Osso Buko
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 07-12-06 12:50

Mojn !
Er der en der har en spec. god opskrift på en kraftig Osso Buko ?
Med venlig hilsen
Hans

Fra : ufo

Dato : 07-12-06 13:08

On Dec 7, 12:49 pm, Hans Mikkelsen <bkfo...@DPMQ9mail.dk> (slet DPMQ9)
wrote:
> Mojn !
> Er der en der har en spec. god opskrift på en kraftig Osso Buko ?

Den her stammer fra madskribenten Thomas Harder og den er rigtigt god -
med en bemærkning: Jeg ved ikke hvad det er for nogle kalveskanke som
kun skal ha omkring 1 time ialt. Dem, man normalt kan få herhjemme,
skal mindst ha 2-3 timer. Og så vil jeg anbefale at du gør retten
færdig i ovn - et fad dækket med staniol som fjernes den sidste 1/2
time. Ca 180 gr. og som sagt 2-3 timer, eller til kødet er så mørt
at du kan skære det med en gaffel.

Ossobuco alla milanese
(4 pers.)
4 skiver kalvebagskank
1/2 stængel bladselleri
1/2 løg
1/2 gulerod
mel
olivenolie
1 glas hvidvin
80 g smør
3 spsk. tomatpuré
ca. 1/2 l varm bouillon
frisk salvie og rosmarin
salt og peber.
Gulerod, løg og selleri hakkes fint. I kanten af kødstykkerne skæres
små hak hele vejen rundt (så de ikke bliver skålformede, når de
steges), de vendes i mel og brunes i lidt olie i en stor flad gryde. De
skal helst kunne ligge i et lag. De saltes, kødet tages op, hvidvinen
hældes i, og gryden skrabes helt ren med en træspatel. Skyen, der
fremkommer, hældes fra og blandes med tomatpuré. Smør og grøntsager
kommes i gryden, når de har stegt lidt, lægges kødet ved, det vendes
nogle gange, og sky/tomatsovsen hældes ved. Kødet vendes igen,
dækkes med varm bouillon, tilsættes lidt rosmarin og salvie, låg
lægges på, og det hele koges ca. 1/2 time. Når kødet er færdigt,
krydres med friskkværnet sort peber og evt. lidt mere salt.
Umiddelbart inden serveringen laves:

Gremolata
1 bdt. bredbladet persille
3 små fed hvidløg
skal af 1/3 citron.
Persillen hakkes med hvidløgsfed og citronskal (der skal ca. være
samme mængde af de tre ingredienser), og når det er meget finthakket
og blandet sammen, kommes det i en lille skål. Så kan enhver drysse
en passende mængde på sin egen portion.

hilsen Esther

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-06 13:20

ufo skrev i 1165493263.474418.70920@j44g2000cwa.googlegroups.com dette:

> - med en bemærkning: Jeg ved ikke hvad det er for nogle kalveskanke
> som kun skal ha omkring 1 time ialt.

Det er nok nogle som dem, jeg har i fryseren, og som kommer fra
limousinekalve, der har gået og gnavet lyng og græs i det det smukke
nordvendsysselske rimmedobbelandskab helt heroppe på toppen af DK.

I øvrigt ser opskriften glimrende ud med en enkelt detalje: Jeg ville ikke
hakke grøntsagerne fint, men blot skære dem i mundrette stykker.

Har man lyst, er det imo ganske glimrende at erstatte hvidvinen med rødvin -
det passer bedre, hvis man meget gerne vil drikke rødvin til. Gerne en
saftig frugtrig og ikke taninpræget vin fra det sydlige, der jo oven i købet
har den fordel at de kan fås til meget rimelige priser.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-12-06 14:03

ufo skrev:

> [...]
> samme mængde af de tre ingredienser), og når det er meget finthakket
> og blandet sammen, kommes det i en lille skål. Så kan enhver drysse

Thomas Harders udgave har jeg også lavet nogle gange. Den er rigtig god
og jeg vil til enhver anbefale den.

Cremolata'en bruger vi iøvrigt til andre ting end bare Osso Buco. Den
gør sig rigtig godt ovenpå gullasch og andre stegeretter.

God appetit!

Hilsen Jesper

Fra : Kim Grandjean

Dato : 07-12-06 17:45

"ufo" <ufo.danmark@hotmail.com> skrev

> [...]
>med en bemærkning: Jeg ved ikke hvad det er for nogle kalveskanke som
>kun skal ha omkring 1 time ialt. Dem, man normalt kan få herhjemme,

Jeg havde for nylig fornøjelsen af en aften i Meyers madhus med Thomas' bror
Andreas, og netop denne opskrift var blandt det vi lavede.
Det er en fejl, at der står ½ time. Vi undrede os alle over at han blev ved
med at sige ca. 2½ time, når der nu stod ½ time i opskriften, og det viste
sig at være en simpel slå-fejl, som åbenbart er gået igen i den trykte
udgave af opskriften.

Det var i øvrigt en yderst velsmagende Osso Buco. Både samme aften og i
særdeleshed til frokost dagen efter.

Venligst
Kim

Fra : Emilsen

Dato : 08-12-06 06:07

ufo skrev den 07-12-2006:

> Den her stammer fra madskribenten Thomas Harder og den er
> rigtigt god

> 1/2 stængel bladselleri
> 1/2 løg
> 1/2 gulerod

Der er da vidst nok også tastefejl her. Antallet af disse
ingredienser burde da være 2-3 stykker eller mere til 4
personer?

Never mind! Man bestemmer jo selv.

Et lille tip, som gør andendagens servering lidt anderledes:
Lidt bladselleri og løg (evt. også lidt rodselleri) i tern (ca.
4-5 mm. på hver led) tilsættes 15 min. før servering.
Dette tilfører en forfriskende, knasende oplevelse af sprøde
grøntsager, til denne, ellers udkogte, velsmagende ret.
Teksturen er også en vigtig del af det, vi kalder
'smagsoplevelsen', som i virkeligheden er et samlet indtryk af
mange oplevelser.

Der skal også serveres friskbagte flutes til, kartofler eller
ej.
Så må jeg se, om jeg kan finde et nyt navn til denne kreation.

m.v.h. Emil

Fra : mcloud

Dato : 07-12-06 20:23

"Hans Mikkelsen (slet DPMQ9)" <bkfoto3@DPMQ9mail.dk> skrev i en meddelelse
> Mojn !
> Er der en der har en spec. god opskrift på en kraftig Osso Buko ?
> Med venlig hilsen
> Hans

Hej Hans

Dette er min opskrift og den er speciel god dagen efter:

2-3 løg
3-5 fed hvidløg
4 gulerødder
1/4 knoldselleri
6-8 tykke skiver okse- kalve skank
3 spsk mel
Salt og peber
3/4 dl olivenolie
1 liter okse-kalvefond eller bouilon
1 ds. hakkede tomater
1 ds. tomatkoncentrat
1/4 liter piskefløde
1 tsk tørret merian
1 tsk oregano
1 tsk basilikum
1 spsk revet citronskal
Persille

Hak løgene og 2 af hvidløgene og skær gulerødderne og selleri i små stave.
Vend kødstykkerne i mel blandet med salt og peber.Brun kødet i olien i en
tykbundet gryde.
Tag det op af gryden når det er brunet.

Brun løg og hvidløg og svits grøntsagerne. Bland kød og grøntsager.
Tilsæt bouilon,fløde ,tomater,tomatkoncentrat og alle krydderierne.

Læg låget på og lad retten simre i ca 2 1/2 time til kødet falder fra
benene.
smag til med salt og peber.

Bland revet citronskal,hakket persille og meget finthakket hvidløg.
Drys blandingen over retten og server med frisk pasta eller en lækker
kartoffelmos.