samosas
Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 15:56

Hejsa,

På Taj Indian Restaurant i Jernbanegade, og sikker mange andre steder, laver
kokken geniale Samosa'er -- de er stegt i noget specielt fedstof... Han vil
ikke ud med hvad han bruger, men hvis der er nogen herinde der har smagt
dem, kan I så identificere fedstoffet?

Jeg ved ikke om det er svinefedt, de er jo muslimske, eller palmin - eller
noget tredje?

Nogen forslag?

HC

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-12-06 16:02

Hans Christian Vang wrote:

> Nogen forslag?

Ghee?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ghee

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 01:34

> Ghee?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Ghee
>
> Ebbe

Nåhhh ja... D'OH!!! Hvorfor tænkte jeg ikke på det?

Gad vide om man kan få det i nogle af invandrerkøbmændene... Det må man
næsten ku'.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 01:38

> Gad vide om man kan få det i nogle af invandrerkøbmændene... Det må man
> næsten ku'.

Og det fandt jeg så lige ud af, at SuperBrugsen fører i dåser.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-12-06 11:20

Hans Christian Vang skrev:

> Og det fandt jeg så lige ud af, at SuperBrugsen fører i dåser.

Hvad stod det ved siden af?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 18:19

> Hvad stod det ved siden af?

Jeg har ikke hentet det endnu, men jeg læste det på Arla's hjemmeside...

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-12-06 16:17

On Wed, 6 Dec 2006 15:55:55 +0100
"Hans Christian Vang" <....> wrote:

> [...]
> er nogen herinde der har smagt dem, kan I så identificere fedstoffet?
>
> Jeg ved ikke om det er svinefedt, de er jo muslimske, eller palmin -

et gæt kunne være palmeolie uden at have smagt dem.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : mcloud

Dato : 06-12-06 16:44

"Hans Christian Vang" <....> skrev i en meddelelse

> [...]
vil
> ikke ud med hvad han bruger, men hvis der er nogen herinde der har smagt

Check lige denne side
http://www.outofthefryingpan.com/recipes/samosas.shtml

mvh mcloud

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-12-06 16:46

Hans Christian Vang skrev:

> [...]
> kan I så identificere fedstoffet?
>
> Jeg ved ikke om det er svinefedt, de er jo muslimske, eller

Sesamolie.

(Palmin er et handelsnavn for /plantesmør/ af renset
og bleget kokosfedt).

--
Herluf :·)

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-12-06 16:48

Hans Christian Vang <....> wrote:
> [...]
> fedstoffet?
> Jeg ved ikke om det er svinefedt, de er jo muslimske, eller palmin

Fandt denne på nettet:

http://www.outofthefryingpan.com/recipes/samosas.shtml

Det ser ud til at der bruges jordnøddeolie hvis de skal frituresteges.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-12-06 08:11

On Thu, 7 Dec 2006 01:38:25 +0100
"Hans Christian Vang" <....> wrote:

> Og det fandt jeg så lige ud af, at SuperBrugsen fører i dåser.

Ellers er det jo blot at smelte usaltet smør indtil alle
"affaldsstoffer" er bundfældet/fordampet.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-12-06 10:30

Kim Schulz wrote:

> Ellers er det jo blot at smelte usaltet smør indtil alle
> "affaldsstoffer" er bundfældet/fordampet.

Ved *meget* lav varme, skummende overfladen løbende, og til sidst gennem
filter, hvis det skal være perfekt. Færdig ghee skal være meget dyrt,
for at jeg ville gide lave det selv.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-12-06 16:06

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Færdig ghee skal være meget dyrt, for at jeg ville gide lave
> det selv.

Jeg regner det ikke for nogen sag at lave klaret smør selv - det tager
et kvarters tid + noget afkølning, og så har man det lækreste fedtstof
med duft af fine flødekarameller. Jeg bruger gerne det tyske rullesmør
fra Føtex, som har en meget fin aroma (blot ærgerligt at det ikke er
økologisk).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup