Køb af ældre bil hos forhandler
Fra : mfn

Dato : 07-12-06 14:32

Der er noget med det kan være lidt "speget" mht til reklamationsret osv.

Hvad mener i om dette:

Bil til 15000 + nrplader

Kører mindre end 14 dage og tandremmen sprænger = motorhaveri.

Skal forhandleren udbedre denne skade U/B når der hverken i motorrummet, på
slutsedlen eller i øvrigt nogen steder er oplyst noget om hvornår eller om
overhovedet den har været skiftet. Det er en bil som "kun" har kørt 127000
km. Forhandeleren var meget omhyggelig med at notere fejl på slutsedlen men
ikke noget om at tandremmen var udskiftningsmoden...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-12-06 14:42

mfn wrote:
> [...]
> km. Forhandeleren var meget omhyggelig med at notere fejl på slutsedlen men
> ikke noget om at tandremmen var udskiftningsmoden...

Hvad er fabrikkens oplyste udskiftningsinterval for tandremmen for den
pågældende model ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : mfn

Dato : 07-12-06 15:46

Hvad er fabrikkens oplyste udskiftningsinterval for tandremmen for den
pågældende model ?

Det vides ikke da der heller ingen instruktionsbog var med, men sikkert
under de 127000 den havde kørt - 80-100000km vil jeg tro. Så regnede med at
en tidligere havde skiftet den... men den kan seføli også have været i
dårlig kvalitet eller forkert monteret.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-12-06 11:13

On Thu, 7 Dec 2006 15:45:54 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Det vides ikke da der heller ingen instruktionsbog var med, men sikkert
>under de 127000 den havde kørt - 80-100000km vil jeg tro.
Tro kan ikke bruges til ret meget.
Bil mærke, model, motortype/variant, årgang er meget bedre oplysninger
når det af fabrikanten bestemte skifteinterval ikke kendes.

>SÃ¥ regnede med at en tidligere havde skiftet den...
Det skal man ikke "regne" med medmindre der en form for dokumentation
på det.

>men den kan seføli også have været i dårlig kvalitet eller forkert monteret.
Eller bare gammel.

/Hans

Fra : per christoffersen

Dato : 08-12-06 12:01

> Det skal man ikke "regne" med medmindre der en form for dokumentation
> på det.

Det er et godt praktisk råd (som er godt at følge inden man køber), men
juraen ser heldigvis for den uheldige ikke helt så skarp ud.
Hvis tandremmen burde have været skiftet ved 100K (hvad der vidst er typisk)
så kan man efter min overbevisning (baseret bla. på afgørelser i FKN)
forvente at det er sket.
Er det ikke sket foreligger der en mangel ved bilen og sælger er pligtig at
foretage mangelsudbedring og evt. skadeserstatning som følge af manglen.
Særligt ved forhanlderkøb synes der at være en forplitigelse til at
overholde sådanne væsentlige vedligeholdelsestiltag.

/Per

Fra : TDN

Dato : 07-12-06 15:49

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men
> ikke noget om at tandremmen var udskiftningsmoden...

Det er vel købers eget ansvar at checke hvornår tandremmen sidst er skiftet
og derefter få den skiftet hvis det er nødvendigt. Sælger skifter nok ikke
tandremmen pr. automatik for at være flink, inden salg på en bil til kr.
15.000. Et tandremsskift kan koste alt fra kr. 1.000 op til mange tusinde
kr.

Skulle den have været skiftet? eller er den sprunget før tid? Har sælger
direkte oplyst om den ikke skulle skiftes eller har du glemt at checke om
dem skulle skiftes? (hvis det ikke står i servicehæftet sidder der typisk et
klistermærke i nærheden af tandremmen hvor det står ved hvilket antal km.
den er blevet skiftet ved).

Mvh
Thomas

Fra : mfn

Dato : 07-12-06 17:21

> [...]
et
> klistermærke i nærheden af tandremmen hvor det står ved hvilket antal km.

Jeg fik hverken service-bog med og der sidder ikke umiddelbart nogen
klistermærker...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-12-06 16:18

mfn wrote:

> Hvad mener i om dette:
>
> Bil til 15000 + nrplader
>
> Kører mindre end 14 dage og tandremmen sprænger = motorhaveri.

Tag en tur omkring FDM eller en advokat

Af denne historie fremgår at man kan få medhold hvis der er forhold der
taler for det
http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/msg/caa3eff391e3c515

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-12-06 11:14

mfn wrote:
> [...]
> en tidligere havde skiftet den... men den kan seføli også have været i

Hvilken model er der tale om ?

Fra : mfn

Dato : 08-12-06 21:17

En Fiat Tempra

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-12-06 15:19

mfn wrote:
> En Fiat Tempra

Årgang, model motor, brændstof etc. ?

Så kan jeg fortælle dig med hvilke intervaller tandremmen skal
skiftes.