WD 40 på lakerede dele
Fra : Kristian

Dato : 08-12-06 12:34

Hej

Har hørt at WD 40 beskytter motorcyklen meget her i vintertiden hvis den
opbevares lidt fugtigt. Er det kun på aluminiums og crome dele det bruges
eller kan det også beskytte lakerede dele. Vil bare være sikker på at det
ikke kan ødelægge lakeringen hvis der kommer lidt på tanken eller andre
steder.

Kristian

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-12-06 14:44

Vil bare være sikker på at det
> ikke kan ødelægge lakeringen hvis der kommer lidt på tanken eller andre
> steder.

Det har jeg brugt i mange år til vinteropbevaring og lakken har også fået et
skud, skete der intet ved.
Brug i øvrigt varmt vand med opvaskemiddel til foråret, hvis du vil have det
af, det er ret effektivt.

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125LC ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Calle

Dato : 08-12-06 15:18

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et skud, skete der intet ved.
> Brug i øvrigt varmt vand med opvaskemiddel til foråret, hvis du vil have

Jeg kan lige bidrage med hvordan jeg nemt og billigt har vinterbeskyttet
Sukien i flere år.
Jeg tager en halv liter lampeolie og blander med lidt syntetisk kædespray,
ca. 1:10
Bortset fra dæk, saddel og håndtag, så får hele maskinen en gang af
blandingen med en
stor pensel - det tager måske en halv time.
Begge produkter skader hverken ledningsnet eller gummi -
dæk maskinen med et stykke plastik for at undgå støv.
Om foråret bruger jeg igen en halv time med en en stor klud vædet i
lampeolie,
for at rengøre maskinen.
Hvis du følger ovenstående kommer der nul rust i vinterperioden.

Venlig hilsen -
Calle

Fra : Allan Bojesen

Dato : 08-12-06 17:20

> [...]
et
> skud, skete der intet ved.
> Brug i øvrigt varmt vand med opvaskemiddel til foråret, hvis du vil have

Det er muligt at WD40 også gør det, men opvaskemiddel fjerner med stor
sandsynlighed voks og lakforsejling.

Allan Bojesen
CBR1000F, på vej i hi
XL600RM, på vej ud af hi
VTR1000SP-1, på arbejdsværelset

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-12-06 17:41

> Det er muligt at WD40 også gør det, men opvaskemiddel fjerner med stor
> sandsynlighed voks og lakforsejling.

og det tror du ikke at WD40 gør i løbet af vinteren ?
Man skal jo alligevel polere om foråret

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Armand

Dato : 09-12-06 00:09

"Allan Bojesen" <allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligt at WD40 også gør det, men opvaskemiddel fjerner med stor
> sandsynlighed voks og lakforsejling.

Jup!
"Auto"-vask foretages v.h.a. ganske almindelig shampoo i vand og kun hvor
man bevidst skønner behov for særskilt effektiv fedtopløsning bør "sulfo"
bruges!

--
Armand.

Fra : Finn

Dato : 09-12-06 19:42

> [...]
> et
> skud, skete der intet ved.
> Brug i øvrigt varmt vand med opvaskemiddel til foråret, hvis du vil have
Hvordan undgår I at "smøre" på bremsebakkerne, eller er det ikke noget
problem.
Jeg synes, at min VFR800 bremsede dårligere da jeg havde anvendt WD40
på nogle dele.
Jeg må have ramt bremsebakkerne på et tidspunkt.

Finn>

Fra : Peter

Dato : 09-12-06 20:21

"Finn" <autzen(fjern)@post10.tele.dk> wrote in message

> [...]
> på nogle dele.
> Jeg må have ramt bremsebakkerne på et tidspunkt.

Sæt en plasticpose over caliperne og sprøjt mindst muligt i den retning.

NB: Bremsebakker sidder i tromlebremser. På skivebremser hedder det
bremseklodser.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-12-06 22:00

> Sæt en plasticpose over caliperne og sprøjt mindst muligt i den retning.
> NB: Bremsebakker sidder i tromlebremser. På skivebremser hedder det
> bremseklodser.

Og lad posen dække bremseskiverne, der må ikke komme WD-40 på hverken skiver
eller klodser, så bliver klodserne nemlig let ødelagt. På bremsetromler gør
det ingen skade, det kommer ikke ind til bremsebakkerne.

Rittig
(Trofast WD-40 bruger)
Water Displacement 40'th version