110V/220V
Fra : jpholm

Dato : 26-06-01 19:45

Jeg står og skal til Rio på sommerferie. Jeg har undersøgt at strømstikkene
er kompitable - men deres spænding er 110V 60Hz. Min shaver tager både 110V
og 220V, så det er ikke noget problem.

Mit spørgsmål er nu; hvad sker der, hvis man sætter en CD-afspiller (Der er
kun angivet 220V/60Hz på enheden) i deres 110V-stik???

Al hjælp modtages med kyshånd!

jonas.

Fra : Elmer Music

Dato : 26-06-01 20:30

"jpholm" <jpholm@oncable*NOSPAM*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> kun angivet 220V/60Hz på enheden) i deres 110V-stik???

Denne grupper er altså ikke til spørgsmål angående lyd-anlæg. Læs: "MARKED"
!!!

det er dk.teknik.lyd det sker!

Jeg kunne forestille mig at du får gevaldige problemer med din cd-spille!!!

Den får alt for lav spænding. Uden at være ret klog inden på dette område,
vil jeg sige at det vil være direkte dumt at prøve ad. siger det ikke sig
selv at et apparet der er bygget til 220V ikke kan fungere på 110V??!!

-Elmer

Fra : jpholm

Dato : 26-06-01 20:42

> Denne grupper er altså ikke til spørgsmål angående lyd-anlæg. Læs:
"MARKED"
> det er dk.teknik.lyd det sker!
Oki. Takker :)

> Jeg kunne forestille mig at du får gevaldige problemer med din
cd-spille!!!

Det er netop hvad jeg er bange for.... :)

Fra : JYK

Dato : 26-06-01 20:33

Der sker ikke en pind. Du skal have en enhed der kan konvertere fra
110v/60hz til 220v/50hz (og den er vist temmelig dyr pga.
hz-konverteringen).

Nu er hz-forskellen mht. din shaver ikke et problem (den bliver vel nærmest
lidt tunet).
hz-problemet kommer først for alvor ind i billedet, når vi taler om billede
og lyd.

Mit råd er enten at du medbringer en cd-walkman eller køber en billig
cd-afspiller i Rio, som du efterfølgende kan sælge eller forærer væk.

Jesper Y. Kristiansen
__________________

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 26-06-01 21:23

Jeg har haft en Ghettoblaster med til England, Spanien, Portugal og Italien uden problemer med
el-nettet.
Dog ved jeg ikke hvad deres el-net kører med?

Anders Hyltoft
"kl. 23.18 Wesley Snipes tryller med tun i olie."

Fra : Morten Dybdal

Dato : 26-06-01 22:40

Anders Hyltoft wrote:

> Jeg har haft en Ghettoblaster med til England, Spanien, Portugal og Italien uden problemer med
> el-nettet.
> Dog ved jeg ikke hvad deres el-net kører med?

Det samme som resten af EU.

--
Morten Dybdal

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 27-06-01 08:03

"Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> wrote in message news:3B39012F.60C85EEB@dm-data.dk...

> Det samme som resten af EU.

Nå ja.

Det var et forsøg værd...

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-06-01 21:29

In an article of 26 Jun 2001 jpholm wrote:

> Mit spørgsmål er nu; hvad sker der, hvis man sætter en CD-afspiller (Der er
> kun angivet 220V/60Hz på enheden) i deres 110V-stik???

Så længe du giver den mindre spænding, end den er bygget til, så tager
CD-afspilleren næppe skade af det. Uden at have forstand på sådant, så kan
man vel groft sagt sige, at ved at halvere spændingen, så halverer du også
den hastighed, hvormed CD'en roterer, og så lyder musikken sikkert knap så
godt.

Men helt ærlig! Nyd dog Rio i stedet for en gammel CD.

--
Uffe Holst

Fra : jpholm

Dato : 27-06-01 00:18

> [...]
>den hastighed, hvormed CD'en roterer, og så lyder musikken sikkert knap så
Jeg har selv endelig fået svar efter at have søgt på nettet og
fundet.....intet mindre end ingeniørenes NG. Wow. Det viser sig at cd'en
ikke bare drejer med halv fart og Kim Larsen synger en tone lavere.
Tværtimod vil selve transformatoren samt formentlig CD'en brænde af, hvis
man ikke køber en speciel transformer, der åbenbart kan erhverves i
lufthavne og andre steder. [hvis nogen er interesserede, kan I bare skrive -
jeg har www-adresser]
Men tak for buddet. :)

>Men helt ærlig! Nyd dog Rio i stedet for en gammel CD.
Hæ, hæ. Det skal jeg også. Men mine 14 venner og jeg vil gerne høre lidt
muzak før vi lunter i byen, og tænkte så at medbringe CD+højttalere....
Jeg har været der før og skulle - selvom dette ikke er Rejse-NG - hilse at
sige, at der også er rigtigt mange venlige [girls4me] mennesker at 'opleve'
i Rio om natten. gnæk gnæk.

bedste hilsener.
jonas.

Fra : jan steen sørensen

Dato : 27-06-01 06:03

Uffe Holst skrev i meddelelsen ...

> [...]

den hastighed, hvormed CD'en roterer, og så lyder musikken sikkert knap så

Nix - mindre (½) spænding kan også brænde den af.

220/230v 50Hz bliver transformeret ned til lavere spændinger, typisk igennem
en transformator. (eller evt. igennem en switch-mode forsyning - disse
tillader typisk fra 110-240 V AC / 50-60Hz uden problemer)
Herefter bliver vekselspændingen ensrettet og udglattet af et antal
electrolyt-kondensatorer. Den udglattede spænding bliver så yderliggere
sendt igennem forskellige spændingsregulatorer, for her at blive brugt i dit
app. Den udglattede spænding på indgangen af regulatorerene er typisk 25-30%
højere end udgangen af disse. Dette er nødvendigt for at få en stabil
forsyning. Hvis du sænker 220V med ca. 10-15 % vil den sikkert stadig spille
OK, men.....
Der findes (efter hukommelse) -12 Volt + 12 Volt, 18 Volt, 5 Volt DC, disse
spændinger er nødvendige for at lyddelen kører, motore får spænding og
endelig at hele digitaldelen kører.

Jan