/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Tun scooteren med lattergas!
Fra : Per


Dato : 09-12-06 11:33

Se her scooterfolkens!

Jeg faldt lige over denne her side

http://www.impot.dk/tun_dele.php

Gad vide om det er så nemt med lattergastuning, som de skriver.?

--
Med venlig hilsen Per!




 
 
Hagar (09-12-2006)
Kommentar
Fra : Hagar


Dato : 09-12-06 13:44


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:457a908e$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Se her scooterfolkens!
>
> Jeg faldt lige over denne her side
>
> http://www.impot.dk/tun_dele.php
>
> Gad vide om det er så nemt med lattergastuning, som de skriver.?
>
> --
> Med venlig hilsen Per!
>
>
>

Det er muligt det er let at montere, men jeg tænkte på, kan flaskerne fyldes
igen ?

Hagar



Bino (09-12-2006)
Kommentar
Fra : Bino


Dato : 09-12-06 14:35


> Det er muligt det er let at montere, men jeg tænkte på, kan flaskerne
> fyldes
> igen ?
>
> Hagar

Det er engangs flasker ligesom i gamle dage til paintball eller dem man
bruger til redningeveste



Brian



msg1979@gmail.com (09-12-2006)
Kommentar
Fra : msg1979@gmail.com


Dato : 09-12-06 14:08


Per skrev:
> Se her scooterfolkens!
>
> Jeg faldt lige over denne her side
>
> http://www.impot.dk/tun_dele.php
>
> Gad vide om det er så nemt med lattergastuning, som de skriver.?
>
> --
> Med venlig hilsen Per!

Uden at skulle fornærme nogen. Men det er sjovt som sådanne sider
altid vrimler med stavefejl med mere!
Hvorfor ikke smide en turbo på istedet :) Det har han også ser jeg


Ivar (10-12-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 10-12-06 12:00

msg1979@gmail.com skrev:

> Hvorfor ikke smide en turbo på istedet :) Det har han også ser jeg

Ja, som ikke er en turbo.
Det virker ikke specielt seriøst.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.
http://LexInfo.dk/MesNews/



Brian (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-12-06 16:14

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.52d07d6c75a53141.31159@nozpamwebspeed.dk...
> msg1979@gmail.com skrev:
>
>> Hvorfor ikke smide en turbo på istedet :) Det har han også ser jeg
>
> Ja, som ikke er en turbo.
> Det virker ikke specielt seriøst.

Han fortælle da ærligt at det ikke er en tryk turbo men bare en blæser.
Desuden kan man ikke montere en Turbo på en normalt 2takts scooter motor...



Leif (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 11-12-06 19:33


"Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in message
news:457d75b7$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:mn.52d07d6c75a53141.31159@nozpamwebspeed.dk...
> > msg1979@gmail.com skrev:
> >

>
> Han fortælle da ærligt at det ikke er en tryk turbo men bare en blæser.
>>>>>>>>
>>>>>>>>> Kaldes også en kompressor

> Desuden kan man ikke montere en Turbo på en normalt 2takts scooter
motor... >>>>>
>>>>>> Og hvorfor ikke?

/Leif


Brian (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-12-06 19:43

"Leif" <DrlykkesSLETMIG@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:457da3c8$0$91713$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Han fortælle da ærligt at det ikke er en tryk turbo men bare en blæser.
>Kaldes også en kompressor

Nej. En kompresser kan som en turbo også lave tryk, det kan denne blæser
(næsten) ikke. Forskellen på en turbo og en kompressor er kun måden pumpen
drives på.

>> Desuden kan man ikke montere en Turbo på en normalt 2takts scooter
> motor... >>>>>
> Og hvorfor ikke?

Fordi en "normal" 2takts scooter motor suger luftblandingen ind gennem
krumtaphuset og krumtaphusets simmeringe er normalt ikke lavet til at klare
et særligt overtryk.



Armand (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-12-06 13:03


"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:457da699$0$4154$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Leif" <DrlykkesSLETMIG@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:457da3c8$0$91713$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>>> Desuden kan man ikke montere en Turbo på en normalt 2takts scooter
>> motor...
>>
>> Og hvorfor ikke?
>
> Fordi en "normal" 2takts scooter motor suger luftblandingen ind gennem
> krumtaphuset og krumtaphusets simmeringe er normalt ikke lavet til at
> klare et særligt overtryk.
Samt ikke mindst fordi at samme motor lever kraftigt på udstødnigens
afstemning, hvilket ikke levner plads til en turbine indskudt.
Populært sagt udnytter turbo'en knaldet der er i udstødningen, men på en
totakts-udstødning udnyttes rekylet af samme knald i forvejen til at holde
luft/bensin -blandingen inde i cylinderen.

De totaggere der har turbo monteret er ikke stempelstyrede konstruktioner
med lukket krumtaphus og almindeligvis store dieselmotorer (á
lastvogne/entreprenør-materiel og skibsmotorer)

--
Armand.



Ivar (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 13-12-06 22:02

Brian skrev:

> Han fortælle da ærligt at det ikke er en tryk turbo men bare en blæser.

Jo, men der er ingen grund til at skrive turbo i overskriften, når
det ikke er en turbo.


Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://LexInfo.dk/MesNews/



Armand (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-12-06 12:56


"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:457d75b7$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Desuden kan man ikke montere en Turbo på en normalt 2takts scooter
> motor...

Nemmerlig.
Til gengæld tænker de færreste totakts-ejere over at de i bund og grund
kører med (stempel) kompressor

--
Armand.



Kasper Egebo (20-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 20-02-07 02:40


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45813b8d$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Nemmerlig.
> Til gengæld tænker de færreste totakts-ejere over at de i bund og grund
> kører med (stempel) kompressor
>
> --
> Armand.


Eller turbo
Ladetrykket fra en velfungerende ekspansionsudstødning kan ligge på omkring
0,4 - 0,45 bar.

Ladetryk på indsugningssiden kan godt anvendes på "alm" totaktere, men gør
efter min overbevisning ingen gavn for andet end topeffekten.
Den gennerelle effekt vil dale, men topeffekten vil kunne stige ved korrekt
trimning. Dvs motoren blir mere "peaky"
Samme effekt som opnås ved at øge primær kompressionen.



Armand (20-02-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-02-07 19:44


"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
news:45da5164$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45813b8d$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Til gengæld tænker de færreste totakts-ejere over at de i bund og grund
>> kører med (stempel) kompressor
>
> Eller turbo
> Ladetrykket fra en velfungerende ekspansionsudstødning kan ligge på
> omkring 0,4 - 0,45 bar.

Mnjaarh :-/
Selv regulær turboladning af firetaktere foregår ikke med meget mere end 10%
overtryk. Godt og vel en halv bars mer-tryk svarer i grund til en
kompressionsforøgelse på det samme, og at gå fra 1:11 og til 1:16,5 er altså
en voldsom handling :-|

> Ladetryk på indsugningssiden kan godt anvendes på "alm" totaktere, men gør
> efter min overbevisning ingen gavn for andet end topeffekten.
> Den gennerelle effekt vil dale, men topeffekten vil kunne stige ved
> korrekt trimning. Dvs motoren blir mere "peaky"
> Samme effekt som opnås ved at øge primær kompressionen.

Brugen af reedventiler i indsugningen har da netop til formål at fylde så
meget på som muligt uden at noget får lov til at slå tilbage i systemet, og
et af argumenterne for reedventiler er netop et bedre brundtræk hhv. et
bredere effektområde :-|

At enhver forbedring af bunden på en totakter hurtigt benyttes til at pumpe
endnu mere topeffekt ud motorerne ud fra devisen "bare der forbliver mindst
samme bundtræk som hidtil", er en ganske anden sag!



Kasper Egebo (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 22-02-07 11:43


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45db4148$0$46521$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Mnjaarh :-/
> Selv regulær turboladning af firetaktere foregår ikke med meget mere end
> 10% overtryk. Godt og vel en halv bars mer-tryk svarer i grund til en
> kompressionsforøgelse på det samme, og at gå fra 1:11 og til 1:16,5 er
> altså en voldsom handling :-|

Det er det bestemt. Men ikke desto mindre er det sandt. Ifølge Eric Gorr,
som jeg mener er en dygtig man på området, kan ekspansionsrøret give en
fyldning på omkring 140% - 145%. Uden ekspansionsrøret kommer man ikke over
100% på en totakter.

Med hensyn til kompressionen så skal du tænkte på at en totakter ikke ligger
særlig højt i kompressionen i virkeligheden før der kommer modtryk i
udstødningen. Så måske er kompressions ændringen endnu større egentlig.


> Brugen af reedventiler i indsugningen har da netop til formål at fylde så
> meget på som muligt uden at noget får lov til at slå tilbage i systemet,
> og et af argumenterne for reedventiler er netop et bedre brundtræk hhv. et
> bredere effektområde :-|

Ja, hvilket de også gør effektivt inden for et rimeligt rpm interval.
Men jo mere overtryk du pumper ind krumtapshuset og i sidste ende i
cylinderen, jo mere vil blive blæst ud i udstødningen når ikke der er
modtryk på.
Dvs egentlig blir fyldningen dårligere uden for resonans området, men
muligvis højere inden for.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408176
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste