Værker fremstillet i et ansættelsesforhold
Fra : Steen

Dato : 09-12-06 10:24

HVordan er det nu det er?

Når man er i et ansættelsesforhold som funktionær gælder der (vistnok) andre
regler for ophavsret end ellers. Der er nogle særlige regler, som jeg godt
kunne tænke mig at få belyst, bl.a. en forskel på edb-programmer og
fotografier:

Hvis jeg er ansat som edb-programmør eller lignende, har firmaet
ophavsretten til de programmer, jeg laver, ikke sandt?

Hvis min chef beder mig tage billeder af de ansatte og f.eks. også et
gruppebillede, så har jeg (og ikke firmaet) ophavsretten til billederne,
ikke sandt?

Der er altså ophavsretsmæssigt en forskel på edb-programmer og fototografier
(vel også malerier).

/Steen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-12-06 13:04

Steen used his keyboard to write :
> Der er altså ophavsretsmæssigt en forskel på edb-programmer og fototografier
> (vel også malerier).

Korrekt, det er specificeret i "lov om ophavsret" (eller hvad der nu er
den hedder nu til dags). Den finder du nemt via www.retsinfo.dk

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Steen

Dato : 09-12-06 14:06

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Steen used his keyboard to write :
>
> Korrekt, det er specificeret i "lov om ophavsret" (eller hvad der nu er
> den hedder nu til dags). Den finder du nemt via www.retsinfo.dk

Det vil så også sige, at hvis min arbejdsgiver beder mig tage nogle fotos af
medarbejderne til firmaets intranet og ved billederne angiver "(c)
Firmanavn" - begår firmaet en ulovlighed??

/Steen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-12-06 17:21

"Steen" <steen@cutie.dkx> den 9. december 2006 kl. 14:05 +0100 skrev:

> [...]
>af
>medarbejderne til firmaets intranet og ved billederne angiver "(c)
>Firmanavn" - begår firmaet en ulovlighed??
Det tror jeg ikke - de angiver blot noget, der ikke er rigtigt.

Hilsen Sverre.

Fra : Steen

Dato : 09-12-06 19:41

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> Det tror jeg ikke - de angiver blot noget, der ikke er rigtigt.

Det må da være en krænkelse af den retmæssige ophavsretshavers rettighed,
nemlig at få sit navn anført ved værket?

/Steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-12-06 21:08

Den 09-12-06 19.41 skrev Steen følgende:

> Det må da være en krænkelse af den retmæssige ophavsretshavers rettighed,
> nemlig at få sit navn anført ved værket?

Ja, Ophavsretsloven § 3, stk. 1:
Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med, hvad
god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette gøres
tilgængeligt for almenheden.
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2006/0076329.htm

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Apostel: Betegnelse for Jesus' hurtigste følgesvende...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-12-06 21:54

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> [...]
> Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med,
> hvad god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette

Jeg mener i alle sammen tager fejl, hele baduljen og nu har jeg slået
det op... "Arbejdsgiveren må generelt antages at have ret til at få
ophavsretten overdraget i den udstrækning, det er nødvendigt af hensyn
til virksomhedens sædvanlige drift" - se U 1978.902.

Og: "Arbejdsgiveren får ikke i kraft af ansættelsesforholdet
ophavsretten overdraget i videre omfang end nødvendigt aht. hans
virksomhed" - se U 1978.902, s.380 "Lærebog i arbejdsret".

Det ville da også være noget utroligt mærkeligt noget i argumenterer
for. Se §2: "Eneret til at råde over...."...

Prøv at tænk på journalister... "Eneret til at råde over"... Yeah,
right... Men forklaringen mener jeg er den jeg har givet herover -
journalister plejer så alligevel at have e-mail eller initialer, men det
mener jeg ikke er aht. ophavsret, ihvertfald ikke specifikt...

Nu kommer Jesper Brock nok med en kommentar...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-12-06 22:51

Den 09-12-06 21.54 skrev Martin Jørgensen følgende:

> Jeg mener i alle sammen tager fejl

Du slår det hele sammen. Bemærk, at der i tråden er skelnet mellem
forskellige værker (fotografiske billeder og programmer), og at reglerne
er forskellige for disse. Nu drager du et tredje værk ind i tråden,
artikler.

> Prøv at tænk på journalister... "Eneret til at råde over"... Yeah,
> right...

Nemlig. Journalisten giver sin arbejdsgiver lov til at bruge artiklen
inden for visse rammer. Arbejdsgiveren må ikke bruge artiklen til andet.
Politiken må fx ikke udsende en bog med mine gamle artikler (hvad man
nok heller ikke har lyst til).

> journalister plejer så alligevel at have e-mail eller initialer, men det
> mener jeg ikke er aht. ophavsret, ihvertfald ikke specifikt...

I nogle tilfælde aftaler man med arbejdsgiveren, at artikler kan bringes
uden byline. Det gælder fx for bureauer som Ritzaus.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Væltepeter: Drukmås, der sandsynligvis hed Peter Vinolentus Bristtofte...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-12-06 11:48

> [...]

> forskellige værker (fotografiske billeder og programmer), og at
> reglerne er forskellige for disse. Nu drager du et tredje værk ind i

Jeg mener ikke at det ændrer noget som helst. Det kunne ligeså godt være
edb-programmer som fotografier. Der arbejder også fotografer hos
mediehuse.

> Nemlig. Journalisten giver sin arbejdsgiver lov til at bruge artiklen
> inden for visse rammer. Arbejdsgiveren må ikke bruge artiklen til

Øh. Nej. "Han giver ikke lov". Læs dog det jeg citerede... Det følger
helt automatisk med i ansættelsesforholdet: ""Arbejdsgiveren må generelt
antages at have ret til at få ophavsretten overdraget i den udstrækning,
det er nødvendigt af hensyn til virksomhedens sædvanlige drift" - se U
1978.902."

Og andet giver da heller ikke mening. Hvis en journalist ikke kan lide
disse betingelser, kan han ikke arbejde som journalist det pgl. sted.

> andet. Politiken må fx ikke udsende en bog med mine gamle artikler
> (hvad man nok heller ikke har lyst til).

Jeg kan ikke se det ændrer noget som helst.

> I nogle tilfælde aftaler man med arbejdsgiveren, at artikler kan
> bringes uden byline. Det gælder fx for bureauer som Ritzaus.

Men det har ikke noget at gøre med ophavsret jvf. det jeg citerede. Det
er derimod meget praktisk at læsere kan henvende sig direkte til
journalisten for at følge op med yderligere oplysninger eller iøvrigt
for direkte at kunne kontakte skribenten/forfatteren.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-12-06 23:06

Den 10-12-06 11.47 skrev Martin Jørgensen følgende:

> Jeg mener ikke at det ændrer noget som helst. Det kunne ligeså godt være
> edb-programmer som fotografier. Der arbejder også fotografer hos
> mediehuse.

Der skelnes som nævnt mellem edb-programmer og andre værker, tjek
Ophavsretsloven § 59:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2006/0076329.htm

Bemærk, der findes ikke en tilsvarende særlig bestemmelse med hensyn til
fotografier, artikler og andre værker.

> Øh. Nej. "Han giver ikke lov".

Jo, han gør. Tilladelsen fremgår af ansættelsesaftalen.

> [...]
> antages at have ret til at få ophavsretten overdraget i den udstrækning,
> det er nødvendigt af hensyn til virksomhedens sædvanlige drift" - se U

Jeg har ikke adgang til den, det kunne være interessant at se
sammenhængen og omstændighederne. Jeg kan fx ikke af ovenstående se, om
det gælder edb-programmer.

> Og andet giver da heller ikke mening. Hvis en journalist ikke kan lide
> disse betingelser, kan han ikke arbejde som journalist det pgl. sted.

Det har du helt ret i. Men det ændrer ikke på, at det stadig er
journalisten, der har eneret til at råde over artiklen. I forbindelse
med ansættelsen har han så givet avisen ret til at bruge artiklerne i et
nærmere bestemt omfang.

> Jeg kan ikke se det ændrer noget som helst.

Det understreger, at jeg har eneret til at råde over mine gamle
artikler. Også selvom avisen i sin tid har betalt mig for at skrive dem.

> Men det har ikke noget at gøre med ophavsret jvf. det jeg citerede.

Tja, det fremgår af Ophavsretsloven § 3, så lidt har det nu nok
alligevel med ophavsret at gøre.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-12-06 02:22

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Der skelnes som nævnt mellem edb-programmer og andre værker, tjek
> Ophavsretsloven § 59:
> http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2006/0076329.htm

Jamen........! Det er jo netop det jeg skriver... Arbejdsgiveren får
ophavsretten overdraget i den udstrækning det er nødvendigt.

Der er jo principielt ingen forskel på edb-programmer og
artikler/fotografier jvf. den dom jeg henviste til.... Når du nu ser en
forskel i loven, så skyldes det en implementering af "direktivet om
retlig beskyttelse af edb-programmer" så ja: Lovmæssigt er der forskel
men nej: I praksis ingen forskel pga. dommen.

> Bemærk, der findes ikke en tilsvarende særlig bestemmelse med hensyn
> til fotografier, artikler og andre værker.

Nej. Men det ændrer jo ikke noget alligevel, jvf. det den dom der
antager at: "Arbejdsgiveren får ophavsretten overdraget i den
udstrækning det er nødvendigt."

Jeg kan seriøst heller ikke se at andet skulle give mening.

> Jo, han gør. Tilladelsen fremgår af ansættelsesaftalen.

Øh, nej. Hvis du endeligt vil snakke ansættelses-aftale, så er den jo et
tilbud til en kommende medarbejder. Det er ikke sådan at løn-modtageren
kommer hjemmefra med et tilbud om en ansættelseskontrakt og siger: "Ja,
okay... Så du vil gerne være min nye arbejdsgiver? Så skal du bare sætte
din signatur her og så giver jeg dig lov til at bruge mine artikler".

Det virker omvendt: Arbejdsgiveren har en kontrakt klar og her vil jeg
sige at den dom jeg henviste til er et vægtigt argument for at man
sandsynligvis ikke engang specifikt behøves at skrive at ophavsretten
overgår til AG. Det er allerede underforstået når der i
stillingsbetegnelsen står "Journalist for dagbladet blabla" og evt. står
der: "arbejdsområde: sports-sektionen" eller lignende... Der er
altså ikke meget at rafle om... Vi bor ikke i England eller USA, hvor en
2-siders kontrakt fylder 40 sider efter hvad jeg har hørt.

Hvad tror du AG giver løn for? Det er klart at en AG skal have noget
tilgengæld og det her er altså en af de ting de får til gengæld. En
journalist der siger: "Niks pille. Jeg har ophavsret til det her og du
må ikke offentliggøre den artikel" vil blive fyret og jeg ved ikke om
det er groft nok til en bortvisning. Faktum er at jeg mener at man kan
tage hans artikel og publicere den selvom han stiller sig på tværs.

Og hvad vil du bruge sådan en ansat til? Du kan ikke bruge ham til noget
som helst... Det ligger i forholdets natur at han skal skrive artikler
for sit dagblad/avis og ellers er det direkte ud af vagten. Og uden
sympati. Det er virkeligheden.

> Jeg har ikke adgang til den, det kunne være interessant at se
> sammenhængen og omstændighederne. Jeg kan fx ikke af ovenstående se,
> om det gælder edb-programmer.

Ja, jeg kan desværre ikke lige hjælpe her. Jeg har normalt adgang til
nogen udvalgte domme, men ikke i øjeblikket og ved ikke om den
overhovedet er medtaget i den database.

> [...]
> journalisten, der har eneret til at råde over artiklen. I forbindelse
> med ansættelsen har han så givet avisen ret til at bruge artiklerne i

Nej. Aftalen er: Journalisten får løn. AG får ophavsret til
artiklerne. Når journalisten bliver fyret eller stopper: AG har
*stadigvæk* ophavsretten til journalistens arbejde... Det er jeg ret
overbevist om at den dom siger.

> Det understreger, at jeg har eneret til at råde over mine gamle
> artikler. Også selvom avisen i sin tid har betalt mig for at skrive
> dem.

Jeg forstår ikke hvad du bygger det på.

Jeg er kommet med en dom og du modsiger den direkte. Hvad har du så,
hvis du ikke har en dom at bygge dine påstande på?

Måske.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 11-12-06 09:48

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> artiklerne. Når journalisten bliver fyret eller stopper: AG har
> *stadigvæk* ophavsretten til journalistens arbejde... Det er jeg ret

Så er jeg bange for, at du bliver skuffet.

Ophavsretten til artiklerne ligger stadig hos journalisten - de stilles bare
til rådighed for arbejdsgiver i det omfang der underforstås af
ansættelsesaftalen (typisk at de må trykkes EN gang).

AG må fx ikke videresælge artiklerne til andre medier uden at der skal
betales til ophavsretshaver (journalisten) - netop fordi AG ikke har
ubegrænset råderet over artiklerne.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-12-06 17:50

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> writes:

> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Så er jeg bange for, at du bliver skuffet.

Det er jeg ikke blevet.

> Ophavsretten til artiklerne ligger stadig hos journalisten - de stilles bare
> til rådighed for arbejdsgiver i det omfang der underforstås af
> ansættelsesaftalen (typisk at de må trykkes EN gang).

Jeg ved ikke hvad grænsen er, og har aldrig sat nogen grænse.

> AG må fx ikke videresælge artiklerne til andre medier uden at der skal
> betales til ophavsretshaver (journalisten) - netop fordi AG ikke har
> ubegrænset råderet over artiklerne.

Jeg har *aldrig* skrevet at han har ubegrænset råderet. Det jeg skriver
handler hele tiden om det jeg citerede, så det var underforstået at den
ophavsret jeg skriver om er den der antages at være overdraget fordi det
er nødvendigt.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 11-12-06 19:51

> [...]
> handler hele tiden om det jeg citerede, så det var underforstået at den
> ophavsret jeg skriver om er den der antages at være overdraget fordi det

Martin, indrøm nu bare at du tog fejl - det er bedre end at omgås sandheden
lemfældigt.

Vi tager lige et af dine egne citater:

> [...]
> retlig beskyttelse af edb-programmer" så ja: Lovmæssigt er der forskel
> men nej: I praksis ingen forskel pga. dommen.

Der er i *høj* grad forskel, også i praksis.

Ved fremstilling af et EDB-program i arbejdstiden, overgår rettighederne til
arbejdsgiver. AG har altså fuld ophavsretlig råderet over værkerne og kan fx
frit videresælge dem uden at ophavsretshaver har krav på yderligere. Dette
følger af OHL §59.

I tilfældet journalistisk arbejde råder journalisten over værket i
ophavsretsmæssig forstand. Det følger så af arbejdsaftalen mellem journalist
og avis, at avisen kan udnytte værket /typisk) *en* gang - ellers skal der
betales ekstra til ophavsmanden.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-12-06 01:35

> [...]

> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Martin, indrøm nu bare at du tog fejl - det er bedre end at omgås sandheden

Jeg vil ikke indrømme noget som helst. Jeg har *aldrig* skrevet at han
har ubegrænset råderet. AG har det der er nødvendigt og andet er ikke
nødvendigt for ham!

> Vi tager lige et af dine egne citater:

> Der er i *høj* grad forskel, også i praksis.

Nej, ikke så længe det falder ind under udgangspunktet som falder ind
under det jeg citerede. Uanset hvad du sætter din ansatte til at lave,
så bliver den automatiske overdragelse nødt til at finde sted i et vist
omfang, se ned.

> [...]
> frit videresælge dem uden at ophavsretshaver har krav på yderligere. Dette

Synd for dig jeg slet ikke har defineret hvad der ligger i ordene "i den
udstrækning det er nødvendigt", så jeg kan slet ikke se at der er nogen
grund til at fluekneppe. Dit "videresalg" (udenfor EDB) ligger
nogengange udenfor området men heller ikke altid, se længere ned
(nogengange ligger det indenfor). Jeg snakkede om en almindelig
arbejdsgiver-situation som er dækket ind under antagelsen, ligesom
tusindvis/millionvis af andre AG-situationer, se længere ned...

> [...]
> og avis, at avisen kan udnytte værket /typisk) *en* gang - ellers skal der

Jeg snakkede om en journalist der *slet ikke ville* tillade sin AG at
trykke sin artikel én eneste gang... Igen: Jeg har overhovedet ikke
villet diskutere ordene: "I den udstrækning det er nødvendigt", så jeg
er da ligeglad om det én gang eller 100 gange man har lov.

Udgangspunktet er at AG sætter medarbejderen til at lave noget for sig
og for det får han løn mod tilgengæld at få ophavsret "i den udstrækning
det er nødvendigt"... Så let er det. Hvad er det der så svært at forstå
ved det? (der er nogen mere indviklede regler om særlige værker osv, jeg
ikke orker at forklare om - vederlag bla.bla.bla.)? Uddybning:

Normalt plejer det ligesom at være nødvendigt at få den overdraget i et
eller andet bestemt omfang, da det ellers ville sætte hele samfundet i
stå og man kunne ikke sætte sine ansatte til noget som helst, hvis ikke
denne overdragelse automatisk skete. Det er da fuldstændigt naturligt og
logisk. Hvad i alverden havde du regnet med? Her kommer det jeg skrev:

------
[...]

Hvor henne læser du at jeg skriver om at man frit kan sælge ophavsretten
til journalistens artikel? Dette gælder *i den udstrækning det er
nødvendigt*. Det var netop her det citerede kom ind i billedet,
Jesper Brock. Hvis journalisten arbejder i en stilling, hvor "det er
nødvendigt", jamen så gælder antagelsen. Ellers ikke... Indenfor
edb-programmer gælder bestemmelsen *fordi det er nødvendigt* (jeg _har_
læst noget om det direktiv der er tale om). Dommen er fuldstændigt
logisk og argumentationen ligeså. Der et intet mystisk uholdbart i det.

Når du nu snakker om videresalg, så går jeg udfra at du med måden du
skriver det på taler om noget der ligger udenfor "i den udstrækning det
er nødvendigt". Men det kunne ligeså godt være indenfor, hvis det følger
af forholdets natur, at medarbejderen er ansat til at producere noget
som skal videresælges af firmaet han er ansat i. Endnu engang: Her
kommer de citerede berømte ord endnu engang op og gør forskellen som du
fuldstændigt overser: "I det omfang det er nødvendigt".

Så der er ligesom lagt op til en enorm lang tråd om at diskutere de ord
og det orker jeg ikke. "I det omfang det er nødvendigt" så har AG altså
allerede den ophavsret som han har brug for. Det er det jeg skriver og
forsøger at forklare dig nu. Hvilke ophavsrettigheder vil du give ham
derudover "dem der er nødvendige" for ham??? Ingen??? Ja! Bingo.. Du
svarede rigtigt. Så, det er noget rod du kommer med, syntes jeg... Han
har jo ikke brug for andet end det der er nødvendigt - ellers var det jo
ligesom ikke "nødvendigt".......

Desuden så mener jeg selv at jeg har tilpas styr på det, så jeg ville
ikke blive klogere af at lave en lang tråd ud af det. Jeg tror ikke du
ville lære mig noget, ihvertfald, men du må da gerne forsøge... "I det
omfang det er nødvendigt". Jeg ved dog ikke om jeg svarer tilbage.

Grundlæggende er der måske bare tale om at du snakker om ophavsret
udenfor antagelsen: Dvs. ophavsret omkring forhold der *IKKE* er
nødvendige for AG at have, hvor jeg snakkede om det der lå indenfor og
dette har jeg ikke defineret særligt bestemt. "I det omfang det er
nødvendigt". Men AG behøves ikke andet end det "der er nødvendigt"... Så
her går du fuldstændigt galt i byen.

Så den "fejl" (hvis man kan kalde det det) jeg har begået er sgu' da
lige til at overse, medmindre man virkeligt vil fluekneppe som jeg læser
dig gøre lige nu og det gider jeg ikke. "I det omfang det er
nødvendigt".

Indsæt selv nogen flere: "I det omfang det er nødvendigt" rundt omkring
i teksten og se om de ændrer noget for dig.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 11-12-06 10:24

> [...]
> retlig beskyttelse af edb-programmer" så ja: Lovmæssigt er der forskel
> men nej: I praksis ingen forskel pga. dommen.

Jo, der er dælme stor forskel - nu havde jeg lige 5 minutter til at finde
dommen.

Ophavsretten til EDB-programmers overgår 100% til arbejdsgiveren (jf §59) ,
mens ophavsretten til andre værker bevares af ophavsmanden. Dommen
1978.901/2H (Højesteretsdom) fastslår netop dette forhold:

"Journalists ophavsret til avisartikel ikke overgået i videre omfang end
nødvendigt for avisens sædvanlige virksomhed.

En journalist J, der var ansat hos et dagblad P, måtte efter sin
ansættelseskontrakt (normalkontrakt) § 1 bl. a. ikke i kontraktens løbetid
virke ved noget med P konkurrerende foretagende eller i nogen henseende stå
et sådant foretagende bi med råd eller dåd. Et provinsdagblad H bragte uden
tilladelse en af J skreven artikel dagen efter dens fremkomst i P. Under en
i den anledning af J mod H anlagt sag, hvori P indtrådte som
hovedintervenient, blev H tilpligtet at betale en erstatning på 300 kr., men
der opstod herefter tvist mellem J og P om, hvem af dem erstatningen tilkom.
Det antoges, at J's ophavsret ikke på grund af hans ansættelsesforhold ved P
var overgået til P i videre omfang end nødvendigt af hensyn til sædvanlige
virksomhed. Han fandtes herefter ikke at være afskåret fra at påtale
krænkelsen og oppebære erstatningen for det uberettigede eftertryk af
artiklen. Kontraktens § 1 fandtes i den foreliggende situation, hvor der
ikke var tale om en overdragelse af artiklen, ikke at være afgørende for
sagens udfald."

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-12-06 17:46

> [...]

> mens ophavsretten til andre værker bevares af ophavsmanden. Dommen
> 1978.901/2H (Højesteretsdom) fastslår netop dette forhold:

Det er jeg helt enig i, bare rolig!

> [...]
> var overgået til P i videre omfang end nødvendigt af hensyn til sædvanlige
> virksomhed. Han fandtes herefter ikke at være afskåret fra at påtale

Ja! Lige nøjagtigt!

> [...]
> artiklen. Kontraktens § 1 fandtes i den foreliggende situation, hvor der
> ikke var tale om en overdragelse af artiklen, ikke at være afgørende for

Jeg tror jeg måske alligevel faktisk har læst et udmærket referat, hvis
det er det den handler om. Jeg kan ihvertfald nikke genkendende til alt
det der skrives. Og jeg er helt enig i at ophavsretten ikke overgår i
videre grad end nødvendigt. Det var jo SVJH det jeg skrev.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-12-06 10:45

Nedenstående kom tilsyneladende ikke frem til gruppen, da jeg sendte det
i nat. Jeg gensender det derfor, også selvom jeg kan se, at Jesper Brock
i mellemtiden har fundet dommen frem (tak!).

Den 11-12-06 02.22 skrev Martin Jørgensen følgende:

> Jamen........! Det er jo netop det jeg skriver... Arbejdsgiveren får
> ophavsretten overdraget i den udstrækning det er nødvendigt.

Du skelner ikke mellem edb-programmer og andre værker - det gør loven.

> [...]
> retlig beskyttelse af edb-programmer" så ja: Lovmæssigt er der forskel
> men nej: I praksis ingen forskel pga. dommen.

Du bliver nødt til at fortælle lidt mere om den dom! Som nævnt kan man
ud fra det citerede ikke se, om den handler om edb-programmer - hvis det
er tilfældet, er det jo lige efter bogen.

> [...]
> sige at den dom jeg henviste til er et vægtigt argument for at man
> sandsynligvis ikke engang specifikt behøves at skrive at ophavsretten

Ophavsretten overgår /ikke/ til arbejdsgiveren, når der er tale om
fotografier og artikler.

> Hvad tror du AG giver løn for? Det er klart at en AG skal have noget
> tilgengæld og det her er altså en af de ting de får til gengæld.

De får en brugsret, der er nærmere defineret i
ansættelses-/samarbejdsaftalen med journalisten.

> [...]
> det er groft nok til en bortvisning. Faktum er at jeg mener at man kan
> tage hans artikel og publicere den selvom han stiller sig på tværs.

Det er klart, at hvis journalisten først har givet lov, kan han normalt
ikke komme bagefter og trække tilladelsen tilbage.

Prøv at læse rammeaftalen mellem Dansk Journalistforbund og Danske
Dagblades Forenings Forhandlingsorganisation. Det fremgår ret klart,
hvem der har ophavsretten, og hvem der har brugsret:
http://www.journalistforbundet.dk/sw702.asp.

> Ja, jeg kan desværre ikke lige hjælpe her.

Det vil sige, du ved reelt ikke, om dommen omhandler edb-programmer og
dermed er en underbygning af mine argumenter. Eller om der er andre
specielle forhold, som har gjort sig gældende i den pågældende sag.

> Jeg forstår ikke hvad du bygger det på.

Praktisk viden og Ophavsretsloven.

> Jeg er kommet med en dom og du modsiger den direkte. Hvad har du så,
> hvis du ikke har en dom at bygge dine påstande på?

Du ved jo ikke, om dommen støtter din påstand. Jeg kan jo lige så godt
henvise til det samme citat og sige, dommen understøtter min påstand om,
at der gælder andre regler for edb-programmer.

Og hvorfor tror du, at det sædvanligvis er journalisterne, der lægger
sag an, når nogen har kopieret deres artikler uden at få lov? Hvis du
havde ret, burde det være aviserne, der lagde sag an, og som skulle
modtage betaling.
Eksempler:
http://www.journalisten.dk/sw4610.asp
http://www.computerworld.dk/art/9945?a=block&i=22

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Bjørnetjeneste: Når man siger tak for en tjeneste med en anden tjeneste...

Fra : O-V R:nen

Dato : 11-12-06 11:20

hotmail_spam@hotmail.com (Martin Jørgensen) writes:

> Jamen........! Det er jo netop det jeg skriver... Arbejdsgiveren får
> ophavsretten overdraget i den udstrækning det er nødvendigt.

Vel at mærke kun når der ikke er aftalt andet. I hvert fald før i
tiden havde fx journalisters og pressefotografers ansættelseskontrakter
typisk meget strikte betingelser om hvilke rettigheder arbejdsgiveren
får (og kan man få mere mod betaling).

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-12-06 17:40

Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi (O-V R:nen) writes:

> [...]
> tiden havde fx journalisters og pressefotografers ansættelseskontrakter
> typisk meget strikte betingelser om hvilke rettigheder arbejdsgiveren

Helt klart... Jeg må indrømme at hvis definitionen af "hvad der er
nødvendigt" er det vi diskuterer, så kan jeg godt leve med det... Man
kan selvfølgeligt diskutere den sætning indenfor mange områder...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 11-12-06 12:06

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jamen........! Det er jo netop det jeg skriver... Arbejdsgiveren får
> ophavsretten overdraget i den udstrækning det er nødvendigt.

Arbejdsgiveren får overdraget rettigheder til at anvende materialet i det
omfang det er nødvendigt for at gennemføre det forehavende får virksomheden,
som udførelsen er rettet mod.
Drejer det sig om artikler til et dagblad er forehavendet at udgive en
daglig avis, og det er den udnyttelse avisen får ret til.

Der overdrages ikke som følge af ansættelsesforholdet yderligere
rettigheder.
En hvilken som helst redaktør/medieejer, der har været involveret i
oprettelse af medie-websites vil nikke overodentligt genkende til den
beskrivelse.
Avisernes brug af artikler på deres websites var genstand for alnge og
trange forhandlinger inden journalisterne fik deres vilje i tilstrækkelig
grad (dvs. det fornødne antal kroner...)

/Per

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-12-06 23:30

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> den 9. december 2006 kl. 21:07
+0100 skrev:

> [...]
>Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med, hvad
>god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette gøres

Med mindre nedenstående kan bringes i anvendelse?
Stk. 3. Sin ret efter denne paragraf kan ophavsmanden ikke frafalde,
medmindre det gælder en efter art og omfang afgrænset brug af værket.

Hilsen Sverre.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-12-06 07:52

Steen wrote:

> [...]
> (vistnok) andre regler for ophavsret end ellers. Der er nogle særlige
> regler, som jeg godt kunne tænke mig at få belyst, bl.a. en forskel

Mht edbprogrammer lavet i et ansættelsesforhold så tilfalder ophavsretten
arbejdsgiveren
Der er dog nogle få undtagelser
http://www.prosa.dk/magazines/pdf/It_og_ophavsretten.pdf

Andre værker
http://www.jur.ku.dk/paragraffen/bilag/Nr2-nov03_4503.doc

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 11-12-06 12:55

Martin Jørgensen skrev:

> [...]
> artiklerne. Når journalisten bliver fyret eller stopper: AG har
> *stadigvæk* ophavsretten til journalistens arbejde... Det er jeg ret

Ja men desværre tager du ret så meget fejl

Avisen har som udgangspunkt ret til at trykke historien een gang
Efterfølgende skal der spørges om lov

Prøv at læse dette dokument igennem
http://www.jur.ku.dk/paragraffen/bilag/Nr2-nov03_4503.doc

Dokumentet redegør for problemstillingen så de fleste kan følge med

- Peter