opsigelse af job?
Fra : Roland

Dato : 06-12-06 09:55

hejsa alle sammen

Jeg sider i en delvis lederstilling som jeg gerne vil opsige, men har lige
et par spørgsmål.

Hvordan er reglerne for hvis jeg lægger min opsigelse nu men med stop d.
1.4.07 det er lidt over 3 måneder (selvom jeg kun har en mdr opsigelse) Kan
jeg det og kan de gå ind og fyre mig istedet for?
grunden til den lange opsigelse fra min side er at jeg ikke bare vil lade
dem stå med håret i postkassen samt at det er noget nemmere for mig at gå ud
og søge nyt arbejde når mine nuværende arbejdsgivere ved at jeg vil stoppe.

Poul

Fra : Holst

Dato : 06-12-06 10:15

Roland wrote:

> [...]
> 1.4.07 det er lidt over 3 måneder (selvom jeg kun har en mdr opsigelse) Kan
> jeg det og kan de gå ind og fyre mig istedet for?

Det afhænger naturligvis af din kontrakt. Men har I begge 1 måneds
opsigelsesvarsel, så kan de naturligvis opsige dig pr. 1. februar 2007,
hvis de vil det.

> [...]
> og søge nyt arbejde når mine nuværende arbejdsgivere ved at jeg vil stoppe.

Du kan jo bare fortælle dem, hvorfor du ønsker den lange opsigelse. Er
du en god medarbejder, vil de jo nok gerne holde på dig så længe som muligt.

Den lange opsigelse har jo også den fordel for dem, at de så har god tid
til at finde en kvalificeret medarbejder og kørt ham i stilling til dit
job, inden du pludselig er ude af firmaet.

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-12-06 14:27

Holst wrote:

> Det afhænger naturligvis af din kontrakt. Men har I begge 1 måneds
> opsigelsesvarsel, så kan de naturligvis opsige dig pr. 1. februar
> 2007, hvis de vil det.

Hvis OP er funktionær, vil arbejdsgiveren have et opsigelsesvarsel på 3
måneder efter 6 måneders ansættelse (cirka, så vidt jeg husker).

--
Jesper Lund

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-12-06 10:43

On Wed, 6 Dec 2006 09:54:57 +0100, "Roland" <prc@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>og søge nyt arbejde når mine nuværende arbejdsgivere ved at jeg vil stoppe.

Ikke særlig juridisk kommentar: Det er godt nok fin service du yder
din arbejdsgiver. Jeg ville personligt aldrig opsige mit job før jeg
havde fundet et nyt - med mindre helt særlige grunde gør sig gældende.

Husk også på, at finder du ikke nyt job vil jeg tro at der er
karantæne mv fra dagpenge når du selv har sagt op.

** Lars

Fra : Joel

Dato : 06-12-06 16:41

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Husk også på, at finder du ikke nyt job vil jeg tro at der er
> karantæne mv fra dagpenge når du selv har sagt op.

Lars vil ikke få karantæne hvis hans arbejdsgiver kontraopsiger ham. Han har
jo netop givet et langt opsigelsesvarsel for at hjælpe firmaet og er dermed
ikke selvforskyldt ledig. ( Jeg går ud fra at han opsiger sin stilling
p.g.a. af jobskifte)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-12-06 19:57

On Wed, 6 Dec 2006 16:41:03 +0100, "Joel" <Hirakla@duppo.cp> wrote:

> [...]
>ikke selvforskyldt ledig. ( Jeg går ud fra at han opsiger sin stilling

Han ville jo netop sige sit job op for at søge nyt job.... " jeg ikke
bare vil lade dem stå med håret i postkassen samt at det er noget
nemmere for mig at gå ud og søge nyt arbejde når mine nuværende
arbejdsgivere ved at jeg vil stoppe."

Så som jeg læser det har han ikke et andet job "på hånden".

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-12-06 12:02

Roland wrote:
> [...]
> og søge nyt arbejde når mine nuværende arbejdsgivere ved at jeg vil stoppe.

Du skal bare huske at de vil ikke have nogle skrupler med at fyre dig,
så hvorfor tage så meget hensyn.
Hvad hvis du går glip af en drømmestillling fordi du ikke kan starte
tidligt nok ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Roland

Dato : 07-12-06 17:28

Du skal bare huske at de vil ikke have nogle skrupler med at fyre dig,
så hvorfor tage så meget hensyn.

Jamen kan de fyre mig når jeg har sagt op?

Poul

Fra : BJ

Dato : 07-12-06 17:32

"Roland" <prc@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du skal bare huske at de vil ikke have nogle skrupler med at fyre dig,
> så hvorfor tage så meget hensyn.
>

> Jamen kan de fyre mig når jeg har sagt op?

Naturligvis kan de det, hvis de ønsker at du forlader virksomheden hurtigere
end dit varsel og de ellers overholder deres opsigelsesvarsel.

Hvorfor tror du i grunden, virksomheden vil have dig gående, når du er leder
og dermed kan påvirke dine medarbejdere negativt?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Holst

Dato : 07-12-06 17:53

Roland wrote:

> Jamen kan de fyre mig når jeg har sagt op?

Ja, de kan med det varsel, som der står i den
kontrakt/overenskomst/whatever, du har med firmaet.

Ellers kunnu du jo bare sende dem et brev med en opsigelse pr. 1.
december 2056, og så var du sikret det job frem til da. Men sådan er det
naturligvis ikke - de kan opsige dig til enhver tid, så længe de blot
overholder deres opsigelsesvarsel.

Fra : Jens

Dato : 09-12-06 13:05

> [...]

> 1.4.07 det er lidt over 3 måneder (selvom jeg kun har en mdr opsigelse) Kan
> jeg det og kan de gå ind og fyre mig istedet for?

Hvis du er ansat som funktionær, er det varsel, som din arbejdsgiver
skal give dig nok lige så langt som (eller længere end) det varsel du
agter at give. Så det får ingen betydning.

> [...]
> og søge nyt arbejde når mine nuværende arbejdsgivere ved at jeg vil stoppe.

Selv om der ikke er nogen juridiske problemer i det lange varsel, kan
der sagtens være nogle praktiske:

Hvad sker der, hvis du får tilbudt et nyt arbejde hurtigt?
Hvordan vil du opfatte det, når din arbejdsgiver giver dig nye, mindre
spændende opgaver i stedet for dem du har nu?
--

Jens F