Trække moms af driftomkostninger købt
Fra : Robert Eriksen

Dato : 06-12-06 14:32

Jeg er lidt bange for jeg er kommet til at lave en ordentlig bummert

Den 1. december købte jeg en masse inventar til et enkeltmandsvirksomhed
jeg starter op 1/1.
Det inventar blev jo købt af mig som privatperson, med mit eget navn og
adresse på fakturaen.
Vil jeg så kunne trække momsen ud når nu firmaet først bliver
registreret med startdato 1/1 hos Skat?
Jeg har ikke været nede og blive firmaregistreret endnu (ville få det
gjort senest i næste uge), så vil det være nok jeg bare ændrer
startdatoen til 1/12 - 06 og så lader firmaet stå i tomgang til 1/1?
Kan man overhovedet registrere en virksomhed med tilbagevirkende kraft?

Eller kan jeg som privatperson "sælge" det til virksomheden den 1/1 og
på den måde trækker momsen?
Eller har det slet ingen betydning når det alligevel er
enkeltmandsvirksomhed?

/Robert

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-12-06 14:57

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message

> Kan man overhovedet registrere en virksomhed med tilbagevirkende kraft?

Det tvivler jeg på.

> Eller kan jeg som privatperson "sælge" det til virksomheden den 1/1 og på
> den måde trækker momsen?

Nej.

> Eller har det slet ingen betydning når det alligevel er
> enkeltmandsvirksomhed?

Ja, du kommer til at betale momsen selv. Sur måde at starte på.

Det er ret dumt, da der samtidig er et årsskifte involveret, men du kan jo
blot skrive udgifterne ind i næste års regnskab alligevel. SKAT opdager det
næppe og hvis de alligevel brokker sig, får du næppe mere end et "fy-fy" som
straf.

hilsen
Uffe

Fra : Holst

Dato : 06-12-06 14:58

Robert Eriksen wrote:

> Jeg er lidt bange for jeg er kommet til at lave en ordentlig bummert

Det tror jeg.

> [...]

> startdatoen til 1/12 - 06 og så lader firmaet stå i tomgang til 1/1?
> Kan man overhovedet registrere en virksomhed med tilbagevirkende kraft?

Det ved jeg ikke. Prøv at spørg Skat.

> Eller kan jeg som privatperson "sælge" det til virksomheden den 1/1 og
> på den måde trækker momsen?

Du kan godt sælge det til virksomheden, men da du jo som privatperson
ikke er momsregistreret, kan du jo ikke sælge det til virksomheden med
moms. Så momsen er som sådan tabt, men du kan da i hvert fald få
udgiften ind i dit regnskab.

> Eller har det slet ingen betydning når det alligevel er
> enkeltmandsvirksomhed?

Det har det.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-12-06 16:47

Robert Eriksen wrote:

> [...]
> adresse på fakturaen.
> Vil jeg så kunne trække momsen ud når nu firmaet først bliver

Tag en snak med Skat.

Det nemmeste vil sikkert være at gemme kvitteringerne til 2007 og trække
dem fra i dit første momsregnskab. Hvis beløbet ikke er for stort, er
det næppe noget problem. (Skat vil nok være nemmest at snakke med, hvis
inventaret ikke umiddelbart kan bruges privat).

Ellers tror jeg nu ikke, det vil være et problem at registrere
virksomheden med start fra 1/12.
Det har et par andre i gruppen tvivlet på, men har nogen prøvet det?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 06-12-06 20:07

"Robert Eriksen" skrev i

> Eller har det slet ingen betydning når det alligevel er
> enkeltmandsvirksomhed?

Det har ingen betydning.
Det SKAT ser på er det reelle indhold i din forretning, du kan ikke købe en
ny fladskærm til dig selv på firmaet konto uanset om du køber den i firmaets
navn.
Omvendt kan du sagtens købe i dit eget navn og bogføre i firmaet, hvis varen
bruges i firmaet.

Hvis du f.eks starter et solcenter 1/1 2007, og nu køber hvad du skal bruge,
så bogfører du hele molevitten i solcentrets regnskab i januar, det hører du
intet for.
Du skal selvfølgelig overholde retningslinierne for afskrivning, o.s.v., men
selve det at det er købt før tid er ikke noget problem.

I det hele taget er SKAT, slet ikke de forfærdelige bussemænd de nogen gange
gøres til, er der mening i tingene, er formaliteter ikke noget de hænger sig
i.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-12-06 11:05

alexbo wrote:
> [...]
> Du skal selvfølgelig overholde retningslinierne for afskrivning,
> o.s.v., men selve det at det er købt før tid er ikke noget problem.

Fuldstændig korrekt.

Har selv prøvet at have udgifter et halvt år tilbage før vi overhovedet
vidste vi blev selvstændige, som efterfølgende ( incl. moms) er trukket fra
med revisors velsignelse. Udgifterne skal selvfølgelig med rimelighed kunne
henføres til virksomheden.

Mvh
Michael

Fra : Zorro

Dato : 08-12-06 01:06

On Wed, 06 Dec 2006 14:31:33 +0100, Robert Eriksen wrote:

> Jeg er lidt bange for jeg er kommet til at lave en ordentlig bummert

Det er du ikke

> Den 1. december købte jeg en masse inventar til et enkeltmandsvirksomhed
> jeg starter op 1/1.
> Det inventar blev jo købt af mig som privatperson, med mit eget navn og
> adresse på fakturaen.

Sålænge din virksomhed er en enkeltmands, så er det uden betydning, bare
træk fra.

> Vil jeg så kunne trække momsen ud når nu firmaet først bliver
> registreret med startdato 1/1 hos Skat?

Ja

> Jeg har ikke været nede og blive firmaregistreret endnu (ville få det
> gjort senest i næste uge), så vil det være nok jeg bare ændrer
> startdatoen til 1/12 - 06 og så lader firmaet stå i tomgang til 1/1?

Du kan sagtens registrere bagud hvis du er lidt smart. Du går op til skat
og siger at du har haft omsætning og opkrævet moms den 1 dec på en af dine
fakturaer. Så vil den emsige skrankepave straks fortælle dig, at så SKAL du
være registreret pr. 1 dec ) Har selv gjort det!

> Kan man overhovedet registrere en virksomhed med tilbagevirkende kraft?

Ja hvis du har omsat med moms og det har du jo uden tvivl, ikke

> Eller kan jeg som privatperson "sælge" det til virksomheden den 1/1 og
> på den måde trækker momsen?

Nej - kun momsregistrerede kan opkræve moms.

Du skal være opmærksom på at du ikke kan trække det fra i år, hvis du ingen
erhvervsmæssige aktiviteter har haft og hvis du ikke har haft momspligtig
omsætning. Så skal dine køb istedet aktiveres skattemæssigt, selvom du
sagtens kan trække momsen.

Tag dig iøvrigt iagt for SKAT, de er nogle banditter og elsker alle former
for skønsmæssige ansættelser som begunstiger dem selv.

Fra : alexbo

Dato : 10-12-06 10:39

"Zorro" <.@.> skrev

> [...]
> erhvervsmæssige aktiviteter har haft og hvis du ikke har haft momspligtig
> omsætning. Så skal dine køb istedet aktiveres skattemæssigt, selvom du

Hvad mener du med ovenstående?

Jeg er enig i at der ikke kan trække noget fra i år, da firmaet slet ikke er
startet.
Men hvad mener du med " Så skal dine køb istedet aktiveres skattemæssigt,
selvom du sagtens kan trække momsen."

Hvordan gør man det?

Ps.
Jeg kan ikke lide udtrykket "trække fra",
det er ikke det man gør, man bogfører en udgift eller en indgående moms
(købsmoms).
Man siger jo heller ikke "lægge til" om indtægter, salg eller salgsmoms.

mvh
Alex Christensen