IMAC 20" Core2 Duo
Fra : Lyrik

Dato : 07-12-06 12:55

Puh-ha!))
Nu har jeg lige været ude og købe den i Hørsholm.
Det er åbenbart blevet det helt store tilløbsstykke.
Fona har to bestsellere i deres netbutik som er totalt udsolgt.
Det ene er en bærbar 17" HP/Compaq -computer med XP, som alle XP-folk
åbenbart har tænkt på, det andet er den 20" IMAC Core2 Duo.

Så der skal smedes nu hvis man skal have fat i den.
Hørsholm Fona har 2 tilbage. Lyngby Storcenter Fona har udsolgt.

Fremtiden har talt, der står Mac på den.
Vista er blevet den store bussemand der kommer og tager de uartige børn. De
uartige børn søger tryghed ved en 20" Core2 Duo!))

Jeg har allerede læst om styresystemet på nettet og fundet
reparationsmanualer til den.
Skægt nok så siger et Apple site at der ikke er noget en bruger kan gøre
inden i den.
Og så siger de på den anden side at man kan skifte DVD-drev, harddisk og
blæserkøling som en mis.))

Efter reparationsmanualerne er det nemmere at skifte noget i IMACen end i en
PC.
Skærmen lægges ned på et håndklæde. 3 skruer løsnes med en Philips #2
stjerneskruetrækker(som er det eneste værktøj man behøver)I bunden af
skærmen- 1 i hver side og en i midten og hele bagklædningen kan tages af.
Alt ligger i et lag. DVD_drev øverst til venstre og HD øverst til højre.
3 skruer holder hver. Lige til at tage op og udskifte. Reparationsmanualerne
er med "bilder" og hele moletjavsen. "Du må kun skrue på messingskruerne,
hold dig fra de forkromede formaner den"
Efter at have set den vurderer jeg at den er meget nemmere at skifte for
eksempel HD i end i en PC.
Det hele er frit tilgængeligt uden problemer.
Det ser alt sammen godt ud.....3 galopskruer ud og ind..færdig arbejde.

Ram er endnu nemmere at udskifte.
Skærmen lægges på et håndklæde. I bunden er der to skruer i midten med 5 cm
afstand. de løsnes og den lille lem fjernes.
Der er 2 slots hvoraf det ene er fyldt med de 1 G Ram den kommer med. Man
kan så sætte for eksempel 1 stang i den anden. Der er to Apple certificerede
RAM-typer. Kingston og Apple.
Man sparer 300,- ved selv at sætte egen Kingston i.5 minutters arbejde højt
regnet.

NEM direct forhandler det:
http://www.nemdirect.dk/product.asp?prodid=01041718

Her er Kingstons Appleram:
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/lines.asp?root=dk&LinkBack=http://www.kingston.com/dkroot&Manufacturer=app

Nå men måske jeg lige skulle pakke papkassen med vidunderet op først og
glæde mig over den.

Hilsen
Jens

Fra : Sebastian Løck

Dato : 07-12-06 13:46

Lyrik wrote:
> [...]
> Det hele er frit tilgængeligt uden problemer.
> Det ser alt sammen godt ud.....3 galopskruer ud og ind..færdig arbejde.
Så har du ikke arbejdet med en PowerMac G3...G5. Der behøvede du ikke en
gang at skrue.

vdr. iMac:
Der er tale om 2 forskellige modeller:
Ved CoreDuo iMac må du gerne skifte drev og ram. Det er nemt og lige
til. Ved de nye Core2Duo iMac, skal du først fjerne skærmen for at nå
frem til drevene. Det synes Apple er lidt kompliceret for en
hjemmemekaniker.

Du kan kende forskellen mellem en CoreDuo og Core2Duo på bagsiden. Ved
Core2Duo "forsvinder" aluminiumsfoden i kabinettet, uden mulighed for
VESA mount (bortset fra 24'' maskinen)

> Ram er endnu nemmere at udskifte.
Sådan har det nu altid været ved en iMac.

velkommen i Mac-universet

hilsen
Sebastian

Fra : Lyrik

Dato : 07-12-06 15:16

"Sebastian Løck" <thorfinn@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mount (bortset fra 24'' maskinen)

> Sådan har det nu altid været ved en iMac.

++++++++++++++
Tak Sebastian. Nu demrer det for mig at jeg har set en anden som har skilt
ad på en anden måde.
Skærmen skal ikke af så vidt jeg husker.
Der skulle indsættes et fladt værktøj i bunden igennem udluftningen og
knappe 2 hægter af. derefter kunne bagsiden tages af. Så skulle et stykke
alufolie bøjes op og kameraledningen diskonnektes. Derefter adgang til
systemet.
Var det ikke noget i den retning?))
Roger and over fra Windows XP SP2. Goodby and sluk!
See You next time on IMAC 20" Core2 Duo.))

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik on MAC

Dato : 07-12-06 20:05

In article <4578224d$0$177$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> wrote:

> "Sebastian Løck" <thorfinn@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>

> Roger and over fra Windows XP SP2. Goodby and sluk!
> See You next time on IMAC 20" Core2 Duo.))

+++++++++++++++
Nå go'da' igen!
Dyret er startet. Der er noget med at være begejstret. Så er der at være
overordentlig begejstret. Men det mest forbløffende er når man bliver
helt stum!

Da jeg startede Mac-en blev jeg helt stum! Jeg er stadigvæk så stum at
jeg har svært ved at formidle oplevelsen.

Det var ikke den vante XP opstart med optælling af ram og sorte skærme
afgbrudt af XP blåt.

Den bød mig ligefrem velkommen under opstarten med tredimensionelle
animationer og så så jeg mig selv på skærmen hvorpå den tog et billede
af mig-inden den var startet op!--Så var det lige at jeg blev helt tavs.
Hovedet på sømmet var da jeg så skærmen. Der forsvandt det sidste pip...

Jeg tier stille nu....

Hilsen
Jens

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-12-06 22:18

Sebastian Løck <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> til. Ved de nye Core2Duo iMac, skal du først fjerne skærmen for at nå
> frem til drevene. Det synes Apple er lidt kompliceret for en

Det er de 2 første udgaver af iMac G5, hvor man kan tage bagbeklædningen
af. Isight iMac G5 og senere skal skærmen af først.

Fra : Bruno

Dato : 07-12-06 23:06

Lyrik wrote:
> Efter reparationsmanualerne er det nemmere at skifte noget i IMACen end i en
> PC.

Det kommer altså an på hvilken PC vi snakker om.

Rigtig mange af de lidt bedre maskiner har kabinetter som kan åbnes uden
en skruetrækker, ligesom der er en del maskiner hvor man kan skifte drev
og indstikskort uden brug af værktøj.

Sidste gang jeg byggede en PC, startende med et helt tomt kabinet,
brugte jeg tretten skruer i alt hvor de ni gik til at skrue bundkortet
fast og de fire til at montere et "fundament" for CPU køleren.

Uanset om en PC er let eller svær, så ændre det dog ikke på at det er
rart de nye IMac's er til at gå til. Med den rigtige spartel så går det
forøvrigt også rimeligt med Mac Mini'erne, men den kompakte konstruktion
sætter dog sine begrænsninger.

Mvh
Bruno