Indbrud og en andens værktøj?
Fra : Herman Persson

Dato : 06-12-06 11:02

Anders er ved at være færdig med at bygge sit sommerhus, og hans ven Brian
har hen ad vejen hjulpet med småting.

Nu har der været indbrud, og en masse af Brians el.værktøj er blevet
stjålet.

Politiet har optaget rapport, og det er 'rigtigt' indbrud, og altså ikke
byggeplads tyveri.

Hvordan er situationen rent forsikringsmæssigt?

Det siger sig selv, at skaderne på huset dækkes af Anders' forsikring, men
hvad med Brians værktøj?

Brian er it-mand med fast arbejde, så der er på ingen måde tale om sort
arbejde eller vennetjeneste i så høj grad, at SKAT kan være interesseret.
Brian har blot en svaghed for vildt dyre professionelle værktøjer.

Man kan sådan set ikke sige, at Anders har lånt værktøjet, eller kan man?

Hilsen Herman.

Fra : Holst

Dato : 06-12-06 11:30

Herman Persson wrote:

> Man kan sådan set ikke sige, at Anders har lånt værktøjet, eller kan man?

Næh.

Men Brian kan jo bare melde det til sin forsikring. Som du skriver, så
har politiet optaget rapport, og det er et "rigtigt" indbrud, så der
burde intet være til hinder for, at Brians forsikringsselskab vil dække
tabet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-06 13:51

Holst wrote:

> [...]
> har politiet optaget rapport, og det er et "rigtigt" indbrud, så der
> burde intet være til hinder for, at Brians forsikringsselskab vil dække

Hæng på, det bliver relevant
Den gang vi havde TopDK nægtede de at betale et halmfyr ude ved nogle
venner som vi har.
De var ikke selv hjemme og jeg vidste ikke at de var ved at lægge gulv
og de havde derfor tappet alt vandet af anlægget.
Jeg havde fyret i det fordi deres lejer synes det var lidt koldt.
Fyrets kedel sprang og fyret blev totalskadet.
TopDK nægtede at dække efter min ansvarsforsikring da de ikke
dækkede ting som man har lånt, lejet eller sat sig i besiddelse af.
Vi klagede til Ankenævnet for Forsikring og vandt efter over 1 år.
Så det med lånte ting er vist en speget affære.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Herman Persson

Dato : 06-12-06 14:22

Holst wrote:

> [...]
> har politiet optaget rapport, og det er et "rigtigt" indbrud, så der
> burde intet være til hinder for, at Brians forsikringsselskab vil dække

Altså at Brians værktøj er forsikret uanset, hvor det befinder sig, når blot
det er varsvarligt opbevaret?

[...]

Her har Brian efterladt sit værktøj i Ander' hus, men hvornår bliver det så
lån?
I princippet har Anders ikke haft nogen som helst indflydelse på, hvad Brian
har medbragt, brugt eller efterladt.

Hilsen Herman.

Fra : Holst

Dato : 06-12-06 14:33

Herman Persson wrote:

> Altså at Brians værktøj er forsikret uanset, hvor det befinder sig, når blot
> det er varsvarligt opbevaret?

Det vil jeg mene. Jeg erindrer ikke, at min indboforsikring foreskriver,
at den kun dækker, såfremt mine ting opbevares på min bopæl.

Men Brian bør jo nok lige læse sine forsikringsbetingelser - eller måske
også bare kontakte forsikringsselskabet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-06 14:31

Herman Persson wrote:
> [...]
> lån?
> I princippet har Anders ikke haft nogen som helst indflydelse på, hvad Brian

Korrekt, men er det ikke Anders og Brians problem at bevise det ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-12-06 15:58

Holst wrote:
> Det vil jeg mene. Jeg erindrer ikke, at min indboforsikring foreskriver,
> at den kun dækker, såfremt mine ting opbevares på min bopæl.

Da jeg skiftede forsikring for et par år siden spurgte jeg Alka om
hvornår de dækkede min bærbare computer. Det oplyste de at de
dækkede når den var forsvarligt opbevaret - også hvis den lå i
bilen, her måtte den bare ikke være synlig udefra. Dvs, så længe
den er låst inde i et hus, uanset hvilket hus, eller gemt i en bil så
dækkes der.

> eller måske også bare kontakte forsikringsselskabet.

Det er nok en ret god ide :)

Fra : Jens

Dato : 06-12-06 23:51

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> bilen, her måtte den bare ikke være synlig udefra. Dvs, så længe
> den er låst inde i et hus, uanset hvilket hus, eller gemt i en bil så

Også hvis der kun er en lovpligtig forsikring på bilen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-12-06 23:52

Jens expressed precisely :

> Også hvis der kun er en lovpligtig forsikring på bilen.

Bilens forsikring er ligegyldig i forhold til indbo forsikringen som
dækker computeren.

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : John Sahl

Dato : 09-12-06 12:23

Henrik Stidsen wrote:
> Bilens forsikring er ligegyldig i forhold til indbo forsikringen som
> dækker computeren.

Helt korrekt, hvilket jeg har haft brug for 2 af de gange min bil er blevet
stjålet. Ingen problemer med forsikringen på det punkt overhovedet!

--
John Sahl