File kæde til kædesav
Fra : Thomas

Dato : 06-12-06 20:08

Bruger mine kædesave en del ( ca 15-20 dage om året) og det betyder
jo at kæderne skal slibes. Jeg har altid brugt en fil i rette
størrelse enten med et styreværktøj eller frihånd men det er ski
bøvlet og jeg synes oå sjældent jeg er helt tilfreds med resultatet
men det går da an.

Mit spørgsmål går så på om der er nogen der har erfaringer med at
slippe for bøvlet. Jeg ved at man kan købe en slibeforsats til
boremaskinen men har også hørt at den reelt ikke virker men ikke fra
den der reelt har gennemprøvet det.

Er der nogen her der har nogen erfaringer de har lyst til at dele.

VH

Thomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-12-06 20:31

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Min svoger har spildt et vist beløb på sådan en sliber. Den duer ikke.

Hvis du kender trickene 1: at trykke tanden væk fra dig, gerne iført handske
(og tilpasse anlægget derefter), så er der fast anlæg, og filen (der er
skarp) trykkes kun fremad. 2: at klemme lidt opad med filen efter behov, så
den slebne kant ikke bliver for bred.

Senere i forløbet kan det blive nødvendigt at tage lidt af de tappe der
styrer spåntagningen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 07-12-06 11:26

Thomas wrote:
> [...]
> den der reelt har gennemprøvet det.
> Er der nogen her der har nogen erfaringer de har lyst til at dele.

Hej

Jeg har prøvet en boremaskine kædesliber - sikke noget l***!
Det var en Harald Nyborg billig-model, men uanset hvad er det langt mere
bøvlet at skulle have kæden helt af for at slibe den i et slags
slibe-anlæg, end at bruge håndfilen, der kan gøre det med kæden på, det
er lang hurtigere, og man har bedre føling med hvor meget der skal
slibes, før kæden er skarp igen.

For at styre det, kan man benytte en slibelære, det er sikkert det du gør?
Min består af en lille metalramme, som passer ned over kæden. Den har
så 2 ruller, som filen lægges an på. Rullerne sørger for at du filer i
den rigtige retning, vinkel og højde, så man skal kun holde øje med hvor
meget man filer af, dvs. sørge for at tænderne er lige store.
Derudover har den også en slibelære til rytterne, som skal files lidt
ned efterhånden som kæden bliver slidt (rytterne styrer hvor stor en
spån den enkelte tand tager)
Den kan købes alene, eller som sæt:

http://www.husqvarna.skov-have.dk/?url=%2Fnode2178%2Easp%3Fpid%3D6%26cid%3D217%26frames%3Dfalse

Jeg kunne også godt tænke mig at prøve et Pferd Tool, der sliber både
tand og rytter på samme tid, men her skal du dog selv sørge for den
rigtige vinkel:

http://www.forestapps.com/pferd/pferdtool.htm

På netttet har jeg kun fundet den til salg hos:

http://www.dansk-skovkontor.dk/one2live/websites/2/includes/_std_show_ebizz_details.jsp?productid=131&categoryid=1&subcategoryid=7

__________________
/Finn (2006.12.07)

Fra : Morten

Dato : 07-12-06 14:44

glem alt om div ophæng til boremaskiner og vinkel slibere

Brug en lille dims ca 3 x 5 cm med 2 ruller på samt en rundfil der passer
til kæden
Det tager kun ca 1 minut og file kæden

Den kan vendes på 2 måder enten til hårdt træ eller til blødt træ
Den følger tit med i pakken når du køber file.

fås i de fleste byggemarkeder eller traktor/ maskinforhandlere

Morten

Morten

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Thomas

Dato : 08-12-06 21:18

Takker for reponsen. Jeg fortsætter med at gøre hvad jeg hele tiden
har gjort. Skal lige have ryddet 5000 kvm med tætstående 30 meter
høje popler inden jul og have dem skåret op til brænde men de er
jo dejligt bløde og slider ikke meget på kæden.

Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 09-12-06 21:26

Jeg har købt et kædeslibeanlæg til 450 kr ved harald nyborg. Det er ikke til
bore maskinen men med selvstændig motor. Det virker perfekt. Tager 5
minutter at slibe en kæde så man næsten kan skære sig på den.

--
Venlig Hilsen

Jacob Viberg Nielsen