annulering af fx. håndværker
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-12-06 12:37

Hej

Er der nogen der ved om der er nogle retningslinier for annulering af en
bestilt håndværker til noget arbejde hos en kunde...

Hvis kunden fx bestiller 14 dage før, en håndværker til en bestemt dag og
tidpunkt.. Kan denne kunde så uden problemer ringe lige før lukketid dagen
før og regne med man bare kan slippe for en regning e.l ?

Fra : K+T

Dato : 09-12-06 13:55

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidpunkt.. Kan denne kunde så uden problemer ringe lige før lukketid dagen
> før og regne med man bare kan slippe for en regning e.l ?

Der er vel ikke klare regler - andre end de forretningsbetingelser aftalen
er indgået under, Men det er da utroligt unfair overfor håndværkeren at
sætte ham skak-mat uden varsel. Han kan jo med rimelighed forvente en
indtægt for den dags arbejde - og den risikerer han jo at miste. Som IT
konsulent vil jeg sende en regning til en kunde som opfører sig sådan.

Knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-12-06 14:33

"K+T" <xkt.bit@bit.dk> skrev i en meddelelse

> Der er vel ikke klare regler - andre end de forretningsbetingelser aftalen
> er indgået under,

Jo, der.
Der er indgået en aftale og den er naturligvis juridisk bindende (og vi kan
lige så godt tage den med det samme "en mundtlig aftale er også juridisk
bindende, men blot svære at bevise").

> Men det er da utroligt unfair overfor håndværkeren at sætte ham skak-mat
> uden varsel. Han kan jo med rimelighed forvente en indtægt for den dags
> arbejde - og den risikerer han jo at miste.

Vi er ganske enige, men om noget er fair eller unfair har ikke så meget med
jura at gøre.

Fra : K+T

Dato : 09-12-06 15:43

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> juridisk bindende, men blot svære at bevise").

> Vi er ganske enige, men om noget er fair eller unfair har ikke så meget

Du skriver faktisk ikke noget som afviger fra, hvad jeg skriver. Jeg
henviser til aftalen og forretningsbetingelserne - de kunne jo være udformet
så ringe at man også juridisk kunne forsvare at stoppe processen få timer
før - så det handler netop om fairness og egentlig ikke ret meget jura.

Knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-12-06 16:43

> [...]
> henviser til aftalen og forretningsbetingelserne - de kunne jo være
> udformet så ringe at man også juridisk kunne forsvare at stoppe processen

I dit svar går du ud far at aftalen er indhået i henhold til nogle
forretningsbetingelser. Der behøver der slet ikke at være nogen
forretningsbetingelser, og så gælder det helt grundlæggende at en "aftale er
en aftale" (med mindre aftalen er åbenlyst urimelig, men det er der noget,
der tyder på her).

> - så det handler netop om fairness og egentlig ikke ret meget jura.

Det er muligt at håndværkeren går med til at ændre aftalen, eller han har
nogle forretningesbetingelser der gør det muligt (jeg tvivler), men som
udgangspunkt hænger kunden på den aftale han har indgået med håndværkeren.
Det er i høj grad jura (helt grundlæggende endda).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-06 16:50

Bjarke Hansen skrev:

> Er der nogen der ved om der er nogle retningslinier for annulering af en
> bestilt håndværker til noget arbejde hos en kunde...

Min tandlæge skilter med et afbestillingsgebyr, så der er ikke så
meget at rafle om.

> Hvis kunden fx bestiller 14 dage før, en håndværker til en bestemt dag og
> tidpunkt.. Kan denne kunde så uden problemer ringe lige før lukketid dagen
> før og regne med man bare kan slippe for en regning e.l ?

Nej. Dels kan det være aftalebestemt at han skal betale et gebyr
ved annulering, dels ville han risikere at blive slæbt i retten
og afkrævet erstatning for tabt fortjeneste fordi håndværkeren
ikke kunne nå at få en anden ordre.

--
Bertel

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-12-06 17:17

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> den 9. december 2006 kl. 16:50
+0100 skrev:

>en
>
>Min tandlæge skilter med et afbestillingsgebyr, så der er ikke så
>meget at rafle om.
Hvad så hvis du udebliver fra den første aftale og ikke har fået det
oplyst, sa du bestilte tid telefonisk?

> [...]
>ved annulering, dels ville han risikere at blive slæbt i retten
>og afkrævet erstatning for tabt fortjeneste fordi håndværkeren
Er der noget, der gælder den anden vej? Altså således at kunden kan kræve
kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, hvis kunden bliver hjemme fra
arbejde - og håndværkeren ikke overholder aftalen?

Hilsen Sverre.

PS En bekendt, som havde en timepris på ca. det samme som sin advokat
modregnede 45 minutters ventetid, og hørte aldrig nogen kommentarer til
det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-06 18:27

Sverre Stokke skrev:

> Hvad så hvis du udebliver fra den første aftale og ikke har fået det
> oplyst, sa du bestilte tid telefonisk?

Så kan der ikke være nogen gyldig aftale om et gebyr. Så får
sekretæren på puklen (bortset fra at de vist ikke er så strikse
med opkrævningen).

> Er der noget, der gælder den anden vej?

Det skal du spørge erfarne jurister om. Mit indtryk fra deres
skriverier her i gruppen er at private ikke har særlig stor
chance for at få godtgjort noget i den slags tilfælde, men
principielt må man vel kunne kræve dokumenterede udgifter dækket.

> PS En bekendt, som havde en timepris på ca. det samme som sin
> advokat modregnede 45 minutters ventetid, og hørte aldrig
> nogen kommentarer til det.

Diskussionen om berettigelsen kunne nemt have slugt mere end 45
minutter af advokatens tid. Derudover kunne han jo nemt tabe den.

Engang 5'000 kr. var mange penge (70'erne), sagde min advokat til
mig at det ikke kunne svare sig at gøre noget ud af en sag om det
beløb. Det irriterer mig stadig at jeg lyttede til hans råd.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-12-06 21:22

> Så kan der ikke være nogen gyldig aftale om et gebyr.

Nej, men der foreligger stadig en gyldig aftale om at patienten skal møde op
for at får udført et stykke tandlægearbejde

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-12-06 14:45

K+T wrote:
> [...]
> indtægt for den dags arbejde - og den risikerer han jo at miste. Som IT
> konsulent vil jeg sende en regning til en kunde som opfører sig sådan.

Hvad gør man så ved håndværkere som brænder én af ?
Sender dem en regning ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jesper Brock

Dato : 11-12-06 14:51

>Hvad gør man så ved håndværkere som brænder én af ?
>Sender dem en regning ?

Hvis du kan påvise et tab - så ja.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-12-06 15:15

Jesper Brock wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kan påvise et tab - så ja.

Hvis nu man har taget en fridag for at blive hjemme ?
Og man ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra ?

Fra : Jesper Brock

Dato : 11-12-06 16:50

>Hvis nu man har taget en fridag for at blive hjemme ?
>Og man ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra ?

Som privat er det uhyre svært at påvise, at forbrug af ens fritid skulle
have udløst et økonomisk tab.

Opgaven er i givet fald at overbevise dommeren om, at man bør have
kompensation, fordi man ville have brugt den fridag på et andet tidspunkt.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk
Det lykkedes ikke for mig, da jeg prøvede at få tre fridage kompenseret pga
et grundløst sagsanlæg, men derfor kan det jo godt være at du er mere
heldig....