Guatemala ??? Et dræber paradis mod kvinde~
Fra : Jan Tovgaard

Dato : 07-12-06 19:11

Hejsa:)

Mig og min kæreste skal til Guatemala og Mexico i Januar / Februar.
Meeeen! Kan dette virkelig passe? er lidt chokeret... jeg troede ikke
guatemala var SÅ farligt,
som denne korte video viser...
Har da ikke lyst til at tage min kæreste til guatemala hvis hun ikke kommer
med hjem!

mvh jan

videoen klik her nedenunder:

http://www.youtube.com/watch?v=d1VlSG4f7y4

Fra : Holst

Dato : 07-12-06 19:31

Jan Tovgaard wrote:

> [...]
> som denne korte video viser...
> Har da ikke lyst til at tage min kæreste til guatemala hvis hun ikke kommer

Ja, det lyder det til, at Guatamala er. Det passer da meget godt med
Udenrigsministeriets side, som I givetvis har læst, inden i bestilte rejsen:

<http://www.um.dk/da/menu/Udenrigspolitik/Landefakta/LandefaktaLatinamerika/LandefaktaGuatemala.htm>

Fra : Jan Tovgaard

Dato : 07-12-06 20:39

> Ja, det lyder det til, at Guatamala er. Det passer da meget godt med
> Udenrigsministeriets side, som I givetvis har læst, inden i bestilte
> rejsen:

Vi har bare en t/r flybillet til Mexico city. Men vi havde tænkt os at tage
sydpå til Guatemala..
Vi har læst følgende:

http://www.jysk-rejsebureau.dk/rejseinfo/latinamerika/guatemala/content_fakta06.htm

Klik under sundhed og sikkerhed!

uddrag:
og generelt er landet sikkert for turister. Brug din sunde fornuft og
undersøg altid de
aktuelle sikkerhedsforhold, inden du sætter dig ind i en lokalbus i
yderområderne.

er det helt løgn og latin det som står på jysk rejsebureaus hjemmeside?

Fra : Holst

Dato : 07-12-06 21:08

Jan Tovgaard wrote:

> er det helt løgn og latin det som står på jysk rejsebureaus hjemmeside?

Guatamala er sikkert som ethvert andet land - måske bare noget værre.

Alle de grimme ting sker jo næppe midt på gågaden i Guatamala, men
sikkert i ly af mørket i de skumle slumkvarterer og lignende.

Fuldstændig ligesom man engang sagde, at man ikke skulle færdes i
Istedgade-kvarteret efter mørkets frembrud, for der var for mange skumle
typer. Måske nok er der flere skumle typer i Guatamala, men færdes man
med fornuft, så går det sikkert helt fint.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-12-06 23:54

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote in news:45787490$0$156
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Måske nok er der flere skumle typer i Guatamala, men færdes man
> med fornuft, så går det sikkert helt fint.

Et land hvor det generelt frarådes at færdes ude efter mørkets frembrud, og
i ganske store dele af hovedstaden og andre storbyer generelt frarådes at
færdes overhovedet, er ikke et land hvor det "sikkert går fint". Det er et
land hvor der skal tages forholdsregler og man skal nøje overveje om det er
risikoen værd.

Allerede i lufthavnen er der folk der spotter velbeslåede turister,
hvorefter svært bevæbnede bander følger efter dem og enten overfalder dem
på vejen eller når de når frem til deres hotel.

Der er en vej der er berygtet for at folk skyder turister for sjov! Man
frarådes at færdes hvor der er mange mennesker, men samtidig heller ikke
steder hvor der er helt øde.

Guatemala er tilsyneladende et land hvor de kriminelle har overtaget, og
politiet stortset er magtesløse.

Så skal jeg godtnok have tvingende årsager for at tage sådan et sted hen.

Fra : michael

Dato : 08-12-06 02:28

Jeg så for nogle uger siden i Horisont på DR2 et dokumentarprogram om
netop dette emne. Og mod forventning fandt jeg det på nettet:
http://www.dr.dk/DR1/horisont/2006/11/14114903.htm

DRs egen omtale af udsendelsen:

"Hver dag myrdes i gennemsnit to kvinder i Guatemala. Mordene bliver
hverken efterforsket eller opklaret, og drabsmændene bliver ikke stillet
til ansvar for deres gerninger. På tre år er mord på kvinder i Guatemala
firdoblet, og de unge og veluddannede kvinder er mest udsat. Respekt for
kvinder eksisterer stort set ikke, og både politi og myndigheder virker
nærmest ligeglade med de dræbte kvinder og deres familier. Ingen stiller
tilsyneladende spørgsmål til årsagen bag mordene, men
rettighedsforkæmpere mener, at mange års borgerkrig og had mod kvinder
kan være en del af forklaringen. Horisont skildrer et Guatemala, som
hærges af meningsløse, brutale mord, hvor blandt andet tekniske mangler
umuliggør en opklaring."

/michael

Fra : Jan Tovgaard

Dato : 08-12-06 11:22

> Der er en vej der er berygtet for at folk skyder turister for sjov! Man
> frarådes at færdes hvor der er mange mennesker, men samtidig heller ikke
> steder hvor der er helt øde.

hvad er det for en vej? og hvor ligger den henne?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-12-06 12:29

"Jan Tovgaard" <jto@egdatainform.dk> wrote in news:45793cd5$0$906
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> hvad er det for en vej? og hvor ligger den henne?

Sig mig læser du ikke de links der postes???

http://www.swedenabroad.com/pages/general____23861.asp citat:

"Res aldrig på den kortare vägen via Patzún, Godinez som är glest
trafikerad och där dödsskjutning av turister har skett. Undvik också resor
på mindre vägar runt Atitlansjön, välj båttrasnport så långt det är
möjligt. Dödsskjutning av turister har även skett på väg CA-2 vid
Mazatenango. Under de senaste månaderna har överfall och våldsbrott riktade
mot utlänningar även förekommit på väg CA 9 mot Puerto Barrios vid
Atlantkusten, och på väg 1 mellan Antigua och Palín."

Fra : Cyber.

Dato : 07-12-06 21:23

"Jan Tovgaard" <jantovgaard@yahoo.dk> wrote in message

> Vi har bare en t/r flybillet til Mexico city. Men vi havde tænkt os at
> [...]

Mexico City er et herligt, sted,-vi var der vel 5 timer før den første
amatør prøvede at stjæle min pung

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-12-06 19:32

> Mig og min kæreste skal til Guatemala og Mexico i Januar / Februar.
> Meeeen! Kan dette virkelig passe? er lidt chokeret... jeg troede ikke
> guatemala var SÅ farligt,

Udenrigsministeriet har ingen særlige anvisninger vedr. Guatemala, men det
har det svenske Udenrigsministerium:

http://www.swedenabroad.com/pages/general____23861.asp

Det lyder ikke som et sted jeg havde lyst til at tage hen på 2 mandshånd.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 07-12-06 20:02

Man kan søge den svenske rejsevejledning for Guatemala via denne hjemmeside
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerRejsen/AndreLandesRejsevejledninger/
Mvh. Jesper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-12-06 20:08

"Jesper Pedersen" <jesperp04@webspeed.dk> wrote in

> Man kan søge den svenske rejsevejledning for Guatemala via denne
> hjemmeside

Hvorfor dog det når jeg allerede har postet et direkte link i det indlæg du
svarer på

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 07-12-06 20:15

Hej Kent!
Fordi det link du gav virker ikke.
Mvh. Jesper

Fra : Holst

Dato : 07-12-06 21:09

Jesper Pedersen wrote:

> Fordi det link du gav virker ikke.

Det virker nu fint i Thunderbird.

Men om ikke andet giver dit link jo også adgang til endnu flere landes
rejseinformation.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-12-06 23:46

"Jesper Pedersen" <jesperp04@webspeed.dk> wrote in news:457867fb$0$20241
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Fordi det link du gav virker ikke.

Det virker da fint.

Bemærk iøvrigt den utroligt lækre og indbydende måde mit svar er sat op på.

Øverst navnet på den jeg svarer og hvilket indlæg jeg svarer på. Dernæst en
stump (men ikke for meget) af det indlæg du svarer på og dit svar, pænt og
læsevenligt sat op under hinanden. Og nederst mine kommentarer.

Var det en type svar du ville unde gruppens øvrige deltagere i fremover?

Fra : Jan Tovgaard

Dato : 07-12-06 20:30

> http://www.swedenabroad.com/pages/general____23861.asp
>
> Det lyder ikke som et sted jeg havde lyst til at tage hen på 2 mandshånd.

Det kan da ikke passe!!! Der er utrolig mange der tager til Guatemala for at
studere spansk da det er
et utrolig billigt land... Men kvindemord i den skala, det lyder sygt!!!

Fra : ThomasB

Dato : 07-12-06 23:13

"Jan Tovgaard" <jantovgaard@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har da ikke lyst til at tage min kæreste til guatemala hvis hun ikke
> kommer med hjem!

Er det ikke bare 700 kvinder? Ud af 6 mio?

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-06 11:50

ThomasB skrev i 457891f5$0$49201$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Er det ikke bare 700 kvinder? Ud af 6 mio?

Jo, det er småligt at gå op i den slags petitesser. Akkurat som det er
tumpet at vi i DK bruger milliarder bare for at nedsætte antallet af
trafikdræbte, der jo i forvejen er en ubetydelighed på nogle få hundrede. Og
det er jo kun kvinder, der er tale om.

(For en sikkerheds skyld: Ovenstående er ironisk ment)

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ThomasB

Dato : 08-12-06 13:09

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> trafikdræbte, der jo i forvejen er en ubetydelighed på nogle få hundrede.
> Og det er jo kun kvinder, der er tale om.

Det svarer jo lidt til at tro, at man som turist i DK ikke kommer hjem,
fordi der er 400 trafikdrabte om året i DK.

Og naturligvis er det synd for de 700 kvinder og deres familier.

Da herhjemme annoncerede overfor venner og familie, at vi skulle til New
York på ferie, blev folk helt vilde i øjnene og sagde: "Er i helt gale, i
bliver skudt derovre - de er psykopater alle sammen" Af alle steder jeg har
været i verden, er New York dog det mest fredelige og sikre sted jeg
nogensinde har været.

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-06 13:58

ThomasB skrev i 457955d1$0$49202$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det svarer jo lidt til at tro, at man som turist i DK ikke kommer
> hjem, fordi der er 400 trafikdrabte om året i DK.

Nej, det ved Gud det ikke gør.
Iflg. TVudsendelsen var de 700 kvinder ikke en jævn statistisk fordeling,
men med overvægt af yngre middelstandskvinder - vel netop den type, de
fleste danske turister ville indgå i. Har du i øvrigt læst nogle af de mange
henvisninger i tråden?

> [...]
> gale, i bliver skudt derovre - de er psykopater alle sammen" Af alle
> steder jeg har været i verden, er New York dog det mest fredelige og

Det er da helt i skoven at foretage den sammenligning. At færdes i New York
ville jeg ikke sammenligne med tilstanden i Guatemala.
Det er ikke modigt men torskedumt ikke at lytte på, hvad folk, der har
forstand på tingene, siger.

Jeg regner med at tage til Napoli til sommer og selvom jeg normalt ikke er
(opfatter mig selv som) en kylling, så er der kvarterer, hvor jeg helt
afgjort ikke kunne finde på at lufte mit kamera eller stå og vifte med penge
eller smykker. Som en napolitaner sagde til mig: Why do so many tourist do
things we natives never even would think of and then afterwards claims that
they had been abused?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Tovgaard

Dato : 08-12-06 14:48

> [...]
> men med overvægt af yngre middelstandskvinder - vel netop den type, de
> fleste danske turister ville indgå i. Har du i øvrigt læst nogle af de

En lille tilføjelse. Så er det 700 kvinder med en stigning på 400% i drabene
på kvinder ifølge udsendelse.
Men også at der begåes 8 gange så mange mord mod mænd. Det svarer til at der
begås

700 kvinder
8x700 mænd

6300 mord pr år!!!! Snart 18 mord pr dag!!! Det synes jeg er rimelig mange
for et land der kun er
dobbelt så stort som dk..

Fra : ThomasB

Dato : 09-12-06 23:43

> Nej, det ved Gud det ikke gør.

Nå, det synes jeg nu nok det gør.

> [...]
> men med overvægt af yngre middelstandskvinder - vel netop den type, de
> fleste danske turister ville indgå i. Har du i øvrigt læst nogle af de

Det er hamrende uinteressant at kigge på mordstatistikker.
Det interessante er hvor mange turister der procentuelt bliver myrdet.

Jeg kender flere der rejser rundt i Guatemala og det er stærkt overdrevet at
faren er så stor.
www.um.dk har heller ikke nogle advarsler mod Guatemala.

> Det er da helt i skoven at foretage den sammenligning. At færdes i New
> York ville jeg ikke sammenligne med tilstanden i Guatemala.

I NY er der terrorister der flyver ind i højhusene og dræber tusinder af
menneker.
Der er ghettoer, hvor de fattigste sorte bor, der er farligere end at gå i
end i Guatemala.

> Det er ikke modigt men torskedumt ikke at lytte på, hvad folk, der har
> forstand på tingene, siger.

Man sender unge studerende på sprogrejser til Guatemala, så det skal da
omgående stoppes, hvis det er så farligt som det gives udtryk for i denne
tråd.

> [...]
> (opfatter mig selv som) en kylling, så er der kvarterer, hvor jeg helt
> afgjort ikke kunne finde på at lufte mit kamera eller stå og vifte med

Og det betyder ikke at hele Italien er et farligt sted, ligeom Guatemala
heller ikke er et usikkert rejsemål, hvis man undersøger tingene hjemmefra
og ikke kører ind midt i noget der ligner vollsmose og vifter med sit Rolex.

> Som en napolitaner sagde til mig: Why do so many tourist do things we
> natives never even would think of and then afterwards claims that they had
> been abused?

Det har jeg heller aldrig fattet. Men når det er sagt, så er turister i de
fleste lande "fredet", fordi der er mange penge i turisme. En turist der
bliver røvet, betyder at hundredevi potentielle rejsende ikke tager afsted,
så forretninger, regering og politi slår hårdt ned.
Det er meget tydeligt i Thailand, hvor de lokale nærmest bliver skudt, hvis
de så meget som krummer et hår på en turist.

I Egypten stilles sikkerhedsvagter med maskinpistoler til rådighed for
turisterne.

Fra : Jan Tovgaard

Dato : 10-12-06 09:21

> [...]
> Det interessante er hvor mange turister der procentuelt bliver myrdet.
>
> Jeg kender flere der rejser rundt i Guatemala og det er stærkt overdrevet

Ja, vi er meget i tvivl om hvad vi gør! Vi har ført været i farlige byer
såsom Rio de Janiero, Sao Paolo,
Mombase, Nairobi etc. Men ensbetegnende for disse steder er at de
overfaldsmænd lader dig gå hvis du slipper alt
hvad du har (penge e.t.c.)....

Men måske er alt dette overdreven, jeg kunne godt tænke mig at se en
statistik på hvor mange turister der bliver dræbt.
En ting er dog sikkert, man skal sætte sig grundigt ind i hvor man kan
færdes og hvornår hjemmefra!

Men går ud fra at man godt kan færdes udenfor i dagstimerne i Guatemala uden
alt for store problemer;)

Fra : ThomasB

Dato : 11-12-06 00:18

> Men går ud fra at man godt kan færdes udenfor i dagstimerne i Guatemala
> uden alt for store problemer;)

Guatemala er slet ikke på disse top 10 lister.
http://www.benbest.com/lifeext/murder.html

Cypern, Venezuela og Mezico findes mange steder i statistikkerne, og de er
almindelige turistlande.

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-12-06 08:54

ThomasB skrev i 457b3bf3$0$49205$14726298@news.sunsite.dk dette:

[En masse om mord, Guatemala og ....]

Det var ikke fordi jeg gider deltage i en diskussion om faren ved at rejse i
Guatemala - som jeg ingen erfaringer har med. Men jeg blev trikket af din
imo aldeles usympatiske formulering:
"Er det ikke bare 700 kvinder? Ud af 6 mio?" som jeg finder afstumpet.
That's all.

Jeg synes 'ikke bare' at det er ligegyldigt med mord på 700 kvinder i et
land på Guatemalas størrelse.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ThomasB

Dato : 11-12-06 17:01

> [...]
> That's all.
>
> Jeg synes 'ikke bare' at det er ligegyldigt med mord på 700 kvinder i et

Selvfølgelig er 700 mord ikke lgegyldige, men det er de statistisk set, når
man skal vurdere risiko ved rejsemål.

Fra : Jan Tovgaard

Dato : 13-12-06 15:25

> Selvfølgelig er 700 mord ikke lgegyldige, men det er de statistisk set,
> når
> man skal vurdere risiko ved rejsemål.

http://guatemala.usembassy.gov/recent_incidents.html

Der sker noget med turister i landet... Dette er bare amerikanske!