opskrifter med linser eller kikærter
Fra : spoi@sol.dk

Dato : 07-12-06 15:21

Søges - bare alle mulige ideer. Kender kun humus.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-12-06 19:44

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Søges - bare alle mulige ideer. Kender kun humus.

Jeg er vild med den tunesiske ret cous cous. De gange jeg har fået retten,
har den bestået af oksekød og stærke pølser i en stærk (harissa) tomatsovs
med rodfrugter og kikærter.

http://www.madgal.dk/article.asp?id=78&versionid=0

Fra : MrsKrabappel

Dato : 07-12-06 21:28

> Jeg er vild med den tunesiske ret cous cous.

Også mig!

De gange jeg har fået retten,
> har den bestået af oksekød og stærke pølser i en stærk (harissa) tomatsovs
> med rodfrugter og kikærter.

Pølserne hedder "merguez" og der er flere steder i hovedstaden (nu kender
jeg ikke andre dele af landet) hvor man kan få dem friske, og de er stærke
nok, at harissa er overflødig
Lave couscous ordentligt er en laaang sag og tager mange timer, men
quick&dirty udgave kan også være en fornøjelse. Den jeg fik i Tunesien var
med lam, og maaange grøntsager - tomat, courgette, kikærter, græsker,
kartofler, gulerødder, rosiner, og andet jeg nu glemmer.

Denne her ser mere marokkansk ud:
http://www.oproerframaven.dk/bazar/opskrifter/

Cuscussu' er den sicilianske variant som laves med fisk istedet, og som i
Magreb tilberedes i de stablede lergryder som danner en "couscoussiere" (ja
trinacria alias sicilien var en arabisk koloni en gang)

Man kan også lave falafel, og farinata, søg lidt med google...

Sandra

Fra : ASKF

Dato : 08-12-06 03:18

spoi@sol.dk ytrede sig i
<1165501285.729230.17010@f1g2000cwa.googlegroups.com> med dette:

>Søges - bare alle mulige ideer. Kender kun humus.

Humus: dødt organisk materiale dannet ved delvis forrådnelse af
plantedele.

Det må endelig ikke forveksles med detritus, selvom begge er dødt
organisk materiale (detritus inkluderer al organisk materiale;
forrådnede dyre og plantedele samt afføring).

Gad vide om ikke vi kan kalde svenskere med forkærlighed for deres lidt
specielle fiske spise (delvis forrådnet fisk) for detritusædere, uden at
de forstår at vi derved fornærmer dem?
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-12-06 10:17

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> spoi@sol.dk ytrede sig i

> Humus: dødt organisk materiale dannet ved delvis forrådnelse af
> plantedele.

Og den berømte ret lavet af kikærter hedder også hummus *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : ASKF

Dato : 09-12-06 16:32

Lisbeth Jacobsen ytrede sig i
<45792d8c$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> med dette:

>"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

>Og den berømte ret lavet af kikærter hedder også hummus *S*

Netop, men stavefejlen er ikke så sjælden endda. Jeg kan blot ikke lade
være med at more mig over den.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-12-06 12:34

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

Søges - bare alle mulige ideer. Kender kun humus.

Faldt lige, hos www.aarstiderne.com, over denne opskrift med kikærter:

Oksekødgryde med julekrydderier, nødder og tørret frugt
4 pers.

500 g blandede løg
400 g oksekød i tern
1 spsk. smør
1 spsk. olie
1 tsk. groft salt
friskkværnet peber
15 g frisk ingefær
2 stænger kanel
ca. 1½ dl vand
1 dåse kikærter
1 dl rosiner
75 g mandler
1 bundt persille

Pil løgene og skær dem i nogenlunde ensartede stykker fra rod til top.
Dup kødet tørt med køkkenrulle. Varm smør og olie i en tykbundet gryde, brun
kødet på alle sider og krydr med salt og peber. Tilsæt løgene lad dem simre
med kødet et par minutter. Tilsæt fintrevet ingefær, kanelstænger og vand.
Lad retten simre under låg ved lavt blus ca. 45 min. til kødet er mørt.
Åben dåsen med kikærter og lad dem dryppe af i en si. Tilsæt dem til retten
med rosiner og lad den koge ca. 10 minutter mere. Smag retten til med salt
og peber
Smut mandlerne og rist dem på en pande til de er fint lysebrune. Drys dem
over retten sammen med friskhakket persille.

Billede kan ses her: http://www.aarstiderne.com/images/commerce/S_71113.JPG

Fra : Spang

Dato : 08-12-06 16:16

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
Søges - bare alle mulige ideer. Kender kun humus.

Er Falafel ikke også lavet af kikærter ?

Spang

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 09-12-06 08:55

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> Smut mandlerne og rist dem på en pande til de er fint lysebrune. Drys dem
> over retten sammen med friskhakket persille.

Den tror jeg at jeg ville prøve. Oplyste desværre lidt forkert da jeg
skrev alt have interesse. Det skal værre fattig på animalsk fedt. Men
denne her lyder bestem som noget der skal prøves.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-06 11:17

> Den tror jeg at jeg ville prøve. Oplyste desværre lidt forkert da jeg
> skrev alt have interesse. Det skal værre fattig på animalsk fedt. Men
> denne her lyder bestem som noget der skal prøves.

Bruger du magert oksekød er der stort set intet animalsk fedt i den nævnte
ret.

Mvh. Lisbeth

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 09-12-06 09:03

Spang skrev:
> <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Søges - bare alle mulige ideer. Kender kun humus.
>
> Er Falafel ikke også lavet af kikærter ?
>
> Spang

Jo men de skal vist desværre steges i en del fedtstof for at blive
gode. Hvis nogen kender en alternativ måde at stege dem på ville det
være dejligt.

LN

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-12-06 22:06

spoi@sol.dk writes:
>Jo men de skal vist desværre steges i en del fedtstof for at blive
>gode. Hvis nogen kender en alternativ måde at stege dem på ville det
>være dejligt.

Det er der ikke, men du skrev da vidst også animalsk fedt?
Brug noget god raps- eller vindruekerne olie og læg dem på fedtsugende
papir bagefter, så er der ikkke meget fedtstof tilbage i falaflerne.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-06 22:27

Frank Løkkegaard skrev:

> Brug noget god raps- eller vindruekerne olie og [...]

Rapsolie dur efter min mening ikke til dybstegning, da det får en fæl
frituresmag, og vindruekerneolie har ikke godt af at blive varmet så
højt op, da dens indhold af flerumættede fedtsyrer er meget højt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-06 14:12

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> on lørdag 9. december 2006 at
22:26 +0100 wrote:
>Rapsolie dur efter min mening ikke til dybstegning, da det får en fæl
>frituresmag, og vindruekerneolie har ikke godt af at blive varmet så
>højt op, da dens indhold af flerumættede fedtsyrer er meget højt.

Rapsolie af en ordentlig kvalitet fungerer da fint - den der fæle
frituresmag du omtaler synes jeg kun jeg har oplevet ved de aller
billigste.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-12-06 16:55

Frank Løkkegaard skrev:

> Rapsolie af en ordentlig kvalitet fungerer da fint - den der
> fæle frituresmag du omtaler synes jeg kun jeg har oplevet ved
> de aller billigste.

Måske har jeg været uheldig? Det har i hvert fald været en grim
oplevelse. Jeg har brugt koldtpresset rapsolie fra Allara, og så
en koldtpresset rapskimolie.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Susanne

Dato : 18-12-06 07:33

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Måske har jeg været uheldig? Det har i hvert fald været en grim
> oplevelse. Jeg har brugt koldtpresset rapsolie fra Allara, og så
> [...]

Men hvad skal man så bruge hvis man ikke vil bruge animalsk fedt
(svinefedt - er vegetar og træt af Nutanas melede frost-falafler). Skal
nemlig snart i gang med mit første falafel-forsøg og har nemlig også noget
Allara rapsolie stående men ved mit første falafel-friture-forsøg vil jeg da
helst ikke ødelægge både olie og falafler....
Ved søg tilbage i gruppens diskussioner om emnet ser det ud til at folk har
temmelig forskellige opfattelser af hvilken olie der er bedst egnet til
formålet....

Mvh.
Susanne

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 10-12-06 18:17

Lisbeth Jacobsen skrev:
> <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Bruger du magert oksekød er der stort set intet animalsk fedt i den nævnte
> ret.
>
> Mvh. Lisbeth

Ja helt sikkert.

Tak