kontant
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 05-12-06 21:55

Uff Apple!!!

Så I indslaget i aftenens Kontant (DR1) hvor de dårlige tastaturer på
iBook blev omtalt?

Apple vil (heller ikke) godkende dette problem....

Gad vide om det problem jeg har med at brænde dvd'er på min MBP også er
et sådant - der er ihvertfald lang tråd på apple's eget forum om det -
ligesom der findes flere steder hvor problemet omtales...

Rigtig dårlig reklame for vores (dejlige?) mac...

--bare det jeg ville sige

--
MA @ 55.01.43N/11.50.36E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-06 22:25

Hej Martin

Martin Ammentorp wrote:
> Uff Apple!!!
>
> Så I indslaget i aftenens Kontant (DR1) hvor de dårlige tastaturer på
> iBook blev omtalt?

Ja!

> Apple vil (heller ikke) godkende dette problem....

Så stor er problemet nu altså heller ikke! - Der er et par serier i
iBook og TiBook, der har haft noget, der med lidt god vilje vil kunne
kaldes "unødvendig hurtig afslidning af taster". Men til gengæld har jeg
endnu aldrig mødt nogen, der _ikke_ har fået det rettet, hvis de har
kunnet bevise, at de ikke har misligeholdt tastaturet.

Til Gengæld har jeg mange gange set, hvordan folk bruger alt fra
husholdningssprit til neglelakfjerner / acetone til at rense et tastatur
med, - og det er der dundedyttemig intet tastatur, der kan holde til, og
så er det flintrende ligegyldigt, om det så hedder Apple, HP,
AcerWebTech, Toshiba eller hvad pokker navn, der står på!!!

> Gad vide om det problem jeg har med at brænde dvd'er på min MBP også er
> et sådant - der er ihvertfald lang tråd på apple's eget forum om det -
> ligesom der findes flere steder hvor problemet omtales...

Ja, der er tilsyneladende et brænderproblem på visse MBP, - især hvis
man bruger Finder/iBurn som brænderprogram. Men det har også vist sig,
at problemet oftest bliver løst ved at skifte til dels et seriøst
brænderprogram ala Toast, DiscBlaze Pro eller NTI DragonBurn.

Det er desværre en kendsgerning, at efter overgangen til Intel-baseret
teknik, har Apple også fået nogle af de alm. kendte 'PC-sygdomme' som
brændeproblemer, overophedning af HD og CPU, men modsat de alm. PC'ere,
så er det sjælden, at en IntelMac går helt ned - MB, MBP eller de
stationære.

- Og tænk så lige på, at det trods alt (indtil nu) kun er i alt _13_
maskiner, det drejer sig om! - og de ud af hvormange tusinde solgt alene
her i landet af de modeller...

> Rigtig dårlig reklame for vores (dejlige?) mac...

Det synes jeg på en måde ikke - set i sammenhæng med, hvor mange, der er
solgt. Jeg kan garantere dig for, at hvis de tog den samme test på Acer,
så vil tallet blive 100x værre. - Skærme revner, kabinetter flækker,
tilslutningsstik knækker, taster falder af o.m.a. - og det på maskiner,
der kun er 1-2 måneder gamle.

> --bare det jeg ville sige

- Og det er bare det, jeg vil sige...

Og så vil jeg dog tilføje, at der er mange, der er nogle rene svin med
deres bærbare og overhovedet ikke tager hensyn til, at det trods alt er
et stykke finmekanik / finelektronik, de har mellem fingrene... - Jeg
har mange, mange gange set, hvordan især unge mennesker - men også
(frustrerede?) voksne smider med deres tasker indeholdende div. computee
og andet elektronik. - At komme ind ad en dør og så kyle en iPod hen på
et bord, eller smide sin skoletaske eller computertaske hen i et hjørne
i måske ren frustration over en dårlig dag, - eller bare fordi man
regner med, at det skal det sandelig kunne holde til.... - I øvrigt -
Sidst DR/DRTV var ude efter Apple, var det i øvrigt iPod'en, der var for
dårlig, - og før det igen var det eksploderende batterier i PB500/PB5300
serierne...

Og forresten - så var det jo - iflg. Apple kritikere - også galt med
tastaturet på både PB 165, PB 190 og ikke mindst Lombard og Pismo, hvor
bogstaverne også skulle forsvinde. Nu har jeg haft en PB 165 i 14 år, og
der er stadig ingen bogstaver, der er væk eller bare slidte. Jeg havde
også en PB 190 i 4 år... Heller ikke den havde problemer med bogstaver.
Og jeg har haft en Pismo i godt 2 år. - Heller ikke her er der problemer...

Så jeg vil opfordre til, at man behandler sit udstyr _ordentlig_!!!!!!!!!!

Dixit!

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 05-12-06 22:50

> - Og tænk så lige på, at det trods alt (indtil nu) kun er i alt _13_
> maskiner, det drejer sig om! - og de ud af hvormange tusinde solgt alene
> her i landet af de modeller...

Okay! Og hvor meget havde det kostet at lukke denne sag inden den gik i
pressen?

4-5000 kr, så havde alle 13 fået nye tastaturer og den skid være slået.

Alternativt kunne man forvente lidt professionel "brandslukning" fra
Apples hovedsæde, men ikke uventet svarer de slet ikke!

APPLE DANMARKS SALGSORGANISATION FREMSTÅR SOM EN FLOK HÅBLØSE AMATØRER,
DER BURDE OVERVEJE AT SÆLGE ANNONCER ELLER TANDPASTA ISTEDET FOR VERDENS
BEDSTE COMPUTER.

Aaaarrgghh!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-06 23:04

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Okay! Og hvor meget havde det kostet at lukke denne sag inden den gik i
> pressen?
>
> 4-5000 kr, så havde alle 13 fået nye tastaturer og den skid være slået.

Njae... Iflg. de opl. den 'hr. Leegaard', der medvirkede kom med, vil
det koste ca. 1000kr. pr maskine...

> Alternativt kunne man forvente lidt professionel "brandslukning" fra
> Apples hovedsæde, men ikke uventet svarer de slet ikke!

Med 'hovedsæde' mener du vel Apple Danmark? - Jeg mener stadig ikke, man
bare skal betale for både det ene og andet, når/hvis en flok umuliusser
skriger op!

> APPLE DANMARKS SALGSORGANISATION FREMSTÅR SOM EN FLOK HÅBLØSE AMATØRER,
> DER BURDE OVERVEJE AT SÆLGE ANNONCER ELLER TANDPASTA ISTEDET FOR VERDENS
> BEDSTE COMPUTER.
>
> Aaaarrgghh!

Hm, tjae... tjoe... Du har ret i, at de ikke er særligt gode til at vise
flaget, om man så må sige... De kunne nok godt trænge til et kursus i
markedsføring.... Selve produktet fejler generelt ikke noget...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-12-06 08:05

> Med 'hovedsæde' mener du vel Apple Danmark? - Jeg mener stadig ikke, man
> bare skal betale for både det ene og andet, når/hvis en flok umuliusser
> skriger op!

Jeg finder det meget besynderligt, at du uden videre dømmer de
pågældende til at være umuliusser.

Tastaturerne mister deres bogstaver på en måde som INGEN tastaturer jeg
nogensinde har set har gjort det. Hvis der var brugt f.eks. acetone
eller hvis der var skrabet, ville man kunne se det med det blotte øje.

Og der er hundredevis af tilfælde verden over med samme problem.

Apple har uden tvivl et problem - ikke brugerne! Og skulle der være
tvivl, så synes jeg den skal komme brugeren til gode med mindre Apple
kan påvise at tastaturerne er vandaliseret.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-06 19:53

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Jeg finder det meget besynderligt, at du uden videre dømmer de
> pågældende til at være umuliusser.

Det er muligt, du opfatter det på den måde, men jeg synes, der er noget,
dr 'lugter' grimt, når det - iflg. udsendelsen - kun drejer sig om i alt
_13_ stk.! - Og jeg har trods alt haft adskillige tusind tastaturer
gennem hænderne i de år, hvor jeg har arbejdet med dels skrivemaskiner,
dels med computere, og jeg har som tidl. skrevet kun set meget, meget få
tilfælde - måske en 6-7 stks. i alt...

> Tastaturerne mister deres bogstaver på en måde som INGEN tastaturer jeg
> nogensinde har set har gjort det. Hvis der var brugt f.eks. acetone
> eller hvis der var skrabet, ville man kunne se det med det blotte øje.

Nej, du kan ikke afgøre, om det er forårsaget af såkaldt 'normal brug'
eller om det er ved lidt mere hårdhændet rengøring. Hvis du bruger en
klud med fx. lidt acetone på og gnubber ret kraftig, vil du uvilkårlig
ødelægge den belægning, der udgør selve bogstavet. Og det ser
grangiveligt ud, som om du har kradset i belægningen.

> Og der er hundredevis af tilfælde verden over med samme problem.

Det kunne være godt, hvis man kunne få en totalopgørelse. - Så tror jeg
nemlig, at vi ville se, at problemerne hos Apples produkter vil være en
lille brøkdel af tilsv. problemer hos andre producenter.

> Apple har uden tvivl et problem - ikke brugerne! Og skulle der være
> tvivl, så synes jeg den skal komme brugeren til gode med mindre Apple
> kan påvise at tastaturerne er vandaliseret.

Udover de første 6 mdr. i en garanti/reklamationsperiode er det
brugeren, der har bevisbyrden. Det er flere gange slået fast i div.
afgørelser.

Desuden er der en hel anden faktor, som ikke har været oppe at vende i
lige den sag her, men i andre sager. Nogle mennesker sveder - pga.
forskellige sygdomme - såkaldt 'sur sved', der indeholder syre, acetone
eller andre ætsende affaldsstoffer.. Dette vil i allerhøjeste grad
påvirke tastaturbelægninger. - Jeg er selv én af dem, og for mit
vedkommende skyldes det den hjertemedicin, jeg skal have daglig resten
af livet. Og jeg kan tydeligt se på mit gamle Apple ISO Extended
tastatur, at bogstaverne er ved at forsvinde. - Men det kan jeg
minsandten da ikke laste Apple for!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-12-06 09:02

> [...]

> af livet. Og jeg kan tydeligt se på mit gamle Apple ISO Extended
> tastatur, at bogstaverne er ved at forsvinde. - Men det kan jeg

Der er ét væsentlig argument, som du ser bort fra og som netop må undre
dig, når du har så meget erfaring med tastaturer.

Jeg har ALDRIG set bogstaver falde af et tastatur på en måde, så tasten
lades uberørt tilbage i fineste stand. (Har du det?)

Det ER bemærkelsesværdigt, at der pludselig kommer et antal sager på
præcis den samme model om taster der mister deres bogstaver.

Jeg synes ikke det er fair at afvise kunder blot fordi de "kun" udgør 13
(der er jo også alle dem der ikke gider klage).

Reklamationsretten siger at en kundes klage skal tages alvorligt i
indtil 2 år fra købsdatoen. Hvis produktet ikke har lidt overlast og det
berrettiget kan formodes at være en fejl ved produktet, vil kunden få
ret og behøver således ikke "bevise" noget som helst.

Derfor tror jeg forbrugerklagenævnets afgørelse vil gå mod Apple/Humac.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-06 18:45

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> [...]
>
> Jeg har ALDRIG set bogstaver falde af et tastatur på en måde, så tasten
> lades uberørt tilbage i fineste stand. (Har du det?)

Ja, det har jeg faktisk set. Grundlæggende er der to typer af
tastaturer. De 'gamle' typer fra fx. manuelle skrivemaskiner og de
allerførste computertastaturer. Her er selve bogstavet en slags
belægning i plast, der er smeltet ned i selve tasten - nærmest som en
tynd skive, der er lagt ovenpå den tomme tast. Den anden og moderne
type. Her er bogstaverne en slags lak, der på alm. billige tastaturer
blot lægges på med den limeffekt, der er i varm lak. Mens de lidt bedre
tastaturer har en mikrotynd limfilm, der limer et mikrotyndt lakbogstav
fast med.

Det er den sidste type og metode, der bruges mest nutildags, da det er
den billigste måde at fabrikere tastaturer på.- Man laver ret og slet
millioner af tomme taster og kører dem gennem en alfabetiseringsmaskine,
der lægger bogstaver på.

Når så syreholdig sved, eller syre-/baseholdige rensemidler bruges,
mørner selve bogstavlakken, og limen opløses ganske langsomt over en
kortere eller længere periode - alt afhængig af, hvor meget/lidt en
person dels sveder surt, dels renser tastaturer og med hvad, der renses.
- Og tilsidst falder bogstaverne af i flager pga. lakkens struktur. Det
er bl.a. det, der er med til at vise, at der fx. kan være kradset, eller
at det ligner kradsemærker. Under alle omstændigheder bliver tasterne
fuldstændig blanke og jævne, når bogstaver, tegn og tal er væk.

Vi havde for ca. 5-6 år siden et tilsvarende problem med nogle braille
tastaturer, hvor de enkelte punkter var små 'lakklatter', der blot var
lagt på, go når fx. en diabetiker får et sådant tastatur, vil den
acetone, som alle diabetikere afsondrer i mere eller mindre grad,
ødelægge limfolien og de enkelte braillepunkter falder af. Nu om dage
bruger man en lille tut, der er af samme form som tasten, og hvor de
enkelte brailletegn er trykt ud indefra. - Man sætter ret og slet tutten
ned over tasten... Der findes også en anden type med både større
bogstaver og braille, hvor det er selvklæbende tynde plastflager lidt i
retning af de gamle DYMO strimler, man sætter på. Denne type har
nøjagtig samme fejl som påstås, at Apple tastaturerne har. Den pålagte
film mørner pga. sved og rensning og falder af i flager.

> Det ER bemærkelsesværdigt, at der pludselig kommer et antal sager på
> præcis den samme model om taster der mister deres bogstaver.

Jeg synes, det er lige så mærkelig, at denne sag præcis kommer op, nu
hvor Apple er ved at få et godt ry og en større markedsandel

> Jeg synes ikke det er fair at afvise kunder blot fordi de "kun" udgør 13
> (der er jo også alle dem der ikke gider klage).

Det kan jo også skyldes, at evt. andre er klar over, at de skader, deres
tastaturer måtte have, formentlig er selvforskyldte.

> [...]
> berrettiget kan formodes at være en fejl ved produktet, vil kunden få
> ret og behøver således ikke "bevise" noget som helst.

Udover de første 6 måneder er det stadig kunden, der skal bevise, at
produktet ikke har lidt overlast, misligholdt eller på anden måde har
fået påført udefra kommende skader.

> Derfor tror jeg forbrugerklagenævnets afgørelse vil gå mod Apple/Humac.

Nu er det altså kun Apple, der er indklaget for Forbrugerklagenævnet.
Humac har blot afvist alle hidtidige krav - jvf. TV udsendelsen.

Jeg ser egentlig gerne en regulær retslig afgørelse, så vi kan få
afklaret én gang for alle, hvordan produktansvarsloven skal tolkes på
_alle_ områder. Forbrugerklagenævnet har ingen form for juridisk
myndighed på nogen som helst område. Det er kun domstolene, der har det!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-12-06 12:10

> [...]
> at det ligner kradsemærker. Under alle omstændigheder bliver tasterne
> fuldstændig blanke og jævne, når bogstaver, tegn og tal er væk.

I så fald er der da også tale om en elendig kvalitet, hvis menneskesved
kan ødelægge tastaturer!!!!
Det tror jeg ikke på er tilfældet her. Jeg tror at Apple har fået lavet
en uheldig serie ude i fjernøsten.
Det er helt OK, de skal sgu'da bare erkende det og ikke ødelægge
forretningen for deres øvrige hårdtarbejdende forhandlere, som i
rigeligt grad får livet gjort surt af Apple på andre områder!

> Jeg synes, det er lige så mærkelig, at denne sag præcis kommer op, nu
> hvor Apple er ved at få et godt ry og en større markedsandel

Aha - man har hyret 13 danskere til at kompromittere Apple! Måske kan vi
bede den Iranske præsident om at udvide sin holocaust-benægter
konference med nogle anti-Apple-konspirations teorier.

> Udover de første 6 måneder er det stadig kunden, der skal bevise, at
> produktet ikke har lidt overlast, misligholdt eller på anden måde har
> fået påført udefra kommende skader.

Nej kære Erik. Det er forkert.

> Nu er det altså kun Apple, der er indklaget for Forbrugerklagenævnet.
> Humac har blot afvist alle hidtidige krav - jvf. TV udsendelsen.

Nej (igen) - det er Humac der indklages, fordi det er os forhandlere der
har ansvaret. Sådan fungerer det danske retssystem.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-06 17:03

Stig Leerbeck wrote:

> I så fald er der da også tale om en elendig kvalitet, hvis menneskesved
> kan ødelægge tastaturer!!!!

Det kan du selvfølgelig godt sige, og også have noget ret i. Men det
skyldes først og fremmest de nye og meget skrappe miljøregler, der jo
kræver, at produkter skal være så miljøvenlige som mulige. Og endnu er
det langt fra alle de nye materialer, der er syre-/basefaste, som de
gamle lakbaserede påføringsmaterialer var.

> Det tror jeg ikke på er tilfældet her. Jeg tror at Apple har fået lavet
> en uheldig serie ude i fjernøsten.

Apple er ikke den eneste, der får produceret på Lian fabrikkerne. Det
gør næsten alle hardwareproducenter. Og læg mærke til, at der procentvis
er langt flere fejl på andre mærker end på Apple...

> Det er helt OK, de skal sgu'da bare erkende det og ikke ødelægge
> forretningen for deres øvrige hårdtarbejdende forhandlere, som i
> rigeligt grad får livet gjort surt af Apple på andre områder!

Jeg vil se nogle klokkeklare beviser, før jeg vil sige, hvem der skal
betale!

> Aha - man har hyret 13 danskere til at kompromittere Apple! Måske kan vi
> bede den Iranske præsident om at udvide sin holocaust-benægter
> konference med nogle anti-Apple-konspirations teorier.

Hvis du med 'man' mener DR, så er jeg meget tilbøjelig til at tro, at de
er gået ud og ledt med lys og lygte! - Det er jo en kendsgerning, at DR
ikke kan døje Mac og Mac brugere.

- Jeg har haft fat i dem igen, fordi der stadig er problemer med både
deres webradio/TV og nu igen også med at hente både radio- og
videopodcasts. - Og det eneste svar, de nu giver - "Beklager, men det
kan vi ikke gøre noget ved... Sift til Windows og MWP!" - Og det er en
station med public service forpligtelser?

> Nej kære Erik. Det er forkert.

> Nej (igen) - det er Humac der indklages, fordi det er os forhandlere der
> har ansvaret. Sådan fungerer det danske retssystem.

Det er jo ikke rigtig. - Hent lige udsendelsen som podcast, så vil du
se, at det klart er Apple, der er indklaget for Forbrugerankenævnet! -
Og det er stadig forbrugeren, der ud over de første 6 måneder, har
bevisbyrden, hvilket er en klar forringelse i forhold til den gamle
forbrugerlovs 1-årige garantibestemmelser.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-06 00:28

On 2006-12-05 22:24:33 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> jeg endnu aldrig mødt nogen, der _ikke_ har fået det rettet, hvis de har
> kunnet bevise, at de ikke har misligeholdt tastaturet.

Jeg har en erindring om, at der var en lignende sag, da det første
hvide tastatur kom. Det var vel til den første iMac G4. Det var også
der, hvor der for første gang var et @ på et dansk Apple-tastatur. De
kom bare til at anbringe det på en forkert tast - ROTFL
   Ellers må jeg sige, at vi overhovedet ikke har haft problemer med
afslidning af bogstaverne på Apples tastaturer. Vi har en original
iMac, det første sorte USB tastatur med fuldt antal taster (Pro?), et
nyt hvidt "Keyboard", et "Wireless Keyboard" samt en iBook G4 og en
TiBook. Og vi skriver dæleme meget på vores tastaturer. Jeg har bl.a.
været den flittigste skribent her i gruppen i flere år Jeg har
vist trappet ned på det sidste, må jeg tilstå. Noget andet er, at vi
sådan set er ligeglade, for vi ser ikke på tasterne. Det bliver ikke
ved med at være lige spændende at se, hvor f.eks. D er, når man har
trykket på taste tre millioner gange. Jeg læser heller ikke på
knapperne, når jeg skal tænde vinduesviskerne i bilen eller skifte gear
på cyklen.

> [...]
> flækk er, tilslutningsstik knækker, taster falder af o.m.a. - og det på
> maskine r, der kun er 1-2 måneder gamle.

Jeg var til spinning, men min kone så udsendelsen. Hun syntes bestemt
ikke, manden fra Humac gjorde en god figur, og hun mente, det var meget
dårlig omtale for Apple.

> [...]
> - Sidst DR/DRTV var ude efter Apple, var det i øvrigt iPod'en, der var
> fo r dårlig, - og før det igen var det eksploderende batterier i

Så sker det heldigvis ikke så tit. Jeg må dog tilstå, at jeg nogle
gange spørger mig selv, om vi finder os i for meget. Min kones iPod
mini er ved at dø, og den er fra august 2004. De to års reklamationsret
er altså lige udløbet. Det begyndte med, at den øverste del af
drejehjulet ikke virkede, når man trykkede på Menu. Det er altså lidt
svært at gå tilbage i menuerne, men med lidt behændighed kan man da
bruge den. Nu er den begyndt at tænde sig selv og slukke igen med
mellemrum. Dermed bruger den batteriet, som i øvrigt heller ikke er
noget at råbe hurra for mere. Vi lader den derfor stå i et musikanlæg i
køkkenet, så den bliver ladet op hele tiden. Vi kan så med jævne
mellemrum høre et klik, hvorefter der kommer lys i displayet. Lidt
efter slukker den.
   Min kone her næsten kun brugt den til at løbe med. Ikke ligefrem en
adfærd, Apple fraråder. Vi kan derfor ikke udelukke, at der er kommet
lidt sved eller regn i den. Det sjove er dog, at vi egentlig ikke er
særligt sure eller skuffede. På en måde føler vi, at den er ved at være
gammel. Der er jo kommet så mange nye modeller, så faktisk virker det
ikke urimeligt, at man skal til at købe en ny. Man er jo ikke vant til,
at computere og anden elektronik holder så længe nu om dage. Hvis det
ikke går i stykker, så bliver det forældet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-12-06 07:52

> [...]
> at computere og anden elektronik holder så længe nu om dage. Hvis det
> ikke går i stykker, så bliver det forældet.

Tjah - "brug-og-smid-væk" bliver da forstærket i denne tid!
Min Goodman forstærker - købt 1973 - er lige stået af, og jeg har
bestilt en ny, som med garanti ikke holder lige så længe.
Mit Nikon fra 1972 fungerer stadigt - men har alligevel investeret i ny
Nikon D200 (digital spejlrefleks). Min Nimbus fra 1940'erne kører fint.
Min SE fra 1989 har defekt HD, men kører med ekstern, PowerMac 7500
(1996) har kun brugt PRAM-batteriet, MEN
min iBook fra 2004 er død og borte, min iMac fra 2001 har fået skiftet
logicboard, min MBP (købt 0606) har flere mærkværdigheder ud over
brænderproblemet.

Ikke særligt økologisk, eller hva'?

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-12-06 15:27

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> [...]
> min iBook fra 2004 er død og borte, min iMac fra 2001 har fået skiftet
> logicboard, min MBP (købt 0606) har flere mærkværdigheder ud over

Jeg har præcis samme oplevelse med elektronik. Og faktisk er det ikke
kun holdbarheden den er gal med, det er også fabrikationsfejl på det man
modtager. Indenfor det sidste år har jeg fået leveret:

- En defekt Kiss afspiller
- endnu en defekt Kiss afspiller
- og så lige en defekt Kiss afspiller mere. (derefter hævede jeg købet)
- En Xbox 360 der hakker når man spiller DVD'er
- Ombytning til ny x-box 360, der sørme også er problemer med.
- En defekt guitarpedal
- En defekt DVD afspiller
- og en defekt harddisk

Nu krydser jeg fingre for at det kommer til at gå bedre med den Macbook
jeg lige har bestilt.

Det mest irriterende er alt den tid der går med at hænge i telefonkøer
og sende tingene frem og tilbage.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-06 19:54

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> jeg lige har bestilt.
>
> Det mest irriterende er alt den tid der går med at hænge i telefonkøer

Enten er I uheldige, eller er jeg heldig:

- Marantz forstærker 1070 fra 1973 - virker stadig.
- 48-polet ERA pladespiller fra 1973 - virker stadig.
- Macintosh SE/30 fra 1990 - virker stadig.
- Olympus OM-2n fra 1981 - virker stadig.
- Og en masse andet, der alt sammen stadig virker.

Ja, alt mit elektronik har aldrig fejlet noget, så det er da en lidt
bedrøvelig tråd at læse, men jeg håber da, jeg er ligeså heldig med min
nyligt indkøbte G5´er.....

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-06 17:00

Hej Martin

Martin Ammentorp wrote:

> Tjah - "brug-og-smid-væk" bliver da forstærket i denne tid!
> Min Goodman forstærker - købt 1973 - er lige stået af, og jeg har
> bestilt en ny, som med garanti ikke holder lige så længe.

33 år? - Det er da for dårligt af en Goodmans forstærker.? - ...lidt
mere alvorligt. Kan du ikke få den repareret? - eller er det
udgangstrinnet, der er futtet? - Hvis det er det, mener jeg, Goodmans
stadig laver 'replacements' moduler til deres gamle forstærkere, men
mulighvis tages de ikke hjem hertil...

Hvorfor gik du så ikke efter noget andet rigtig godt brugt - fx. Marantz
eller Nakamichi?

I øvrigt har jeg lige fået lidt problemer med motoren (form. ir i
kontakter) i min Sansui forstærker fra 1989, men den kommer til
reparation...

> Mit Nikon fra 1972 fungerer stadigt - men har alligevel investeret i ny
> Nikon D200 (digital spejlrefleks).

- Og hvis jeg ikke var svagtseende, så havde jeg også beholdt min gamle
Konica. - De er jo uopslidelige, men der gik lidt for mange billeder til
spilde, så jeg gik over til AF - Yashica og Canon EOS. Min EOS fra 1990
kører stadig uden problemer, og jeg har lige generhvervet mig en Yashica
230AF... Sjovt i øvrigt, at knapper og funktioner stadig bare ligger i
fingrene selv så mange år efter.

> Min Nimbus fra 1940'erne kører fint.

Det er jo 'kult', - men den har du nok ikke haft fra ny.

> Min SE fra 1989 har defekt HD, men kører med ekstern,

Hvis du er interesseret, så har jeg en lille SCSI HD, der kan passe til
den - en Seagate ST39216N true Narrow. Send en mail, hvis du kan bruge den.

> PowerMac 7500 (1996) har kun brugt PRAM-batteriet,

Det turde da være til at overkomme.

> MEN min iBook fra 2004 er død og borte, min iMac fra 2001 har fået
> skiftet logicboard, min MBP (købt 0606) har flere mærkværdigheder
> ud over brænderproblemet.

Som jeg har skrevet andetsteds, så tror jeg, at en af årsagerne til, at
der er kommet flere fejl på Apples produkter, godt kan skyldes, at der
er en manglende test og kvalitetskontrol, før de forlader
produktionsleddet. I 'gamle dage' blev hvert eneste enhed jo testet, før
det forlod fabrikken. - Og det boom, det har givet med MB/MBP, hvor folk
bare har bestilt, så der har været lange ventetider, før det jo ikke
bedre, - så bliver der jo lagt pres på i produktionsleddet...

> Ikke særligt økologisk, eller hva'?

Det er nok mest 'eller hva''. Du gemmer jo dine ting og bruger dem
godt.

Fra : Frederik Thorup

Dato : 12-12-06 20:56

Martin Ammentorp skrev:

> Tjah - "brug-og-smid-væk" bliver da forstærket i denne tid!

Og jeg tror bestemt at det vil blive meget værre i nær fremtid! Ved
overgangen til ROHS og blyfri-lodninger er der sket ting og sager i
branchen. Jeg arbejder selv med elektronikdesign, og de forandringer
der skulle ske ved disse skifte i produktionsformerne er ikke altid
lige godt belyst. Jeg har set komponenter skifte parametre (den samme
komponent, navn, nummer og datablad) blot blyfri! Noget producenten
ikke selv var klar over, og så er det altså meget svært at gøre noget
klogt som ingeniør, når der ikke er nogen der er klar over forandringerne.

Desuden er der sager ved selve loddeprocessen, der ikke er helt
gennembelyst, igen ting hverken designere eller producenter var klar
over. Ting der sidder delvist fast, selvom det er blevet behandlet
effter alle foreskrifter. Dimser der falder af ved rystelser, men
virker fint op til.

Det jeg prøver at sige er: Fremover vil der komme en masse sager med
ting der rimeligt systematisk går i stykker. Pga faktorer ingen var
klar over. Og det heller ikke selvom man køber produkter fra "de dyre
mærker".

> Ikke særligt økologisk, eller hva'?

Men det var jo ellers lige netop argumentet for at gøre produkterne
blyfri! Desværre tror jeg at resultatet bliver omvendt. Bly er
rimeligt uskadeligt i metallisk form.

MVH
Frederik

PS Det kan sagtens vise sig at blive et endnu større problem, når/hvis
det lykkedes at få forbudt de bromerede flammehæmmere. Så selvom der
så ikke vil ophobes brom i naturen, så er der en del (mennesker) der
vil omkomme pga brand i deres elektriske apparater. Er det nu særligt
miljøvenligt?

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-12-06 07:52

> [...]
> at problemet oftest bliver løst ved at skifte til dels et seriøst
> brænderprogram ala Toast, DiscBlaze Pro eller NTI DragonBurn.

Hmm - mit problem kom en uges tid efter jeg for penge havde købt Toast
Titanium....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-06 12:10

Hej Martin

Var/er det Toast 7.0 eller 7.0.1? - Så hent den nyeste opd. til 7.1.2.
Den virker sammen med dit reg.nr. til 7.0.x

En anden ting, jeg har bemærket i de engelske grupper, er, at nogle
gange har problemet også vist sig, hvis man brænder fra en image (.dmg)
fil, der er oprettet gennem DiskUtility. Men det er sporadiske opl., så
det er ikke givet, det er dér, fejlen ligger...

Har du også problemet, hvis du bruger Toast til at lave image filer med?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-12-06 20:52

> Var/er det Toast 7.0 eller 7.0.1? - Så hent den nyeste opd. til 7.1.2.
> Den virker sammen med dit reg.nr. til 7.0.x

Det er selvfølgelig seneste version af Toast - og alle løsningsforslag
ER prøvet.....

Apple mener drevet skal udskiftes - desværre er der flere eksempler på,
at dette ikke løser problemet, hvilket jeg omtalte for den flinke unge
mand på Apple's tlf. Men ak.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-12-06 15:57

Franz Berliner skrev:

> Jeg har præcis samme oplevelse med elektronik.

Også her.

Status indtil nu for i år er følgende:

- Lacie d2-disk 250 GB harddisk brændt sammen efter ca. et års brug
- En defekt nyindkøbt Kaon KTC570HCO DVB-T receiver
- Repareret Kaon KTC570HCO DVB-T receiver stadig defekt
- Hævet køb af Kaon KTC570HCO DVB-T receiver
- Grundig DSR6452 digital receiver defekt efter ca 2 måneders brug
- Nyindkøbt Nokia N73 mobiltelefon defekt

Man kan ikke engang undskylde det med, at det har været for billige
varer. Tværtimod.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-06 16:21

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Også her.

Jeg kan til gengæld ikke sige det samme for mit eget vedkommende, men
kender da og har hørt om andre, der har haft lignende problemer...

> Status indtil nu for i år er følgende:
>
> - Lacie d2-disk 250 GB harddisk brændt sammen efter ca. et års brug

- Og de d2 diske er primært med Hitachi harddiske... - Jeg har nok
indenfor de seneste 15 mdr. set og hørt om ca. 20 tilfælde med samme
problem og ca. 8-10stks Maxline også med tilsv. problem...

> - En defekt nyindkøbt Kaon KTC570HCO DVB-T receiver
> - Repareret Kaon KTC570HCO DVB-T receiver stadig defekt
> - Hævet køb af Kaon KTC570HCO DVB-T receiver

Dyrt men dårligt... - Hvorfor køber du ikke et ordentlig
mærkevareprodukt? - Hvis man kigger rundt på nettet, så har der været
mange problemer med både Kaon og især Kiss...

> - Grundig DSR6452 digital receiver defekt efter ca 2 måneders brug

Selvom jeg har været 'Grundig-mand' i snart 35 år, ville jeg aldrig
nogensinde vove at købe en stationær Grundig receiver. Det har de aldrig
kunnet lave, efter at de holdt op med at lave rørradioer! - Men bærbart
- radioer, kassetter, CD afspillere, - det kan de til gengæld!

> - Nyindkøbt Nokia N73 mobiltelefon defekt

Tja, hvis man vil bruge en mobilos til Mac, så er det jo en af de få,
der virker, men det er en elendig teknik, der er brugt. N73 er nok den
tlf. fra Nokia, der er mest fejlbehæftet i de sidste 3-4 års sortiment.
Så hvis man bare skal ha' en telefon, vil jeg klart anbefale enten
Samsung eller Siemens/QTec, men så er priserne jo også derefter...

> Man kan ikke engang undskylde det med, at det har været for billige
> varer. Tværtimod.

Det er ikke alt, der er dyrt, der er kvalitet. - Jeg kan ikke på stående
fod huske, om det var DRTV eller TV2, der i forsommeren testede en del
sorroundreceivere i både lyd, teknisk udførelse og holdbarhed ved hård
belastning, men de kom ihvertfald frem til, at en billig Dantax med
tilhørende 5.1 højttalersystem til 1900kr. var det system, hvor man fik
mest for pengene.

Jeg ´ved ikke hvorfor, men min fornemmelse er, at gennem de sidste ca.
10 år, er producenterne begyndt at sløse alvorligt med
kvalitetskontrollen på produkterne, inden de sender dem på markedet.
Førhen testede de rigtig store mærker hvert enkelt produkt, inden det
gik til pakkeriet, men det gør de absolut ikke mere. - Nu er det nærmest
sporadiske stikprøvekontroller, og det vil - desværre - uvilkårligt give
en væsentlig højere fejlprocent...

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-12-06 16:58

> - En defekt nyindkøbt Kaon KTC570HCO DVB-T receiver
> - Repareret Kaon KTC570HCO DVB-T receiver stadig defekt
> - Hævet køb af Kaon KTC570HCO DVB-T receiver
> - Grundig DSR6452 digital receiver defekt efter ca 2 måneders brug

Nogen som har erfaringer med EyeTV Diversity? Jeg har været lidt lun på
den pga. den angiveligt brugbare modtagelse med de medfølgende antenner.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-12-06 17:04

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> nok indenfor de seneste 15 mdr. set og hørt om ca. 20 tilfælde
> med samme problem og ca. 8-10stks Maxline også med tilsv.

De er også brændt af på stribe på jobbet, så dem tør jeg ikke
røre med en ildtang mere.

> Dyrt men dårligt... - Hvorfor køber du ikke et ordentlig
> mærkevareprodukt? - Hvis man kigger rundt på nettet, så har der
> været mange problemer med både Kaon og især Kiss...

Problemerne med Kiss, har jeg også læst om på nettet, men ikke
med Kaon. Jeg læste et sted en god anmeldelse af receiveren,
så derfor valgte jeg at prøve den. Det fortrød jeg så senere.

> [...]
> Det har de aldrig kunnet lave, efter at de holdt op med at lave
> rørradioer! - Men bærbart - radioer, kassetter, CD afspillere, -

Det var også ud fra mine og bekendtes erfaringer indenfor musik-
anlæg, at jeg valgte Grundig, men det var åbenbart heller ikke så
smart. Ombytteren virker dog fint, men spørgsmålet er hvor længe.

> Tja, hvis man vil bruge en mobilos til Mac, så er det jo en af
> de få, der virker, men det er en elendig teknik, der er brugt.

Nokia har jeg sjældent oplevet problemer med før, og hvordan
skulle man vide, at en mobiltelefon til over 3.000 kr. er født
med elendig teknik. Desuden kan jeg ikke rigtig få øje på, at
den virker særlig godt med en Mac. Godt nok har jeg fået den så
nogenlunde til det takket være:
<http://www.urbanpuddle.com/articles/2006/08/31/review-nokia-n73-w-os-x>,
men det er væsentlig lettere under Windows med Nokias egen
PC Suite. Godt nok er PC Suite langtfra fejlfri, men alligevel.

> [...]
> sidste 3-4 års sortiment. Så hvis man bare skal ha' en telefon,
> vil jeg klart anbefale enten Samsung eller Siemens/QTec, men så

Jeg købte faktisk en Samsung X800 først. Har aldrig oplevet et
styresystem så ulogisk opbygget, så den blev sendt retur efter
en uges kamp.

> [...]
> sidste ca. 10 år, er producenterne begyndt at sløse alvorligt
> med kvalitetskontrollen på produkterne, inden de sender dem på

Det har jeg også en teori om. Samtidig er det i mine øjne også
en uheldig udvikling, at hver enkelt produkt skal kunne mere og
mere. Jeg har f.eks. et indtryk af at Nokia har gjort mere ud
af _at forsøge_ at lave et digitalt kamera end en mobiltelefon
i N73, men det er åbenbart den vej udviklingen går.
Se bare på rygterne om Apples iPod med indbygget mobiltelefon,
eller er det en mobiltelefon med indbygget iPod? Jeg ved det ikke.
Der kommer mere og mere "bloatware" indenfor hardware også desværre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-06 18:28

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> De er også brændt af på stribe på jobbet, så dem tør jeg ikke
> røre med en ildtang mere.

d2 + Hitachi er en meget dårlig kombination. Skal man / vil man bruge
LaCie som ekstern backup, bør man vælge P5 Business Line. Her er der
blæserkøling i hvert enkelt drev. - Jeg tror dog også, d2 drevene kunne
være gode nok, hvis LaCie fx. valgte at bruge WD eller Seagate diske...

> Problemerne med Kiss, har jeg også læst om på nettet, men ikke
> med Kaon. Jeg læste et sted en god anmeldelse af receiveren,
> så derfor valgte jeg at prøve den. Det fortrød jeg så senere.

Lydmæssigt er de såmænd ganske gode, men der er brugt alt for spinkle
komponenter, så de hurtigt overbelastes, og det kan de ikke holde til.

> Det var også ud fra mine og bekendtes erfaringer indenfor musik-
> anlæg, at jeg valgte Grundig, men det var åbenbart heller ikke så
> smart. Ombytteren virker dog fint, men spørgsmålet er hvor længe.

Det må jo så blive tiden, der afgør det. Men Grundigs force ligger helt
klart på TV og transportabelt udstyr. - Man får ikke bedre
transistorradio end en Satellit

> [...]
> men det er væsentlig lettere under Windows med Nokias egen
> PC Suite. Godt nok er PC Suite langtfra fejlfri, men alligevel.

Hm, har du prøvet disse
iSync phone plugins 3.3.3
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29029
BluePhoneElite 1.1.0
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24717
MegaCellX 2.6.2
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24889
Og så er der også 'Nokia Collector 1.0', den skulle virke også med nyere
BT telefoner... http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25193

> Jeg købte faktisk en Samsung X800 først. Har aldrig oplevet et
> styresystem så ulogisk opbygget, så den blev sendt retur efter
> en uges kamp.

Jeg er 100% enig i, at opsætning og navigering er noget nær det værste,
man kan komme ud for på Samsung. - Jeg skiftede fra Siemens til Samsung,
fordi Samsung har et meget stort og godt display for svagtseende, hvad
man ikke just kan sige om Siemens. - Derimod er Siemns teknisk set
væsentlig bedre. - Fx. kan man uden problem bruge en Siemens seires S på
steder, hvor man normalt ikke kan eller må bruge mobiltelefoner. - Jeg
havde fx. tilladelse til altid at have min mobil tændt på Skejby
Sygehus, mens Kirsten stadig levede. - Nogen gange skulle det jo gå
stærkt, når hun blev indlagt, - og så tænker man altså ikke på, om
telefonen er tændt eller ikke....

> [...]
> af _at forsøge_ at lave et digitalt kamera end en mobiltelefon
> i N73, men det er åbenbart den vej udviklingen går.

Ja, og så reklamerer de med, at de ligefrem bruger Carl Zeiss optik.
- De burde bruge deres mobilteknik og så købe kameradelen fra anerkendte
kameraproducenter istedet for, - men hvad det angår, er det jo ikke kun
Nokia...SonyEricsson har jo også mobiler med indb. kvalitetskamera, men
her har de jo også Sonys mangeårige erfaringer i meget småt kameraudstyr
i baghånden...

> Se bare på rygterne om Apples iPod med indbygget mobiltelefon,
> eller er det en mobiltelefon med indbygget iPod? Jeg ved det ikke.
> Der kommer mere og mere "bloatware" indenfor hardware også desværre.

Hvis/når Apple iPhone kommer, så vil den med stor sandsynlighed være et
godt produkt pga. erfaringerne fra iPod og formentlig Motorolas
mobilteknologi. - Og så gælder det bare om at få de to dele til at passe
sammen i et fornuftigt 'hylster'. - iPod hhv. Motorola Mobile Technology
er jo nok næsten fri for børnesygdommene, så jeg tror godt, vi kan
forvente et produkt, der nok ikke vil have de helt store børnesygdomme i
en Apple iPhone.... - At jeg så aldrig kunne tænke mig at købe et sådant
produkt - Apple eller ikke Apple - er så en helt anden sag...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-12-06 13:20

Erik Richard Sørensen skrev:

[OS X software til N73 mm]
> Hm, har du prøvet disse

Nej, men de skal prøves.

> Jeg skiftede fra Siemens til Samsung, fordi Samsung har et meget
> stort og godt display for svagtseende, hvad man ikke just kan
> sige om Siemens.

Siemens kender jeg ikke, men er enig i, at displayet på Samsung
er rimelig godt.

> [...]
> mens Kirsten stadig levede. - Nogen gange skulle det jo gå
> stærkt, når hun blev indlagt, - og så tænker man altså ikke på,

Nej, det kan jeg forestille mig.
Samsung X800 havde/har også en offline-funktion så nogle af dens
funktioner kan bruges i fly og lignende, men det skal man jo så
også huske at koble til.

> Ja, og så reklamerer de med, at de ligefrem bruger Carl Zeiss
> optik.

Ja, og jeg følte mig også godt og grundig snydt, da jeg så det
første billede fra den telefon. Var selvfølgelig godt klar over,
at den ikke kunne leve op til mit digitale spejlrefleks, men jeg
havde regnet med en væsentlig bedre kvalitet.

> [...]
> børnesygdommene, så jeg tror godt, vi kan forvente et produkt,
> der nok ikke vil have de helt store børnesygdomme i en Apple

Man har jo da lov at håbe.

> - At jeg så aldrig kunne tænke mig at købe et sådant produkt -
> Apple eller ikke Apple - er så en helt anden sag...

Heller ikke her medmindre den er så flot, at man ikke kan lade
være. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-12-06 09:50

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:
> [...]
>
>Alternativt kunne man forvente lidt professionel "brandslukning" fra
>Apples hovedsæde, men ikke uventet svarer de slet ikke!

Fuldstændig enig - og havde det så kostet det dobbelte eller tredobbelte,
så havde det været pengene værd. Det er såmænd ikke mere end en mindre
annonce i en landsdækkende avis koster.
Set som investering i forhold til de skade, denne negative omtale
forvolder, er det stensikkert en god forretning.
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-12-06 09:54

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
>Med 'hovedsæde' mener du vel Apple Danmark? - Jeg mener stadig ikke, man
>bare skal betale for både det ene og andet, når/hvis en flok umuliusser
>skriger op!

Nu ved hverken du eller jeg, om der er tale om en flok umuliusser.
Porblemet med dårlige tastaturer har tidligere været omtalt, blandt andet
i Politiken, hvor det overvejende var maskiner der blev brugt
professionelt, der var tale om. Taget efter erindringen var der er et
iBook eksempel hvor bogstaveerne var slidt af tasterne efter få måneders
brug. Når den slags problemer opstår, skal man sgu reagere pr kulance, det
lønner sig i sidste ende.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-12-06 11:35

Martin Ammentorp skrev:
> [...]
> ligesom der findes flere steder hvor problemet omtales...
>
> Rigtig dårlig reklame for vores (dejlige?) mac...

Det er da beklageligt at det giver dårligt image. Men helt ærligt, så
synes jeg Apple selv er ude om det. Hvis de vil være nytænkende og lave
fedt design, så skal de tænke funktionalitet og brug ind i processen.
Når deres tastaturer slides unødigt, så er det vel netop fordi eet eller
andet er gået galt i denne proces.

Apple har brug for at få den negative omtale, så de kan ændre deres
produkter til det bedre. Hvis de ikke bliver holdt i ørerne, så sker der
ikke noget. Deres produkter er for dyre til, at banale ting som
bogstaver på et tastatur må slides af efter almindeligt brug.

Apple har flere problemer, hvoraf eet af dem er miljøbelastning i
forbindelse med produktion af deres computere - og efterfølgende når de
skal skaffes af vejen efter tro tjeneste. Det er jo en anden snak, men
jeg kan ikke begræde når de er oppe i medierne og får devaluerende
omtale pga deres miljøprofil.

Selvom der er mange tro Apple-brugere herinde, sikkert med rette, så må
vi ikke være blinde. Vi skal himle op og skælde ud over vores Macs
ligeså hysterisk som en IBM-bruger gør det når windåsen er i stykker.

Hilsen Jesper

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-12-06 20:47

Jesper Mehlsen <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> wrote:

> Vi skal himle op og skælde ud over vores Macs
> ligeså hysterisk som en IBM-bruger gør det når windåsen er i stykker.

Fuldstændigt enig - derfor mit udråb: Uff Apple

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-06 21:42

Hej Jesper

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> fedt design, så skal de tænke funktionalitet og brug ind i processen.
> Når deres tastaturer slides unødigt, så er det vel netop fordi eet eller

Apple tænker jo netop 'funktionalitet og brug' ind i deres
produktudvikling. - Og som sagt, så giver jeg ikke meget for nogle få,
der broker sig over en detalje, som de højst sandsynlig ville have fået
klaret, hvis de havde - rent ud sagt - opført sig ordentlig _både_ over
for sælger og over for Apple. - Men sørgeligt nok er der altid en lille
gruppe 'kunder', der tror, de skal bestemme og styre over alt og alle,
og det er desværre også ofte en gruppe, der dels 'har ordet i deres
magt', dels også giver udtryk for overfor både forretninger og div.
offentlige instanser (Forbrugerstyrelse) har en vis indflydelse på disse
alene i kraft af deres udtalelser og deres egne oplevelser med et givet
produkt.

> [...]
> ikke noget. Deres produkter er for dyre til, at banale ting som
> bogstaver på et tastatur må slides af efter almindeligt brug.

Apple - eller et hvilket som helst andet firma - har normalt ikke brug
for 'negativ omtale'. De har derimod brug for en konstruktiv og objektiv
kritik!

Negativ omtale er just ikke med til at fremme sådanne sager, som de få
sager, der er og har været med dels batterier, dels med tastaturer.

> [...]
> skal skaffes af vejen efter tro tjeneste. Det er jo en anden snak, men
> jeg kan ikke begræde når de er oppe i medierne og får devaluerende

Det er jo direkte usandt! Sagen har været oppe i både den skrevne
presse, radio og TV - ja! - Men både radio og TV har også beklaget, at
de har fremført de urigtige påstande. Apples produkter er derimod blandt
de mest miljøvenlige både i brug og materialer.

'Sagen' blev opr. fremført af en utilfreds arbejder på en iPod fabrik i
Kina, der dels mente sig forbigået ved en forfremmelse, dels blev fyret
pga. tyveri fra arbejdspladsen. - Det var hans hævn overfor en efter
hans mening ukorrekt behandling, men iflg. det kinesiske nyhedsbureau og
New Your Times er han senere blevet taget i at forsøge at sælge de
stjålne produkter!

> Selvom der er mange tro Apple-brugere herinde, sikkert med rette, så må
> vi ikke være blinde. Vi skal himle op og skælde ud over vores Macs
> ligeså hysterisk som en IBM-bruger gør det når windåsen er i stykker.

Nej, det skal vi netop ikke gøre! Vi skal derimod komme med _saglig_ og
_konstruktiv_ kritik, hvis der er behov for det og ikke bare hælde en
spand l*** i hovedet på dem. - Jo mere af den slags, man hælder ud, jo
mindre tager de sig af det.

Og så er mit indtryk, at Apple endda er en af de store, der tager mest
hensyn til kunderne. - Prøv fx. at komme med et lign. problem til en
HP/Compaq, Acer, Toshiba, WebTech eller IBM forhandler... Det første, du
bliver spurgt om, hvis det er ud over 6 mdr., er "...har du en ekstra
forsikring?" - Og siger man så nej, får man kort og klart at vide, at
bevisbyrden påhviler dig som kunde at bevise, at det ikke er dig selv,
der har ødelagt eller misligeholdt computeen!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-12-06 08:19

> [...]
> offentlige instanser (Forbrugerstyrelse) har en vis indflydelse på disse
> alene i kraft af deres udtalelser og deres egne oplevelser med et givet

Du aner da ikke om klagerne har misligholdt deres maskiner så det er jo
en påstand helt uden dokumentation. Det er det, man almindeligvis kalder
en fordom.

Forbrugerrådet har eksperter der kan fastslå om tastaturerne har lidt
overlast eller ej. Lad os afvente deres dom, men hvis tastaturerne havde
kradsemærker eller ætsningsskader tror jeg næppe at DRs forbrugerprogram
havde taget sagen, ligesom klagerne nok ikke havde råbt så højt.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-06 20:20

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Du aner da ikke om klagerne har misligholdt deres maskiner så det er jo
> en påstand helt uden dokumentation. Det er det, man almindeligvis kalder
> en fordom.

Nej, det er mange, mange års erfaring med køb og salg af div.
elektroniske produkter og intet med fordomme at gøre. - Jeg har trods
alt været i den elektroniske branche i nu godt 35 år, hvor jeg har set
lidt af hvert.

> Forbrugerrådet har eksperter der kan fastslå om tastaturerne har lidt
> overlast eller ej.

Helt ærlig, så giver jeg ikke en rød reje for Forbrugerstyrelsen
såkaldte 'eksperter'! - Jeg vil til enhver tid kunne finde 'eksperter',
der ville kunne bevise / påstå det stik modsatte med lige ret.

> Lad os afvente deres dom, men hvis tastaturerne havde kradsemærker
> eller ætsningsskader tror jeg næppe at DRs forbrugerprogram
> havde taget sagen, ligesom klagerne nok ikke havde råbt så højt.

DR tager enhver sag op, som de kan se en god historie i. Deter sket i
både Kontant og i div. dokumentarprogrammer, og nogle gange har de jo
fået næsen godt og grundigt i klemme.

Jeg har på et tidspunkt haft fat i Kontant redaktionen for at få dem til
at tage sager op omkring reelle monopol status, men fik at vide, at selv
om de havde fået adskilligt hundrede henvendelser, agtede de ikke at
gøre det - af "markedsmæssige hensyn".

Hvorfor tager DR fx. ikke fat på nogle af de helt store istedet for at
gå efter de små 'syndere'? - Fx. den danske stats diskriminering af
bevilling af hjælpemidler til personer, der ikke vil / kan bruge
Windows? - Her tænker jeg specielt på problemet med ordblinde, hvor jo
Yak-Yak er det eneste produkt på markedet, der har en beviselig gavnlig
effekt...

Vi må jo desværre indrømme, at Apple er en af de små her, og det er jo
altid lettest at gå efter / ramme de små.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-12-06 09:02

> [...]
> elektroniske produkter og intet med fordomme at gøre. - Jeg har trods
> alt været i den elektroniske branche i nu godt 35 år, hvor jeg har set

Forsat ingen dokumentation. Altså en fordom.

> Helt ærlig, så giver jeg ikke en rød reje for Forbrugerstyrelsen
> såkaldte 'eksperter'! - Jeg vil til enhver tid kunne finde 'eksperter',
> der ville kunne bevise / påstå det stik modsatte med lige ret.

Jeg er af den overbevisning at forbrugerklagenævnet behandler sine sager
seriøst og ordentligt, hvilket også medfører at de indklagede som oftest
retter sig ind efter dem.

> [...]
> Windows? - Her tænker jeg specielt på problemet med ordblinde, hvor jo
> Yak-Yak er det eneste produkt på markedet, der har en beviselig gavnlig

DR må jo selv afgøre deres valg af emner til programfladen. Det er ikke
et argument for at de er "idioter" der tager en hvilken som helst sag
op.
Det hænder at sagerne kan være en anelse "tynde" men de fleste sager er
der nu - efter min vurdering - kød på.

> Vi må jo desværre indrømme, at Apple er en af de små her, og det er jo
> altid lettest at gå efter / ramme de små.

Som en af de største hardwareproducenter i verden hører Apple ikke til
"de små".

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-12-06 20:06

> [...]

> ligesom der findes flere steder hvor problemet omtales...
>
> Rigtig dårlig reklame for vores (dejlige?) mac...

Uden i øvrigt at ville tage stilling kan jeg supplere med denne
henvisning til musikerforbundets blad:

http://enyt.musikeren.dk/?id=193

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-06 21:04

Hej Ove Steen

Og uden i øvrigt at ville tage stilling til de elendige artikler, kunne
man jo stille spørgsmålet - "Hvorfor er der stort set ikke musik på
itunes Store fra medlemmer af DMF, men kun på de netstores, der bruger
MS WMA (Bilka, TDC m.fl.)"....?

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-12-06 15:39

> [...]
> man jo stille spørgsmålet - "Hvorfor er der stort set ikke musik på
> itunes Store fra medlemmer af DMF, men kun på de netstores, der bruger

Det billede kan jeg ikke genkende. Alle de store selskaber (EMI,
Universal, Sony etc.) sender da, så vidt jeg kan se, den samme musik til
iTunes music store som til de andre butikker.

Måske kan din oplevelse skyldes at det i forhold til de andre
netbutikker er en meget langsommelig proces at få lagt musik på Itunes
music store og at musikken derfor ikke har været tilgængelig lige så
hurtigt som på de andre online butikker (det var det ihvertfald for et
lille års tid siden - ved ikke om det har ændret sig).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-06 15:59

Hej Franz

Franz Berliner wrote:

> Det billede kan jeg ikke genkende. Alle de store selskaber (EMI,
> Universal, Sony etc.) sender da, så vidt jeg kan se, den samme musik til
> iTunes music store som til de andre butikker.

Jeg snakker primært om dansk musik her, hvor musikkere og bands er
medlemmer af DMF... - Kan du fx. finde den nye Kim Larsen på iTunes
Store, - TV2?, Gnags?, Thomas Helmig? ...Jeg kan blive ved...

> [...]
> hurtigt som på de andre online butikker (det var det ihvertfald for et
> lille års tid siden - ved ikke om det har ændret sig).

Bortset fra, at jeg ikke gider købe mp3 musik fra nogen som helst
netbutik qua en meget dårligere kvalitet end en regulær CD, så checker
jeg jævnligt flere forskellige netbutikker for at se, om der er kommet
nye ting i de genre, jeg kan li'. Her er min fornemmelse, at de to
hurtigste til at få de nye titler ind er iTunes Store og AOL Online
Music. - Fx. da den nye med Bruce Springsteen blev udgivet, var den på
AOL samme morgen (EST), og 5 timer efter på itunes. - Det samme gjlat
for Mark Knopfler & Emmilou Harris's plade. Jeg ringede derefter til
Stereostudiet for at bestille dem, såsnart de kom hertil landet. - De
havde faktisk lige samme dag fået pakkerne ind ad døren... Men det er jo
heller ikke DMF medlemmer...

Så min anke går på, at DMF sammen med de fleste af de danske
pladeselskaber regulært boykotter itunes Store...

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 09-12-06 17:57

> Jeg snakker primært om dansk musik her, hvor musikkere og bands er
> medlemmer af DMF... - Kan du fx. finde den nye Kim Larsen på iTunes
> Store, - TV2?, Gnags?, Thomas Helmig? ...Jeg kan blive ved...

Uden problemer, brug søgefunktionen... De er der faktisk.

Bortset fra det, er det yderst beskedent hvad jeg køber på iTunes, så
længe lydkvaliteten er så ringe. Hvis de fordoblede bitraten ville jeg
måske overveje det, men som det er nu, holder jeg fast ved cd'en.

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-06 18:44

Hej Kaj

Kaj Christiansen wrote:

> Uden problemer, brug søgefunktionen... De er der faktisk.

Alle sammen - eller kun 'gavflaben'? - Kim Larsen kan jeg da forstå, da
han udgiver på EMI, men fx. Gnags er jo Genlyd... Hm, måske fordi jeg
bruger Apple USAs søgemaskine...

> Bortset fra det, er det yderst beskedent hvad jeg køber på iTunes, så
> længe lydkvaliteten er så ringe. Hvis de fordoblede bitraten ville jeg
> måske overveje det, men som det er nu, holder jeg fast ved cd'en.

Som sagt, så lytter jeg kun for at høre, om det er noget, jeg vil
investere i. - Og selv om bitraten blev sat op, vil kvaliteten ikke
komme på højde med en ganske alm. gammeldaws CD eller en oldsag af en LP...

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-06 20:54

On 2006-12-09 18:43:48 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Alle sammen - eller kun 'gavflaben'? - Kim Larsen kan jeg da forstå, da
> han udgiver på EMI, men fx. Gnags er jo Genlyd... Hm, måske fordi jeg
> bruger Apple USAs søgemaskine...

Det er rigtigt, at der var store problemer med at få dansk musik på
iTunes Music Store i starten. Det var noget med, at man ikke kunne
blive enig med Phonophile, hvis jeg husker ret. Jeg kan huske, at jeg
senere læste en historie på Mediamac om, at Apple havde indgået en
aftale med et stort distributionsfirma af musik i USA. Det interessante
var, at dette firma distribuerede dansk musik i USA. Dermed var der
pludselig en bagdør, så den danske musik ad den vej kunne komme på
iTunes Music Store. Umiddelbart efter dukkede der også en masse dansk
musik på på iTunes Music Store. Jeg kan bl.a. huske, at Gnags dukkede
op, og TV-2 fik pludselig de fleste album med, mens der indtil da kun
havde været 1-2 plader med dem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-12-06 20:59

> Alle sammen - eller kun 'gavflaben'? - Kim Larsen kan jeg da forstå, da
> han udgiver på EMI, men fx. Gnags er jo Genlyd... Hm, måske fordi jeg
> bruger Apple USAs søgemaskine...

Gnags/Genlyd = distribution af SONY/BMG.

Jeg tror altså ikke at der er specielt mange danske pladeselskaber eller
musikere der ikke vil sælge deres musik på iTunes music store. Hvor har
du det fra?

Til gengæld er det jo ikke alle selskaber der kan få lov til det. Apple
gik jo naturligt nok efter at lave aftaler med de store først, hvorefter
de stille og roligt er begyndt at snakke lidt mere med de små.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-06 21:34

Hej Franz

Franz Berliner wrote:

> Gnags/Genlyd = distribution af SONY/BMG.

OK, jeg var faktisk ikke klar over, at der var indgået en aftale dér.

Men så kan det jo også skyldes den 'bagdør', Henrik M. referer til....

> Jeg tror altså ikke at der er specielt mange danske pladeselskaber eller
> musikere der ikke vil sælge deres musik på iTunes music store. Hvor har
> du det fra?

Det har jeg faktisk fra en af Phonofile folkene, der udtalte sig i svjh.
en DR-P1 'P1 Edtermiddag' udsendelse en gang sidste år... - Frit citeret
- "...vi vil ikke have dansk musik på fx. ITMS, når vi ikke kan få det,
vi forlanger..."

> Til gengæld er det jo ikke alle selskaber der kan få lov til det. Apple
> gik jo naturligt nok efter at lave aftaler med de store først, hvorefter
> de stille og roligt er begyndt at snakke lidt mere med de små.

Selvfølgelig begynder man med de store for at se, om idéen slår an. Men
der er jo også en del små amerikanske selskaber især inden for country
musik, der også er godt utilfredse - ikke bare med iTunes Store, men
sandelig også med fx. MSNMusic Store. - Her har AOL Online Music Store
været hurtige til at få den genre med....

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-12-06 17:59

> Jeg snakker primært om dansk musik her, hvor musikkere og bands er
> medlemmer af DMF... - Kan du fx. finde den nye Kim Larsen på iTunes
> Store, - TV2?, Gnags?, Thomas Helmig? ...Jeg kan blive ved...

Har lavet en hurtig søgning på iTunes Music Store og fundet disse?

Kim Larsen: Hankat
TV2: De første kærester på månen
Thomas Helmig: Helmig Herfra

Er der noget nyere fra dem?

> Så min anke går på, at DMF sammen med de fleste af de danske
> pladeselskaber regulært boykotter itunes Store...

Vi udgav en plade i marts måned i år som EMI står for distributionen af.
Det var ikke mit indtryk at de på nogen som helst måde undgik iTunes
music store. Tværtimod sørgede de for at få den ud i så mange online
butikker som overhovedet muligt. I de fleste tilfælde gik det ganske
hurtigt, mens det for iTunes music stores vedkommende tog ca. 6 uger fra
de fik albummet.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-06 18:52

Hej Franz

Franz Berliner wrote:

> Har lavet en hurtig søgning på iTunes Music Store og fundet disse?
>
> Kim Larsen: Hankat
> TV2: De første kærester på månen
> Thomas Helmig: Helmig Herfra
>
> Er der noget nyere fra dem?

Nej, men kan du også finde fx. serien 'Sange fra Glemmebogen'? - Jeg kan
ikke...

> [...]
> butikker som overhovedet muligt. I de fleste tilfælde gik det ganske
> hurtigt, mens det for iTunes music stores vedkommende tog ca. 6 uger fra

Nej, EMI er ikke blandt dem. Men 6 uger er altså lang tid for en ny
plade... Om det så skyldes sløseri hos EMI eller iTunes Store, tør jeg
ikke sige.

Desuden har DMF nok heller ikke den magt over et multinationalt firma
som EMI, som de har over de små danske, norske og svenske
pladeselskaber. ...Nåja, så er der jo også de kunstnere, der ikke vil
give lov til, at deres plader kommer på iTunes Store, selvom de kunne
tjene millioner af dollars. - Jeg tænker selvfølgelig på The Beatles.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-06 21:53

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> http://enyt.musikeren.dk/?id=193

Hold da helt op hvor er det en interessant artikel. De har godt nok en
helt særlig jargon på det blad. Vrede er de i hvert tilfælde på Apple.
Nils Harbo har skrevet et helt nyt kapitel om samspil, om man så må sige

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-06 22:03

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]

<http://enyt.musikeren.dk/link.aspx?aid=4408>

Flemming Rubini

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-12-06 09:02

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> <http://enyt.musikeren.dk/link.aspx?aid=4408>

Tak for henvisningerne - meget interessant diskussion.

Den pågældende redaktør gør jo den alvorlige fodfejl at han skyder med
spredehagl eller som en politikerkollega sagde om Svend Auken, løfter
først det ene ben, så det andet og pisser i alle retninger.

De fleste af redaktørens (Nils Harbo) påstande er jo rigtige, men gamle
og velkendte og ikke særligt opsigtsvækkende.

Meget af det er umuligt at undgå i et stort firma over mange år, men
noget af det skyldes Apples salgspolitik og her er det vel berrettiget
at kritisere.

Jeg synes det er meget uheldigt, at en musikforretning ikke kan tjene
noget som helst på at sælge en Apple computer. Det giver jo forretningen
et rigtigt godt incitament til at sælge en PC istedet.

Og mange musikere vil altså hellere gå og støve rundt mellem trommesæt
og klavérstrenge end bladre rundt på stilrene Apple hjemmesider, når
computeren skal findes.

Det ER ikke heldigt - gu er det ej!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-12-06 14:10

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Siemens kender jeg ikke, men er enig i, at displayet på Samsung
> er rimelig godt.

Siemens solgte mobildivisionen fra til BenQ. De skal vist lige have
lidt tid, til at komme sig, før de begynder at lave gode
mobiltelefoner igen.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-12-06 07:20

forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com (Morten Lind) on søndag 10.
december 2006 at 19:53 +0100 wrote:
> [...]
>
>Ja, alt mit elektronik har aldrig fejlet noget, så det er da en lidt
>bedrøvelig tråd at læse, men jeg håber da, jeg er ligeså heldig med min

Jeg må sige at det er den samme erfaring jeg har. Det eneste jeg har haft
lidt bøvl med er en af de allerbilligeste DVD-afspillere som min datter
fik for et par år siden. den holdt kun et år. Men ellers fungerer alt
andet upåklageligt. Det ældste fungerende elektriske apperat jeg har er en
Ballerup-køkkenmaskine fra engang midt i 60'erne. Mit TV er omkring 10 år
gammel, det samme gælder stereoen. Min fine gamle PB 3400 fungerer som
skrivemaskine hos min mor. Min gamle beige G3 er kun skrottet fordi den er
så bedaget.
Årh jeg glemte at jeg faktisk har kasseret et sæt JBl højtalere fra 1978
(L19 tro jeg modellen hed) PAppet var så mørt at det bare smuldrede.
Men overordnet set, må jeg sige at tingene holder

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311