Gaskomfur - hvad kan anbefales?
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-12-06 13:44

Næste gang jeg skal have komfur, forventer jeg at købe et gaskomfur. Jeg har
p.t. et ellers kanongodt induktionskomfur (fordi jeg bor på 4. sal og ikke
gider slæbe gas op) men jeg har planer om at komme ned på jorden og bo og
vil mene, at jeg så snildt kan have en gasflaske (måske en af de rigtig
store?) til at stå udenfor køkkenet?

Og så kunne jeg godt tænke mig at få gaskomfur igen.

Men hvad skal man kigge efter?

Ikea sælger dette:
PRAKTFULL PRO A70 S Komfur med gasblus, http://masl.to/?Z5546235E og det ser
pænt ud. Men er det godt?

Og så er der dette fra Electrolux:
http://www.electrolux.dk/node35.asp?ProdID=34914

Men Smegs ser da bestemt også spændende ud:
http://www.witt.dk/smeg/komfurer

Mindes blot at have hørt (for år tilbage ganske vist) en del kritik af Smegs
komfurer/køleskabe. Var der ikke en større artikel i Politiken med kritik af
Smeg?

Og én ting er, hvordan komfurererne SER UD. Hvordan er det at arbejde
med/ved?
Det vil glæde mig, om nogen har erfaringer at dele ud af.

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne

Dato : 08-12-06 15:37

> [...]
> rigtig store?) til at stå udenfor køkkenet?
>
> Og så kunne jeg godt tænke mig at få gaskomfur igen.

Jeg kan bidrage med mine erfaringer - har haft gas altid, og står over for
at konvertere til el.

Jeg - og min madlavning - har 2 problemer med gas: Det kan ikke skrues langt
nok ned, og komfurerne er pga de mange krummelurer absolut ikke nemme at
gøre rene. I hvert fald ikke efter min mening.

Det at gas - pga faren for ilden går ud ved for svag en flamme - ikke kan
skrues nok ned, kan løses vha en flammedæmper (fås hos Isabella Schmidt).

Har haft et Scholtes-komfur. Og jeg GLÆDER mig til at få noget i een, flad,
rengøringsvenlig sort plade.

mvh
Marianne

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-12-06 16:53

"Marianne" <skriv@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg - og min madlavning - har 2 problemer med gas: Det kan ikke skrues
> langt nok ned, og komfurerne er pga de mange krummelurer absolut ikke
> nemme at gøre rene. I hvert fald ikke efter min mening.

Tænk hvor meget man kan glemme på få år.... og det med det mener jeg de
snart tre år jeg har haft et induktionskomfur. Jeg er blevet så vant til de
manglende krummelurer, den supernemme rengøring og det at have et komfur så
fladt, at det kan bruges som bord, at jeg helt har glemt at de fordele har
gaskomfuret absolut ikke.

Uha... nu kom jeg i tvivl!

> Har haft et Scholtes-komfur. Og jeg GLÆDER mig til at få noget i een,
> flad, rengøringsvenlig sort plade.

Det er jo lige præcis en af de ting, der er den helt store fordel ved
induktionskomfuret - som jeg jo faktisk er glad for.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-12-06 15:38

Jeg har et Ensemble med fem blus fra Appliance, købt i Silvan for 8.000,-
Det er jeg utroligt godt tilfreds med, der er knald på blussene, ovnen er
stabil og særdeles rummelig (104 l) Designet er enkelt, det hele virker
solidt, ristene er af støbejern, komfuret er let at rengøre og er bestemt
ikke uden en vis stil.
Desværre er der ikke dobbeltovn, som i dit electrolux-eksempel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Anne og Jesper

Dato : 08-12-06 16:21

Jeg faldt for nogle år siden for fristelsen, og købte et SMEG gaskomfur....
det har jeg evigt fortrudt!

Det er MEGET vanskeligt at gøre rent.

Der er køleblæser på ovnen, der larmer irriterende højt (en hidsig emhætte
er ingenting i sammenligning).

Ovnen varmer yderst uregelmæssigt - det er ikke nogen let opgave at bage i
den!

Selv med mindste flamme på svageste blus bulderkoger maden i gryden.

Tidligere var jeg den lykkelige ejer af et Voss gaskomfur. En ganske simpel
hvidemaljeret sag, med en glimrende elovn. Her var det heller ikke noget
problem, at have en gryde suppe til at stå og bløppesimre i fred og ro.

Mit næste komfur bliver dette: Voss GLB4420-HV (hvad det så end er
forkortelse for!) www.voss-electrolux.dk/node145.asp?CategoryID=834

Held og lykke i din søgen

Jesper

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 08-12-06 16:29

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> store?) til at stå udenfor køkkenet?
>
> Og så kunne jeg godt tænke mig at få gaskomfur igen.

TÆNK har lavet en undersøgelse af (gas)komfurer for nogle år siden. Så
vidt jeg lige husker, fik Voss de bedste anmeldelser generelt.
Problemet med SMEG er (også så vidt jeg lige husker), at komfuret er
meget godt, mens ovnen er ret dårlig. Så derfor ville jeg nok ikke selv
vælge et SMEG.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Padre

Dato : 08-12-06 16:40

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Men hvad skal man kigge efter?

Jeg har haft et af de billige SMEG, og køber aldrig det mærke igen. Nu har
jeg et 5-blus electrolux, som Sjkousen skaffede mig (forholdsvis) billigt,
og det har jeg ikke fortrudt et sekund.
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-12-06 16:07

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Næste gang jeg skal have komfur,

Hvis du ender med at vælge noget andet end gas, så tjek
www.hvidevarepriser.dk således at du ikke bliver flået. Nej, de har ikke
gaskomfurer med, sikkert fordi siden nu er en del af elsparefonden.dk...

Selv er vi rigtig glade for vores glaskeramiske kogeplade og indbygningsovn
fra Scholtes. Det at få ovnen op i en ordetlig højde er altså ret lækkert.
(Vi valgte glaskeramisk fordi vi har en del gryder fra dengang man ikke en
gang havde tænkt på induktion

Ebbe