Oplevelse hos Dell ved køb af bærbar (jf.
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-06 18:43

Hej alle

Det følgende er et ordret citat af en klage som er afsendt. Jeg
har dog ombrudt teksten og lagt linjeskift ind i forhold til
originalen. Købet drejer sig om en bærbar med en tillægsaftale
(solgt som garanti) der sikrer 3 måneders onsite-reparation:

KLAGE

Følgende er renskrevet mange gange, da jeg er meget frustreret.

Computer bestilt/købt: 27/4-06
Ordrenummer: 522565901
Ankommet: 4/5-06

Den 28/8-2006 sker følgende med computeren: Min bærbare computer
laver striber midt på skærmen, og samtidig blinker hele skærmen.
De sidste to gange den har gjort det, er skærmen gået i grå, og
det eneste man kunne gøre var at genstarte den.

29/8-2006   : Ringer til Dell hotline og venter i 45 min uden at
komme igennem, opgiver derefter.

: Skriver en mail til dell support og fortæller om mine
problemer, som beskrevet ovenfor. Skrev mit navn, adresse og
telefon nummer.
: Svar fra Ulrik på mail: Har du mulighed for at sætte en ekstern
skærm til din pc? Jeg svarer samme dag, at det kan jeg desværre
ikke finde ud af.
: Svar fra Ulrik på mail: Vil sørge for, at en tekniker ringer
mig op næste dag.

: Dell-mand ringer og prøver at få mig til at kigge på skille
computeren ad. Vi forsøger, men det ender med vi opgiver.
Dell-manden siger, han kan se, jeg havde købt computeren med 3
måneders garanti, og da de 3 måneder var gået, så var der ikke så
meget at gøre. Jeg spørger, om der ikke er 2 års reklamationsret
på produktet, og om der ikke også er noget med, at hvis der er
gået under 6 måneder, så er det en produktionsfejl. Dell-manden
spørger om han må ringe tilbage, da han lige skal tale med sin
chef. 10 minutter efter riger han tilbage og fortæller, han chef
har vurderet, at min sag går under reklamationsloven, ”Så jeg
burde føle mig MEGET MEGET heldig”

Han fortæller, at der vil komme en fragtmand mandag 11/8-06 og
give mig en kasse. Dagen efter vil han komme og hente kassen og
sende den til England. Derefter skulle jeg nok forvente der ville
gå 10 arbejdsdage før den kom igen.

:Skriver en mail til Dell om, at mit batteris levetid var brugt
(det stod i gult felt med udråbstegn i højre hjørne forneden), og
jeg spørger om det kan blive ordnet samtidig med det andet
problem- nu da den alligevel skulle til England.

: Da fragtmanden ikke er dukket op den 11/9 skriver jeg en mail
til Dell for at høre hvornår han kunne forventes at komme.
: Jeg modtager svar om, at der ikke er de reservedele på lageret
som jeg skulle bruge- så derfor har jeg ventet forgæves siden den
11. uden at blive informeret.

: Min kæreste bliver ringet op af Dell, og de kan så fortælle, at
der heller ikke vil komme en tekniker i dag, da han stadig ikke
havde reservedelen. Ved ikke hvorfor de ringer på hans telefon
nummer (det nummer vi noterede da vi bestilte computer.) Han
beder dem om at rette telefonnummeret til mit, da han arbejder på
Sjælland.

: Teknikeren ringer til min kæreste(selvom vi havde bedt dem
ændre nummeret) og fortæller, at han ville komme senere på dagen.
Teknikkeren kommer og skifter skærmen ud.

Jeg skriver mail til Dell og fortæller, at det ikke har hjulpet
at få skiftet skærmen.
Jeg modtager en mail fra Dell om at de vil få en tekniker til at
ringe mig op.
Jeg mailer en rykker for opkaldet.
Jeg modtager en mail fra Dell der siger, at de ikke kan forstå
det manglende opkald.
Jeg mailer og rykker for et svar
Jeg mailer og rykker for et svar
Jeg mailer og rykker for et svar
Jeg modtager en mail fra Dell, der ikke forstår, hvad mit problem
går ud på. Jeg svarer straks, at jeg havde fået at vide jeg ville
blive ringet op den 5/10 af en tekniker, men at jeg endnu ikke er
blevet ringet op.

: Dell mand ringer (Morten B)
Jeg fortæller ham hvad problemet er, og påpeger den lange
sagsbehandlingstid, og at jeg mener, at jeg efterhånden er
berettiget til en form for kompensation.
Han påpeger, at fordi der er gået over 3 måneder, og min garanti
er udløbet, vil jeg ikke få noget i kompensation. Især fordi Dell
ikke er forpligtet til at reparere min computer, men nu gjorde de
det altså, og det var af ren og skær ”goodwill”. Jeg nævner igen,
at der var gået under 6 måneder før computeren var gået i
stykker. Jeg bliver spurgt, om jeg ”ikke kan læse”? Jeg kan ”jo
bare kunne kigge i købeloven. Der står højt og klart, at de 6
måneders garanti KUN gælder HVIS det er en kendt /anerkendt fejl
fra fabrikken af”, og ”det er det jo slet ikke i mit tilfælde. Så
jeg bør bare være glad og tilfreds over at Dell overhovedet gider
kigge på min sag.”
Men nu vil han få en fragtmand til at komme og hente computeren
mandag (13/11-07) og at jeg vil få et nyt batteri, siden det er
blevet lovet i en mail.

Fragtmand kommer. Jeg finder computeren, piller batteriet ud af
computeren, som jeg havde fået besked på. Det viser sig så, at
han ikke er fragtmand, men tekniker fra Info-Care. Jeg havde bare
fået at vide, jeg ville få besøg af en fragtmand. Han går i gang
med at kigge på computeren hos mig. Det første han ville gøre var
at skifte skærmen. Jeg fortæller ham at den er blevet skiftet,
det har han så ikke fået noget information om, men han skifter i
stedet motherboardet. Da jeg mens hans arbejder fortæller om mine
prøvelser med Dell, mener han, at jeg skal indgive en klage, og
at han vil indgive en på mine vegne.

Jeg skriver en mail til Dell om, at problemet stadig ikke er
blevet løst. Og at jeg gerne vil bede om den samme tekniker fra
Info Care, hvis det er muligt.
Jeg modtager en mail fra Dell om, at Info Care ikke yder
telefonservice, men han vil sørge for, at det er den samme
call’er fra dell (Morten), der ringer mig op.
Jeg skriver til Dell, da jeg ikke er blevet ringet op.
Jeg modtager en mail fra dell: Der vil blive sendt ham en rykker
og han vil ringe til mig.

Jeg bliver ringet op fra Dell: Igen skal jeg forklare, hvad
problemet er, igen diskuterer vi reklamationsloven og igen bliver
jeg spurgt ”om jeg ikke kunne læse?” Jeg får at vide, at der vil
komme en tekniker til mig mandag(27/11-06)

Teknikeren ringer til min kæreste (på trods af vi har bedt dem
notere mit telefonnummer) kommer, og jeg fortæller ham at Kim
(Info-care) er den sidste, der har set den. Han har aldrig hørt
om nogen, der er blevet så dårligt behandlet af Dell før.
Da han skal til at skifte skærmen, fortæller jeg ham, at den er
skiftet. Da han så i stedet vil skifte motherboardet og jeg
fortæller ham at det er skiftet, så vil han lige ringe til Kim-
kollega for at høre hvad der foregår. Efter megen tumult viser
det sig, at hans kollega Kim aldrig har set min computer før, det
er nemlig en fra et helt andet firma der har været ude hos mig
sidst. Jes, han var fra Unisys. Jes siger han kunne forstå på min
kæreste, at han skulle have været kommet dagen før, hvilket han
overhovedet ikke kan forstå, da dell-teknikere slet ikke må
udtale sig om hvornår dem fra Unisys ankommer.

: Jeg skriver en mail til Dell om at computeren stadig ikke er i
orden

: Jeg har stadig intet hørt. Det ender med, at jeg ringer til
teknikeren fra Unisys (hans tlf. nr. kunne ses på min
mobil-telefon) Jeg fortæller hvem jeg er, og undskylder, at jeg
ringer til ham, men han er nok den bedste mulighed jeg har for at
komme i kontakt med Dell på. 2 minutter efter ringede han tilbage
og sagde, at Dell ville ringe senere på dagen.

Kl. 14 ringer Dell (Morten B), og igen får jeg samme smøre om
købeloven. Vi aftaler med ham, at han skal ringe igen kl. 15.30,
i mellemtiden går vi hjem og kigger i købeloven. Det gør vi så
samtidig med vi får hjælp af en ven.

Da han ringer, og vi kræver at få en opgradering samt en ny
computer, eller helt lade handlen gå tilbage, så må han en tur ud
til chefen og snakke. Efter lang tid får vi at vide, at vores sag
vil blive sendt op – meget langt op i hierarki, så der vil gå 3
uger før de kontakter os. Dette svar gjorde vi ham opmærksom på,
var meget lang tid, men fik svaret tilbage, at det jo skulle
meeeeget langt op!

Er dette virkelig Dell’s normale måde at behandle kunder på:
At man skal bruge 3 måneder på at kæmpe for at få sin computer
repareret (problemet er ikke løst endnu)

At man skal gå og vente på opkald og besøg fra teknikere, som fx
vente fra 5. oktober til 3.november på at blive ringet op, selvom
jeg gør opmærksom på dette via mail mange gange. Det undrer mig
der ikke var respons på mailen, de gange jeg har haft spørgsmål
og ikke krævede så meget, fik jeg mail tilbage næste dag- én gang
samme dag. Er dette den normale sagsbehandlingstid?

At man skal føle sig ”åh så heldig” fordi man kan få computeren
repareret (fordi man selv gjorde call’eren opmærksom på
dette(reklamationsloven), da han faktisk ikke mente jeg kunne
gøre så meget mere) At man VIRKELIG skal hen og nærlæse købeloven
fordi call’eren (Morten B) hævder der står i den, at: fejl der
forekommer før 6 måneder IKKE bliver dækket af reklamationsloven,
da det er en ukendt fejl og ikke en godkendt/anerkendt fejl af
firmaet. Så jeg kan da godt klage og jeg kan godt kræve
kompensation, men jeg vil IKKE få noget ud af det, da Dell ikke
SKAL lave min computer, de gør det kun af ren og skær ”goodwill”.
Og samtidig får at vide man bare selv kan læse den- ”hvis dét at
læse da ikke er et problem”! Kan det passe, at jeres service
medarbejdere ikke kender købeloven og at man skal udsættes for så
nedladende en behandling?

At man skal finde sig at blive talt nedladende til fra jeres
call’ere (såkaldte dell-teknikere (Morten B)), mens man i
baggrunden kan høre de andre call’ere grine og gøre nar af en. Er
det måden i hjælper jeres kunder på? Jeg betragter ikke mit
problem som noget, der behøves at kræve den store indsats fra
jeres side, men den behandling jeg har fået har udelukkende været
nedladende og arrogant, og har bestemt ikke løst mit problem med
jeres mangelfulde produkt.

At man skal vente 3 uger på at blive kontaktet af Dell, når man
kræver handelen ophævet. –Ren chikane! Jeg har nu ventet i snart
4 måneder på at få ordnet min computer.

Det eneste gode ved Jer er de teknikere fra Info-Care og Unisys,
de behandler folk pænt og yder god service! Og det gør mig ondt
det også går ud over dem, når jeg skal medvirke i jeres
”tilfredshedsundersøgelse” (sjovt nok har jeg kun modtaget én
invitation til tilfredshedsundersøgelse, selvom jeg har fået min
computer repareret 3 gange.) – men så er I jo også fri for
kritik! Det lugter lidt, især fordi Kim fra Info-Care ringede og
bad en fra Dell ringe mig op og tage imod min klage – den
opringning blev jo aldrig til noget!

Jeg må konkludere af dette forløb, at hvis jeg ikke havde krævet
kompensation, så ville jeg aldrig mere have ønsket at handle med
Dell, og aldrig anbefale andre at handle med jer. Aldrig har
været udsat for en så nedladende og utilfredsstillende
behandling.

Følgende brev bliver onsdag sendt til Ekstra Bladet, B.T.,
forbrugermagasinet BASTA og forbrugerklagenævnet.

--
Bertel

Fra : K+T

Dato : 06-12-06 18:52

Man kunne jo håbe din computer forbliver i uorden. Så kunne man slippe for
dine skriverier, men så heldig kan man nok ikke være!

Knud

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 06-12-06 19:20

"K+T" <xkt.bit@bit.dk> skrev i en meddelelse
> Man kunne jo håbe din computer forbliver i uorden. Så kunne man slippe for
> dine skriverier, men så heldig kan man nok ikke være!
> Knud

Er det virkelig det mest seriøse svar du kunne finde på?

Uanset om man er enig eller ej, med Bertel's indlæg, så er de da i det
mindste læseværdige, og absolut velformuleret.

VH Pernille

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-12-06 23:32

"Pernille Højgaard" <ph@praxis-it.NOSPAM> writes:

> "K+T" <xkt.bit@bit.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Er det virkelig det mest seriøse svar du kunne finde på?
>
> Uanset om man er enig eller ej, med Bertel's indlæg, så er de da i det
> mindste læseværdige, og absolut velformuleret.

Ja, Blertels indlæg er meget blæseværdige. Derfor min krystalkugle siger
at forbrugerklagenævnet vil give kunden ret i at handlen skal gå tilbage
og sådan ender sagen sandsynligvis (altså med at kunden vinder).

Jeg har iøvrigt en blærbar Dell. Læseren larmer ad helvede til, men jeg
tør ikke ringe ind og reklamere med det man blæser om deres
privat-support. Jeg tror bare bare de vil bede mig om at blæse på
købeloven, selvom det er dem selv der læser på den og ikke mig.

Tror i de vil kunne skifte eller få ordnet den læser, hvis jeg ringede
ind uden at det blev ligeså besværligt som her i tråden? Men pc'en er
nok snart 18-20 mdr, og jeg ville ikke orke en lang kamp mod Dell.

Den forbandede læser er godtnok irriterende...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : bem

Dato : 06-12-06 23:52

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den forbandede læser er godtnok irriterende...

Det er du fandeme også....

/Bo

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-12-06 00:42

"bem" <bem@nnospamm.dk> writes:

> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er du fandeme også....
>
> /Bo

Ble-bem! Du er hermed udråbt til den nye Bo Warming. Min personlige
statistik siger mig at hvor vi andre måske ligger på 75+% juridisk
indhold eller derover, resten off-topic hygge-snak og lignende, så
ligger du på ca. 10-25%, heraf 85% af dem latterlige person-angreb og
faktisk ikke meget andet.

Men jeg vil nu sige at Bo Warmings skriverier er mere afvekslende end
dine, ble-bem og jeg skal gerne indrømme at jeg har smug-kigget lidt i
hans sag omkring hans lejere's problem med hans brand-isolering og været
tæt på at blande mig. Endda i flere af hans indlæg. Men dine skriverier
indeholder ikke engang nogen fantasifulde, nye eller afvekslende
elementer. Det er generelt altid det samme pladder der kommer fra dig.

Altså, jeg kan kun grine af dig... Det må jeg indrømme. Trist men sandt.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : PBA

Dato : 06-12-06 19:20

>"K+T" <xkt.bit@bit.dk> skrev i en meddelelse
> Man kunne jo håbe din computer forbliver i uorden. Så kunne man slippe for
> dine skriverier, men så heldig kan man nok ikke være!
>
> Knud

Hvad? Hvordan kan du bilde dig ind at svare nogen på den måde? Jeg har en
god ide, kunne du ikke bytte din pc ud med hans?

- Philip

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 06-12-06 20:10

On Wed, 6 Dec 2006 18:43:17 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

[Snip en meget lang historie]

Jeg kan slet ikke forstå hvad dit indlæg laver i Juragruppen i stedet
for forbruger grupen? Du plejer nok at være om dig når nogen fejler på
dette punkt...

Men nok om det Jeg har samme oplevelse med Dell support og jeg
handler aldrig i mit liv mere med Dell! Jeg håber virkelig at du får
skovlen under dem.

Og da jeg ikke kan finde ud af at futte til dk.forbruger, så bliver vi
lige her

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-06 20:32

Brian B. Christensen skrev:

> Jeg kan slet ikke forstå hvad dit indlæg laver i Juragruppen

Jeg har refereret til den sag flere gange, og derfor hører den
komplette forklaring også hjemme her, men fokus er naturligvis på
de juridiske aspekter.

PS. Det er ikke mig der har handlet med Dell, men en bekendt. Jeg
er den ven der har hjulpet lidt.

--
Bertel

Fra : Jens

Dato : 06-12-06 23:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> de juridiske aspekter.
>
> PS. Det er ikke mig der har handlet med Dell, men en bekendt. Jeg

Vil det sige du IKKE er bøsse Bertel.

Fra : Søren

Dato : 07-12-06 00:03

"Jens" <jens@fuglefjams.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige du IKKE er bøsse Bertel.

Jeg håbede osse lige...
Det var ærgeligt

Fra : Jens

Dato : 07-12-06 18:32

Søren wrote:
> "Jens" <jens@fuglefjams.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håbede osse lige...
> Det var ærgeligt

LOL

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 06-12-06 22:37

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> Dell, og aldrig anbefale andre at handle med jer. Aldrig har
> været udsat for en så nedladende og utilfredsstillende

Altså generelt er min regel som erhverv fungerer dells service flot - får
altid lavet alting næste dag eller samme dag hvis det er server grej...

Privat anbefaler jeg ikke folk at købe dell hvis de ikke vil smide penge for
next business day support (og det er dyrt) så meget hellere købe et andet
sted... for så risikere man frygtelige historier som du skriver her..

Men jo loven er jo klar - den kan de åbenbart blot ikke læse.. bed din ven
klage til forbrugerombudsmanden..

Fra : per christoffersen

Dato : 06-12-06 22:53

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Altså generelt er min regel som erhverv fungerer dells service flot - får
> altid lavet alting næste dag eller samme dag hvis det er server grej...

Sådan er det ikke for alle.
Jeg har haft oplevelser der ligner den beskrevne, som erhvervskunde.

Heldigvis forhindrede det ikke at PC-en virkede, men det tog halvanden måned
og et utal af mails og telefonsamtaler at få den ekstra harddisk ´, som jeg
havde bestilt leveret i en form som virkede på den pågældende PC.

Men jeg ved godt, at store kunder hos Dell får en excellent behandling.

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-12-06 00:18

per christoffersen wrote:

> Men jeg ved godt, at store kunder hos Dell får en excellent
> behandling.
Så store er vi nu heller ikke og det er kun laptops vi køber hos Dell (ca
3-5 om året)
Men det kan være at der er mere styr på tingene i Jylland?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 08-12-06 13:46

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> som jeg havde bestilt leveret i en form som virkede på den pågældende PC.
>
> Men jeg ved godt, at store kunder hos Dell får en excellent behandling.

Ting går da også galt for dell - men som erhverv føler jeg dog at jeg altid
kan "komme igennem" nok fordi jeg lægger flere penge..

Ikke at det bør være sådan.. men ja.. kender vi jo

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-12-06 23:13

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

-snip-

> At man skal vente 3 uger på at blive kontaktet af Dell, når man
> kræver handelen ophævet. –Ren chikane! Jeg har nu ventet i snart
> 4 måneder på at få ordnet min computer.

Min krystalkugle siger mig at købet ender med at gå tilbage og kunden
får alle pengene retur efter en tur hos forbrugerklagenævnet og
evt. lidt mere besvær med at snakke med Dell.

> [...]
> behandling.
>
> Følgende brev bliver onsdag sendt til Ekstra Bladet, B.T.,
> forbrugermagasinet BASTA og forbrugerklagenævnet.

Er det blevet sendt? Har nogen bragt noget?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 07-12-06 00:27

> [...]
> originalen. Købet drejer sig om en bærbar med en tillægsaftale
> (solgt som garanti) der sikrer 3 måneders onsite-reparation:

#klip en laaaaang historie#

> Følgende brev bliver onsdag sendt til Ekstra Bladet, B.T.,
> forbrugermagasinet BASTA og forbrugerklagenævnet.
>
> --
> Bertel

Hvorfor venter du på at Dell sender din klage laaangt op i systemet ?
er det ikke nemmere selv at sende den til direktøren, og så lade ham sparke
den nedad i systemet. det er ihvertfald min erfaring at tingene går
hurtigere på den måde.
Du kan skrive til ham her :

Dell A/S
Arne Jacobsens Allé 15-17