Hente mail og newsmeddelelser på to PC'er
Fra : Mr. Mox

Dato : 08-12-06 16:06

Jeg har en stationær og en bærbar pc som jeg bruger til både mail og
Newsgroups.

Fra : Mr. Mox

Dato : 08-12-06 16:26

Undskyld et stort cock-up!!!
Jeg blev ikke færdig første gang!!! Uha da da!!

Mr. Mox skrev:
> Jeg har en stationær og en bærbar pc som jeg bruger til både mail og
> Newsgroups.
Hvis jeg har startet Mailwasher, derefter startet Tunderbird og indlæst
mail fra MW til TB på STATIONÆR, kan jeg ikke finde de samme mails på
min bærbare ?????

Er det normalt? Hvorfor det? Kan det rettes så jeg kan hente post og
news på begge maskiner???

Med venlig hilsen Mr. Mox

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-06 17:22

Mr. Mox skrev:

> Hvis jeg har startet Mailwasher, derefter startet Tunderbird og indlæst
> mail fra MW til TB på STATIONÆR, kan jeg ikke finde de samme mails på
> min bærbare ?

Der er forskel på om man sletter maiols på serveren når man
henter, eller ej.

> Er det normalt?

Ja.

> Hvorfor det?

Fordi dit program er sat sådan op.

> Kan det rettes så jeg kan hente post og news på begge maskiner?

Forte Agent kan sættes op til først slette mails når de er hentet
fra to maskiner. Jeg ved ikke hvad Thunderbird kan. Det kan
formodentlig sættes op til ikke at slette mails. I så fald bliver
du nødt til at rydde op manuelt fordi mailene ellers ligger og
fylder op.

En anden mulighed består i at du bruger webmail. Det kan man
bruge fra en vilkårlig netopkobling, men det kommer lidt an på
hvad du vil.

--
Bertel

Fra : Mr. Mox

Dato : 21-12-06 17:28

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> formodentlig sættes op til ikke at slette mails. I så fald bliver
> du nødt til at rydde op manuelt fordi mailene ellers ligger og
Hvor skal man rette det? Er det i Mailwasher? eller under
Kontrolpanel/Internetinstillinger? Eller i Thunderbird?
Jeg har søgt alle tre steder men kan ikke finde noget sted der tillader
opbevaring i X dage, eller åbning på 2 maskiner!!!

> En anden mulighed består i at du bruger webmail. Det kan man
> bruge fra en vilkårlig netopkobling, men det kommer lidt an på
> hvad du vil.
Er webmail = Hotmail og Yahoo ?

Mvh Mr. Mox

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-06 17:45

Mr. Mox skrev:

> Hvor skal man rette det? Er det i Mailwasher? eller under
> Kontrolpanel/Internetinstillinger? Eller i Thunderbird?

Som sagt kender jeg ikke Thunderbird, men det drejer sig om en
indstilling i ens mailprogram.

> Er webmail = Hotmail og Yahoo ?

Webmail er mail hentet via en browser. Det kan man benytte hos de
fleste danske udbydere. Jeg kender hverken Hotmail eller Yahoo,
men de tillader sikkert også begge dele, altså mail via enten
browser (webmail) eller via et mailprogram.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-12-06 17:22

Den 08-12-06 16.26 skrev Mr. Mox følgende:

> Hvis jeg har startet Mailwasher, derefter startet Tunderbird og indlæst
> mail fra MW til TB på STATIONÆR, kan jeg ikke finde de samme mails på
> min bærbare ?????

Det er fordi, de allerede er blevet hentet. Jeg ved ikke, hvordan det
virker med Mailwasher, så nedenstående er uden brug af Mailwasher:

Du kan indstille såvel din stationære som din bærbare til at efterlade
mails på serveren. Du bør så samtidig angive, at mails automatisk
slettes efter et antal dage, da du ellers vil få fyldt mailboksen op, så
du ikke kan modtage nye mails.

Antallet af dage afhænger af dit forbrug. Normalt kan man have 10 MB i
en mailboks, så hvis du modtager mange store mails, skal du vælge en
lavt antal dage. Men vær opmærksom på ferier og lignende - hvis du
vælger fx syv dage, risikerer du at mails slettes, inden du får dem hentet.

Du kan sikkert finde lidt inspiration/hjælp til opsætningen på denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-filtre.html#maildeling
Tjek billedet, hvor der står Serverindstillinger, og den tilhørende tekst.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rustvogn: En bil der er godt angrebet af rust i såvel undervogn som i de

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 12-12-06 01:14

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> lavt antal dage. Men vær opmærksom på ferier og lignende - hvis du
> vælger fx syv dage, risikerer du at mails slettes, inden du får dem hentet.

Inden han får dem hentet? Indstillingen du taler om, er en indstilling
for, hvor mange dage *efter hentning* beskeden bliver slettet.

Den ene maskine bør derfor indstilles til aldrig at slette, mens den
anden bør indstilles til at slette efter et antal dage, der sikrer at
den første også har fået beskederne hentet.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-06 05:21

Den 12-12-06 01.14 skrev Mikkel Moldrup-Lakjer følgende:

> Inden han får dem hentet? Indstillingen du taler om, er en indstilling
> for, hvor mange dage *efter hentning* beskeden bliver slettet.

Er du sikker? For så er det jo ikke så slemt. Og så har du helt ret i
nedenstående.

> [...]
> anden bør indstilles til at slette efter et antal dage, der sikrer at
> den første også har fået beskederne hentet.

Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af
spilklassikeren Mastermind.
http://kimludvigsen.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 12-12-06 16:39

Kim Ludvigsen skrev:

> Er du sikker? For så er det jo ikke så slemt. Og så har du helt ret i
> nedenstående.

Jeg har brugt den metode jeg nævner i flere år, både hjemme og på mine
arbejdspladser.

Det er vigtigt at være klar over, at indstilligen ikke er en indstilling
på serveren, men en indstilling i det enkelte mailprogram.

Denne metode bruger jeg, hvor den stationære med arkivet (hvorfra jeg
tager backup af mails en gang i mellem) er den eneste computer, der er
sat op til at slette beskeder på serveren, mens de bærbare blot henter
uden at slette.

Mikkel
--
Jeg beskyttes ikke af Spamfighter, men jeg
vil gerne beskyttes imod dem der bruger den

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-06 17:01

Den 12-12-06 16.39 skrev Mikkel Moldrup-Lakjer følgende:

> Jeg har brugt den metode jeg nævner i flere år, både hjemme og på mine
> arbejdspladser.

Ok, så skal jeg vist have opdateret min guide.

> Det er vigtigt at være klar over, at indstilligen ikke er en indstilling
> på serveren, men en indstilling i det enkelte mailprogram.

Jeg troede, at Thunderbird tjekker, om mailene er over den valgte alder,
/før/ programmet beslutter sig til, om de skal hentes eller ej. Og at
man derfor kan rende ind i problemer, fx ved ferie. Men det er da rart
at have taget fejl i dette tilfælde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 12-12-06 18:18

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> /før/ programmet beslutter sig til, om de skal hentes eller ej. Og at
> man derfor kan rende ind i problemer, fx ved ferie. Men det er da rart

Måske du kan lave en test inden du ændrer din guide. Men som sagt har
jeg ikke haft problemer med den metode, jeg beskrev.

Mikkel