ADD grafikkort !? (AGP Digital Display)
Fra : Eskild

Dato : 07-12-06 20:10

Jeg har et Aopen bundkort (MX4SGI4-DN2) fra 2004 med onboard Intel Extreme
Graphics 2 grafikkort. Min nye 20" fladskærm (Samsung 203B) flimrer rigtig
meget i 1400x1050/60Hz, og forhandleren siger det er pga. at onboard
grafikkortet ikke er godt nok.

Så jeg overvejer at købe et grafikkort og sætte i bundkortets AGP-port, men
støder så på denne mærkelig tekst i manualen som jeg ikke forstår:

MXSGI-4DN2 / MX4SGI-4DL2 provide and AGP 8X slot. (...) This AGP slot
could automatically become an AGP slot or a Multiplexed Into DVO Output
depending on what kind of cards inserted, lige AGP, ADD (AGP Digital
Display) cards. (...)
Note: MXSGI-4DN2 implements ADD slot and supports ADD cards only. Please
DO NOT install AGP card in the ADD slot.

Betyder det at jeg kigge efter noget der hedder ADD cards!? Det kan jeg ikke
finde hos edbpriser.

Fra : P.L.

Dato : 07-12-06 20:54

On Thu, 7 Dec 2006 20:09:38 +0100, "Eskild" <es@ki.ld> wrote:

> [...]
> DO NOT install AGP card in the ADD slot.
>
>Betyder det at jeg kigge efter noget der hedder ADD cards!? Det kan jeg ikke

Som jeg læser det, så betyder det at du må nøjes med det onboard
grafik der er på dit bundkort, MX4SGI4-DN2 understøtter ikke AGP og
hvad addkort er, det har jeg ikke noget bud på, måske noget der aldrig
kom længere end tegnebordet.

Fra : P.L.

Dato : 07-12-06 20:57

der er noget der hedder add kort, du kan læse om det på dette link:

http://www.intel.com/support/graphics/intel845g/sb/cs-009070.htm?iid=graphics+845main&

Fra : Eskild

Dato : 07-12-06 22:31

Hmm... Hvis ADD ikke er noget der understøttes af almindelige AGP kort, er
jeg altså nødt til at skifte hele bundkortet ud, vælge lavere opløsning i
anti-alias eller gå efter en ny skærm.

Lækkert at have så mange attraktive løsninger på hånden....

Fra : PA

Dato : 08-12-06 13:54

"Eskild" <es@ki.ld> skrev i en meddelelse
> [...]
> DO NOT install AGP card in the ADD slot.
>
> Betyder det at jeg kigge efter noget der hedder ADD cards!? Det kan jeg

Du har et ganske almindelig AGP slot på dit bundkort,
så du køber bare et agp- kort som passer til dine krav.

MVH PA

Fra : P.L.

Dato : 08-12-06 18:05

On Fri, 8 Dec 2006 13:54:17 +0100, "PA" <pa48@mail.dk> wrote:

>Du har et ganske almindelig AGP slot på dit bundkort,
>så du køber bare et agp- kort som passer til dine krav.
>
>MVH PA

Hvad så med den advarsel der er i hans manual, lidt træls hvis han
brænder noget af, vil du garantere at den advarsel bare er skrevet for
sjov?

Fra : P.L.

Dato : 08-12-06 18:15

On Thu, 7 Dec 2006 20:09:38 +0100, "Eskild" <es@ki.ld> wrote:

>Jeg har et Aopen bundkort (MX4SGI4-DN2) fra 2004 med onboard Intel Extreme

Er du helt sikker på det nummer, slutter det på DN2 eller DL2 ?

Fra : Eskild

Dato : 08-12-06 23:34

> Er du helt sikker på det nummer, slutter det på DN2 eller DL2 ?

Jeg har lige tjekket en ekstra gang, og det er AOpen MX4SGI-4DN2
.... og jeg kan se jeg manglede at få et 4-tal når modellen nævnes i citatet,
men det er ovenstående model nummer.

Fra : P.L.

Dato : 09-12-06 01:12

On Fri, 8 Dec 2006 23:34:04 +0100, "Eskild" <es@ki.ld> wrote:

>Jeg har lige tjekket en ekstra gang, og det er AOpen MX4SGI-4DN2
>... og jeg kan se jeg manglede at få et 4-tal når modellen nævnes i citatet,
>men det er ovenstående model nummer.

Det manglende tal er måske en slåfejl, jeg personligt ville ikke tage
chancen.

Måske du kan skrive til AOpen og spørge dem.

Fra : Eskild

Dato : 09-12-06 12:22

> Det manglende tal er måske en slåfejl, jeg personligt ville ikke tage
> chancen.

Ja, det var min slåfejl. Det står rigtigt i manualen.
Der er vist ikke noget nemt svar. Jeg købte modellen i den tro at jeg kunne
tilføje et AGP kort senere, og sådan forstår jeg også deres webside når den
skriver:
Integrated VGA Engine in chipset
8X AGP slot
Support ADD card
http://global.aopen.com.tw/Products/mb/mx4sgi-4dn2;mx4sgi-4dn2(p).htm

Så jeg synes det er temmelig uklart. Jeg har bare opgivet få brugbare svar
fra support hos producenter, men måske det er den eneste løsning.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 09-12-06 02:26

Eskild wrote:

> Jeg har lige tjekket en ekstra gang, og det er AOpen MX4SGI-4DN2
> ... og jeg kan se jeg manglede at få et 4-tal når modellen nævnes i
> citatet, men det er ovenstående model nummer.

Jeg tror du har AGP så.
Jeg prøvede lige at slå det op i Google, og AOpens egen side siger AGP:
http://club.aopen.com.tw/news/News_ShowAnswer.aspx?RecNo=4745

Venlig hilsen
Henrik

Fra : P.L.

Dato : 09-12-06 02:57

On Sat, 9 Dec 2006 02:25:46 +0100, "Henrik Stavnshøj"
<hesta@nospam.dk> wrote:

>Jeg tror du har AGP så.
>Jeg prøvede lige at slå det op i Google, og AOpens egen side siger AGP:
>http://club.aopen.com.tw/news/News_ShowAnswer.aspx?RecNo=4745

Jeg ville nu være forsiktig, da han model ender på DN2 og der står som
der står i manualen.

Nå men det er ikke min maskine, så jeg håber du har ret hvis han tager
chancen.

Fra : Esben

Dato : 08-12-06 23:24

> [...]
> DO NOT install AGP card in the ADD slot.
>
> Betyder det at jeg kigge efter noget der hedder ADD cards!? Det kan jeg

Det kunne det tyde på ja. Det ADD kort jeg kender* tilføjer egentlig bare en
DVI port til bundkort, dvs det er stadig det onboard der bruges.

* http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/11443_div/11443_div.HTML
--
Esben

Fra : Eskild

Dato : 09-12-06 13:11

Nogle gange skal man bare starte man bare starte med at antage at folk er
dumme, lige som support så ofte gør. Jeg har nemlig lavet en gentagen
læsefejl. Jeg har nok kun kigget efter de sidste bogstaver... Manualen tager
sit ADD-forbehold for MX4SGVI-4DN2, min model er MX4SGI-4DN2.
Hvordan kan jeg være så dum?

Mange tak for hjælpen allesammen. Jeg beklager meget.... Havde copy-paste så
bare virket fra Acrobat Reader, så havde I jo nok opdaget det med det samme,
men det er jo svært når jeg fejlinformerer...

Nå, men hvis forhandleren ellers har ret i at det er mit Intel Extreme
Graphics 2 (865G) der ikke kan trække 1400x1050, skulle problemet jo hurtigt
kunne løses med et AGP kort (jeg kan se de kan fåes fra 300 kr), og så får
jeg endda mulighed for at køre det over DVI-D.

Fra : Esben

Dato : 09-12-06 13:42

> [...]
> kunne løses med et AGP kort (jeg kan se de kan fåes fra 300 kr), og så får
> jeg endda mulighed for at køre det over DVI-D.

Ja, det vil være synd at køre det over VGA - du vil højst sandsynligt få et
klarere billede med DVI.

--
Esben

Fra : P.L.

Dato : 09-12-06 17:39

On Sat, 9 Dec 2006 13:10:44 +0100, "Eskild" <es@ki.ld> wrote:

> [...]
>læsefejl. Jeg har nok kun kigget efter de sidste bogstaver... Manualen tager
>sit ADD-forbehold for MX4SGVI-4DN2, min model er MX4SGI-4DN2.

Skam dig

>Mange tak for hjælpen allesammen. Jeg beklager meget.... Havde copy-paste så
>bare virket fra Acrobat Reader, så havde I jo nok opdaget det med det samme,
>men det er jo svært når jeg fejlinformerer...

Ja det er ikke altid ting virker som de burde, ja med de rigtige
informationer have det ikke været så svært men skidt med det, vi
har jo ikke fået nogle skrammer

> [...]
>kunne løses med et AGP kort (jeg kan se de kan fåes fra 300 kr), og så får
>jeg endda mulighed for at køre det over DVI-D.

DVI er klart at fortrække, så held og lykke med dit kortkøb og super
at du godt kunne/kan bruge AGP.

MVH.