Harddisk powerbook g4 nedbrud (længere smø~
Fra : saxjax

Dato : 07-12-06 00:18

Jeg er ikke rigtig i det heldige hjørne for tiden, Nu er min Powerbook
g4's harddisk gået rigtigt i stykker. Diskutility melder at der er en
fejl og harddisken skal repareres og diskutility kan ikke selv kan
gøre det.
Det er noget med at nøglerne ikke passer, og B-tree genopbygning
mislykkes????

Jeg synes at den lyder lidt underligt
som om den hakker på det samme sted.
og den bliver varm, altså hele computeren, (også mere varm end den
plejer efter jeg fik det der nye bateri).
Hvis jeg så hælder computeren så skærmen er over hovedet og
harddisken står lodret så er det som om disken kommer på plads igen
og kan læses til jeg atter placerer computeren på bordet.

Jeg går ud fra at det er en ny harddisk der skal til!!

er dette mon noget jeg skal forvente er omfattet af de der 2 års
forsikring ifølge købeloven?

og hvis jeg alligevel skal købe en ny harddisk er der så nogen
anbefalinger? mærke, størrelse(GB), hastighed

ps det er en Powerbook g4 1,5Mhz 15" alu, til musik og grafik opgaver.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-12-06 01:06

saxjax <saxjax@saxjax.dk> wrote:

> [...]
> gøre det.
> Det er noget med at nøglerne ikke passer, og B-tree genopbygning

Det kan være, at diskwarrior kan hjælpe dig:
<http://www.alsoft.com/>

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-06 01:19

Hejsa...

saxjax wrote:
> [...]
> gøre det.
> Det er noget med at nøglerne ikke passer, og B-tree genopbygning

Har du en DiskWarrior 3.0.3 CD, så kan du prøve, om du kan redde den ved
at lægge en ny directory fil.

> [...]
> harddisken står lodret så er det som om disken kommer på plads igen
> og kan læses til jeg atter placerer computeren på bordet.

Tyder meget på, at der er problemer i selve den del, der hedder 'Extend
B-Tree' + en del B-tree nodes og leaves...

Og hvis den ligesom står og knurrer/hakker på samme sted, så er det
formentlig en regulær hardware fejl, der har forårsaget det.

> Jeg går ud fra at det er en ny harddisk der skal til!!
>
> er dette mon noget jeg skal forvente er omfattet af de der 2 års
> forsikring ifølge købeloven?

Hvis det er en Hitachi TravelStar eller WesternDigital Scorpio disk, der
sidder i, er der normalt 3 års garanti på selve disken, medmindre andet
står på selve harddisken. Så ja, jeg vil tro, det uden videre er
omfattet af garanti/reklamationsretten, hvis PB'en er under de 24
måneder. - Ellers må du jo afmontere disken selv og sende den tilrekte
til importør/producent. Prod. dato/år står på selve disken.

> og hvis jeg alligevel skal købe en ny harddisk er der så nogen
> anbefalinger? mærke, størrelse(GB), hastighed
>
> ps det er en Powerbook g4 1,5Mhz 15" alu, til musik og grafik opgaver.

Musik er jo lidt krævende og kan være hård ved en intern 2.5" HD. Så jeg
vil foreslå dig flg. løsning

- En intern disk på ca. 100gb af mærket Hitachi TravelStar eller
WesternDigital Scorpio 5400rpm/8mb cache. Begge disse diske er dels
meget støjsvage 19/20db, og afgiver meget lidt varme.

- Kombineret med en ekstern 3.5" Firewire løsning på 250-500gb fx.
Seagate Barracuda 7200.9, 7200.9+, 7200.10, 7200.10+ og 7200.11 - alle
7200rpm og med min. 8mb cache. 7200.10 og 7200.11 fås også med 16mb
cache til samme priser iflg. edbpriser.dk. - Eller en WesternDigital
Caviar SE 7200rpm/8mb eller 16mb cache. Alle er meget støjsvage - hhv.
19db, 20db og 21db + et Manhattan eller IcyBox 3xx Series Firewire
kabinet. Disse kabinetter er så små, at de kan være i en stor
frakkelomme og dermed også meget let i en taske...

Partitioner den store disk og installer systemet på den ene partition,
så du har systemet på både din PB og den eksterne disk, så du kan boote
fra den eksterne FW disk. Det vil i allerhøjeste grad skåne den interne
2.5" disk meget endda.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-12-06 15:02

> Og hvis den ligesom står og knurrer/hakker på samme sted, så er det
> formentlig en regulær hardware fejl, der har forårsaget det.

og så er det ved at være derude hvor selv diskwarrior må stå af ....

hvis det er vigtige data så det afsted til IBAS med den .... men det
koster :)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-06 20:28

Hej Thomas

Thomas von Hassel wrote:

> og så er det ved at være derude hvor selv diskwarrior må stå af ....

Lige præcis... - men måske kan man lige nøjagtig få så meget 'liv'
tilbage, at man kan nå at lave backup...

> hvis det er vigtige data så det afsted til IBAS med den .... men det
> koster :)

Så skal det godt nok være meeeeget vigtige data, hvis man vil ofre ca.
10.000kr. på det.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-12-06 21:05

> [...]
> tilbage, at man kan nå at lave backup...

> Så skal det godt nok være meeeeget vigtige data, hvis man vil ofre ca.

jep ... og det er mere end 10.000 ....

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-06 02:31

saxjax <saxjax@saxjax.dk> wrote:

> Jeg går ud fra at det er en ny harddisk der skal til!!

Tjek hvad SMART status siger om disken (gerne en mere udførlig SMART
test end den diskutility udfører.

Tjek dernest system.log for i/o fejl.

meldes der om i/o fejl eller SMART fejl skal du have ny disk, ellers
er det et software problem som kan læses med reperations værktøjer
eller ultimativt formatering.

> er dette mon noget jeg skal forvente er omfattet af de der 2 års
> forsikring ifølge købeloven?

nej

> og hvis jeg alligevel skal købe en ny harddisk er der så nogen
> anbefalinger? mærke, størrelse(GB), hastighed

Vælg nyeste generation af diske, vælg dernæst den der er stor nok og
ikke er for dyr til din pengepung. Vær ligeglad med "mærket".