Olievalg (jeg lærer det aldrig)
Fra : Shsj

Dato : 05-12-06 16:18

Hej.
Jeg skal skifte olie på MC'en (CB500 -'96)
jeg har prøvet at æde mig igennem adskillige tekstsider om emnet på
internettet (inkl. nyhedsgruppeindlæg), og jeg har opgivet at opnå
forståelse i emnet.
Derfor spørger jeg nu - hvilken olie skal jeg vælge?:

1. Delsyntetisk 10W-40. Entspricht: API SL-EC/CF, JASO T903 MA, ACEA A3/B3
til 31,- kr/l.
....eller...
2. Delsyntetisk 10W-40. Übertrifft: API SG, JASO MA til 86,- kr./l.

--
Mvh.
Shsj

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 18:12

On Tue, 5 Dec 2006 16:18:03 +0100, Shsj wrote:

> Hej.
> Jeg skal skifte olie på MC'en (CB500 -'96)

> 1. Delsyntetisk 10W-40. Entspricht: API SL-EC/CF, JASO T903 MA, ACEA A3/B3
> til 31,- kr/l.

Fin bilolie, endda også til dieselmotorer uden pumpe/dyse, og så har dunken
lige fået et JASO stempel Procycle ?

> ...eller...
> 2. Delsyntetisk 10W-40. Übertrifft: API SG, JASO MA til 86,- kr./l.

Historisk klasificeret olie :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Shsj

Dato : 05-12-06 19:07

meddelelse news:1dpbqn8tbivim.wckxdoauc1b0$.dlg@40tude.net...

> Fin bilolie, endda også til dieselmotorer uden pumpe/dyse, og så har
> [...]

....er det godt eller skidt at den er historisk klassificeret? Hvad skal jeg
vælge? - 1'eren eller 2'eren?

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 19:34

On Tue, 5 Dec 2006 19:06:39 +0100, Shsj wrote:

> ...er det godt eller skidt at den er historisk klassificeret? Hvad skal jeg
> vælge? - 1'eren eller 2'eren?

Jeg ville ikke vælge nogen af dem, jeg ville vælge en 5w40 fuldsyntetisk.
Men af de to, klart 1

Fra : Shsj

Dato : 05-12-06 19:39

meddelelse news:gzl9i1r9bwe9$.49c9myyxipr8.dlg@40tude.net...

> Jeg ville ikke vælge nogen af dem, jeg ville vælge en 5w40 fuldsyntetisk.
> [...]

Ok., tak skal du have

Fra : Armand

Dato : 05-12-06 20:00

meddelelse news:1dpbqn8tbivim.wckxdoauc1b0$.dlg@40tude.net...

> Historisk klasificeret olie :-|

Lidt tørt, ikke?
Jeg springer lige ind med en forklaring på hvad der gør sidstnævnte
"historisk":
API-klassificeringen er amerikansk og andet efterfølgende bogstav har været
alfabetisk stigende siden indførelsen. Principielt startede det således med
API-SA og eskalerede så senere til API-SB.
Sidstnævnte SG-olie er således hele fem "trin" ældre i klassificeringen end
den førstnævnte SL-olie og dét er et for stort spring til anmærkningen om at
den overgår API-SG!
At den outdatede olie er dyrere end den nyere må skyldes at det drejer sig
om en mærkevare hvor den billige sikkert er Procycle eller andet "husets
mærke" ved en af de tre store tyske mc-tilbehørs kæder :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 22:52

On Tue, 5 Dec 2006 19:59:49 +0100, Armand wrote:

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:1dpbqn8tbivim.wckxdoauc1b0$.dlg@40tude.net...

> Lidt tørt, ikke?

Jo, skåret helt ind til benet.

> Jeg springer lige ind med en forklaring på hvad der gør sidstnævnte
> "historisk":

<snip>

Fin forklaring.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-12-06 07:23

> [...]
> A3/B3 til 31,- kr/l.
> ...eller...
> 2. Delsyntetisk 10W-40. Übertrifft: API SG, JASO MA til 86,- kr./l.

Hej SHJ

Her er noget jeg har skrevet om emnet tidligere:

Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks. SF,
SG, SJ, SH og SL. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet jo
højere kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til
motorer hvor koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler).
Derfor kan olier med API grade SJ, SH og SL få din kobling til at glide hvis
du er meget uheldig. Der er dog meget få der har oplevet det, og ingen jeg
har hørt om har oplevet det på en nyere MC med friske koblingsplader. Hvis
der står på olien at den er tilsat additiver for forbedret benzin økonomi,
ville jeg dog holde mig væk, da det skulle være reklame betegnelsen for
friktionsnedsættende additiver.

Altså nogle siger: Køb MC olie (API SG). bilolie giver forhøjet slid på din
gearkasse og kan ødelægge din kobling. Der findes ikke rigtigt noget
håndgribeligt noget bevis for dette, så alt argumentering er meget løst
begrundet. Prisen pr liter ligger gerne på mellem 80 og 130kr pr. liter.
Andre siger: Køb bilolie (API SH). Det er meget billigere (40-60kr/L) Det
med at det skulle ødelægge noget er noget pjat. API graden viser jo tydeligt
at man får bedre kvalitet til færre penge!

Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en storm i et
glas vand.

Der er kommet en ny betegnelse som hedder JASO MA. Det er en betegnelse som
de 4 store Japanske motorcykelfabrikanter har slået sig sammen om at
vedtage. Hvis en olie er JASO MS godkendt, så er den godkendet til koblinger
i oliebad dvs. motorcykler.

Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos www.louis.de.
Alle ders MC olier er JASO MA godkendt. Så slipper jeg for den afgift der er
på olie i Danmark, og betaler kun tysk moms 16%. Det giver en liter pris på
omkring 25 - 50kr/L hvis man regner porto med. Det synes jeg er et godt
tilbud, og slår al API argumentation . Jeg har selv kørt med Procycle
10W40 halvsyntetisk og Procycle 10W50 fuldsyntetisk. De er begge ganske
udmærkede MC olier du ingen problemer vil få med. Jeg plejer at anbefale
Procycle 10W50 fuldsyntetisk til CB 500 ejere, da det er den jeg har kørt
mest med, men begge to er fine valg. Den Castrol du har foreslået er også
fin, men jeg tror ikke der er merprisen værd.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Shsj

Dato : 06-12-06 08:10

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:457661bb$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>Castrol du har foreslået er også fin, men jeg tror ikke der er merprisen

Tak for det ... nu er jeg oven i købet begyndt at forstå lidt - måske
(sandsynligvis) behøver jeg slet ikke at spørge igen til næste olieskift.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-12-06 09:25

> Tak for det ... nu er jeg oven i købet begyndt at forstå lidt - måske
> (sandsynligvis) behøver jeg slet ikke at spørge igen til næste olieskift.

Du skynder dig bare at købe 8 eller 12 liter og et par ekstra filtre - Så er
det bare at tage fra hylden næsten gang.. Når du tømmer den sidste dunk så
skynd dig at bestiller 8/12 liter til inden du smider dunken ud

/A - Der bruger louis delo/procycle fuldsyntetiske. XT'en har fået omkring
30liter af den efterhånden

Fra : Orla Pedersen

Dato : 06-12-06 09:18

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> højere kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til
> motorer hvor koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler).

Jo-jo, men det holder jo ikke længere, selv gode mc-olier er API SL nu om
dage. Procycle er et godt eksempel.

API SF og SG ér historiske betegnelser :-/

mvh
Orla

Fra : Finn og Angela

Dato : 07-12-06 00:17

> [...]
> dage. Procycle er et godt eksempel.
>
> API SF og SG ér historiske betegnelser :-/

Orla, sniger mig lige ind her - har ikke sovet roligt om natten siden du
påpegede de negative ting mht. de esterbaserede olier (som f.eks den
Silkolene, der befinder sig i min cykel pt

2 Ting:
Har du yderligere info/dokumentation for at det skulle være noget skidt (jeg
mener, der langes jo anselige mængder Motul og Silkolene olie over
diskene..)

-og endvidere: Hvordan finder jeg ud af, om f. eks. Procycle, som Bager
anbefaler, ikke hører til de slemme esterbaserede?

Hilsen
--
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 17:07

On Thu, 7 Dec 2006 00:16:33 +0100, Finn og Angela wrote:

> 2 Ting:
> Har du yderligere info/dokumentation for at det skulle være noget skidt (jeg
> mener, der langes jo anselige mængder Motul og Silkolene olie over
> diskene..)

Dokumentationen ligger sansynligvis stadig i Aalestrup, og andre steder
hvor der produceres kølemøbler.

I gamle dage indeholdt hermetisk lukkede kompressorer mineralolie, som ikke
havde hygroskopiske egenskaber, og det betød ikke så meget hvor lang tid i
forvejen man åbnede studsene på kompressoren når der produceredes.

Men da CFC (Freon) blev udfaset, og afløst af HFC, måtte man skifte til
"ægte" syntetiske olier á ester, da HFC og mineralsk baseret olie ikke kan
"leve sammen". Men ester er ekstremt hygroskopisk, og overraskelsen i
produktionen var oplysningen om, at forseglingen på en kompressor ikke
måtte brydes før den skulle loddes i kølekredsløbet, (max 2 timer åben).

Selv om en motorcykel motor ikke direkte er åben, så er der dog hele tiden
adgang til frisk luft, og fugt. Derfor mener jeg at ester-olie kun hører
hjemme i køleanlæg, hvor fugt ikke kan komme ind til olien, eller
race-motorer, hvor der skiftes olie tit, for olien som sådan er såmænd
meget stærk, men ester-olie-vand er der ikke nogen, der giver garanti på
styrken af.

> -og endvidere: Hvordan finder jeg ud af, om f. eks. Procycle, som Bager
> anbefaler, ikke hører til de slemme esterbaserede?

Jeg mener, uden at være 100% sikker, at en ester-olie ikke kan være API-SJ
eller API-SL, (af andre grunde end styrken på oliefilmen), og Procycle er
da vist API-SL ?

Fra : Finn og Angela

Dato : 08-12-06 23:10

> [...]
> race-motorer, hvor der skiftes olie tit, for olien som sådan er såmænd
> meget stærk, men ester-olie-vand er der ikke nogen, der giver garanti på

Ok, get the point

> Jeg mener, uden at være 100% sikker, at en ester-olie ikke kan være API-SJ
> eller API-SL, (af andre grunde end styrken på oliefilmen), og Procycle er
> da vist API-SL ?

Kan se at silkolene er SG (og at ét af produkterne hævdes at være den mest
solgte olie til japanske mellemklasse mc´er; hmm...)

- Motul er lidt mere uigennemskueligt, men de skriver så heller ikke om de
enkelte produkter er esterbaserede..

Fra : Jansen

Dato : 09-12-06 11:19

"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:bpleh.104$j75.28@news.get2net.dk
Klip
> - Motul er lidt mere uigennemskueligt, men de skriver så heller ikke
> om de enkelte produkter er esterbaserede..

Her ikke meget forstand på det der olie, men kan man ikke her :

http://www.hein-gericke-store.com/wShop/index.php?navurl=/wShop/service/techniklexikon/inhalt/techniklexikon.php&navanchor=2310180

se om det er "Esters" olie

Et par citater:

MOTUL 5100 Ester 4T, 4 Liter
Mehrbereichsöl für 4-Takt-Motoren auf MOTUL-Technosynthese Basis.

MOTUL 3000, 1 Liter
Motorrad-Motorenöl auf ineralölbasis für alle 4-Takt-Motoren.
Sofort lieferbar

--
Hilsen
Ole Jansen

Fra : Kim

Dato : 09-12-06 11:32

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> eller race-motorer, hvor der skiftes olie tit, for olien som sådan er
> såmænd meget stærk, men ester-olie-vand er der ikke nogen, der giver

Jeg tror ikke det gør noget at motorolien optager en smule vand, når blot
motoren anvendes regelmæssigt. Jeg vil tro at vandet damper af olien når den
bliver varm.

Mvh kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 14:15

On Sat, 9 Dec 2006 11:32:07 +0100, Kim wrote:

> Jeg tror ikke det gør noget at motorolien optager en smule vand, når blot
> motoren anvendes regelmæssigt. Jeg vil tro at vandet damper af olien når den
> bliver varm.

Ja, af almindelig mineralolie, og mineraloliebaserede syntetiske.

Men med ester-olie er det en envejs proces, vandet kan _ikke_ efterfølgende
varmes ud :-/

Fra : Finn og Angela

Dato : 10-12-06 12:14

meddelelse news:1ucoe60tgrm7x$.18k6yai9uztrx.dlg@40tude.net...

> Ja, af almindelig mineralolie, og mineraloliebaserede syntetiske.
>
> Men med ester-olie er det en envejs proces, vandet kan _ikke_
> [...]

Orla, jeg fatter det bare stadig ikke; hvis det er korrekt, hvorfor filen er
det så ikke muligt at finde noget mere beskrivelse af problemet i vore
www.-dage?

Forelagde dit synspunkt i XJowners maillist, og fik bl. a. dette svar:

">> >I´ve

>Finn Christensen

M^2

>No need to (more than you already have.... On what do you base your
>statement?
>
>Finn Christensen

I first became aware of synthetic oils in 1977 or 1978. At that time,
-all- formulations of synthetics were noted ( I observed magazine
articles and sales literature ) to be superior to dino oils in
allowing moisture boiloff without degradation of the oil itself. If
you get the oil hot, any water, from any source, will leave.

Ester based synthetics were developed for jet and turbine engined
aircraft, and remain the favorite there. I have no idea when they
became applied to refrigeration.

I've never know about or cared about -sealed- refrigeration systems.
Using google today, I found several references that preferred
non-ester oils for those systems. It seems that may be the basis for
your advisor's statements.

I was frustrated in today's search to find lots about refrigeration,
and little about internal combustion engines. I reviewed sites from
Castrol, Pennzoil, and RedLine and did not find statements that I
recalled.

YMMV,

M^2"

Hm.. Der må forskes noget mere

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-06 16:53

On Sun, 10 Dec 2006 12:13:54 +0100, Finn og Angela wrote:

> Orla, jeg fatter det bare stadig ikke; hvis det er korrekt, hvorfor filen er
> det så ikke muligt at finde noget mere beskrivelse af problemet i vore
> www.-dage?

Hvem ville være interesseret i at det kom frem ? :-/

> [...]

> Using google today, I found several references that preferred
> non-ester oils for those systems. It seems that may be the basis for

Fordi at fugt er et væsentlig problem i køleanlæg. Og ja ester er på vej ud
igen. De "naturlige" kølemidler, der bruges idag har det fint med
mineralolie, og deraf afledte. HFC og esterolie er historie i
kølesammenhæng

> [...]
> and little about internal combustion engines. I reviewed sites from
> Castrol, Pennzoil, and RedLine and did not find statements that I

Måske fordi informationen ikke var så korrekt endda......

> Hm.. Der må forskes noget mere

Hvem donerer en liter uåbnet Motul ?

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-06 19:11

On Sun, 10 Dec 2006 16:52:46 +0100, Orla Pedersen wrote:

> Hvem donerer en liter uåbnet Motul ?

Hmmm.... og så snart at man nærmer sig literatur, der kunne være
interessant, så koster det :-|

Det nærmeste jeg er kommet er, at ester-motorolie tilsættes additiv så
olien emulgerer med vandet

Fra : Finn og Angela

Dato : 11-12-06 00:33

meddelelse news:1857fwgjv66qv$.11jrcj7jd8s7a.dlg@40tude.net...

> Hvem ville være interesseret i at det kom frem ? :-/

Hm..(en sag for Operation-X)?

> [...]
> igen. De "naturlige" kølemidler, der bruges idag har det fint med
> mineralolie, og deraf afledte. HFC og esterolie er historie i

HFC=freon?

"naturlige" kølemidler= ?

> Måske fordi informationen ikke var så korrekt endda......

> Hvem donerer en liter uåbnet Motul ?

Det gør jeg da bestemt gerne; men til hvad?

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 17:49

On Mon, 11 Dec 2006 00:32:55 +0100, Finn og Angela wrote:

> HFC=freon?
>
> "naturlige" kølemidler= ?

CFC: De oprindelige kølemidler, som skadede ozonlaget i atmosfæren.

HFC: En erstatning, der ikke skader ozon, men dog har store problemer med
drivhuseffekten.

Naturlige kølemidler: Propan, Butan, Amoniak, som på ingen måde skader
naturen

> Det gør jeg da bestemt gerne; men til hvad?

Til at efterprøve om påstanden holder, altså lade olien optage eks. 5%
vand, (kan måles ved vejning), og efterfølgende forsøge at "koge" vandet ud
igen.

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-12-06 08:45

Shsj wrote:
> Hej.
> Jeg skal skifte olie på MC'en (CB500 -'96)

> Derfor spørger jeg nu - hvilken olie skal jeg vælge?:

Hvad siger din manual ? Der plejer at stå noget med "minimum API XXX,
maximum API YYY"

/jim