hævet kompression (teoretisk spørgsmål)
Fra : msg1979@gmail.com

Dato : 08-12-06 22:25

Jeg snakkede med en makker og vi kom til at snakke om om der der med at
kompressionen.
Det samtalen gik på var følgende!

Lad os antage man har en hvilken som helst maskine, setuppet er
underordnet (mener godt klar over at man ved hævet kompression også
bør ændre knaster udstødning osv hvis man vil have value for
pengene, men vi ser bort fra det her)

Lad os sige man hæver kompressionen fra fx 11.3:1 til 12:1. Man
ændrer ikke på andet, dvs ikke på indsugning og udstødning. Vil
fuel / air mixet så ændre sig liniært eller uforudsigeligt? (det jeg
fisker efter er om det kræver et helt nyt map eller om man kan nøjes
med at hæve/sænke (i forhold til benzinmængden) det map man har i
forvejen)?

Nogen der tør gør sig kloge på det??

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-06 22:39

On 8 Dec 2006 13:24:58 -0800, msg1979@gmail.com wrote:

Hej.

> [...]
>fisker efter er om det kræver et helt nyt map eller om man kan nøjes
>med at hæve/sænke (i forhold til benzinmængden) det map man har i

Det er uforudsigeligt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : msg1979@gmail.com

Dato : 08-12-06 22:48

Steen Gruby skrev:
> On 8 Dec 2006 13:24:58 -0800, msg1979@gmail.com wrote:
>
> Hej.

> Det er uforudsigeligt.

OK :) det kom vi egentlig også frem til, selvom jeg nok måske kunen
forestille mig at netop en kompressionsændring ikek betød det store,
da det jo er i hele registeret kompressionen ændres til samme.

Dvs uanset om den luft cyklen kan tage ind og den luft cyklen kan komme
af med ikke ændres, så vil det altså kræve et helt nyt map?

Jeg diskuterede også lidt med mig selv (hehe) om følgernde af hævet
komplression. Knaster fx, de flytter rundt på hestekræfterne, men
hævet kompression de giver vel et boost i hele området, og flytter
vel ikek bare rundt som fx knaster gør?

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-06 23:10

On 8 Dec 2006 13:47:56 -0800, msg1979@gmail.com wrote:

Hej.

> [...]
>komplression. Knaster fx, de flytter rundt på hestekræfterne, men
>hævet kompression de giver vel et boost i hele området, og flytter

Det er altid klogt at diskutere med en der ikke modargumenterer

Det med "tuning på afbetaling" hvor man kun piller ved een parameter
ad gangen er både en fordel og en ulempe.
Hvis noget ikke virker helt efter hensigten ved man hvorfor.
Man ved blot ikke hvad kuren er
Man kan ofte få et nogenlunde resultat ved at få justeret
karbureringen så den passer til det man har lavet, men der er risiko
for at der bliver "huller" i efektkurven der ikke lige lader sig
fjerne.

Så kan man forsøge sig med en anden udstødning, flytning på
ventildiagram (hvis det er muligt) eller andre knaster.

Noget andet er, at når man hæver kompressionen kommer ventilerne
tættere på stemplet, så clearence skal checkes efter operationen.
Bukkede ventiler er ikke kønne

Emnet tuning har været diskuteret på DFM før.
Jeg har den opfattelse at motorene nu er blevet så gode at hvis man
skal hive mere ud af dem skal man enten have et kit der er prøvet før,
eller være en habil tuner med erfaring.
Jeg mener ikke at udskiftning af udstødning og efterfølgende justering
af karburering er tuning - Det må henhøre under trimning
Hjemmetuneri Hvor man virkelig går til motorens ædlere dele kan
selvfølgelig stadig være sjovt, men hvis det er for at få lidt mere ud
af gadecyklen er det vist en alment accepteret holdning at der er
bedre økonomi i at købe en større model

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 09-12-06 00:37

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> On 8 Dec 2006 13:47:56 -0800, msg1979@gmail.com wrote:
>
> Hej.

> Det er altid klogt at diskutere med en der ikke modargumenterer

Dét er nu ikke nødvendigvis en selvfølge!
Men fordelen ved teknikken er at uanset udfaldet, så ender man med at få ret

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 09-12-06 00:35

<msg1979@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> komplression. Knaster fx, de flytter rundt på hestekræfterne, men
> hævet kompression de giver vel et boost i hele området, og flytter

Jeg vil lige rasle et par konstanteringer ind i din egen-debat:
Stort set al tuning drejer sig om at øge forbrændingstrykket qua
større/bedre fyldning af cylinderen under indsugningstakten - At øge
kompressionen er den mekanisk enkle samt "tørre" måde at gøre dét på :-|
Med andre ord: I princippet adskiller højere kompression sig ikke meget fra
andre knaster eller turboladning!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 11:01

> OK :) det kom vi egentlig også frem til, selvom jeg nok måske kunen
> forestille mig at netop en kompressionsændring ikek betød det store,
> da det jo er i hele registeret kompressionen ændres til samme.

Nej, det gør det faktisk ikke. Det er langt mere "kringlet" end som så. For
at få noget ud af en hævet kompression på en benzinmotor, så skal man være
nær-, eller ved maximal fyldning af cylinderen, dvs. over store dele af
brugsområdet vil Du ikke bemærke noget som helst*. Men ved vidt åbent
gasspjæld, under accelleration, vil kompressionstrykket/nytteeffekten stige
væsentlig.

Og så er der risikoen for detonationer(tændingsbanken) hvis ikke at Du skal
igang med at mixe benzin selv á ekstrem højoktan.

> hævet kompression de giver vel et boost i hele området, og flytter
> vel ikek bare rundt som fx knaster gør?

uforudsigeligt Teoretisk giver det mindre forbrændingskammer en bedre
pumpevirkning under udstødning og indsugning, men næppe noget, der flytter
bjerge.

* i kontrast til dieselmotorer, hvor der ikke drosles med gasspjæld i
indsugningen, (og man derfor har konstant fyldning, og kompressionstryk),
men alene med insprøjtet mængde dieselolie. Her virker enhver øgning af
kompressionen til bedre udnyttelse af brændstoffet over hele
arbejdsområdet.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : msg1979@gmail.com

Dato : 08-12-06 23:52

Steen Gruby skrev:
> On 8 Dec 2006 13:47:56 -0800, msg1979@gmail.com wrote:
>
> Hej.

> Det er altid klogt at diskutere med en der ikke modargumenterer

Jep :)

> [...]
> karbureringen så den passer til det man har lavet, men der er risiko
> for at der bliver "huller" i efektkurven der ikke lige lader sig

Har jo allerede pillet ved k naster, indsgning osv osv. Og det har
givet rigtig gode resultater når jeg sammenligner med kurven inden jeg
gik igang. Ved ik´ke om du har set dem? Men der er en roundup her!
http://www.tlzone.net/forums/showthread.php?t=79285&highlight=dynorun

Men ihvertfald er det korte af det lange at jeg jo smed andre knaster
i her sidste vinter. Den første der justerede cyklen formåede ikke at
få den til at gå ordentligt, så jeg var sikker på den var galt med
knasterne :( Men troede på det var i orden (da jeg jo selv havde
lavet) så et smut ved mr dyno gav super gode resultater. V.h.a
knasterne havde jeg fået et kæmpe boost i hele området! Både min NM
og HK kurve havde løftet sig ret meget :) SÅ det var jo perfekt! Du
kan læse mere på linket. De ujævnheder kurven har liger til TL
motorkarakterirstikken. SÅ alel mine modifikationer har ikke givet
knæk elelr andre problemer. Faktisk bliver det ikke mere perfekt! Mr.
Dyno var nu også lettere imponeret :)
Men sammenlignet med andre TLR/TLS har jeg stort set 10-15hk mere at
gøre med hele vejen op til 8000rpm :) Så det var lige efter planen

> Noget andet er, at når man hæver kompressionen kommer ventilerne
> tættere på stemplet, så clearence skal checkes efter operationen.
> Bukkede ventiler er ikke kønne

Man køber stempler der er beregnet til formålet. Så er det intet
problem :)

> [...]
> selvfølgelig stadig være sjovt, men hvis det er for at få lidt mere ud
> af gadecyklen er det vist en alment accepteret holdning at der er

Er helt ening. Men jeg kalder det nu tuning, da vi taler knastskift med
mere på TL´eren :)
TL´ren er en af de maskiner man kan hente rigtig meget i, da den er
nedtrimmet ret meget fra fabrikkenside af :)

Lærerrigt har det hele været og det har jostet tid, penge og sved og
tårer! Vigtigst er at jeg er tilfreds. M en det slog mig lige at en
hævet kompression nok ville gøre ret meget underværker netop på min
cykel (efter en længere diskussion med en meget erfaren tysk v2 tuner
der har fulgt med i mit projekt). Men jeg lader det være ved tanken :)
er mere en tilfreds med det resultat jeg har opnået nu her!

LIge inden jeg slutter. Jeg må sige at den allerstørste aha oplevelse
jeg har fået! Det var sq da der kom andre fælge på, dvs PVM
letvægtsfælge i ALU. Er du sindsyg det gav en AHA´er! Der er jo
verden ttil forskel når man ændrer vægten på den roterende masse
med et par kg :)

Fra : Armand

Dato : 09-12-06 00:54

> [...]
> givet rigtig gode resultater når jeg sammenligner med kurven inden jeg
> gik igang. Ved ik´ke om du har set dem? Men der er en roundup her!

Åh ja, Sebastian!

Hvis nu du havde været så høflig at signere dine indlæg havde såvel Gruby,
som jeg samt sikkert adskillige flere været på det rene med at det drejede
sig om TL'eren!

> Men ihvertfald er det korte af det lange at jeg jo smed andre knaster
> i her sidste vinter. Den første der justerede cyklen formåede ikke at
> få den til at gå ordentligt,

Skulle dét tilfældigvis ikke være dit familiære tunings-orakel?

> ........ et smut ved mr dyno gav super gode resultater. V.h.a
> knasterne havde jeg fået et kæmpe boost i hele området ........
> De ujævnheder kurven har liger til TL motorkarakterirstikken.

??

> SÅ alle mine modifikationer har ikke givet
> knæk eller andre problemer. Faktisk bliver det ikke mere perfekt! Mr.
> Dyno var nu også lettere imponeret :)

Prøv selv at Google (image) på "tl 1000 dyno" og du vil opleve at flimmer i
toppen af kurven ikke er et uløseligt typebestemt problem :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 10:21

On Sat, 9 Dec 2006 00:54:19 +0100, Armand wrote:

> Prøv selv at Google (image) på "tl 1000 dyno" og du vil opleve at flimmer i
> toppen af kurven ikke er et uløseligt typebestemt problem :-|

Og det bør da heller ikke være et uløseligt problem. Det er vel blot _hvor
mange_ dele man er parat til optimere på.

Den, af TL afledte, SV 1000 har dog et lettere medfødt "totaktspræg" lige
lidt over 6.000 omdrejninger, og fra DFM-forårsturen, hvor jeg prøvede
Sv'en over nogle Km., så føler den sig absolut mest levende/fri over de
6.000 omdrejninger. Noget i kontrast til den mere kedelige turbineagtige
VTR karakteristik, der er brugbar* fra omkring 4.500 omdrejninger og op.
Jeg tror såmænd bare at det er "omkostningen" ved at hive de sidste 15-20
top Hk. ud af motortypen.

* Fuld ydelse under 4.500 omdrejninger giver anledning til "noget"
pulserende træk :-|

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-06 11:27

On Sat, 9 Dec 2006 10:20:43 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej

>Og det bør da heller ikke være et uløseligt problem. Det er vel blot _hvor
>mange_ dele man er parat til optimere på.

Det flimmer i toppen har jeg set før.
Det kan henføres til slip mellem baghjulet og rullen.
Et par kraftige stropper eller en "sandsæk" plejer at løse problemet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-06 01:32

On 8 Dec 2006 14:51:33 -0800, msg1979@gmail.com wrote:

Hej Sebastian.

Alle store kunstnere skriver under pseudonym, men det er nu rart at
vide hvem man læser

> [...]
>Men sammenlignet med andre TLR/TLS har jeg stort set 10-15hk mere at
>gøre med hele vejen op til 8000rpm :) Så det var lige efter planen

Jeg bemærkede mig de "pukler" der er på kurven før justeringen.
Det er meget typisk at de kommer når der rodes i motorens
åndedrætssystem.
Der er lidt det endnu efter justeringen, men tættere skal man ikke
regne med at komme, så jeg syntes også det ser pænt ud.
Tillykke.

>Man køber stempler der er beregnet til formålet. Så er det intet
>problem :)

Det er rigtigt, men har man rodet med knaster og timing er det god
skik lige at checke hvor meget plads ventilerne har inden de "kysser"
stemplet.

> [...]
>TL´ren er en af de maskiner man kan hente rigtig meget i, da den er
>nedtrimmet ret meget fra fabrikkenside af :)

Det gør jeg også
Jeg ved ikke hvor meget der kan hentes.
TL'eren er jo i forvejen rå nok til de fleste.

> [...]
>der har fulgt med i mit projekt). Men jeg lader det være ved tanken :)
>er mere en tilfreds med det resultat jeg har opnået nu her!

Det du har nået er rigeligt til landevej.
Hvis du giver den mere frygter jeg den bliver for reperationskrævende

Var det til race var det en anden sag.

> [...]
>letvægtsfælge i ALU. Er du sindsyg det gav en AHA´er! Der er jo
>verden ttil forskel når man ændrer vægten på den roterende masse
Et er vægten på den roterende (uaffjedrede) masse, noget andet er
totalvægten.
Prøv for sjov at regne vægt/HP på din MC.
Det er lettere at reducere totalvægten og på den måde ændre
kraft/ydelsesforholdet, og så giver det mere end rå tuning.
Ok Ok - Tænk også på den kæmpe dødvægt der bliver læsset ovenpå,
Det nytter ikke at reducere totalvægten med 10 Kg og så sætte en 150
Kg pilot i sædet - Du må ud at løbe

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-12-06 02:17

> Ok Ok - Tænk også på den kæmpe dødvægt der bliver læsset ovenpå,
> Det nytter ikke at reducere totalvægten med 10 Kg og så sætte en 150
> Kg pilot i sædet - Du må ud at løbe

jeg troede man tunede for at kompensere for de lidt for mange pilsnere og
lign ?
Og rullefeltet er jo ligeglad, handler jo om at kunne visse talene fint
udskrevet.

Hmmm hvorfan får jeg 20kg hakket af CBRén mon......

(Ironi i ovenstående hvis der skulle være tvivl)

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 10:21

On 8 Dec 2006 14:51:33 -0800, msg1979@gmail.com wrote:

> Både min NM og HK kurve havde løftet sig ret meget :)

Øhh ja, de følges matematisk helt ad Du kan ikke få flere Hk. ved et
givent omdrejningstal uden et højere moment (NM)

Fra : msg1979@gmail.com

Dato : 09-12-06 11:54

Armand skrev:
> [...]
> som jeg samt sikkert adskillige flere været på det rene med at det drejede

hehe det er fordi jeg er via google :( MIn newsreader udbyder er fucked
lige for tiden. Gad vide om der er en feature i Google hvor man kan
lave autosignatur :)

> Skulle dét tilfældigvis ikke være dit familiære tunings-orakel?

nop, han roder kun i kabunader. Men det er ved at være længere tid
siden, da han er på sprøjtbølgen nu :)

Det er faktsik en ret kendt fra nordjylland, har brugt ham en del
gange, har desværre også haft for mange ikek gode oplevelser med ham
:( :(

> Prøv selv at Google (image) på "tl 1000 dyno" og du vil opleve at flimmer i
> toppen af kurven ikke er et uløseligt typebestemt problem :-|

Nemlig. Og kigger du på hele kurve forløbet derop af, så har TL´er
motoren også et par faste små ujævnheder. Men de er ikek blevet
værre efter alle m ine modifikationer.
Mht toppen.. Den er jeg ligeglad med, kommer alligevel så sjældent
derop. Men min top ser ud som alle andre TL toppe, bortset fra at jeg
med den nye setup faktsik allerede når toppen ved 8000rpm. Dvs hele
mit kurve forløb er rykket mod venstre således jeg har fået mange
flere heste ved et givent rpm tal. Så det er perfekt :) Det er jo det
man bruger.

Du kan se denne kurve her. Det er et run lige inden jeg fik mine
knaster i, men hvor alle de andre optimereinger med mere var lavet. Der
er den sammenlignet med en TLR (grøn), en TLS (blå) og en SV (gul)
der alle er optimeret med slipons + jusering. Min er den røde.

Du kan her se forskellen på samme setuop som overstående og så efter
de nye knaster kom i
Blå er med standard knaster
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/sebTLnew.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/sebTLnewtw.jpg

Så det må siges at være en vellykket ændring :)
Grunden til at jeg spørger med hævet kompression er at en af mine
kammier skal have hans SV motor ned til en tysker der tuner sådanne.
Og så kom vi ind på hævet kompression. En anden tysker og en
amerikaner har så blandet sig og de påstår at hæver jeg fxx min
kompression vil det hele være meget mere harmonisk da den "lille"
kompression er flaskehals i mit system.
Men jeg har det sådan, jeg er mere end tilfreds med det der er lavet
og de resultater jeg har fået. Skal jeg igang med at hæve kompression
koster det jo hurtgit en 8k mere! Det koster tid, nye stempler, nye
pakninger og et nyt map! Så det bliver ved tanken. Men det er nu meget
rart at forstå baggrunden, dvs hvordan det virker og hvorfor, også
selvom man ikke kaster sig ud i det

--
> Armand.

S.G

Fra : msg1979@gmail.com

Dato : 09-12-06 12:03

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Der er lidt det endnu efter justeringen, men tættere skal man ikke
> regne med at komme, så jeg syntes også det ser pænt ud.

takker :)
De pukler ses også på en helt standard TL´er. Det må ligge til
motorkarateristikken
Min milelamann er lavet af en tuner i Tyskland, den har fået den helt
store tur. Han har næsten rettet de pukler ud som mille
motorkaraterirstikken giver.
Det sjove er så, at jeg faldt over en anden mille her sidste dag som
havde fået lavet lidt også, Noget i stil med min tuning Men hans
udstødningssystem fuckede simpelthen det hele op. Prøv at se her. Her
er min kurve (det er en af de sidste billeder)
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8311

læg mærke til hele kurvens forløb og den ujævnhed der er ved
5000rpm.Det er jo perfekt, da den ujævnhed normalt er lidt større på
standard miller.

Se så denne her, samme motor men med andet udstødningssytem og anden
tuning
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10968

Det viser nemlig at selvom man går igang med at tune og bruger en
masse teoretiske tuningsmetoder, ja så er det ikek sikkert at de i
sidste ende vil spille sammen. Det er også en af de ting jeg har lært
ved alt det her. Når man går igang med mange ting på engang
risikerer man faktsik at ødelægger istedet for at gøre gavn :)

> Det er rigtigt, men har man rodet med knaster og timing er det god
> skik lige at checke hvor meget plads ventilerne har inden de "kysser"
> stemplet.

Ja det tager jo ikke lang tid :)

> Det gør jeg også
> Jeg ved ikke hvor meget der kan hentes.
> TL'eren er jo i forvejen rå nok til de fleste.

hehe ja, men så meget sjovere med lette fælge og en cykel der er
lettet for i alt 20kg
Men jeg er ikke efter topheste. Jeg vil have dem i bunden og i
mellemområdet. Det er der de er sjove og det er der man bruger dem :)
Ellers havde man jo bare købt en r4 raket :)

En anden ting jeg også har oplevet. Min mille har stort set samme
kurve forløb. Men den skal bare op på +150km/t før den bare er lidt
sjov. Fun factoren er simpelthen for kedelig p millen , da den gør alt
perfekt. TL´eren er sjov ved 100km/t :) det må være fordi den ikke
gør alt perfekt :)

> Det du har nået er rigeligt til landevej.
> Hvis du giver den mere frygter jeg den bliver for reperationskrævende
>
> Var det til race var det en anden sag.

Det er også min konklussion. Ellers får det jo hele lringen ende :)

> [...]
> Ok Ok - Tænk også på den kæmpe dødvægt der bliver læsset ovenpå,
> Det nytter ikke at reducere totalvægten med 10 Kg og så sætte en 150

Jeg er helt med, men siger du jeg er tyk!!! :) :) :)

S.G

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-06 12:55

On 9 Dec 2006 03:02:48 -0800, msg1979@gmail.com wrote:

Hej Sebastian.

>Jeg er helt med, men siger du jeg er tyk!!! :) :) :)

Ku' aldri' fald' mej ind
Det var blot nogle tanker fra sidste vinters opbygning af Miss Seely
der for gennem mit hovede.
Gert's evige omkvæd er: "Ka' vi ikke finde noget der vejer lidt mindre
at skrue på?"
Og så vender vi os lige om og kigger på piloten
Stakkels Torben bliver grovmobbet selv om vægten er i orden.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : msg1979@gmail.com

Dato : 09-12-06 12:10

Thomas Jensen skrev:

> jeg troede man tunede for at kompensere for de lidt for mange pilsnere og
> lign ?
> Og rullefeltet er jo ligeglad, handler jo om at kunne visse talene fint
> udskrevet.

Hvis det gjor det havde jeg nok valgt et andet rullefelt og få lavet
en udskrift fra :)
Har set en del TL´ere der smider meget mere end min selv de knap nok
har fået noget lavet. Det der for mig tæller er at sammenligne med
tilsvarende cuykler rullet på samme rullefelt. Hvad toppen siger er er
ligemeget, men kurvens forløb sammen med samme cykler. Det er der man
skiller fårene fra bukkene :)

MEn jeg har lidt en aftale med en kammi. Til somemr vil vi tage rundt
til en 5-6 rullefelter samme dag og få en mpling, såå ligge dem
online så folk kan se at alle kan få en flot udskrift og for at
konstantere at der er MEGET Forskel på rullefelter.
Personligt er jeg ligeglad med topheste og hvad der tår på mit
papir. Men mange mcister idag er så fokuserede på topheste at de
glemmer alt om hvordan cyklen egentlig kører deropaf med mere. Ligesom
mange tror at fleste topheste = hurtigste mc :)
Prøv se denne her kurve
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/600vsv2.jpg

desværre fik jeg ikke nogle 750´ere med der havde samme topheste som
min TL (blå) og en SV (hvid)
Men kurveforløbet siger rigtig meget. Bare ikke alle folk der er med
på at moment faktsik også har en del at sige, ligesom at jo flere hk
en cykel kan lave pr rpm jo hurtigere accelererer den.

> Hmmm hvorfan får jeg 20kg hakket af CBRén mon......
>
> (Ironi i ovenstående hvis der skulle være tvivl)

Bare spørg Steen G, han siger vier tykke :) og at det er problemet :)

Fra : msg1979@gmail.com

Dato : 09-12-06 12:12

Steen Gruby skrev:
> On Sat, 9 Dec 2006 10:20:43 +0100, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
> Hej

Jeg betragter det ikke som et problem.

> Det flimmer i toppen har jeg set før.
> Det kan henføres til slip mellem baghjulet og rullen.
> Et par kraftige stropper eller en "sandsæk" plejer at løse problemet

Eller en tyk fører? :) :)

Fra : msg1979@gmail.com

Dato : 09-12-06 20:41

> [...]
> er den sammenlignet med en TLR (grøn), en TLS (blå) og en SV (gul)
> der alle er optimeret med slipons + jusering. Min er den røde.

Woops! Glemte lige linket til det overstående :)
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/tl.jpg
Som det ses var der stor forskel på mn TLS og de andre allerede inden
mine knaster kom i
de næste 2 links er så efter der kom knaster i, men på en anden
bænk. Dog er der før/efter måæinger på dem også, dvs rød er med
knaster og blå er samme setup men med standard knaster

Fra : msg1979@gmail.com

Dato : 09-12-06 21:36

> [...]
> er den sammenlignet med en TLR (grøn), en TLS (blå) og en SV (gul)
> der alle er optimeret med slipons + jusering. Min er den røde.

wooops glemte lige linket:
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/tl.jpg
Der er pæn forskel allerede inden der kom andre knaster i hvis man
sammeligner med de ander TL´ere