 14 dage efter købet? Han
>vil jo med garanti sige nej for den virkede da du købte den, altså fejlede
>den intet ved købet og dermed.... ja.
>
>Men hvad holder "i byretten"?
En tandrem er en sliddel, selv om den intet fejlede ved handlen kan
den nemt være gået i stykker i mellemtiden.
| |
Michael Rasmussen (11-12-2006)
| Kommentar Fra : Michael Rasmussen |
Dato : 11-12-06 06:40 |
|
Kort fortalt, så har du et halvt års garanti på bilen når den er købt på
værkstedet. I den periode skal forhandleren dokumentere at fejlen ikke var
der da du købte bilen. Og det vil han næppe kunne bevise.
Har selv prøvet det samme med en 10 år gammel Fiat Ulysse. Tro mig -
forhandleren har nok næppe fortrudt en handel mere end den vi lave den gang.
Det er derfor altid en god ide at købe brugt bil hos en forhandler, da han
ikke kan løbe fra fejl det første ½ år som var køberen ukendt ved handlen.
Mvh
Michael
| |
Jesper Brock (11-12-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Brock |
Dato : 11-12-06 09:36 |
|
"Michael Rasmussen" <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:La6fh.7$A01.4@news.get2net.dk...
>
> Kort fortalt, så har du et halvt års garanti på bilen når den er købt på
> værkstedet. I den periode skal forhandleren dokumentere at fejlen ikke var
> der da du købte bilen. Og det vil han næppe kunne bevise.
Nej - du har et halvt års reklamationsret, hvor fomodningen er at fejlen var
til stede på købstidspunktet (medmindre den indgåede købsaftale taler om
garanti selvfølgelig). Derefter har du halvandet års "normal"
reklamationsret.
Der *er* en væsentlig forskel mellem garanti og reklamationsret.
Ved en garanti *garanterer* forhandleren, at genstanden vil virke i
garantiperioden. Hvis genstanden går i stykker indenfor garantiperioden, kan
der altså fx blive tale om erstatning til køber.
Ved en reklamationsret har sælger ikke garanteret at genstanden ikke går i
stykker - han har bare lovet at du må komme og brokke dig og få udbedret
eventuelle mangler.
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk
| |
|
|