Superman 2 Richard Donner's Cut
Fra : Martin Ohlsson

Dato : 06-12-06 09:57

Hej gruppe!

Så fik jeg set Superman 2 Richard Donners' Cut!

Det er nu 30 år efter filmen, blevet muligt for Richard Donner at finde
gammelt materiale frem og digitalrestaurere det, og prøve for så meget han
kan magte at skabe Superman 2 som han oprindeligt havde tænkt den. Og så er
den jo dedikeret til Christopher Reeve.

Filmen har fået en helt ny start med resume af 1'eren først og derefter
Superman March'en, nu med John Williams soundtrack! yes sir!

Der er stadig brugt meget af Richard Lesters materiale, og det kan tydeligt
ses at det er her det halter. Men det nye fra Richard Donner er topklasse!
Filmen rammer næsten, men også kun næsten Superman 1 i storhed.

De ting fra Richard Lesters der dog måtte beholdes fordi der ikke var nok
filmrulle til en helt ny film, er dog blvet klippet på en sådan måde at det
tydeligvis er forbedret. Filmen varer kun 1time og 40min og man er
underholdt fra start til slut!

Zod og hans 2 vedhæng er klippet så de er langt mere onde. Ham den store
grunt (kan ik huske hans navn) er ikke længere så dum som han var før, men
nu blot tankeløs voldelig. Der er ikke længere latterlige pive lyde når de
flyver eller skyder, men istedet er der underlagt en seriøs tone omkring
hele emnet i filmen. Alle effekterne har også fået et lift.

Der er en screen-test scene med som var essentiel til at få historien til at
hænge sammen, som man godt kan se ikke passer ind. De nåede aldrig at filmen
scenen rigtigt så screen-testen måtte bruges. Her er Christopher Reeve 20kg
lettere og har et flat slikhår som Clark. Men scenen er stadig så god at den
måtte med.

"You realise Miss Laine that if you were wrong, Clark Kent would have been
killed by now.."
"oh yeah... With a blank?.."

Massere af mere af Marlon Brando får vi også! Jeg var ved at fælde en tåre i
(DEN NYE!) scene hvor Superman konfronterer Jor-El med hans ønske om at
blive dødelig. Det er nu langt mere tydeligt hvorfor Superman aldrig mere
kan snakke med Jor-El men kun lytte til hans optagede indlærringskrystaller.

The kryptonian prophecy will come to and end... The Son becomes the Father,
and the Father becomes the Son...

5 ud af 6 stjerner!

Det eneste! og det er så synd (og hvor må Richard Donner dog ærge sig over
at han blev fyrret, og aldrig fik lov til at lave Superman 1 og 2 _helt_ som
tænkt. Det er fordi i slutningen bliver der gjort brug af
"flyve-rundt-om-jorden-baglæns-metoden-så-man-spoler-tiden-tilbage." igen,
istedet for "glemsomhedens kys". Hvilket han også udtaler først var tænkt
til 2'eren, men at han brugte i 1'eren fordi han blev fyrret, og ik ville
lade det gå til spilde.

Men hvis nu der er andre der har set denne fantastiske film - kan i så ikke
forklare mig hvordan loggiken i at han spoler tiden tilbage fungerer? For
det lader til at han sletter _alt_ der er sket i den nye Superman 2, men
alligevel virker personerne bagefter til at kunne huske lidt af
begivenhederne. Og Lois må da egenligt stadig være blevet gravid?
Giv mig jeres mening!

Mvh. Martin

Fra : Kim2000

Dato : 06-12-06 19:03

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men alligevel virker personerne bagefter til at kunne huske lidt af
> begivenhederne. Og Lois må da egenligt stadig være blevet gravid?

Det lyder i hvert fald til det er værd at købe den igen, jeg så fornyligt
min vhs udgave og det var da ikke ligefrem en 5 ud af 6 stjerner film. Er
det den der er med i den superman box med alle filmene og den nye?
mvh
Kim

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 08-12-06 07:18

> [...]
> min vhs udgave og det var da ikke ligefrem en 5 ud af 6 stjerner film. Er
> det den der er med i den superman box med alle filmene og den nye?

Ja du kan købe Superman 2 seperat i en 3disc æske hvor du både får den
normale og RD cut. Du får også både den normale og RD cut i den der 13disc
tin-superman box.

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=1163253743178274

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=1161720821600774

Men det skal lige siges at jeg også ville give Superman 1 5 ud af 6, da det
virkelig er en klasikker.. Hvor jeg måske før var tilbøjelig til at smide 3
stjerner efter Superman 2 i den originale cut.
Den har fået meget mere sjæl, og er ikke så pjattet.

Mvh. Martin

ps. de andre film fås også i nye æsker med alt muligt ekstra halløj, men det
er kun Supey 2 der har fået en re-cut.

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=1163256611258573
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=1163255318223154
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=1163255771233303

(men 3'eren og 4'eren er ikke værd at smide hverken penge eller stjerner
efter.)

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 01:26

> Den har fået meget mere sjæl, og er ikke så pjattet.

Ja, for søren. Jeg har også lige fået set den, og jeg må sige at det er en
'helt' anden film end den, der oprindeligt gik ud i biograferne... Den er
mørkere, skurkene er ondere og mere skræmmende, synes jeg, og i det hele
taget synes jeg den nu kan kaldes for et mesterværk på lige fod med
Superman: The Movie.

(men 3'eren og 4'eren er ikke værd at smide hverken penge eller stjerner
> efter.)

Tja, de er ihvertfald ikke oppe og ringe som etteren, og nu to'eren, er
det - men de er dog alligevel underholdende. Da jeg var barn, var 4'eren min
favorit pga. de fantastiske kampe Atomdrengen og Supermand imellem... Jeg
kunne ikke lide Superman III, fordi hende robotdamen i slutningen skræmte
mig fra vid og sans dengang -- jeg har ikke set den siden, så jeg glæder mig
til at gense den, når jeg når dertil i min Superman Ultimate boks =D